Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 5956
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
I denne guiden så skal jeg vise dere hvordan dere kan bygge deres egen PC.

Hva denne guiden skal vise:
Hvorfor skal man bygge selv?
Hva slags pc trenger jeg?
Hovedkort?
CPU?
RAM?
Skjermkort?
Strømforsyning?
Harddisk?
CD-stasjon?
Kabinett?
Kabler?


Først litt om hva dem forskjellige komponentene gjør:

Hovedkortet: er det som binder alle delene sammen. Og hoveddelen på et hovedkort er det som kalles chipssettet. Det er "lyskrysset" til alle delene i PCen.

CPU: er den delen som gjør alle utregningene, og det er den som bestemmer hva som skal skje. Det er også den som bestemmer over "lyskrysset" og sender ting videre.

RAM: er en mellomlagring. FKS hvis du har et word dokument du driver og skriver på, så lagrer den det dokumentet på ramen. Og da slepper den og hente det opp ifra harddisken hver gang du opner dokumentet. Det gjør det hele mye raskere. RAMen blir automatisk slettet da du skrur av pcen

Skjermkort: gjør akkurat det samme som CPUen, bortsett ifra at den gjør det med grafikk. Alt som vises på skjermen din blir behandla av skjermkortet, og det er det som blir mest belasta da du spiller osv...

Strømforsyning: er den delen som leverer alt med strøm. Selv om en strømforsyning er på 1000w, så trekker den ikke mere en 100-200w. Men den har dem 1000w i tilfelle PCen skal trekke det under korte perioder.

Harddisk: er den delen der all dataen din blir lagra, alle programmer, bilder, videoer, spill og dokumenter. Det er der alt det vigtigte du lagrer havner!

Hvorfor skal man bygge selv:
Da man bygger en PC selv så får man akkurat dem kravene man selv vil ha, og en pc som passer ditt behov. Man kan også spare noen kroner på og bygge selv, framfor og kjøpe et ferdigt merke. Og da man bygger selv så får man masse kunskap og erfaring om hvordan en PC fungerer og hvordan man setter den sammen. Dessuten så har du noe og gjøre på fritida og en hobby. I tilleg så kjenner du systemet ditt mye bedre enn hvis du hadde kjøpt en ferdig PC.

Velge hva slags PC du trenger:
Det første du må tenke over er hva slags PC du faktisk trenger. Trenger du en PC som du kan game med, eller kanskje du bare skal ha en kontor PC? Kanskje du trenger en PC som barna dine kan sitte på, eller en PC som du kan bruke som media senter eller server i huset? Og det er nesten uendelig med muligheter hva du faktisk bruker PCen til.
Du vil kanskje også tenke over spesifikke krav. Fks, at du vil ha minimum 5 USB porter og kanskje 6 sataporter, eller at du vil ha 2 CD stasjoner. Om du er ute etter en rask pc med mye ram og en god CPU, eller om du vil ha en pc med godt grafikkort. Og da alle sånne ting er tenkt over, så kan du ta PC iden et steg lengere.

