Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  116 6481
Det er ganske tydelig hvor på den politiske linjen OD ligger. De har en knyttet neve i logoen sin som attpåtil er rød ^^

Men når det kommer til hvem som er med å arrangerer OD, så la meg sitere Det politiske parti

Opprinnelig sagt av DPP
Å si at dagens etablerte politikerstand har fjernet seg fra folket er feil. Feil fordi de aldri har vært en del av folket. Alle som tenker tilbake til skoletiden vet jo at de menneskene som begynte med politikk i ung alder og søkte tilhørighet i en politisk ungdomsorganisasjon, de gjorde det, med få unntak, fordi de var sosiale utskudd. Mennesker som følte seg utilpass på den sosiale arena og hadde problemer med å omgås mennesker. Hvor mange kan se tilbake på en elevrådsformann som man følte seg dus med på det sosiale eller emosjonelle plan. Veldig få, skulle vi mene.
Vis hele sitatet...
Ellers har jeg veldig mange meninger om OD, men det meste har blitt sagt før, pluss at jeg orker ikke å prøve å føre en saklig diskusjon på dette når mange ser på det svart/hvitt, og er meget usaklige.
Opprinnelig postet av IvIoyner

Hvorfor presser da OD dem til å jobbe ved å a) Nekte dem normal undervisning på mange skoler, b) Bruke "du er ond og nekter å hjelpe" for å stille medelever kritisk til enkeltelever som ikke er med og c) får skolen til å forandre på reglene som normalt skal sikre at folk deltar i undervisningen tvinger folk til å delta på OD? Dette er ikke nødvendigvis ting som tvinges på fra øverste hold, mer noe lokalelevene ser på som sin plikt. Og det synes jeg virkelig er hykleri - informer elevene om lidelsene, forklar hvor pengene går, men det er forbanna banalt å bruke den autoriteten man får tildelt til å tvinge folk ut i arbeid.
Vis hele sitatet...
a) Det mener jeg er helt riktig for at de elevene som ikke jobber ikke skal ha ett fortrinn på de elevene som jobber. Dog, det er heller ikke riktig at disse elevene skal skrive en stil bestemt av OD. En leksedag kunne kanskje være en idè?
b) OD skal egentlig ikke gjøre dette. At enkelte gjør det er synd. Men det har mer med hvem som blir valg til OD-komitè av det latterlige elevdemokratiet. Når det er sagt så har jeg ikke noe problem med at medelever argumenterer overfor "jobbnekterne", gjerne i krasse ordelag.
c) Her skjønner jeg ikke hva du mener.


De skildrer et synspunkt som ligger på venstresiden. Hvem som helst kan peke på kommiteene og se at de som arrangerer er med i enten SU, RV eller et annet ungdomsparti på venstresia. Det at de intervjuet Gatasp sier jo også sitt, sammen med alt det andre materiellet man ser er politisk korrekt propaganda for venstresiden. For all del, jeg er på ingen måte marketsliberalist, men jeg protesterer like mye uansett om det er nazister eller sosialister som påvirker skolegangen min. Jeg vil helst kunne velge selv hvor jeg skal stå politisk, takk
Vis hele sitatet...
Nå er det elevene som i teorien skal bestemme hvem som sitter i OD da, selv om det ikke er slik.

At solidaritet er ensbetydende med sosialisme og venstresiden visste jeg ikke, men siden du sier det At de intervjuet Gatas ser jeg ikke på som noe rart da GP muligens er det mest solidariske bandet i Norge, og attpåtil litt populær blant ungdom.
hva hjelper det om elevene bestemmer hvem som sitter i komiteen, så lenge selve OD er arrangert av sosialister?
Opprinnelig postet av commie
a) Det mener jeg er helt riktig for at de elevene som ikke jobber ikke skal ha ett fortrinn på de elevene som jobber. Dog, det er heller ikke riktig at disse elevene skal skrive en stil bestemt av OD. En leksedag kunne kanskje være en idè?
Vis hele sitatet...
OD mener jo selv at man skal ofre en egen undervisningsdag for å gi undervisning, men en leksedag er nok ganske fornuftig. Jeg synes skolene godt kunne blitt enige om en felles politikk på dette - noen klasser drar på tur, andre ser film mens en tredjepart igjen har prøver.
b) OD skal egentlig ikke gjøre dette. At enkelte gjør det er synd. Men det har mer med hvem som blir valg til OD-komitè av det latterlige elevdemokratiet. Når det er sagt så har jeg ikke noe problem med at medelever argumenterer overfor "jobbnekterne", gjerne i krasse ordelag.
Vis hele sitatet...
Noe av frivilligheten forsvinner hvis man skal dømmes for avgjørelsene sine av arrangørene. Det skal være informasjonen man får fra OD som skal motivere til innsats - ikke frykten for å være et dårlig menneske (noe de poengterer selv i foredag)

c) Her skjønner jeg ikke hva du mener.
Vis hele sitatet...
Jeg har erfart at de tvinger på legemeldinger på folk som er syke, noe som normalt sett kun brukes på tredagsperioder av fravær, eller eksaminering.

