Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 8425
Bestilte en pakke til 10,000kr for rundt 2 uker siden. 1 Dag etterpå kom den til min lokale butikk og var meningen at den skulle bli betalt på oppkrav, noe som sto på faktura som kom etter jeg bestilte pakken. Men når jeg gikk inn og hentet pakken, så ble jeg sendt ut med pakken like fort uten noen form for betaling eller faktura.
Nå kommer spørsmålet, er det noen som har opplevd dette og når kan jeg evt. forvente kravet om betaling? Eller kan det hende jeg slipper det helt?

Bør jeg kontakte butikken for betaling? Eller vente enda lengre, hva kan reaksjonene være fra postnord eller butikken?
"Øko-Terrorist"
Stor sjangse for at det merkes at betaling har uteblitt, om du vil være jævel sier du bare at du betalte kontant og fikk pakken utlevert uten kvittering. Da er det opp til butikken og avsender å finne ut hva som har skjedd.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Bestilte en pakke til 10,000kr for rundt 2 uker siden. 1 Dag etterpå kom den til min lokale butikk og var meningen at den skulle bli betalt på oppkrav, noe som sto på faktura som kom etter jeg bestilte pakken. Men når jeg gikk inn og hentet pakken, så ble jeg sendt ut med pakken like fort uten noen form for betaling eller faktura.
Nå kommer spørsmålet, er det noen som har opplevd dette og når kan jeg evt. forvente kravet om betaling? Eller kan det hende jeg slipper det helt?

Bør jeg kontakte butikken for betaling? Eller vente enda lengre, hva kan reaksjonene være fra postnord eller butikken?
Vis hele sitatet...
Kommer an på intensjonen din det. Ønsker du å rette opp i saken eller ønsker du å slippe unna betalingen?
Vil du rette opp i det kan du dra i butikken med fakturaen og betale der. Ferdig.
Ønsker du å la vær å betale venter du med å gjøre noe som helst, og kommer på en unnskyldning når de eventuelt ringer, slik som at du betalte cash og ikke fikk kvittering som nevnt over.
Skjedd meg en gang. Da fikk jeg regninga i posten litt etterpå. Så du slipper nok ikke unna. :-)
Skal jo ikke nekte for at det hadde vært digg å slippe betalingen.
Men tror jeg bare setter penga over på en annen konto og avventer 1-2 mnd.
Hvis du sier at du betalte kontant.. så får vel den stakkarsligepersonen som leverte ut pakken sparken og blir anmeldt for underslag.. egentlig litt kjipt for 10k
Nei det har jeg ikke samvittighet til. Skal betale om jeg får et krav om det, men tror jeg venter på det.

@Ivar_oslo: Hvor lenge etterpå fikk du fakturaen?
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Hvis du sier at du betalte kontant.. så får vel den stakkarsligepersonen som leverte ut pakken sparken og blir anmeldt for underslag.. egentlig litt kjipt for 10k
Vis hele sitatet...
Og hva sier du om de spør etter kvittering? Han må jo bevise at han har betalt om det kommer ett krav fra nettbutikken.

Mest sannsynlig er denne pakken ikke sendt som postoppkrav, og om den mot formodning er det så ville dette blitt oppdaget når neste pakke ble scannet inn siden det ville stått ett beløp i displayet i kassen.

Har selv sendt ut pakker som skulle blitt betalt med oppkrav men av forskjellige grunner sendte jeg bare faktura.

TS: Hva står det om du søker opp sporingsnummeret? Står det ikke informasjon om hva slags type sending det var?
Og er det lagt til ett gebyr for oppkrav på bestillingen/ordrebekreftelsen?
Leverte en gang en oppkravspakke til en privat kunde ute på postruta, ble etter 3 måneder kontaktet av sjefen som sa avsender ikke hadde fått inn pengene enda. Siden jeg var usikker på om mottaker av pakken faktisk hadde betalt, måtte sjefen registrere et underskudd. Dermed måtte Posten betale avsender.