Velge hovedkort:
Hovedkort valget kan kanskje vere det vanskeligste valget, men det er også en stor fordel og velge dette først. Og her må du tenke over hva du virkerligt trenger.
Er det en kontor pc som ikke skal kjøre noen tunge programer, så trenger du ikke dem dyreste hovedkortene. Da holder det med et billigt hovedkort som støtter litt eldre typer CPUer, og ikke har så høye frekvenser. Disse kortene er også av dem billigste.
Hvis det er en litt bedre mellom PC du lager, så burde du kanskje velge et litt nyere hovedkort som støtter litt nyere prosessorer og er generelt sett bedre. Da øker prisen litt, men du har mye større støtte for prosessorer.
Hvis det er en gamer pc du skal ha, så burde man gå for ganske nye kort. Man vil kanskje ha støtte for den nyeste type CPU, og plass til en del RAM. Disse kortene kan fort bli dyre, men dem har mye høyere ytelse og tåler en del mere belastning.
Hvis du har spesifikke kraf til hovedkort, som flere CPUer, mere RAM eller noe i den dureske mn så må du ganye opp i pris. Det skyldes at det ikke selges like mye av disse kortene, og dermed ikke like god intekt. Men hvis du skal ha en sånn pc så leser du ikke denne guiden for og greie og bygge en håper jeg.
Det er noen viktige hovedting du må tenke på da du skal velge hovedkort. Det første du burde tenke på er om du vil bruke INTEL eller AMD prosessorer. Da det valget er tatt, så blir listen med hovedkort mye mindre, og dermed lettere og velge. En anna ting du kanskje burde tenke på er hva slags størelse du skal ha på kortet, for hvis du skal ha en liten pc så må du ha et hovedkort også som er ganske lite, og da det valget er tatt så blir lista med prosessorer mye mindre. Noen andre ting du kanskje burde tenke over er hvor mange harddisker du har tenkt og kjøre, og sørge for at hovedkortet har støtte for så mange HDDer. Du burde også tenker over om du skal ha AGP skjermkort eller PCI-express kort. I dag så har PCI-express nesten tatt over hele markedet, så det er det du burde gå for! Med mindre du har spesifikke krav! Du må også tenke over hva slags CPU du har tenkt og kjøre, det er som oftest forskjellig størelse og form på dem.
Hvis du ikke tenker over dette så er det kanskje en billig PC du har tenkt og bygge, og burde kanskje gå for et ferdigt sett der du ikke trenger og tenke så mye på det.

Hvordan velge CPU:
Da du har valgt deg et hovedkort, så burde du se på hva slags CPU du vil ha.
Skal du ha en kontor pc som ikke skal gjøre noen avanserte og tunge prosesser så trenger du heller ikke den heftigste CPUen på markedet. Da burde du se på litt eldre og billige CPUer.
Skal du ha en mellom PC som skal brukes en god del mere, og kanskje trekke litt tyngere ting så kan du se på det som VAR siste skrik. Du trenger ikke den helt nyeste prosessoren, men heller ikke den elste. Og du vil kanskje ha ganske gode frekvenser.
Er det en gamer PC du skal bygge, så burde du se på nyere prosessorer med høye frekvenser. Du vil også at prosessoren er kraftig nok til og takle tunge prosesser, og oppgaver.
Du må også sørge for at CPUen støtter det hovedkortet du valgte. Dette ser du som oftest på hva slags socket det er.

RAM:
Da du har valgt hva slags CPU du skal ha så burde du se på hvor mye og hva slags RAM du skal ha. RAMen har som oftest ganske mye og si for hvor rask PCen din skal vere. Så det første du skjekker ut er hva slags type RAM hovedkortet ditt skal ha. Det du ser etter da er hva slags type du trenger, og hvor mye som er max frekvensen hovedkortet ditt støtter. Da det er gjort så kan du se på hvor mye RAM du vil ha, og desto flere GB ram du har, desto mere har PCen og gode seg på. Legg merke til at hvis du kjører et hovedkort som kun støtter 32-bit opperativ system, så kan du ikke utnytte mere enn 3.25 GB av det. Men hvis du har et 64-bits system så kan du bare kjøre på med ram så lenge kortet ditt støtter det.
Skal du ha en kontor PC så trenger ikke den så mye ram med høye frekvenser, du kan også se etter en eldre type RAM.
Skal du ha en mellom PC så vil du kanskje ha en del ram så programmer og oppgaver reagerer ganske fort.
Skal du ha en gamer PC så vil du gjerne ha en del RAM som du kan bruke. Dem fleste kortene til gaming idag er 64-bits så da vil du kanskje ha en god del RAM med høye frekvenser.
Det du må passe på da du kjøper ram, er at hovedkortet ditt støtter så mye GB du kjøper, pluss at kortet ditt har nokk spor til og kjøre så mange brikker du vil ha.