At solidaritet er ensbetydende med sosialisme og venstresiden visste jeg ikke, men siden du sier det At de intervjuet Gatas ser jeg ikke på som noe rart da GP muligens er det mest solidariske bandet i Norge, og attpåtil litt populær blant ungdom. [/b]
Vis hele sitatet...
Ikke glem at GP også ser på væpna revolusjon som en god ting ;p
Akkurat det der med at OD er ensidig politisk er egentlig litt åpenbart. P4un nevner noe, men det er også ting som ensidig fremstilling av verdensbanken (for all del, den er ikke et godt konsept, men hovedgrunnen til at U-landsgjelden frigis er ikke fordi vesten vil undertrykke osv, det er like så mye det at det ofte er firmaer som trenger profitten fra pengene de har lånt bort). Jeg mener at foredragene og materiellet fremmer et politisk budskap, og når samtlige i komiteene er fra ytterste til moderat venstre, så antar jeg man kan si at OD er en greie drevet fram av folk fra venstresiden.
Opprinnelig postet av IvIoyner
OD mener jo selv at man skal ofre en egen undervisningsdag for å gi undervisning, men en leksedag er nok ganske fornuftig. Jeg synes skolene godt kunne blitt enige om en felles politikk på dette - noen klasser drar på tur, andre ser film mens en tredjepart igjen har prøver.
Vis hele sitatet...
Da er vi enige her :-)

Noe av frivilligheten forsvinner hvis man skal dømmes for avgjørelsene sine av arrangørene. Det skal være informasjonen man får fra OD som skal motivere til innsats - ikke frykten for å være et dårlig menneske (noe de poengterer selv i foredag)
Vis hele sitatet...
Jøss, vi er enig her også.


Jeg har erfart at de tvinger på legemeldinger på folk som er syke, noe som normalt sett kun brukes på tredagsperioder av fravær, eller eksaminering.
Vis hele sitatet...
Det bør ikke forekomme. Men jeg har en følelse av at det sitter endel inkompetente folk i OD-komiteer over det ganske land.


Ikke glem at GP også ser på væpna revolusjon som en god ting ;p
Vis hele sitatet...
Skulle bare mangle.
Akkurat det der med at OD er ensidig politisk er egentlig litt åpenbart. P4un nevner noe, men det er også ting som ensidig fremstilling av verdensbanken (for all del, den er ikke et godt konsept, men hovedgrunnen til at U-landsgjelden frigis er ikke fordi vesten vil undertrykke osv, det er like så mye det at det ofte er firmaer som trenger profitten fra pengene de har lånt bort). Jeg mener at foredragene og materiellet fremmer et politisk budskap, og når samtlige i komiteene er fra ytterste til moderat venstre, så antar jeg man kan si at OD er en greie drevet fram av folk fra venstresiden.
Vis hele sitatet...
P4un mener at en rød knyttet neve på matriellet betyr at OD er politisk farget rødt, men ærlig talt. Tema er tross alt vold. . .

Angående verdensbanken så mener ikke venstresiden at vesten ØNSKER å undertrykke , men at undertrykking er ett resultat av profittjaget. Så om foredragsholderen påstod at Verdensbanken/vesten undertrykker på gøy så er han/hun ikke fra venstresiden ;-) Jeg kan uansett ikke se noen grunn til å måtte nevne at verdensbanken har gjort noe bra her og der når brorparten av aktiviteten til verdensbanken er negativ for folk i landene som blir påvirket.

Jeg kan fremdeles ikke se hva det er med OD som gjør at det heller til venstre politisk, om da ikke solidaritet utelukkende er venstresidens sak. . .

Hvorvidt OD hovedsaklig består av ytterste til moderate venstre vet jeg ingenting om, så det skal jeg ikke kommentere.
Var det noen som fikk med seg hva pengene gikk til da??

krimminelle i sør-afrika, altså mange av de som førte voldelig apartheid politikk før Mandela kom..

detta ska være et godt formål?

nei!
Opprinnelig postet av [Zer0]
Var det noen som fikk med seg hva pengene gikk til da??

krimminelle i sør-afrika, altså mange av de som førte voldelig apartheid politikk før Mandela kom..

detta ska være et godt formål?

nei!
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke du fikk med deg hva pengene skulle gå til...
commie: det med hånden var litt bob-bob. Men du skal ikke se bort ifra at den ble satt der med vilje.

Men noe jeg lurer på er hvorfor de bruker masse penger på unødvendige brosjyrer og filmer og whatnot. Ja, dere kan si at det er for å få oss til å se hvordan det er der nede og alt, men sannheten er at de fleste gir faen.

Og man kan si hva man vil, men OD handler om påtvunget solidaritet. OD er en fin tanke, men den er ikke nødvendigvis så bra utført. Men hva kan man forvente når det er ungdom som styrer hele prosjektet. Man kan si hva man vil, men jeg har ikke tro på at ungdom kan gjøre en bra jobb i en slik sammenheng.