Jeg tror allikevel jeg ville satt av pengene, for du blir mest sannsynlig kontaktet om noen måneder av butikken, Postnord eller avsender når de oppdager at det ikke er kommet inn noe betaling.
Jula kom tidlig i år ts
Du kan vel neppe straffes for dette uansett hva som skjer. Du kan alltids male varene rosa og si at de kan komme å hente dem.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Jula kom tidlig i år ts
Du kan vel neppe straffes for dette uansett hva som skjer. Du kan alltids male varene rosa og si at de kan komme å hente dem.
Vis hele sitatet...
Det er da i høgste grad straffbart å øydelegge varer som tilhøyrer andre.

Kort sagt så har ikkje vedkommande gjort noko galt - utover å ikkje betale. Det er ingenting straffbart, men kravet vert ikkje forelda før etter tre år. Dvs. at dei neste tre åra så kan butikken oppdage brøleren, og sende faktura.

Du vil jo sjølvsagt ha ei plikt til å betale det, gitt at ting som angreretten er utgått (den utgår jo etter fjorten dager), og det føreligg ein gyldig kjøpsavtale. Då kan du ikkje sei at du vil levere tinga tilbake. Du må betale.
Dersom varene ble sendt med postoppkrav i systemene til PostNord, så skal det komme opp flere varsler på terminalen som brukes for å scanne inn/ut pakkene. Dette sjekkes opp mot systemene til butikk ved ukeslutt/starten av neste uke. Da vil man også kunne se hvem som har mottatt pakken.

Dersom varene ikke ble sendt med postoppkrav (feil fra butikken sin side), så vil du nok høre fra butikken når de tar sine oppgjør, og merker en differanse på 10.000 kroner.

Kort sagt, du vil nok få høre fra enten butikk eller PostNord om ikke så alt for lenge. Jeg vil gå ut ifra at kjøpsvilkårene du sannsynligvis godtok når du kjøpte varene sier at pakkene tilhører butikken frem til betaling er mottatt. Som Slashdot sier, det er straffbart å ødelegge varer som tilhører andre. Da kan du egentlig like gjerne kontakte butikk med en gang, og bli ferdig med det. Pengene får du nok ikke beholde.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Nei det har jeg ikke samvittighet til. Skal betale om jeg får et krav om det, men tror jeg venter på det.

@Ivar_oslo: Hvor lenge etterpå fikk du fakturaen?
Vis hele sitatet...
Tror det var ca. 2 uker etter. Kommer vel kanskje an på hvilken butikk du handlet fra også. Det var 2 år siden, så rutinene kan vel ha endret seg siden da også.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Hvis du sier at du betalte kontant.. så får vel den stakkarsligepersonen som leverte ut pakken sparken og blir anmeldt for underslag.. egentlig litt kjipt for 10k
Vis hele sitatet...
Gitt at personen ikke har mottatt advarsler tidligere, ser jeg ikke helt hvorfor personen skal bli sparket. Kan du utdype?

Anmeldt for underslag? Det blir i så fall falsk anmeldelse, blir det ikke?
Sist endret av Spelly; 2. desember 2016 kl. 13:34.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Spelly Vis innlegg
Gitt at personen ikke har mottatt advarsler tidligere, ser jeg ikke helt hvorfor personen skal bli sparket. Kan du utdype?

Anmeldt for underslag? Det blir i så fall falsk anmeldelse, blir det ikke?
Vis hele sitatet...
Falsk anmeldelse? Sett fra arbeidsgivers ståsted, not so much? 10k mangler. Kunden påstår han har gitt de i cash til sjåfør. Er vel mer ord mot ord. Helt klart at sjåføren er uskyldig, og det er vel også forhåpentligvis det som ville vært enden på visa, men trenger vel ikke nødvendigvis være det som skjer.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Falsk anmeldelse? Sett fra arbeidsgivers ståsted, not so much? 10k mangler. Kunden påstår han har gitt de i cash til sjåfør. Er vel mer ord mot ord. Helt klart at sjåføren er uskyldig, og det er vel også forhåpentligvis det som ville vært enden på visa, men trenger vel ikke nødvendigvis være det som skjer.
Vis hele sitatet...
Man kan anmelde hvem som helst for hva som helst, om man kommer noen vei med anmeldelsen er en annen sak...

