Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2822
Går de ann å stimulere dyr med musikk, slik som mennesker?
Mozart sies å vere et geni, siden han når dype følelser med sin musikk.
Lurte på om dette er noe fysisk, slik som når man sies pssst til en pus, så lystrer dem, kansje noe som minner dem om morens lyder når dem lå magen...

Ikke vet jeg helt, men musikk stimulerer meg utrolig når jeg er dårlig, hadde vært interessant å kunne gjort det med kjæledyret sitt.


Er det noen som vet noe om det eller noen slags eksperimentering inne dette?


Høres kansje litt spesielt ut, men det er spørsmål jeg har hatt i veldig lang tid.
Er vel avhengig av hvordan type dyr du prater om.. og hvordan musikk du vil spille.. Hvaler bruker jo sin spesielle lyd, til å lage musikk.. Og det er stimulerende for både hvaler OG mennesker: )
Husker jeg leste noe om mozart effekten for noen år siden, husker ikke helt va den innebar, men tror det var noe om å spille mozart musikk for spebarn og at det skulle påvirke deres intellekt eller noe slikt. Kan godt være det er noen lignende teorier for dyr.
Veit bare at katta jeg hadde tidligere bare la seg ned og chilla'n maks når jeg satt meg ned og begynte å spille akustisk gitar.

Så ja du kan stimulere dyr med musikk på samme måte som med mennesker
Fight Club
TylerDurden's Avatar
Trådstarter
Interressant, tenkte i hovedsak på pusen min.

Det med hvaler trodde jeg kun var for kommunikasjon, utdyp gjerne hvordan det har effekt på mennesker

Når jeg nynner litt så begynner pus å purre og lukker øya, hadde håpet på en "sang" som hadde større effekt på henne.
Ikke at det er sang, men når jeg setter på opptak av kattunger begynner pus å pipe og purre, mens hun leter etter den pusungen hehe
En kjenning av meg har tre hunder som begynner å ule hver gang han spiller piano, så kansje musikk har noe å si på dyr. Ikke vet jeg.
Finn en klassisk låt som går på gitar og spill den for katten din.

Spesielt om du har en litt hyperaktiv katt, de blir roligere av det.

Musikk er for mange mennesker et must og katten din kan ikke ta noen skade av det så lenge du ikke watter opp med den største Einsteinproduserte woofer'n i manns minne
Stod en del interessant på denne siden om akkurat dette:

http://www.animalwhispers.org/FAQ.html
Hunden min setter i gang å bjeffe hver gang den hører The Joker av Steve Miller Band. Tar omtrent et halvt sekund fra sangstart til bjeffinga setter inn. Weird..
Husker at jeg så på en gang at de stimulerte planter med musikk for å se om de kunne få dem til å vokse raskere. Hvis jeg ikke husker feil vokset plantene rasker hvis du spillte metal.
Eneste jeg har merket er at når jeg spiller musikk så det rister i hele huset, så blir katten min hyper og leken...
Eller han får noia?
Sitat av iste2008 Vis innlegg
Eller han får noia?
Vis hele sitatet...
Nei, ser godt forskjell på når den for noia eller blir hyper.
Hver gang jeg synger, eller skrur på en sang med rolig vokal hopper katten min opp på fanget mitt og legger seg ned, no bullshitin'. Jeg tror det har noe med at vokalen signaliserer at det er kos å få, at jeg er i synge\klappestemning. Hva teksten sier, eller melodi er irrelevant.
Dvergpapegoyen min gaar helt bananas av lykke hver gang jeg spiller The Doors. Hun reagerer paa annen musikk ogsaa, men ikke om hun er opptatt eller sover f.eks. Hoerer hun The Doors saa er showet i gang.

Ettersom stemmebruk har en klar effekt paa enkelte dyr vil jeg tro musikk ogsaa kan ha det.
Sist endret av LostIndividual; 26. juni 2010 kl. 20:05. Grunn: typo
Rydenlicious
RydEN's Avatar
Sitat av Schizofrenic Vis innlegg
Veit bare at katta jeg hadde tidligere bare la seg ned og chilla'n maks når jeg satt meg ned og begynte å spille akustisk gitar.

Så ja du kan stimulere dyr med musikk på samme måte som med mennesker
Vis hele sitatet...
samme her har testa det:P

Sitat av Juicekongen Vis innlegg
En kjenning av meg har tre hunder som begynner å ule hver gang han spiller piano, så kansje musikk har noe å si på dyr. Ikke vet jeg.
Vis hele sitatet...
Når hunder begynner å ule så er det som oftest fordi de IKKE liker det
Sist endret av RydEN; 26. juni 2010 kl. 23:36.
Katten min elsker Kiss.. Legger seg foran høyttaleren hver gang :P
Sitat av sibbeee Vis innlegg
Husker jeg leste noe om mozart effekten for noen år siden, husker ikke helt va den innebar, men tror det var noe om å spille mozart musikk for spebarn og at det skulle påvirke deres intellekt eller noe slikt. Kan godt være det er noen lignende teorier for dyr.
Vis hele sitatet...
Mozart greia er ikke sant i det hele tatt, for det første ga forsøkene ingen/merkbart lite utslag og for det andre var forsøket gjort på voksne menn, om det har noen effekt på spebarn eller noe annet er ukjent
Fattern hadde en kamerat som var helt besatt av fiskene sine. Han hadde et enormt akvarium og var overbevist om at de digga musikk. Han hadde derfor noen ordentlige høytalere retta mot akvariumet. Skal også sies at denne karen pleide å spille kort med fiskene sine, og gikk tur med dem i et glass.