Jeg mener at foredragene og materiellet fremmer et politisk budskap, og når samtlige i komiteene er fra ytterste til moderat venstre, så antar jeg man kan si at OD er en greie drevet fram av folk fra venstresiden.
Vis hele sitatet...
Er enig med IvI her. Har samme erfaringene som han.
skaarj;


VG 28. oktober kritiserer elever Operasjon Dagsverk for å ”tvinge elever til å jobbe gratis for drapsmenn.” VG kan fortelle at Operasjon Dagsverk skal gi penger til en organisasjon som hjelper rans-, draps- og voldtektsmenn, og at OD tvinger elever til å jobbe for dette formålet.


greit nok at OD-folka nekta på det..

men skal ikke være no påståelig her har ikke så jævli peil
Opprinnelig postet av commie

Det bør ikke forekomme. Men jeg har en følelse av at det sitter endel inkompetente folk i OD-komiteer over det ganske land.
Vis hele sitatet...
Det er jeg veldig enig i


Angående politikken: Vår foredragsholder presenterte det som om verdensbanken var en enorm pengekasse ingen hadde investert i, og som dermed var ond ved å ikke anse pengene som tapt. Foredraget fortsatte så ved å nevne slike ting som at Norge ødelegger for Afrika ved å subsidere sitt eget jordbruk, hvordan Cola er et veldig kjent merkevare (hva det hadde med saken visste verken hun/han eller jeg, men det ble nå nevnt alikevel). Om man synes OD er politisk enfarget får være opp til den enkelte å bedømme, men jeg synes iallefall det er det, og det er grunn nok for meg til å stille meg kritisk til ordningen - uansett hvor gode formålene er (merk, det at jeg er kritisk betyr ikke at jeg ikke jobber. De oppgavene på skolen er sikkert kjedelige uansett, kan jo like gjerne redde Afrika )

[Zer0]: Jeg vet ikke helt hva du mener, men det at pengene går til rehabilitering av fanger har jeg ikke stort imot. Det forebygger faktisk vold.
Tenk å gjennomføre en ordning i norge der man flere dager i året (f.eks 4 tilsammen), kan jobbe for OD. Selv om mange ville brukt ordningen som en mulighet til å kjøpe seg en fridag hadde jo dette vært storartet. Jeg støtter en slik ordning om noen vil innføre den.. Fullstendig frivillig.. Valgfrie dager hele året.. (utenom dager enkelte skoler bestemmer at INGEN skal jobbe).
Jeg synes pengene burde fått til et formål som folk faktisk tenker på før de legger seg. En sak Norske ungdommer bryr seg om, og har kjennskap til. Det blir litt vanskelig å ta alt så veldig alvorlig når det kommer en "neger-mann" og hoier ut no saker. (sorry, uttrykket, men jeg viste ikke helt hva jeg skulle skriver)
Opprinnelig postet av solrikioo
Jeg synes pengene burde fått til et formål som folk faktisk tenker på før de legger seg. En sak Norske ungdommer bryr seg om, og har kjennskap til. Det blir litt vanskelig å ta alt så veldig alvorlig når det kommer en "neger-mann" og hoier ut no saker. (sorry, uttrykket, men jeg viste ikke helt hva jeg skulle skriver)
Vis hele sitatet...
Saken pengene går til er kanskje ikke den vi tror på her.. men de har resultater.. Og det er det vi er ute etter eh?

Khulisa er et veldig bra prosjekt jeg med glede støtter..
Ja seff, vi ønsker jo resultater, men det hadde nok vært lettere å fått flere folk med på prosjektet hvis du hadde valgt et Land/sak/sted som ungdom hadde kjennskap til.

Også...

Informasjonen OD gir til skolene må være ufattelige dårlige, det virker som de bare har sendt ut den pakka med brosjyrer, også er det skolens ansvar å få inn penger.

På skolen vet verken lærere, Elevrådet(de som har ansvaret for OD) eller elevene noen ting. Og da kan du ikke forvente at alle er medhjelpelige. Eller hur?
På min skole har vi faktisk en OD-komitè som jobber mye med OD. (Jeg sitter der). Kanskje flere skoler burde ha en slik komitè?

Jeg brenner faktisk for akkurat det vi støtter i år. Sør-Afrikas ungdom er i store problemer. Det tar helt av der nede.. F.eks: Hver 1/4 jente blir voldtatt før de blir 16-17 år..
Ja, en OD-komitè hadde sikkert vært greit å hatt. Hvis jeg orker skal jeg skrive en "klage" til skolen, og prøve å lære dem litt. Alle er nemelig 100% avhengig av god informasjon for å gjennomføre dette her. Og i år (og de 2 forrige) har skolen virkelig feilet.
vår info om od:

i et friminutt ble det lagt diverse brosjyrer ut på pultene, dette ca. 3 uker før selve od, og innen den tid fløt de rundt omkring. vi fikk ingen info, ikke engang hvilken dag, det kom først 2 uker senere, og hvor flertallet av de brosjyrerene endte opp da, det tør jeg ikke en gang gjette på.