Skjermkort:
Skjermkort er det kortet som prosesserer alle grafikken som vises på skjermen din, og det er det kortet som har mest med grafikken din og gjøre. Skjermkortet er en egen prosessor som utfører alle dem grafiske utregningene.
Skal du ha en kontor PC så trenger du ikke heftigt skjermkort i det hele tatt, det eneste du trenger da er et skjermkort som får en grei oppløsning på skjermen.
På en mellom PC så vil du kanskje se en del film, og noen småspill. Da vil du ha et skjermkort som kan takle en god del. Men du trenger ikke siste skrik, og kortene trenger ikke så veldig heftige specs.
Er det en gamer PC du skal ha, så må du ha et godt skjermkort. Det er vigtigt at skjermkortet er ganske nytt og støtter den nyeste spill teknologien. Du vil også ha ganske mye RAM på skjermkortet samtidigt som at du vil ha høye frekvenser.
Det du må passe på er at skjermkortet ditt er støtta av hovedkortet du valgte. Det du burde se etter der er om hovedkortet har PCI-express eller AGP. Du burde også kanskje se om du skal ha crossfire eller SLI.

Strømforsyning:
Det er vigtigt at du har rett type strømforsyning som leverer ut nokk strøm.
Skal du ha en kontor PC, så trenger du antageligt ikke så veldig stor strømforsyning. Du trenger heller ikke så mange utganger på strømforsyninga.
På en mellom PC så kanskje du har et ganske greit skjermkort og hovedkort som trekker en del strøm, du vil derfor ha en strømforsyning som deler ut passe mye strøm. Og du vil også kanskje ha litt og gå på.
På en gamer PC så vil du ha en stor strømforsyning. Det er fordi skjermkortet og alle andre deler i PCen din trenger en god del strøm. Du vil også ha en del og gå på så systemet ditt aldri går "tom for strøm". Du vil også ha en strømforsyning med nokk utganger til og bygge på senere.
Det du må passe på da du velger strømforsyning er at du har nokk utganger. Du må derfor skjekke hva slags kabler hovedkortet skal ha, og hva slags plugg skjermkortet bruker, og hvor mange plugger.


CD stasjon:
Det neste du trenger og velge er hva slags CD stasjon du vil ha. På denne fronten så utvikler det seg ikke så alt for fort, så prisene er mere like hverandre. Og ytelsen er ganske lik.
kontor PCen så vil du hvertfall ha en CD rom som kan både skrive og lese, men du trenger ikke den raskeste CD rommen..
På en mellom PC så vil du kanskje ha en CD rom som støtter både CD og DVD, sånn at du kan kjøpe en DVD plate og se den rett på PCen. Du vil kanskje også ha en litt rask CDrom som ikke bruker så altfor lang tid på og brenne CDer.
På en gamer pc så må du hvertfall ha en DVD rom. Der du både kan skrive og lese. Du vil også ha en ganske rask DVD rom som ikke tar så lang tid og lese ifra.

Harddisk:
Harddisken har ganske mye og si på hva slags PC du skal ha.
På en kontor PC der det kun skal lagres dokumenter og små ting så trenger du ikke en så veldigt stor harddisk, eller en veldig rask harddisk.
På en mellom PC så blir det kanskje en del bilder, og filmer. Du vil derfor ha en del lagring. Men du trenger ikke den raskeste typen.
På en gamer PC så vil du ha en del lagring, pluss at du vil ha en rask harddisk som har god skrive og lese tid.
Pass på at du har forskjellige type harddisker. Du har harddisker som spinner fortere med mindre lagring, disse lønner seg til og kjøre OS på og det lønner seg ikke og bruke disse som lagringsdisker PGA prisen.

Kabinett:
Det neste du burde se på er hva slags kabinett du trenger. Du vil ha et kabinett som er stort nokk til og ha alle delene i. Du trenger også et kabinett som støtter størelsen på hovedkortet.
På en kontor PC så vil du kanskje ha et litt lite kabinet iogmed at du ikke skal skru på den hver dag akkurat. Du trenger kanskje også et spesielt kabinett som støtter hovedkortet.
På en mellom PC så vil du kanskje ha et kabinett som er mellomstort, og har god plass inni. Delene inni den pcen kan også bli ganske varme, og du vil ha god lufting. Du vil også ha et kabinett som ser ganske bra ut.
På en gamer PC så vil du ha et stort kabinett, med god plass og plass til oppdateringer av HDD osv. Du vil også ha god lufting så delene ikke blir for varme, og du må sørge for at interne vifter osv får frie luft veier. Du vil også kanskje ha et godt kabelsystem, og et kabinett som ser bra ut.

