Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 1727
Hadde en sommerjobb som telefonselger sommerne som var.
Skulle fått inn timeslønna i august. Jeg hadde levert skattekort og alt. Så fikk jeg ikke lønna i august, så jeg spurte hvor den ble av.
De sa jeg skulle få den inn sammen med provisjonslønna neste måned. "OK" tenkte jeg og venta til neste måned. Men kom ingenting da heller. Så jeg gikk og purra igjen.
Og da sa de at de hadde mistet skattekortet mitt og jeg måtte gå og få nytt. Likningskontoret gav ikke ut kopi av frikort, så sjefen måtte ringe og forklare situasjonen. Det skulle han selvfølgelig gjøre med en gang og ringe meg opp samme dag.
3 dager gikk, og hadde fremdeles ikke hørt noe fra han. Så jeg ringte opp igjen...Var litt ekstra sur. Så han ordna opp i det og sa at lønna skulle komme inn nå denne måneden den 10.sept.
Det gjore de selvfølgelig ikke.
Så jeg ringer igjen og klager.....De beklager og sier de skal ordne opp i det, og skal ta kontakt så fort som mulig.(jeg fikk bare snakke med ei som var delansatt da). Så ringer ho dama opp igjen etter noen timer og sier at det ikke var mulig å kjøre noen ekstra lønningsdag, så jeg måtte vente til den 10. neste måned.
Da klikka jeg! Jeg gadd ikke si noe til hun dama, men ringte etterpå og snakket med en av daglige lederene. ringte på mandag og sa at hvis ikke pengene var inne innen mandag om èn uke, gikk jeg til advokat og til avisa.
Jeg sendte en bekreftelse på samtalen vi hadde hatt til han, og fikk svar på den. Dagen etter fikk jeg mail fra sjefen som beklaget det hele og sa det var en internv svikt og blah blah.
Men han skulle personlig sørge for at pengene kom inn i god tid før helga.(dette skrev han tirsdagen som var)

Nå sjekket jeg kontoen i dag, som er fredag, og pengene er enda ikke kommet inn. Det er ikke det jeg kaller god tid for helga!

Hvis ikke pengene har kommet inn iløpet av mandagen kommer jeg til å gjøre realitet av trusslene mine. Hadde håpet at det ikke skulle bli nødvendig

Noen som har vært borti det samme og har noen tips til fremgangsmåte for dette?
Er det bare å ringe en advokat og si storyen osv?

På forhånd takk
Ta kontakt med avisa først du.
De er nok mer redd for dårlig PR, og er nok mer enn villige til å betale deg for å se ut snille ut i medias øyne etterpå
Men tingen er at jeg truet med avisa og det.
Og de ble livredde og sa de skulle ordne opp med en gang.
Har jeg gått til avisa har jeg jo ikke mer å true med...
Da kan er dårlig pr allerede gjort, så da kan de bare drite mer i meg liksom
lite tips: ikke noe vits å hisse på seg sjefen når det er han som skylder deg penger

Jeg ville heller ha begynt å purre på dem daglig. Bare en slik "hei, det er kjetil, har dere overført pengene mine?". Gjør du dem sure blir de med en gang mye vanskeligere
Opprinnelig postet av xbyte
lite tips: ikke noe vits å hisse på seg sjefen når det er han som skylder deg penger

Jeg ville heller ha begynt å purre på dem daglig. Bare en slik "hei, det er kjetil, har dere overført pengene mine?". Gjør du dem sure blir de med en gang mye vanskeligere
Vis hele sitatet...
What? Det har jeg gjort i snart 4 måneder!! Og det nytter nok ikke. Sjefen virket ikke sur i mailen. Og det har han heller ingen grunn til å bli. De som er 4 måneder for sein med lønninga.
Har prøvd å være grei og høflig alt for lenge nå.
Så blir avisa og eller advokat neste. Uansett...

edit: Det er så typisk private bedrifet å ta lett på slike ting! Ei lønning skal inn på datoen, og gjør den ikke det skal den inn fortest mulig. Statlige bedrifter betaler alltid på tida, og er det snakk om feil order de opp med en gang.
På tide å sette de litt på plass!
Sist endret av GeirBauer; 29. oktober 2004 kl. 19:10.
Sats på kombinasjonen av advokat og avis da?
Prøv å ordne det sånn at de ser i avisa om morran at de har problemer, og så får skriftlig melding da de kommer på jobben ;D
Hvis du går til avisa eller advokat burde du kreve renter.
Vet ikke om dette gjelder deltidsansatte, men om en ansatt ikke mottar lønn etter avtalt tid kan en slå firmaet konkurs (!). Dette har nylig skjedd med de som driver maxine, på folkemynne og scotchman (uteplasser) her i Bergen..
Opprinnelig postet av RoadKill
Vet ikke om dette gjelder deltidsansatte, men om en ansatt ikke mottar lønn etter avtalt tid kan en slå firmaet konkurs (!). Dette har nylig skjedd med de som driver maxine, på folkemynne og scotchman (uteplasser) her i Bergen..
Vis hele sitatet...
Ja, jeg kan bergjære de konkurs og få timeslønna. Men da har jeg ikke krav på provisjonslønna Og den vil jeg ha :P
Tru med snuten da ? :P

