Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 2656
[list=1][*]Vi bestemte oss for å ødelegge tårnene i Amerika på grunn av frustrasjon over det mange arabere mener er en israelvennlig amerikansk politikk i Midtøsten.[*]Det hadde aldri slått oss at landets øverstkommanderende ville overlate til de 50 000 innbyggere som befant seg i de to tårnene å alene møte en slik skrekk...fordi han mente det var viktigere å høre på et barn snakke om geitene sine, sa bin Laden, og viste til at Bush var på et skolebesøk da angrepet skjedde[*]Deres sikkerhet er ikke i hendene til Kerry, Bush eller al-Qaida. Deres sikkerhet er i deres egne hender.[*]Den beste måten å unngå en ny katastrofe er å unngå å provosere arabisk sinne. Liberale neglisjerer ikke sikkerheten, i motsetning til Bush, som sier at vi hater frihet, sa bin Laden. [/list=1]

Skal vi se på naturen, så angriper ikke folk med fysisk vold uten at de har blitt alvorlig provosert. Når NATO/FN og andre land «driter i hva som skjer» fordi de ikke tør stoppe USA, ender det slik.

Vedder en femmer på at en atombombe eller kjemisk gass blir sluppet i San Francisco, New York eller Washington innen 10 år.

Prøv å forestill dere denne situasjon motsatt.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Jepp, det er nok galt det de karene der gjør.
Det betyr dog ikke at det busken og co gjør er rett.
Oi.. dette blir det bråk av tror jeg

Dette er en utrolig komplisert problemstilling. Motivene deres kan ha vært "gyldige", men metodene er alt for brutale. (jmf. videoer av halshogginger av mer eller mindre uskyldige mennesker).
USA har stort sett bare skitne motiver, men litt mer diskré metoder.

Jeg mener hele konflikten er håpløs; grådighet presentert som rettferd mot det noe udefinerbare kaos som er ekstrem Islam.
Det finnes ingen edle motiver, og jeg er ikke sikker på om Bin Laden & co lenger har noe mål.

"What's so civil about war anyway?"
Deler av Bin Ladens mål og argumentasjon er absolutt legitime. USA sin politikk i forhold til Israel gjør at konflikten opprettholdes og Israel får lov til å holde fram med sin fascistiske apartheidpolitikk mot Palestina. Dette tror jeg er kjernen i hele konflikten og årsaken til at det plutselig har blitt en åpenbar front mellom enkelte muslimer og den vestlige verden.

Det som skjer i Irak for tida, med hodekappinger over en lav sko er grusomt og fullstendig forkastelig i alle tilfeller, menendel av menneskene som er henretta er i landet ulovlig som en okkupasjonsmakt, som enten deltar i krigen mot Irakerene eller som tjener penger på krigen. Disse folka er ikke uskyldige, selv om de barbariske henrettelsene ikke kan forsvares med dette.

Problemet er jo at media fremstiller alle Irakere som viser motstand mot okkupasjonen som "terrorister" eller "opprørere" når enkelte av dem jo faktisk kjemper en helt lovlig kamp for å pælme ut USA-amerikanerene.
Selvfølgelig er det noe galt i at terrorister løper rundt i gatene og sprenger seg selv (og mange uskyldige) i luften.

Selvfølgelig er det noe galt i at terrorister halshugger sivile personer foran et kamera.

Selvfølgelig er det noe galt i at terrorister kaprer flere fly for så å styrte disse inn i store byggninger som huser sivile.

Dette er angrep rettet MOT sivile. Jeg kan ikke fatte å begripe at noen overhode kan støtte/legimitere det slike terrorister gjør.
Voyage's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Geddi
Selvfølgelig er det noe galt i at terrorister løper rundt i gatene og sprenger seg selv (og mange uskyldige) i luften.

Selvfølgelig er det noe galt i at terrorister halshugger sivile personer foran et kamera.

Selvfølgelig er det noe galt i at terrorister kaprer flere fly for så å styrte disse inn i store byggninger som huser sivile.

Dette er angrep rettet MOT sivile. Jeg kan ikke fatte å begripe at noen overhode kan støtte/legimitere det slike terrorister gjør.
Vis hele sitatet...
Men det er greit at «rike» USA kan drepe uskyldige? Ville synspunktet vært annet om det var Bulgaria som var flystyrtet av Ukraina?