Kjøling:
Kjøling er veldigt viktigt da det gjelder PCer, for du vil ikke at pcen din blir for varm og dermed klikker. Du vil ha en god luftgjenomstrømning. Du vil også kjerne trekke inn luft nede, og ut varm luft oppe iogmed at varmluft stiger. En anna ting du må se på er kjøler til CPUen din, og da må du sørge for at den støtter hovedkortet.

Ledninger:
Du burde også sørge for og få med alle ledningene du trenger, og kanskje noen ekstra for sikkerhets skyld.

Nå har jeg sitti i over 1 1/2 time, og jeg begynner og bli trøtt og sliten. Jeg vil derfor at hvis dere oppdager noen feil, skrivefeil eller noe som burde legges til/fra. Så legg igjen en komentar, så kan kanskje noen forums moderatorer endra på det så denne posten blir enda bedre.

-Harabo
Jeg begynte for 10 minutter siden med å lese gjennom og merke alle skrivefeil. Nå gav jeg rett og slett opp. Du har gjennomført skrivefeil i hvert eneste avsnitt, dårlige formuleringer. Dette er en overfladig guide som ikke hjelper noen særlig langt. Dine perspektiver på hva som er godt eller ikke er hvor nytt det er. Seriøst fyr, du nevner "nyeste" i nesten hvert eneste avsnitt. Dette har ikke mye med å forstå dagens datamaskinverden. En generell byggeguide som skal gjelde lenge er aldri nevenyttig. Hvis dine tips da er å fortelle de som skal spille at de må bruke mer penger enn de som skal surfe, så la det bli med det.
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Trådstarter
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Jeg begynte for 10 minutter siden med å lese gjennom og merke alle skrivefeil. Nå gav jeg rett og slett opp. Du har gjennomført skrivefeil i hvert eneste avsnitt, dårlige formuleringer.
Vis hele sitatet...
Har ikke akkurat 6`er i norsk nei + overtrøtt het. Så beklager for den.
Synes denne guiden var bra jeg, selv om den inneholdt en del skrivefeil

men den kunne vert litt mer innhold
Sist endret av GreenRay; 23. mars 2010 kl. 16:36.
Det jeg syns er vanskeligst når jeg skal kjøpe deler til en PC er å plukke deler som passer sammen,
kanskje du kan skrive litt mer om akkurat det?

Selv om det på komplett kommer opp forslag under produktet du står på,
så kan det fortsatt være vanskelig å ta optimale valg.
Syns det ble litt mye 'wall of text'
Har ikke lest hele, men syns du burde forbedre måten du har bygget opp teksten. Så den blir litt finere å se på, på en måte
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Trådstarter
Takk for alle tilbakemeldinger. Jeg skal ta og fikse mere på det, og lage en enda bedre guide. Jeg skal også gå igjenom og se etter skrivefeil (leverer den bare inn til en lærer) også kan jeg poste det ferdige resultatet til slutt
▼ ... over en måned senere ... ▼
Synes dette var bra :P .. Men litt mye skrivefeil :/
Er det slik i dag at alle er dyslektikere? Om et (eller flere) ord er stavet feil betyr ikke det at ordet er helt umulig å forstå. Er lei av at folk hele tiden skal kommentere skrivefeil. Er det så jævlig vansklig å tolke ordet som er skrevet feil eller?

