Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  74 16217
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg digger pil og bue/fisking
Også morsomt med data
Du må finne din egen lidenskap, vi kjenner deg ikke godt nok - men kan selvsagt komme med tips.

Du kan tenke på litt langsikt og ta motorsykkellappen, dykkerlappen, fallskjerm kurs, begynne å trene, lese seg opp på noe du brenner for, melde deg inn i organisasjon du brenner for, kjøpe fiskeutstyr og telt og sjekke friluftslivet osv

Ta f.eks. og lån en kajakk med en kompis/venninne og ta med mat og telt og bruk en helg på sjøen, eller det samme på fjellet.
Sitat av bronze Vis innlegg
Både lys og UV-stråling er elektromagnetisk stråling. UV-stråling har kortere bølgelengde enn lys, og er dermed mer energirikt. Det er i hovedsak UV-stråling som gjør at man blir brun, og dermed blir man solbrent av elektromagnetisk stråling.
Vis hele sitatet...
Det samme gjelder også røndtgen og gammastråler.
Modern er av typen, som alltid ble rød som en nyfødt grisunge i sola.
For et par år siden fikk hun diagnosen kreft. Og har da gjennomgått en operasjon og 20 eller 40 strålebehandlinger. Skal si hun ble brun av det!

Sitat av Ketenna Vis innlegg
Du er på nFF, nå. Det er jo flust av ting du kan slenge deg på her, og masse folk fra de dedikerte underforumene som sikkert hjelper deg å komme i gang.
Noe du kan prøve:

-Begynn med mekking av maskiner.
-DIY
-Programmering
-Web-utvikling
-Grafisk design
-Fotografering
-Musikk
-Spill
-Urban exploring
-Grafitti
-Hiv deg inn i rusmiljøet
-Pyroteknikk
-Kjemi

Håper det kan være til hjelp .
Vis hele sitatet...
Mange gode forslag! Men å foreslå det jeg har streket under, synes jeg er "inngrodd bak utedassen"!

Sitat av kn^tte Vis innlegg
Fjellturer, Urban Exploring, Geo Catching, klatring, MMA, male, tegne, skrive, lese, rulleskøyter, paragliding, dykking, vindsurfing, gitar/piano, musikk, film, festivaler, frivillig arbeid, couch surfing, etc etc. Det er veldig mye gøy du kan finne på
Vis hele sitatet...
Mye bra her også, men jeg tror noe av dette blir grellt dyrt!


Alt etter interesser!
Hvis du er interessert i naturfag og nerdete nok, vil jeg foreslå mykologi, zoologi, entomologi, botanikk osv.
De billigste av disse, er botanikk eller mykologi tipper jeg.
Hvis du går for botanikk, som også er en av mine hoved hobbyer, bør du få tak i gode floraer.
Her er Norsk flora av Johannes Lid og Gyldendals flora av Lennhart Stenberg og Bo Mossberg kjempefine! Men en kan fint begynne med noen mindre også. Men med de to jeg nevnte, kan du antageligvis bestemme alle planter, som dukker opp i Skandinavia. For begge disse må du kanskje gi 1400 til 1700 kr.

Når du "botaniserer", går du rundt i skog, mark og mye mer (kan også gå i byen). Der gjelder det å lære seg de plantene en ser, og så utvide horisonten. Det blir mange fine turer i nesten all slags terreng! Og muligens gode venner i diverse fagmiljøer.

Her kan du også bruke dine fotokunnskaper, og du får lært å bruke GPS. Ellers har du en klikk på "Spør en biolog!", som hjelper deg villig med dine funn. Dette er idet meste innen biologi, og arter innen de fagfeltene jeg ramset opp ovenfor.

Når du lærer en del arter, kan du også begynne å kartlegge flora/fauna på dine kanter, og gi god hjelp med å utvide kunnskapen vi har på arters utbredelse. Biologisk hobby vil også komme godt med, hvis du skal studere naturfag senere i livet.

Jeg kan bare si, at jeg har hatt utrolig mange fine opplevelser under mine turer. Og det gir alltid en "lykke boost", når en finnet et nytt sted med en eller fler sjeldne arter. Og det har blitt noen få i år!
Laksefiske.