Rent profesjonelt, ville en heller sendt snikskyttere til landet ubemerket og reist ubemerket fra det med grundig planlegging. At de ikke gjør det slik, viser tillit og lojal kontroll fra begge parter. Både George og Osama sier hva de vil gjøre i forkant.

Klart vi tar avstand fra halshugging, det er litt primitivt her i den vestlige delen av verden. Jeg tror ikke de som ufører en slik handling har dette synspunktet. Amerikanere mener vel at de oppter humant når de skyter og bomber i filller andre.

Dersom USA tar Bin Laden, eller Bin Laden tar Bush står vi fortsatt på samme sted. Kerry ville overta og selvagt gripe inn, mens en annen i hierarkiet ville overta etter Bin Laden.

USA kunne vært tøffe nok til å legge fra seg våpen, og foreslå dialog og samarbeid. Bin Laden kan ikke gjøre det for det var ikke han som startet skuta.

Når det gjelder FN's tilltak burde de bytte ut «selvbiografier» , fredspriser og bøker med en ledelse som utfører kraftige fysiske handlinger med store ringvirkninger. Sende poser med ris og bore vann hjelper lite, det må ryddes rent og bygges. Militæret kan brukes til å tilbakekjempe begge parter for dialog.

Forstår ikke hvorfor USA fører så fin politikk med Israel. Kan noen forklare det nærmere?
Sist endret av Voyage; 30. oktober 2004 kl. 06:19.
Opprinnelig postet av Voyage
Forstår ikke hvorfor USA fører så fin politikk med Israel. Kan noen forklare det nærmere?
Vis hele sitatet...
Først og fremst ved å huske hvem aggressoren er. Isreal fikk sitt land gjennom et vedtak i FN. Istedet for å gå disse kanalene angrep Palestina og en rekke andre muslimske land i omerådet rundt Israel. Denne nye nasjonen klarte derimot å forsvare sine landegrenser, og fikk beskyttelse fra USA som til dags dato ikke gjør annet enn å forsvare noe som er vedtatt i FN.
men sa de ikke at den bin laden filmen de viste på nyhetene i går, var falsk ellelr noe sånt?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Opprinnelig postet av Voyage
Når det gjelder FN's tilltak burde de bytte ut «selvbiografier» , fredspriser og bøker med en ledelse som utfører kraftige fysiske handlinger med store ringvirkninger. Sende poser med ris og bore vann hjelper lite, det må ryddes rent og bygges. Militæret kan brukes til å tilbakekjempe begge parter for dialog.
Vis hele sitatet...
Akkurat her er jeg litt uenig, ellers så sier du mye bra. FN utfører i all hovedsak kun fredsbevarende aksjoner, dvs. de blander seg ikke fysisk inn i kampen mellom to parter, men de kan bruke makt så lenge det er for å beskytte sivile. Uansett så er det upartisk. Jeg vil påstå det gagner både FN og hele den vestlige verden best at de holder en meget lav profil.
Opprinnelig postet av Tias
Akkurat her er jeg litt uenig, ellers så sier du mye bra. FN utfører i all hovedsak kun fredsbevarende aksjoner, dvs. de blander seg ikke fysisk inn i kampen mellom to parter, men de kan bruke makt så lenge det er for å beskytte sivile. Uansett så er det upartisk. Jeg vil påstå det gagner både FN og hele den vestlige verden best at de holder en meget lav profil.
Vis hele sitatet...
Helt enig med deg der. USA har jo gjort det motsatte, og vi ser alle hvordan det har gått med deres popularitet.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Opprinnelig postet av Marken
Først og fremst ved å huske hvem aggressoren er. Isreal fikk sitt land gjennom et vedtak i FN. Istedet for å gå disse kanalene angrep Palestina og en rekke andre muslimske land i omerådet rundt Israel. Denne nye nasjonen klarte derimot å forsvare sine landegrenser, og fikk beskyttelse fra USA som til dags dato ikke gjør annet enn å forsvare noe som er vedtatt i FN.
Vis hele sitatet...
Opprettelsen av Israel var jo et av 1900-tallets største feilgrep... Problemet er at "hele" verden var med på opplegget...

Synes du opptrer ganske kynisk når du sier at Palestina burde gått gjennom FN. De Hadde faen ikke mulighet til å gå gjennom FN, de var blitt undertrykt av britene, for så å bli undertrykt av jødene. Og jødene var hele verdens overbeskytta barn pga det som skjedde under ande verdenskrig.