Oppgjør gjøres daglig i butikker og avvik oppdages normalt sett umiddelbart eller senest dagen etter oppgjør har funnet sted.
Dersom det plutselig viser seg å mangle 10k er det en smal å se via overvåkningskamera om betaling har funnet sted...
Sist endret av Spelly; 2. desember 2016 kl. 18:25.
men om han fikk pakken uten at den ble scannet ut, slik at den enda står som mottatt butikk derimot ... dette finner trådstarter ut ved å ta et pakkesøk for å se om de står utlevert.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kan vell egentlig oppdatere med at jeg enda ikke har hørt noe..
Jobber i butikk selv, og vi legger ut for postoppkravpakkene også får vi tilbakebetalt av feks postnord. Ved feil i forhold til betaling osv er det vi som taper pengene.
Skjedde noe lignende for flere år siden. Familien fikk fjernet et jord-vepsebol. Når personen som gjorde det skulle få betalt, ringte telefonen hans og han kjørte av gårde. Vi har ikke hørt noe siden.
Sist endret av øyvind95; 6. februar 2017 kl. 10:02.
Ville ikke snakket så høyt om dette på et forum hvor jeg nevner bedrift om jeg håpte å slippe betaling
En eller annen plass i systemet merker sikkert noen at det mangler noen kroner, men om de klarer å spore det tilbake til akkurat din bestilling er jo ikke sikkert.
Vist vi skal være kjipe da: Vist pakke ikke ble skannet ut, kan du kanskje si at du aldri mottok pakken. Det kan kan du kanskje sjekket ut ved å spore pakken på nettet å se hva som står. Hender jo en gang i blandt det at pakker forsvinner under transport osv.. da er det ikke mottaker som må bøte med det

Skrev du under å hele den greia der når du mottok pakken?
Husker ikke hvor lenge videoene fra overvåkningen blir tatt vare på, men om klokkeslett og dato da trådstarter hentet ut pakken ligger i systemet så er han jo litt fucked om de fortsatt har klippene fra overvåkningen den aktuelle datoen.
Sitat av Forvirretperson Vis innlegg
Husker ikke hvor lenge videoene fra overvåkningen blir tatt vare på, men om klokkeslett og dato da trådstarter hentet ut pakken ligger i systemet så er han jo litt fucked om de fortsatt har klippene fra overvåkningen den aktuelle datoen.
Vis hele sitatet...
De ligger der vel 7 dager, om det ikke har skjedd noe spesielt i tidsrommet.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Oppdatering?
Anonym bruker
"Sub-tropisk Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg selv har bestilt på oppkrav og sluppet å betale.
Pakken står som betalt på nettsiden jeg benyttet samt jeg har ikke hørt noe fra posten...Dette er nå 6 år siden
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er butikken sitt ansvar å ta betalt uansett.
6 år siden? Da kan du glemme det. Beløpet er sannsynligvis bokført som svinn eller tyveri så dem finner neppe ut av det etter så lang tid.
Sitat av Poverud Vis innlegg
De ligger der vel 7 dager, om det ikke har skjedd noe spesielt i tidsrommet.
Vis hele sitatet...
Er ganske sikker at de ligger der mer enn 7 dager. Er en grunn til at all kamera-kvalitet er shit.
Butikken sendte regningen rett til inkasso 6 mnd etterpå, så fikk masse ekstragebyr og renter.
Men sendte en litt "sint" mail til inkassoselskapet og fikk fjernet alle ekstra gebyrer.
Jeg forstår ikke helt dette, du skrev startinnlegget 1.desember 2015.
Du kommer med en oppdatering 1 år etterpå (4.februar 2017) om at du ikke har hørt noe.

Nå forteller du at de sendte inkasso etter 6 måneder? Du må bestemme deg

Edit: My bad, tenkte helt feil ser du skrev 2016
Sist endret av OinkOink; 17. januar 2018 kl. 18:24.