Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1526
Hei alle medfreaks!

Iløpet av det siste året har jeg to ganger hatt narkomane som har forsøkt å stjele mopeden min. Første gangen tok jeg ham på fersk gjerning, jagde han til helvete og fortalte at jeg kom til å knerte ham om han kom tilbake. To måneder senere var det nok en som hadde forsøkt, og til tross for at han ikke engang var i nærheten av å klippe låsen fikk han gjort skadeverk som kostet meg gode 6000,- kroner.

Det jeg nå lurte på, er om noen har en anelse på hvordan man kan rigge opp en krets som gjør at hornet tuter når kretsen brytes? For å tyvstarte en scooter må jo man åpne dekselet foran, og om jeg kunne laget en løsning som fungerte slik at så snart dekselet fjernes ble tuten aktivert hadde jeg vært sjeleglad. Dette må vel være noe som lar seg gjøre, men hvordan?

Muligheten for å montere ett ekstra 12v horn/9v lydsterk kilde (brannvarsler?) er jeg også åpen for! Jeg har såvidt kunnskap til elektro, men trenger antageligvis ting inn med en teskje.

Forøvrig: her er koblingsskjemaet til gitt scooter: http://i675.photobucket.com/albums/v...nner50ddsp.jpg

Takk for alle svar!
Kunne jo festa noe sånt http://www.clasohlson.com/no/D%C3%B8...ialarm/36-1061 på moppa, den går på batterier og skal visstnok lage så mye som 100dB
Crazy Son Of A Bitch
Koble en kabel i fra ene polen på batteriet og til ene polen på hornet, også kobler du ein slippbryter(ein bryter som leder når du slepper den) på den andre polen på hornet og videre til den gjenværende polen på batteriet.

isteden får slippbrytar kan du også lage ein slags brytar ved hjelp av aliminiumsfolie og ei klesklype,

dekk klesklypa i aliminumsfolie der den griper tak( motsatt ende av der du klemmer får å late den opp(munnen) ), også plaserer du ein pappbit i mellom "munnen" slik at den ikkje leder strøm, så når du fjerner pappbiten, vil det gå strøm igjennom.
bruttern fikk en slik lås som lagde 120db eller noe når låsen klippes opp, vanntett og greier. vet ikke hvor han fikk taki den men du kan spørre på biltema eller noe.
MannY's Avatar
Trådstarter
Sitat av DataFreak96 Vis innlegg
Kunne jo festa noe sånt http://www.clasohlson.com/no/D%C3%B8...ialarm/36-1061 på moppa, den går på batterier og skal visstnok lage så mye som 100dB
Vis hele sitatet...
Den var ikke så dum, selv om jeg mistenker at avstanden mellom partene må være minimal for at den ikke skal hyle. Dette er jo et kjøretøy, så det blir jo en del vibrasjoner, og jeg har neppe lyst å høres ut som en imporvisert ambulanse mens jeg er ute og kjører... Men takker for tipset, skal høre med gutta på Clasern på vei til jobb i morgen.

Sitat av xSAY Vis innlegg
Koble en kabel i fra ene polen på batteriet og til ene polen på hornet, også kobler du ein slippbryter(ein bryter som leder når du slepper den) på den andre polen på hornet og videre til den gjenværende polen på batteriet.

isteden får slippbrytar kan du også lage ein slags brytar ved hjelp av aliminiumsfolie og ei klesklype,

dekk klesklypa i aliminumsfolie der den griper tak( motsatt ende av der du klemmer får å late den opp(munnen) ), også plaserer du ein pappbit i mellom "munnen" slik at den ikkje leder strøm, så når du fjerner pappbiten, vil det gå strøm igjennom.
Vis hele sitatet...
Herlig! Det var noe slikt jeg tenkte på. En slik bryter som dette vil vel gjøre susen, om den kobles slik at den leder når den slipper? Har brukt en slik til et annet rart prosjekt tidligere, og mener den kan kobles slik.

Sitat av StålSkuff Vis innlegg
bruttern fikk en slik lås som lagde 120db eller noe når låsen klippes opp, vanntett og greier. vet ikke hvor han fikk taki den men du kan spørre på biltema eller noe.
Vis hele sitatet...
Har hørt litt forskjellig om låsene, forøvrig er det ikke noe gale med min lås; de klarer jo aldri å klippe den med de små negleklipperene de har funnet fram uansett. Mange av disse låsene med alarm koster for det første jævlig mye (er ikke uten grunn jeg kjører moppe i en alder av 23 år), og flere skal visst begynne å hyle bare det kommer et lite vindkast, noe som er nok av her i Bergen.

Om noen andre skulle ha noen glupe ideer så er jeg lytter øre, setter stor pris på det!
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Off-topic, admin får bare slette innlegget om det ikke er greit...

Hvorfor sier dere "moppe" og "moppa"? Det høres ut som noen har prøvd å forkorte "moped", men skrivingen/uttalen blir jo akkurat like lang. Jeg skjønner det ikke er et lokalt fenomen, og det er nok av folk som gjør det, men jeg skjønner det virkelig ikke. Bare nyskjerrig.
MannY's Avatar
Trådstarter
Mye gode forslag her! Kanskje jeg skal bestille meg et alarmsystem ala det de har på speedoptions, samt montere en overfallsalarm på frontpanelet, da vanlig alarm sikkert ikke plukker opp slike bevegelser. Da burde jeg ha helgradert meg, og kanskje jeg omsider kan få tilbake nattesøvnen.
Koble "test"-knappen fra en røykvarsler til en bryter, som lukker kretsen når noe muffens skjer! Låter helt forjævlig, og tiltrekker antakelig mer oppmerksomhet enn et vanlig horn. Bonus at du får alarm hvis mopeden tar fyr.
Crazy Son Of A Bitch
dette
den vil funke som bryter ja