Det er jo helt idiotisk å tro at man kan ta et område der det bor masse folk, flytte inn masse nye folkav en annen religion, uten at det vil gå til helvete.

Hva hadde skjedd hvis FN plutselig fant ut at de skulle flytte inn noen titalls millioner kinesere i Norge...? Folketettheten her er jo så liten og kina er jo så overbefolket...

orker ikke skrive mer nå...
til dere som synes de som blir kidnappet og henrettet er det verste som finnes:

http://www.iraqbodycount.net/

reality check...
Opprinnelig postet av Tobb
til dere som synes de som blir kidnappet og henrettet er det verste som finnes:

http://www.iraqbodycount.net/

reality check...
Vis hele sitatet...
Denne også : http://edition.cnn.com/2004/WORLD/me...9/iraq.deaths/
Opprinnelig postet av Geddi
Selvfølgelig er det noe galt i at terrorister løper rundt i gatene og sprenger seg selv (og mange uskyldige) i luften.

Selvfølgelig er det noe galt i at terrorister halshugger sivile personer foran et kamera.

Selvfølgelig er det noe galt i at terrorister kaprer flere fly for så å styrte disse inn i store byggninger som huser sivile.

Dette er angrep rettet MOT sivile. Jeg kan ikke fatte å begripe at noen overhode kan støtte/legimitere det slike terrorister gjør.
Vis hele sitatet...
Hva med den terroren Busj utfører?
Han driter blanke, gjør det ikke selv en gang, han betaler mennesker for å dø, og for å påføre andre død.
Opprinnelig postet av Marken
Først og fremst ved å huske hvem aggressoren er. Isreal fikk sitt land gjennom et vedtak i FN. Istedet for å gå disse kanalene angrep Palestina og en rekke andre muslimske land i omerådet rundt Israel. Denne nye nasjonen klarte derimot å forsvare sine landegrenser, og fikk beskyttelse fra USA som til dags dato ikke gjør annet enn å forsvare noe som er vedtatt i FN.
Vis hele sitatet...
Først og fremst må vi huske på hvem aggressoren er, som du så helt riktig påpeker. Etter at britene åpnet for at tusenvis av jøder kunne slå seg ned i Israel fra 1882, noe som hovedsaklig foregikk i fem immigrasjonsbølger, ble hundretusener av palestinere drvet fra landet sitt ved makt og voldsbruk. Britene sin Occupied Enemy Territory Administration (O.E.T.A.) prøvde å forhindre dette ved restriksjoner, noe som førte til terrorangrep mot de britiske styresmaktene i Israel, utført av jødiske bosettere.
Du må også huske på at det Israel "forsvarer" i dag ikke er grensene satt av FN i 1947, men okkuperte landområder fra seksdagerskrigen i 1967, som startet ved at Israel angrep Egypt, Syria og Jordan.
Poenget er vel at disse terroristene retter angrepene sine direkte mot uskyldige sivile. Når de utfører terroraksjoner som f.eks WTC så er det direkte rettet mot uskyldige sivile.

Når Bush fører en krig mot Saddams regime i Irak, er denne krigen rettet mot Saddam og hans militære og IKKE på sivile. Dessverre får man også sivile tap i kriger, men det kan fortsatt ikke sammenlignes.

At noen støtter terrorister som halshugger uskyldige sivile for å fremme sin sak vil jeg si er helt sykt.
Ikke at alle disse uskyldige sivile er uskydlige sivile da. . .