Har ikke lest guiden da jeg kan bygge pc. Men sikkert bra fordi som vil lære seg om pc-bygging.
Helt grei guide, jeg synes du bør utfylle mye mer hvilke komponenter som passer/passer ikke sammen (ellers blir det bare en helt standard guide som du finner 1000 andre plasser. Tanken din er vel å nå et publikum som ikke har så god greie om hvordan en skal sette sammen en PC. Da må man helt ned i roten av PC verdenen uten å bli alt for teknisk og skremme vekk potensielle hobby byggere) Helt tilslutt, hva er en mellom PC? jeg synes ordet mellom PC ikke passer. Da de fleste definere denne ''mellom PCen'' som en multimedia maskin (typisk stuePC for film og musikk). Kontor PC - Multimedia PC - Gamer PC er nå min inndeling av forskjellige PCer.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Jeg begynte for 10 minutter siden med å lese gjennom og merke alle skrivefeil. Nå gav jeg rett og slett opp. Du har gjennomført skrivefeil i hvert eneste avsnitt, dårlige formuleringer. Dette er en overfladig guide som ikke hjelper noen særlig langt. Dine perspektiver på hva som er godt eller ikke er hvor nytt det er. Seriøst fyr, du nevner "nyeste" i nesten hvert eneste avsnitt. Dette har ikke mye med å forstå dagens datamaskinverden. En generell byggeguide som skal gjelde lenge er aldri nevenyttig. Hvis dine tips da er å fortelle de som skal spille at de må bruke mer penger enn de som skal surfe, så la det bli med det.
Vis hele sitatet...
Litt enig, det blir veldig generelt i hvert avsnitt.

"Skal du ha en kontorpc trenger du kanskje ikke så mye ram", "skal du ha en gamerpc må du ha ganske mye ram"

Dette gjentar seg litt gjennom hele guiden synes jeg, og blir kanskje litt lite spesifikt?
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Sitat av mo3 Vis innlegg
Er det slik i dag at alle er dyslektikere? Om et (eller flere) ord er stavet feil betyr ikke det at ordet er helt umulig å forstå. Er lei av at folk hele tiden skal kommentere skrivefeil. Er det så jævlig vansklig å tolke ordet som er skrevet feil eller?
Vis hele sitatet...
Spør du meg så kan det virke som veldig mange er dyslektikere her inne. Greia er at det er lov å ta seg tid med stavekontroll for å gjøre teksten mer lettleselig for brukerne. Er det så jævlig vanskelig å skrive norsk?
Du skal selvfølgelig ha litt cred for å ha forsøkt å lage en guide, men dette var tynne greier. Overfladisk og lite dekkende på de fleste områder.

At du har brukt oppskriften med eksemplene "kontor-, mellom- og gamer-PC" er heller ikke veldig klokt slik jeg ser det (hva er en mellom-PC anyway?). Likevel er det jo små og gode tips innimellom alt som mange burde tenke på når de vurderer å bygge PC.

Skrivefeilene/formuleringene er også litt slitsomme, men det er da greit.
Sist endret av httpwhat; 23. april 2010 kl. 18:04.
Sitat av kosepaa Vis innlegg
Spør du meg så kan det virke som veldig mange er dyslektikere her inne. Greia er at det er lov å ta seg tid med stavekontroll for å gjøre teksten mer lettleselig for brukerne. Er det så jævlig vanskelig å skrive norsk?
Vis hele sitatet...
Ja, det er vanskeligere å skrive enn å lese! Må dere sitte å kommentere hver eneste lille feil? Se hva han heller vil med tråden, istedenfor å dra tråden i en helt annen retning! Jævla pedanter
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Ja, det er vanskeligere å skrive enn å lese! Må dere sitte å kommentere hver eneste lille feil? Se hva han heller vil med tråden, istedenfor å dra tråden i en helt annen retning! Jævla pedanter
Vis hele sitatet...
Hva så om det er vanskeligere å skrive enn å lese. Poenget er at det tar to sekunder å få det inn i Word og få på stavekontroll. Og det er ikke snakk om hver eneste lille feil, for hadde det vært småfeil hadde ikke jeg giddet kommentere det. Prøv heller å se hva folk mener med det. Det er mildt sagt irriterende å lese en tekst hvor annenhvert ord er skrevet feil. Forøvrig vil jeg ikke kalle meg selv en pendant, men takk for komplimentet
▼ ... flere år senere ... ▼
Takk for guiden

Nå lærte jeg noe nytt. Takk!.
Sitat av Stormforcex Vis innlegg
Takk for guiden

Nå lærte jeg noe nytt. Takk!.
Vis hele sitatet...
Velkommen til en fire år gammel tråd
Sitat av bronsky Vis innlegg
Velkommen til en fire år gammel tråd
Vis hele sitatet...
Om tråden er 1 dag eller 9 år gammel betyr ingenting for denne guiden heldigvis Kjekt at noen lærer fra eldre tråder, i stedet for å starte ny hver eneste gang.