Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 22206
Sto nettopp opp, og da jeg gikk bort til vinduet, så fikk jeg meg et lite overraskende, samtidig litt skremmende øyeblikk.

Det jeg tror jeg har oppdaget er en husedderkopp på ca. 1,5-2 cm i kroppsstørrelse, med beinspenn på ca. 5-8 cm.
Dette er nok ingen norsk rekord, men noen som vet om dette er en litt uvanlig størrelse for en vanlig norsk edderkopp?
Dette er iallefall sannsynligvis den største norske edderkoppen jeg har sett på svært lenge

Bilde: http://visedeg.no/images/8mky58lurujo6sxwko6.jpg
Ser ut som en ulveedderkopp
Så det samme her om dagen - holdt på å begynne å grine. Syntes også det var uvanlig stort i forhold til hva jeg er vant med.
Hva gjorde du med den? Med tanke på skrekken din.
Sitat av moret Vis innlegg
Ser ut som en ulveedderkopp
Vis hele sitatet...
den så feit ut.
Edderkoppene har hatt et godt år i år, derfor er de nok ganske mye større en vanlig. Sto noe om det i media her for et par uker siden (typisk agurknytt). Høy andel av insekter fører til mye mat som igjen er lik større og tykkere edderkopper.
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Hva gjorde du med den? Med tanke på skrekken din.
Vis hele sitatet...
Sov på sofaen og innkjøp av Raid dagen etter.

EDIT: Hvis det var meg du tenkte på
Sist endret av Trollogi; 21. juli 2014 kl. 22:18.
Jeg fant noe lignende på rommet mitt selv, men den hadde en svær kul under som jeg fant ut var egg... Putta den i en colaflaske og helte på såpe D:
Holy shit den var stor til å vær "norsk". Skal sjekke under dyna ikveld ja, hahaha.
Der jeg bodde for noen år tilbake var det vanlig at edderkoppene var større en ''normalt''
De var gigantiske samt at de var nesten overalt..
Der jeg bor nå er ett gammelt dødsbo som har stått urørt i flere år, så edderkoppene på rommet mitt (i kjellern) er noen feite jævler man ønsker å ha i senga...
Bodde i en kjellerleilighet noen år, og enkelte somre kunne de lett bli så store og større. Jeg ga opp å gjøre noe med dem etterhvert, og lærte meg å leve med dem. Litt spooky når man hører dem rasle over en plakat e.l., og knasinga når katten min fanget og spiste dem. Men de holdt seg alltid langt unna meg, har aldri opplevd å finne dem i senga. De er nok reddere for deg enn du er for dem, som det ofte heter.
Sliter for tiden med vevkjerringer hjemme hos meg.
2 ganger denne uken, har jeg hatt en krypende på meg rett før jeg har sovnet...
Går litt tid før man får sove etter en slik oppvekker!
Det er nok en stor husedderkopp, Tegenaria atrica
Etter å ha lest postene i denne tråden tørr jeg nå ikke å legge meg!
Takk freaks, love you all
Da skal det kjøpes inn alt av spray mot edderkopper.
Er fint å bo i Filippinene der de er 1000 x større ja
Syntes den liknet på en Dolomedes Plantarius
Sitat av Blodharry Vis innlegg
Bodde i en kjellerleilighet noen år, og enkelte somre kunne de lett bli så store og større. Jeg ga opp å gjøre noe med dem etterhvert, og lærte meg å leve med dem. Litt spooky når man hører dem rasle over en plakat e.l., og knasinga når katten min fanget og spiste dem. Men de holdt seg alltid langt unna meg, har aldri opplevd å finne dem i senga. De er nok reddere for deg enn du er for dem, som det ofte heter.
Vis hele sitatet...
Fytterakkern-dette kjenner jeg igjen- har også bodd i en kjellerleilighet-hybel der sånne skapninger dukket opp. De kom utpå høstkanten da det begynte å bli rått/kaldere utendørs, september/oktober. Mange var de også. Utleier av hybelen hadde ikke nevnt dette i kontrakten..kanskje derfor den var ganske rimelig
Reptilfreak
Trådstarter
Noen som vet om hvordan det er å gi vann til en norsk (hus)eddderkopp som den på bildet? Vil den drikke dersom man legger noen skvetter med litt kaldt vann på gulvet ved siden av den?

Hvor lenge kan vanligvis en norsk (hus)edderkopp overleve uten vann?
Jeg tror den får nok veske igjennom sine byttedyr. Ellers er disse helt harmløse! Skulle gjerne likt å hatt noen selv!


Fant et drøss av slike under en urban exploring tur her i Trondheim.

Noen som ser hva slags type det er?
Sitat av stianue Vis innlegg


Fant et drøss av slike under en urban exploring tur her i Trondheim.