Du får være ute, du får kanskje noe av verdens beste fisk, det er ikke spesielt dyrt og om du trives med det kan du ende opp med å tilbringe timesvis ved elva.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Laksefiske.

Du får være ute, du får kanskje noe av verdens beste fisk, det er ikke spesielt dyrt og om du trives med det kan du ende opp med å tilbringe timesvis ved elva.
Vis hele sitatet...
Hvorfor stå der i flere timer, og prøve å dra opp de siste individene, av en allerede begynner å nærme seg en truet art?
Om ikke trådstarter har funnet seg en hobby til nå, tror jeg personen må legge denne ballen død.
Kjør cross
Har du en mobiltelefon og litt data-trafikk, så start med Ingress (aka Geocaching).
Ingress er et spill fra mobilen hvor du må bevege deg mot et kunstverk å ta det ned. Får du X kunstverk / Statuer så kan du lenke dem sammen.

Fordeler:
1. Du får beveget masse på deg da det er en god del portaler fra Alna til Bærum.
2. Du får sett kunstverk og lært litt om byen pluss opprinnelse / Historie rundt dem.
3. Du kan kombinere dette med din Foto-hobby.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Kunstverk er ikke det eneste, kirker. monumenter landemerker vanntårn osv, alt som ser spesielt ut. vil anbefale alle å se på ingress da dette er et spill som kommer til å bli utrolig stort når det blir lansert.

Jeg har forøvrig 5 invites jeg kan gi ut hvis det er folk her som viser interesse og vil begynne med dette.

Dette er mer et lagspill enn solospill når man kommer uti det, samarbeid er alfa omega når det kommer til high end game. kan ikke annet enn å anbefale og anbefale dette Sprek blir du også hvis du ikke bruker bilen
Skaff deg rotter! Lær dem triks.
Du kan jo begynne med airsoft, koster litt å starte med ca. 2-4k for ordenlit utstyr + vest. Du kan også begynne med glassblåsing, det er heller dyrt opptil 10k i starten, men det er også veldig artig når du får til slikt. Ellers er keramikk billig og morsomt. Du kan drive å lag litt elektriske ting som gjør artige saker.
Soppdyrking?
Soppsanking?
Skrive bok?
Male bilder/tegne?
Sist endret av hemulen; 1. september 2013 kl. 01:01.
Håper TS har funnet seg en hobby til nå.
Hadde vært morsomt og hørt hva han har testet ut i løpet av sommeren.
Sitat av zlagther Vis innlegg
Du kan jo begynne med airsoft, koster litt å starte med ca. 2-4k for ordenlit utstyr + vest. Du kan også begynne med glassblåsing, det er heller dyrt opptil 10k i starten, men det er også veldig artig når du får til slikt. Ellers er keramikk billig og morsomt. Du kan drive å lag litt elektriske ting som gjør artige saker.
Vis hele sitatet...
Er enig i at airsoft er ganske gøy, selv har jeg invistert rundt 5k i våpen og utstyr. Det var veldig gøy i begyndelsen men det var ikke så mange andre rundt her so holdt på med det so hobbyen er lagt på hylla.
Forsikr deg om at det er andre rundt deg som holder på med det vist du vil begynde,
Sitat av SeaJagermeister Vis innlegg
Er enig i at airsoft er ganske gøy, selv har jeg invistert rundt 5k i våpen og utstyr. Det var veldig gøy i begyndelsen men det var ikke så mange andre rundt her so holdt på med det so hobbyen er lagt på hylla.
Forsikr deg om at det er andre rundt deg som holder på med det vist du vil begynde,
Vis hele sitatet...
Det er sant, så her er den klubboversikt også
RC biler! Start med en "Traxxas slash 1/16 vxl" Anbefalt på det sterkeste!
Sist endret av Ghostskull_96; 1. september 2013 kl. 17:01.
Sitat av erroneous Vis innlegg
Skaff deg rotter! Lær dem triks.
Vis hele sitatet...
Rotter er fine dyr det, men man bør ha rotter av flere grunner enn at man kjeder seg. Har man tid og gir dyrene tid utenfor buret, kjør på.