litt mer ot: jeg tror musikk kan ha innvirkning på dyr. Du ser jo ofte videoer på feks youtube der noen spiller på piano og hunden eller katten "synger" med. Denne videoen er ganske merkelig. Hunden blir helt fra seg.
Termitter jobber dobbelt så raskt når de hører på metall. Som metalhead selv husker jeg at jeg ble ganske fornøyd når jeg hørte det!
Ttror det ppssspsps til katten har noe med at du gjør det så ofte at de tror det er navnet dens.?
Sitat av RydEN Vis innlegg
Når hunder begynner å ule så er det som oftest fordi de IKKE liker det
Vis hele sitatet...
Uling har i hovedsak tre funksjoner. Det ene er for å tilkalle flokkmedlemmer, det andre er for å markere seg ovenfor andre flokker over avstand som en del av defineringen av et territorie, og det siste er for å bekrefte/bygge samholdet i flokken. Hvis påstanden din er at hunder også uler som respons på noe de ikke liker, så vil jeg gjerne se en kilde på det.

Sitat av Pinneknurk
Termitter jobber dobbelt så raskt når de hører på metall.
Vis hele sitatet...
Har du noen kilde på dette? Selv finner jeg kun løse påstander om at rock får termitter til å spise dobbelt så raskt, men ingen henvisninger til seriøse forskningsrapporter som kan bekrefte det. Det får meg til å tro at dette kun er en myte.

Termitter har forresten ikke hørsel, så de "hører" ikke hverken på rock eller metall, men de kan oppfatte vibrasjoner.

Sitat av Sixpounder
Ttror det ppssspsps til katten har noe med at du gjør det så ofte at de tror det er navnet dens.?
Vis hele sitatet...
Katten har nok ingen konseptuell forståelse av "navn", men reaksjonen kan heller komme av erfaring om at denne lyden ofte etterfølges av noe positivt fra den som lager lyden. Det kan også være at lyden fanger oppmerksomhet, men ikke fremstår på noe vis som truende eller utfordrende, og at dette bidrar til å gjøre den effektiv. Hvis den i det hele tatt egentlig er mer effektiv enn andre ikke-truende lyder.

Ellers, når det kommer til dyr og oppfattelse av musikk, så er jeg nok rimelig blank. Men det ser ut til at dette er greie utgangspunkt hvis man vil finne ut mer om det:

Wikipedia: Zoomusicology
Wikipedia: Biomusicology
Naar det kommer til "psss pss pss pss" har jeg hoert at katter er spesiellt flinke til aa kjenne igjen "S-lyder" og at det er derfor katter reagerer paa denne lyden. Denne forklaringen virker lite troverdig ettersom man i USA f.eks sier "Here kitty kitty kitty", og i Asia reagerer de ikke spesiellt paa noen av delene, saa Provos teori om innlaering er nok den beste forklaringen.
På tv for noen år siden, tror det var Norge rundt, var det en sak om en bonde som spilte klassisk musikk for kyrene sine, dette skulle visstnok ha effekt på melkeproduksjonen.
Sitat av Provo Vis innlegg

Har du noen kilde på dette? Selv finner jeg kun løse påstander om at rock får termitter til å spise dobbelt så raskt, men ingen henvisninger til seriøse forskningsrapporter som kan bekrefte det. Det får meg til å tro at dette kun er en myte.
Vis hele sitatet...
Full mulig det er bull, men så det på et program om insekter og dyr for noen år siden. Husker dessverre ikke hva det heter.
Sitat av LostIndividual Vis innlegg
Naar det kommer til "psss pss pss pss" har jeg hoert at katter er spesiellt flinke til aa kjenne igjen "S-lyder" og at det er derfor katter reagerer paa denne lyden. Denne forklaringen virker lite troverdig ettersom man i USA f.eks sier "Here kitty kitty kitty", og i Asia reagerer de ikke spesiellt paa noen av delene, saa Provos teori om innlaering er nok den beste forklaringen.
Vis hele sitatet...
Husker veterinæren våres sa at det var lurt å velge et navn til katten med "s" inni. Så tror det ligger noe i at katter ihvertfall oppfatter/reagerer bedre på s-lyder.
Har forresten også en katt som ofte blir kjælen når jeg setter på musikk, tror ikke det er musikken i seg selv, men som en nevnte før en meg at katten merker at personen er i godt humør og at dette er en god mulighet for å få litt kos Har forresten på heavy sub og ikke akkurat pusekatt sanger som oftes men katten bryr seg ikke, hvis jeg da ikke skrur jævlig høyt :P