Noen som ser hva slags type det er?
Vis hele sitatet...
Ser ut som en kjelleredderkopp(no)/grotteedderkopp/meta menardi(en).

I fjor fant vi en gjeng lignende av de i en bunkers like ved her vi bor. Tok et par med hjem

http://freak.no/forum/attachment.php?attachmentid=11262&stc=1&d=1406045997

http://freak.no/forum/attachment.php?attachmentid=11263&stc=1&d=1406045997

Ellers har vi en svær husedderkopp som bor i gangen vår nå, den er veldig alright. Skal se om jeg får tatt et bilde av den neste gang jeg møter på den.
Sist endret av Ezukiel; 22. juli 2014 kl. 18:26.
I vårens sesong av Schrødingers katt rapporterte de om forskere i USA som fjernstyrte kakerlakker via dioder koblet til hjernen på kakerlakkene. Kunne dette være mulig og med edderkoppene?

http://tv.nrk.no/serie/schrodingers-katt#t=1m26s
Reptilfreak
Trådstarter
Prøvde nettopp å helle litt vann, noen cm fra edderkoppen, men å drikke gjorde den ikke, den har faktisk nå i over en time ligget der sammenkrøket samtidig som den spiller død!
Er dette noe den gjør for å beskytte seg, evt. fordi den ser på vannet som en trussel?
Vår venn i gangen har i natt hatt et uhell på kjøkkenet, og klart å drukne seg selv i oppvaskkummen oppi en skål fylt med vann.

Den har vært et fint tilskudd i gangen, men all good things must (apparantly) come to en end:

http://freak.no/forum/attachment.php?attachmentid=11264&stc=1&d=1406271316

Den ser nok hakket større ut på bildet, da beinene ligger mer eller mindre flatt i de forskjellige retningene. I stedet for at de hadde vært bøyd, som de vanligvis ville vært.
Ellers har vi nå en ganske stilig en i taket, en vanlig husedderkopp i taket, pluss en liten søt en i vinduskarmen på badet. I tilllegg lurer jeg på om jeg fant en kjelleredderkopp i boden vår, men den hadde ikke klart å få noe særlig størrelse. Flere edderkopper = Mindre andre innsekter. Gunstig da edderkopper generelt lar oss være i fred, mens mange innsekter liker seg best midt i fleisen på oss eller rundt og i ørene våres. Helst akkompagnert av en buzzende irriterende lyd.
Her er ene krabaten vi har i taket, sjekk de dådyrøynene:

http://freak.no/forum/attachment.php?attachmentid=11266&stc=1&d=1406300267

Noen som vet hva slags type denne kan være? Den er ulik de husedderkoppene vi har, beveger seg litt annerledes. Og har mønster på beina i motsetning til de husedderkoppene vi har. Den er ikke spesielt stor, ca 2cm totalt med beina.

Prøvde å få tatt bilde av vår minigrotteedderkopp, men den stakk når jeg kom med lyset.
Sist endret av Ezukiel; 25. juli 2014 kl. 17:06.
her er en av de mindre vi får inn i kjeller leiligheten vår.. kommer inn støtt og stadig og jeg får like mensen hver gang! jeg føler meg som den kjærringa når de kommer!


Sist endret av TheDreamer; 25. juli 2014 kl. 22:14.
Føler med dere. Har sovet nede i kjelleren siste ukene på grunn av varmen og hadde selv en gigantisk husedderkopp på 6 cm krabbe over dyna mens jeg prøvde å sovne. IKKE KOSELIG. Endte opp med å mose den med mobilen.
Sist endret av Detectable; 26. juli 2014 kl. 11:52.
Jeg har selv opplevd å få edderkopper i senga, det er jævlig. Aldri så store som dette, det er jeg glad for.
Jeg bryr meg ikke om de som bare sitter i et hjørne og tygger fluer, de gjør meg bare en tjeneste. Problemet er at nesten alle edderkoppene som kommer inn hos meg holder seg aldri i ro. De springer rundt konstant, ofte i tak og vegger rundt senga mi når jeg skal sove. De edderkoppene kan dra til helvete.
Raid boksen jeg kjøpte ga meg faktisk en veldig trygghetsfølelse og kan endelig slappe av i senga uten frykt for eddekopper og eventuelle andre ekle uidentifiserte insekter.

Anbefales hvis du har litt fobi
Sitat av TheDreamer Vis innlegg
her er en av de mindre vi får inn i kjeller leiligheten vår.. kommer inn støtt og stadig og jeg får like mensen hver gang! jeg føler meg som den kjærringa når de kommer!
Vis hele sitatet...
hva mener du med at du får mensen hver gang?