Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 3344
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitter på jobb just nu, og er litt trøtt så jeg orket ikke lese alle postene nedover, men uansett...

Det finnes jo faktisk et land i verden med anarki; Somalia.
Eneste problemet er at de der faktisk har funnet ut at anarki ikke er så jævlig kult likevel.
Mener å huske at de har prøvd å danne en form for regjering der de en 7-8 ganger, men mislyktes hver gang.

Og hvem er det som styrer i et anarkistisk land, joda, det er krigsherrer.
Disse tullekukene som klarer å skrape sammen ei gruppe mennesker og kjøper billige AK'er fra Russland, før de herjer vilt, dreper, lemlester og raner.
Mennesket er et flokkdyr, det er ikke til å unngå.

Joda, litt av et alternativ det...

Fuck anarchy, I vote for democracy!
Opprinnelig postet av FotSopp
Vel, jeg vil heller si at den gjorde vel oss også til den herskende arten på planeten
Vis hele sitatet...
Tull. Den eneste grunnen til at vi hersker over planeten per i dag er det faktum at vi organiserte oss i samfunn med et hieraki hvor alle blir tatt vare på (og utnyttet) slik at man kan heve seg over grunnreglene bak darwin i praksis - de svake gjør heller noe annet enn å jakte hvis de ikke er kapable, og dermed utviklet vi samfunnet i mange retninger. Når det er sagt, så var det - og er - mye lidelse i moderne samfunn.
Opprinnelig postet av IvIoyner
Tull. Den eneste grunnen til at vi hersker over planeten per i dag er det faktum at vi organiserte oss i samfunn med et hieraki hvor alle blir tatt vare på (og utnyttet) slik at man kan heve seg over grunnreglene bak darwin i praksis - de svake gjør heller noe annet enn å jakte hvis de ikke er kapable, og dermed utviklet vi samfunnet i mange retninger. Når det er sagt, så var det - og er - mye lidelse i moderne samfunn.
Vis hele sitatet...
Men det er alikevel vår evne til å tilpasse oss (grunnet vår intelligens) som har fått oss til topp i næringskjeden, men jeg er enig i at per idag ikke er samme type utvelgelse blandt menneskene, som det er ellers i naturen. I vårt samfunn så går den naturlige utvelgelsen ikke på hvor gode vi er til å samle mat, og de som ikke greier det dør ut, hos oss går utvelgelsen på utdanning, utseende, intelligens, og mange andre evner som har satt de tidligere primære ferdighetene i bakgrunnen.
Du må skille ideologien Anarki og betydningen av ordet anarki, nemlig lovløshet/kaos.
Det de har i Somalia har ingenting med ideologien anarki å gjøre, der er det bare Kaos.

Målet i et anarkistisk samfunn er å unngå misunnelse pga ulikhet, f.ex "han eier mer enn meg, derfor angriper jeg han".
Årsaken til de fleste kriger og ran og ellers generelt voldshandlinger(forutenom sjalusidrap pga utroskap osv) er at noen eier mer enn andre. Så får man bukt på ulikheten vil faktisk kriminaliteten dø ut.
Og hvis ingen har makten, vil det heller ikke oppstå maktkamp.
Det sier seg selv.

Jeg tror vi mennesker er forbi "survival of the fittest"-stadiet og forbi det stadiet hvor vi trenger autoriteter som styrer og kontrollerer oss, fordi vi har utviklet oss forbi det stadiet hvor slikt er nødvendig. Hvis a
Problemet er bare at samfunnet ikke har utviklet seg lenger, siden det alltid er noen som holder igjen(de med makta som ikke vil gi slipp på makta).
Jeg er enig med siste post her. Jeg vet ikke heilt hva jeg skal kalle meg da. Jeg er en sosialdemokrat som står for en sosialliberal politikk først og fremst. Noe de fleste gjør i Norge går jeg utifra. De fleste her også. De fleste i verden faktisk; fordi jeg tror at vi alle er "lært" opp til å være humane eller i alle fall finner ut selv dette etter hvert som vi blir voksne nok til å tenke selv. Da kan man kanskje si at vi er gode fra naturens side - selv om at vi ikke skriker "likhet og menneskeverd" når vi plopper ut av maven Feks alle andre her ønsker vel en "frihet fra nød"? Men ja det er flere veier til Rom En utopi fører også dit. Hvorvidt det er en utopi eller ikke? Jeg vet ikke. Har enda ikke tatt stilling til anarkismen. Kanskje jeg også er anarkist?
Opprinnelig postet av Cappy
Kommunisme: ingen gidder å tjene like mye som alle andre, og det må være en leder der også. Lederen blir fort til en sjuk jævel også kalt diktator, og klarer ikke å gå av med makta når kommunismen har "nådd sitt mål"

Nazisme: når den totalitære staten bestemmer absolutt alt, og strammer tøylene for hardt inn, ender det opp med opprør. Har eksempler på dette fra Egypt og Frankrike.

Demokrati: delevis folkestyre, men kan egentlig 150 mennesker vite hva som er best for hele folket? Mange av oss klager på lovene. Og nå styrer denna helvetes EU greia Norge mer og mer.

Anarkisme: totalt folkestyre er omtrent umulig, og folket ville etterhvert blitt apatiske i forhold til det å lage lover.

Detta er min mening
Har jeg tatt feil eller glemt noen styreformer?
Vis hele sitatet...

glemte og glemte. Foruten at anarkisme kan brytes opp i 5-6 forskjellige fraksjoner/segmenter da. Og at disse er svert forskjellige fra hverandre. Men det var vel kanskje ikke poenget her uansett.

Når det gjelder Styreform synes jeg Parlamentarisk Demokrati fungerer ganske godt jeg. Og det er jo skandinavia et glitrende godt eksempel på. Og som vaskeekte Sosialdemokrat synes jeg vi sosialdemokrater definitivt forvalter denne styreformen på den mest forsvarlige måten også. For på motsatt side der vi finner kapitalistene og objektivistene ønsker de og taktisk bygge ned statlig folkevalgt styring og overføre det til private bedrifter og konsern. noe jeg har liten tro på er serlig bra for flertallet over tid.
Sist endret av stiansj; 25. oktober 2004 kl. 17:29.