Eller du sier at du personlig kommer hjem til ham, starter med og punge dekka hans.. og går videre til huset !! :P
Pumpkin:
Å gjøre seg selv til den anklagede er vel ikke spesielt lurt?
Hehe .. Nei det er nokk ikke det :P Men hadde vært litt "phun" og gjort det bare for og se hva sjefen hadde gjort :P

Tviler på at han hadde fått noe penger :P
Ta kontakt med fagforeningen hvis du er organisert!
Pumpkin:
Tror nok han hadde gått kraftig i minus jeg
Forliksrådet.
send fyren en skikkelig mail. ikke noe drittslengign eller lignende. Si at dette er absolutt siste sjangse, du har frem til slutten av måneden. Er ikke pengene på din konto da kontakter du en advokat.
Opprinnelig postet av xbyte
send fyren en skikkelig mail. ikke noe drittslengign eller lignende. Si at dette er absolutt siste sjangse, du har frem til slutten av måneden. Er ikke pengene på din konto da kontakter du en advokat.
Vis hele sitatet...
Er jo det jeg gjore på mandag.
Eller ringte og sa det. Og fikk bekreftelse på mail.
Og vente til slutten av måneden er jo uaktuelt. Er 10ende denne måneden som er lønningsdag, men jeg skal ha de på mandag hvis ikke går jeg til avisa og kanskje advokat.

Hvis du leser hele storyen så har jeg gitt de 100 sjanser. Har vært høflig hele tiden, og gav et hint sist gang om at jeg måtte ta saken videre hvis de ikke betalte... De er bare trege, og nå er jeg lei!
Mamma hadde nesten det samme problemet, hun har nå venta i 2, snart 3 mnd og for 2 dager siden stod det i lokalavisa at arbeidsgiveren skyldte banken 3.5 mill.
Hu har vel fått noen tusen lapper, men mangler lønninga for 2.5 mnd nå.. og det blir vel litt vanskelig å punge opp da.

Men over til problemet ditt.
Ring til advokat, spør om noen råd, og hvis du ikke har fått pengene dine innen en dato som du og advokaten din er blitt eninge i så ber du han om å sende arbeidsgiveren din et brev for deg.. Det setter han/hun under mer press.
Går ikke det, så ber du han sende et siste brev, har du ikke fått penge etter det tar du ut en sak mot han.

ps. avisen nytter sikkert også...
Tror ikke du trenger advokat, ring forliksrådet, eller et inkassobyrå. Som arbeidstaker, skal lønnen din( for utført arbeide ) betales før telefonregninger og annen gjeld.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Opprinnelig postet av CorLeX
Mamma hadde nesten det samme problemet, hun har nå venta i 2, snart 3 mnd og for 2 dager siden stod det i lokalavisa at arbeidsgiveren skyldte banken 3.5 mill.
Hu har vel fått noen tusen lapper, men mangler lønninga for 2.5 mnd nå.. og det blir vel litt vanskelig å punge opp da.

Men over til problemet ditt.
Ring til advokat, spør om noen råd, og hvis du ikke har fått pengene dine innen en dato som du og advokaten din er blitt eninge i så ber du han om å sende arbeidsgiveren din et brev for deg.. Det setter han/hun under mer press.
Går ikke det, så ber du han sende et siste brev, har du ikke fått penge etter det tar du ut en sak mot han.

ps. avisen nytter sikkert også...
Vis hele sitatet...
Vi har noe som heter lønnsfond i Norge som garanterer at alle får lønningen sin, så pengene skal hun nok få.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Opprinnelig postet av Orgazmus
Ta kontakt med avisa først du.
Vis hele sitatet...
Nah, tror neppe du kommer langt på den måten, du. Med mindre dette er noe bedriften gjør ofte, så er det alt annet enn nyhetsverdig. Dårlig PR? Nåvel - men hvorfor skulle vi bry oss? Jeg tror ikke jeg hadde giddet å lese om at en eller annen sommerjobb-ansatt ikke får lønna si...