EDIT: Angående at Palestinerne burde ågtt via FN, så er ikke det så enkelt uten noen stat, uten noen støttespillere og uten noe sete i FN.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Nå er det jo ikke helt sikkert at WTC er 100% utført av terrorister for å si det slik... *hint hint*
Hvorfor skulle Osama bin Laden ta på seg ansvaret for et terrorangrep som ble utført av noen andre?
Husker godt fra Farenheit 9/11 at sikkerhetsvakta kom inn og visket noe i øret på Bush, han ble bare sittende der med en litt alvorlig mine rundt øynene mens han konsentrerte seg om historien...Kan ikke fatte og begripe hva han egentlig tenkte på i det samme han fikk beskjeden.."jaja"?
Opprinnelig postet av IvIoyner
Hvorfor skulle Osama bin Laden ta på seg ansvaret for et terrorangrep som ble utført av noen andre?
Vis hele sitatet...
Status og kred.
Ja, kreds for en krig som har sørget for at militant islam har mistet taket på Afghanistan og også ført til en hodejakt uten like? Jeg vet ikke jeg, men jeg mener det blir litt for dumt i å spekulere i slike ting som at USA hadde angrepet sitt eget land.
Husker godt fra Farenheit 9/11 at sikkerhetsvakta kom inn og visket noe i øret på Bush, han ble bare sittende der med en litt alvorlig mine rundt øynene mens han konsentrerte seg om historien...Kan ikke fatte og begripe hva han egentlig tenkte på i det samme han fikk beskjeden.."jaja"?
Vis hele sitatet...
Nå har vel akkurat denne episoden blitt tatt opp mange ganger. Mange personer mener at han handlet riktig ved å holde seg rolig (blant annet demokraten og nesteler for September 11 Comission Lee Hamilton)
Opprinnelig postet av Geddi
Poenget er vel at disse terroristene retter angrepene sine direkte mot uskyldige sivile. Når de utfører terroraksjoner som f.eks WTC så er det direkte rettet mot uskyldige sivile.

Når Bush fører en krig mot Saddams regime i Irak, er denne krigen rettet mot Saddam og hans militære og IKKE på sivile. Dessverre får man også sivile tap i kriger, men det kan fortsatt ikke sammenlignes.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt overbevist om at terroristene vil bruke nøyaktig samme argumentasjon for å legitimere sin sak, som det du gjør når du sier at Bush først og fremst førte krigen mot Saddam's regime, og at man "desverre får sivile tap i kriger". Fordi angrepet på WTC var vel først og fremst et angrep på selve hovedsymbolet på vestlig kapitalisme, ikke et angrep der målet var flest mulig døde sivile. Man ville drept mange flere mennesker om man styrtet to fly ned i f.eks et fullsatt Madison Square Garden, enn i tvillingtårnene. Terroristene vil vel si det samme som deg, at det desverre dør sivile i deres krig.
Denne diskusjoenen er noe av det mest håpløse jeg har lest på lenge. At trådstarter i det hele tatt tenker tanken på at det ikke er galt, er utrolig. INGENTING kan forsvare det å drepe tusenvis av sivile.
Osama bin laden sloss jo mot amerikansk imperialisme, og det støtter jeg han i. Det jeg ikke liker at han bruker relgiøs retorikk for å forsvare hva han gjør.

Hadde han ungått det, så hadde han hatt langt flere tilhengere..
Ja, det er galt. Han går etter sivile, men hvis han hadde gått etter militære mål, eller politikere, da hadde det vært mindre galt.

*min mening*
Han gikk jo etter militære mål. Han angrep Pentagon. Og et av Amerika's viktigste økonomisk mål, World Trade Center. Osama har aldri angrepet skoler, gamlehjem, sivile sykehus osv...
Ja, men han kunne vel tenkt seg fram til at det fantes ganske mange sivile inni skyskraperen?

Ja, jeg vet at han aldri har angrepet skoler barnehjem osv, men det betyr fortsatt ikke at jeg liker fyren. Han kunne fortsatt funnet mål som hadde mindre sivile folk, slik som det Hvite Hus. Da hadde han bare tatt presidenten og et par idioter som ikke gjør noe at dør. Det + at han er en religiøs fundamentalist gjør at jeg ikke liker fyren.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Det kan ikke forsvares uansett hvilken måte man ser det på. Enkelt og greit.
Ja, men han kunne vel tenkt seg fram til at det fantes ganske mange sivile inni skyskraperen?
Vis hele sitatet...
Han prøvde jo seg på camp david og noen spekulerer om han også prøvde seg på det hvite hus.

Ja, jeg vet at han aldri har angrepet skoler barnehjem osv, men det betyr fortsatt ikke at jeg liker fyren. Han kunne fortsatt funnet mål som hadde mindre sivile folk, slik som det Hvite Hus. Da hadde han bare tatt presidenten og et par idioter som ikke gjør noe at dør. Det + at han er en religiøs fundamentalist gjør at jeg ikke liker fyren.
Vis hele sitatet...
Sivile != Uskyldige.

Men uansett, ja jeg er enig i at Osama hadde vært mye enklere å like hvis han ikke hadde brukt relgion som et argument mot USA, og jeg sier meg enig i det han sier i den siste videoen (untatt det relgiøse).
Sist endret av kriss; 31. oktober 2004 kl. 20:52.