Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 692
Hei!

Jeg sliter med alvorlig søvnproblematikk, som vil si både innsovning - men også mye oppvåkninger pga ptsd og traumer knyttet rundt søvn.

Jeg får utskrevet 250 mg quetapin for søvn + 10 mg stilnoct og 2 stk remeron. Har vel gått på dette i 6 år nå.

Stilnoct gir meg ikke så mye bivirkninger - så den er jeg «fornøyd» med.

Remeron kan jeg nok slutte med - da jeg går på lav dose.

Seroquel/quetapin derimot den er helt forferdelig når det kommer til at jeg spiser helt sinnsykt mye mat på natten - og har derfor lagt på meg. Når jeg har gått ned 30 kg etter fødsel på egen hånd - så syns jeg det er kjipt å føle at jeg mister kontrollen på natten - og til tider ikke husker hva jeg har spist. Jeg våkner også og føler meg ganske flat og giddalaus, noe som er kjipt i seg selv - men spesielt siden jeg har fått barn i april - og jeg skal tilbake i turnus arbeid i Januar.

Jeg lurer på om noen har noen tips for nedtrapping av Seroquel? På lang sikt vil jeg gjerne kun gå på 1-2 tabletter og ikke 10 hver kveld.

Skal selvfølgelig ta dette opp med fastlege på sikt - men vil gjerne motta litt råd fra mennesker som faktisk har vært igjennom det samme og går på samme medisiner.

- Jente 28 år
Quetiapin er veldig effektivt men har sine kjipe bivirkninger.
Sliter selv enormt med søvn og bruker samme type og har brukt remeron tidligere. Både remeron og quetiapine har bivirkningen med enorm sultfølelse.
Slike medisiner er vanskelig og vonde og slutte med og man må bruke lang tid på nedtrappingen og man kan ta større reduksjoner i dose i starten enn mot slutten av nedtrappingen.
Siden du skriver 10 piller/250mg så regner jeg med du har 25mg tabletter og da ville jeg prøvd å kutte en pille eller to og latt det stabilisere seg over en uke eller to før jeg hadde kuttet en eller to til. Når du kommer ca halvveis, så halverer du mengden du kutter og venter en uke eller to osv osv.
Det er slik en nedtrappingsplan så ut når jeg kuttet, men gjør det i samråd med legen.
Har du prøvd å kutta ut seroquel på dagen? Jeg trappa aldri ned og merka ikke noe ubehagelig med det.
Brukte selv seroquel i 5-6 år og slutta på dagen. Slutta pga bivirkningene, for mye sult om natta og vektoppgang, groggy hele dagen osv.
Det var ganske ubehagelig den første uka etter jeg slutta, mye kløe i kroppen, vanskelig å sove (begynte med melatonin istedet), men etter den første uka så var det verste over.
250 mg quetapin? Det er slik jeg forstår det en altfor stor dose til bruk mot søvnvansker. Jeg tar 50mg hver natt og har gjort det i 3 år. Ingen bivirkninger. Kjenner tre store menn som også bruker det mot søvnvansker og de bruker alle 50mg.

Nedtrapping:
Symptomer ved avbrutt behandling (symptomer som kan oppstå når du slutter å ta Seroquel) omfatter problemer med å sove (søvnløshet), kvalme, hodepine, diaré, oppkast, svimmelhet eller irritabilitet. Gradvis nedtrapping i en periode på minst 1 til 2 uker er tilrådelig.
Vis hele sitatet...
-Kilde: https://www.felleskatalogen.no/medis...azeneca-563855
250mg er oppe i antipsykotiske doser.
50mg er maksdose for søvn
Over 100mg så har det en annen effekt på kroppen og hjelper ikke en dritt på søvn.
Bare kutte ned til 50mg med engang.
Går selv på 50mg ved behov. Ofte holder det mer en nok med 25mg.
De gangene jeg har tatt 100-200mg har det ikke virket og jeg har vært zombie et døgn