h
For og følge opp på det sharq sier. Du jobbet som telefonselger, folk pleier ikke ha så veldig stor sympati for de som altid forstyrrer de når det passer minst. Jeg pleier og be "dere" dra til helvette bare for og gjøre dagen "deres" litt kjipere. Burde ikke gjøre det, er helt uhøffelig og er ikke noe jeg ser på som god folkeskikk, men telefonselgere pleier ikke å få så voldsomt mye sympati..
Er det snakk om mye de skylder deg?
Ring på mandag og spør hvorfor du ikke har fått pengene. Sier de at de skal overføre pengene, så si at de skal gjøre det med det samme (hvorfor skulle de nekte på det?), og at du kommer ned kl 15 i dag og henter kvittering. Evt. kan du ta sjekk.

Ta gjerne med deg faren din ned. Lurt hvis han er litt diger og kan se litt skummel ut. Ellers kan du evt låne en nabo.
Er vel en 8-9 tusen eller no det er snakk om.
Når det gjelder det med avisa så er det nok ikke for å få symapti fra folket. Jeg går anonymt ut uansett Men de blir jo satt i et dårlig lys. Noen som drøyer så lenge med å betale lønn, etter så mange purringer er bare userriøse og tar ikke de ansatte på alvor før de kommer med trusler om avisa og advokat.
Var først etter jeg truet med det at jeg fikk mail fra sjefen osv.

Men jeg blir enda mer provosert når sjefen beklager alt så veldig, og at det er meget beklagelig det som har skjedd og at de skal ha et skikkelig oppvaskmøte etter det som har skjedd. Og han skulle personlig sørge for at pengene kom inn i god tid før helga. Men pengene er fremdeles ikke inne. DA blir jeg provosert!

Føler det er litt pinglete og litt sånn, sladrer til pappa greie hvis jeg tar med han...Tar heller med en som kan snakke litt for seg og som utgir seg for å være advokaten min :P

Dessuten er det jo de som må betale advokaten når jeg må gå så langt? Har det jo skriftlig at de lover det ene etter det andre, men ingenting skjer.
Du har faktisk krav på å få pengene cash...
(Helt sant! Var en dom på det på seint 80-tall)

Send sjefen din i banken og be ham ta med pengene dine mens du venter på kontoret hans... ikke gå før du har pengene dine...

Allier deg med en venn som kan utgi seg for en advokat. Han ringer og informerer om arbeidstakers rettigheter og truer med søksmål rett før du kommer brasende inn og krever cash!!
Har du den loven skriftlig et sted?
Hørtes artig ut da.
Ta en titt på denne siden:

Som arbeidstaker kan du oppleve at arbeidsgiver ikke utbetaler lønn mv til avtalt tid. Hvis man ser bort fra misforståelser og tekniske betalingsfeil, kan årsaken enten være at arbeidsgiveren din ikke vil betale (manglende betalingsvilje), eller at arbeidsgiver ikke kan betale (manglende betalingsevne).

Hvordan du må gå fram for å få dekket kravene dine, er avhengig av årsaken til at arbeidsgiver ikke betaler. Ved manglende betalingsvilje, vil det være aktuelt å tvangsinndrive kravet. Ved manglende betalingsevne, er det aktuelt å begjære arbeidsgiver konkurs for å få lønnsgarantidekning. Her gir vi en kort oversikt over alternative framgangsmåter. Fremstillingen er ikke fullstendig.

Er du i tvil om hvordan du skal gå fram, bør du søke fagkyndig råd eller bistand hos f. eks.:

* Advokat
* Fagforening
* Rettshjelpsorganisasjoner som f.eks. Jussbuss, Jushjelpa og Jurk.
* Arbeidstilsynet
Vis hele sitatet...
les mer: http://www.arbeidstilsynet.no/info/tema/konkurs.html
Takker Cavey

Fikk mail fra sjefen i dag. Han sa de hadde fått "rejected" fra lønnskjøringsprogrammet siden de ikke hadde gyldig adresse på meg. Litt urutinert av de å ikke vite at de trengte det. De har spurt etter fødselsnummer og kontonummer ca 5 ganger!
Vel vel..får håpe de er inne til mandag. Vil helst ungå alt styret
hvis du vinner er det de som betaler saksomkostninger. underveis må du sikkert betale honorar til advokaten (tror jeg). jeg hadde gjort en realitet av truslene mine hadde jeg vært deg.

det er uansett godt mulig de er konkurs, og at det er derfor du ikke får pengene dine.

og nso, det lønnsfondet garanterer ikke at du får alle pengene du hadde utestående da et evt firma gikk konkurs. man får litt...
Geir: Tv 2 hjelper deg... =D