Har selv 3 stk. hunnrotter. Tidligere hatt hunnrotter og hannrotter. Utrolig intelligente og sosiale dyr. De kan læres ganske enkelt med mat som lokkemiddel. Mine rotter lystrer enkelte smattelyder på kommando. Står på bakbena, går. Dykker etter mais. Går i sirkel. Går i føttene. Går i hinderbane.

Skal du ha rotter bør du gi de minst 3 timer utenfor buret hver dag. Mine går ut og inn som de vil, bortsett fra på natta og når jeg ikke er hjemme. De har et rom på ca 4 kvm. som de oppholder seg på. De har allerede tatt knekken på samtlige lister på gulvet. 2 lamper er ledningen tatt på. PC-høyttalere som har fått gnagd over ledning.

De gnager på alt, men de har heldigvis ikke avgått med livet. Jeg har ikke samvittighet til at de skal stå i bur nesten døgnet rundt. Det er aberet med rotter, de gnager på alt. Noe man ikke får gjort så mye med når de går løs, men det er individuelt. Har ei rotte som gjør det meste av skade.

Rotter bør kjøpes av en oppdretter, ikke dyrebutikk, da de ofte dør etter kort tid pga. sykdom. Kjøper du gjennom oppdrett vil du få en frisk og tammere rotte. Har akkurat tatt til meg en liten en som er ca. 3 mnd. nå. Hun er sosial så det holder. Elsker menneskelig kontakt, lek med fingrene.

Rotter er supre kjæledyr, men ikke glem de, som mange gjør med dyr i bur. Desto mer intelligente de er, desto mer behov har de for tid utenfor buret.

http://imageshack.us/a/img818/584/03k7.jpg

RC Heli og Quad er noe jeg har lekt meg med i det siste. Man blir aldri for gammel for litt lek, prøv det.
har hatt radiostyrt bil som hobby før, men det krever altfor mye tid og penger, så jeg vil anbefale deg og starte med skyting. Få deg en luftpistol som går bra. Det hjalp hvertfall for meg. Vil anbefale crosman 357! Den går veldig presist, ganske bra utgangshastighet, har mange og billige deler og selve pistolen koster kun 600kr hvis du finner riktig butikk.
Sitat av goodboy Vis innlegg
har hatt radiostyrt bil som hobby før, men det krever altfor mye tid og penger, så jeg vil anbefale deg og starte med skyting. Få deg en luftpistol som går bra. Det hjalp hvertfall for meg. Vil anbefale crosman 357! Den går veldig presist, ganske bra utgangshastighet, har mange og billige deler og selve pistolen koster kun 600kr hvis du finner riktig butikk.
Vis hele sitatet...
Luftpistol/gevær ble litt for lite for meg når eg vart rundt 12, skyter mest med salong nå og synest det er mye kjekkere. Men det er vell kansje ikke like grett for folk som har veldig nære naboer, ikke mulighet for sikker bakgrunn, eller rett og slett piss sure naboer.
3 ulemper med salong:
1. kruttdrevet våpen, det bråker mye mer, hvis du ikke bruker subsoniske skudd/lyddemper
2. det er dødsfarlig! blir du truffet av en kule kaliber 22 mot et vitalt organ er du så godt som død på flekken, så er ikke så lurt å bruke i nabostrøk/steder med usikker bakrund
3. koster mye mer

men er enig i at det er mye morro med 22 og...., har en selv.., og bror min har en ruger 10¨22...(salonggevær halvauto)
Meld deg inn i røde kors! De har masse spennende turer og opplegg, og det er visstnok en hel del spennende folk som er med der også har jeg hørt =)
Personlig utvikling.
Hva med AirplaneSpotting?? Kanon sjekk hobby med mange intresserte over hele verden kan tipse deg om fourm og diverse. Sjekk mer her http://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_spotting
Sitat av stagg Vis innlegg
*Wall of rottetekst*
Vis hele sitatet...
Haha, beste