Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4985
Hei.

Jeg ønsker meg boliglån, men har dårlig historikk med å betale regninger. Har latt mange gå til inkassovarsel og har en sak inne hos namsmannen nå. Jeg har lyst på et lite boliglån til å kjøpe min første leilighet.

Er det noen som vet hva banken ser og hvilken historikk de får sett ved å ta en slik sjekk? Om jeg betaler den ene inkassoen jeg har nå og den anmerkningen blir slettet, finner de fortsatt den saken? Hvor mange saker som har gått til inkasso over en viss periode, hvor mange varsler en person har fått, osv?

Noen som vet?
Om du gjør opp alle dine inkassosaker og også den som er hos namsmannen så skal alt være fjernet innen 24 timer.
Du kan selv kontakte kredittsjekkingsbyråene for å forsikre deg om at kravene mot deg faktisk er fjernet. Dette må du gjøre FØR du snakker med banken. Og husk også å sjekke at kravene faktisk er slettet.

Når alle dine tidligere utskeielser er gjort opp i sin helhet inklusive renter, salærer, gebyrer etc så er historikken din clean. Da ser ikke banken noe av dette - med mindre du har latt være å betale banken din da......din interne historikk må banken ta vare på i 10 år.

Har du klønt det til med banken din så er kanskje tiden moden for å bytte bank om du ikke skulle få lån.
Sist endret av frtoretang; 28. oktober 2014 kl. 20:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er vel fortsatt ganske strenge krav til egenkapital ved boliglån og siden du har inkassokrav gående har du vel ikke 15% liggende og slenge.
sth er inne på noe her.

Du må kunne vise til en sunn økonomi, og evnen til å ha et overskudd hver eneste måned med dagens inntekt.
I tillegg så må du ha arbeidskontrakt som sikrer deg jobb i mange år framover.

Så om problemstillingen din er et gjennomgående problem grunnet dårlig økonomi, så kan du i utgangspunktet bare glemme å få noen lån.

Uansett så skader det ikke å ta et møte med banken, og la de stille noen krav til deg for at du skal kunne få et lån hos de.
Da er det gjerne snakk om å måtte spare 2-3 000 hver eneste måned i 1-2 år, før du kan få noe lån.
Sitat av sth Vis innlegg
Det er vel fortsatt ganske strenge krav til egenkapital ved boliglån og siden du har inkassokrav gående har du vel ikke 15% liggende og slenge.
Vis hele sitatet...
Nei, men jeg håper det er en vei rundt det, f.eks en kausjonist. Har noe penger, men det er vel nærmere fem prosent enn femten. Leser også at mange får lån uten fulle femten prosent. Så jeg håper det er en løsning ett eller annet sted.
Fult mulig å få lån, både uten egenkapital og kausjonist...
Selv om man stiller sterkere med egenkapital, og kausjonist.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
sth er inne på noe her.

Du må kunne vise til en sunn økonomi, og evnen til å ha et overskudd hver eneste måned med dagens inntekt.
I tillegg så må du ha arbeidskontrakt som sikrer deg jobb i mange år framover.

Så om problemstillingen din er et gjennomgående problem grunnet dårlig økonomi, så kan du i utgangspunktet bare glemme å få noen lån.

Uansett så skader det ikke å ta et møte med banken, og la de stille noen krav til deg for at du skal kunne få et lån hos de.
Da er det gjerne snakk om å måtte spare 2-3 000 hver eneste måned i 1-2 år, før du kan få noe lån.
Vis hele sitatet...
Stiller dem virkelig så strenge krav? At man må vente i opptil 2 år. Faen er detta for en business a, vil ha peng nå!

Jeg har i utgangspunktet ikke dårlig økonomi, tjener nok til å betjene det lånet jeg vil ta opp. Lånet ville nok ikke kostet mer enn 8000 i måneden, maks. Jeg hadde ikke fast jobb i hele fjor. Er det noe dem kikker på? At man har hatt en stødig inntekt over mange år? Vektlegges det sterkt? Og en arbeidskontrakt er vel en vanlig arbeidskontrakt, det er vel ingenting som kan garanteres sånn fremover i tid? Eller har jeg misforstått noe?
Mener de også sjekker historikken på kontoen din, om du har vært i minus ved endt måned osv.

Har du BSU som du har spart på over lengre tid (snakker om år) så stiller du litt sterkere.

Bare noen år tilbake fikk man lån usaklig enkelt. Fikk selv lån på 2.1M når jeg var 20, fast jobb og 19k / mnd etter skatt, BSU siden jeg var 18 og ingen egenkapital. Dette er nesten 10 år siden da.
Banken tar boliglån ganske seriøst, så det lureste er å ta det seriøst selv også. Ordne opp med namsmannen først. Spar opp 15% egenkapital+pengene du trenger til de 2,5% tinglysninggebyr(? eller hva det er) osv. Så blir det noen lapper i møbler etc. Ville prøvd å unngå kausjonist. Virker du useriøs/uforberedt i møte med kunderådgivern vil de merke det fort, de er sikkert litt som folkene i tollen som har en snodig intuisjon
Sist endret av lyspære; 28. oktober 2014 kl. 22:17.
Å få boliglån idag er nesten umulig, om man ikke oppfyller alle krav.
Har blitt heftig strengt de siste årene.

Som sagt, det som vektlegges mest er:

Sunn økonomi - du MÅ ha overskudd hver eneste måned med dagens inntekt. Og gjerne ha like store utgifter som du vil få med et lån og egen bolig.
Stabil jobb - Sikker framtid er viktig. Gode utsikter i jobbsammenheng teller meget positivt.
Løsningsorientert - Hvor langt er du villig til å gå, for å få ting til å fungere? Om du kommer til et punkt der du kanskje må leie ut et rom i leiligheten, vil du da gjøre det?

Generelt så er banken kravstor. Er man på grensa, så er det også veldig avhengig av hvilken kundebehandler man møter på.
Du kan jo ta en rask titt i tråden min om boliglån:

http://freak.no/forum/showthread.php?t=272033

Er saken din hos namsmannen, vil du garantert ikke få boliglån. Når du har gjort opp denne saken, er det ikke noe problem.
Sist endret av bronsky; 29. oktober 2014 kl. 10:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Proff skeptiker.
Du kommer ikke til å få lån med betalingsanmerkninger som de sier over.

Du vil også få beskjed om å fylle ut et SIFO budsjett som "statistisk" sett sier hva du bør bruke på mat, transport osv osv.. Denne skal du ha "SUNN" økonomi før de i det hele tatt gidder å se på søknaden din! Så sjekk ut SIFO på nettet, Da får du oftest en åpenbaring på hvor dyrt det er å leve!
Ellers så har du alternativt startlån hvis du fyller visse vilkår. Se på Husbanken for mer informasjon
Proff skeptiker.
Sant skal sies at du får ikke lån i husbanken uten at du har positiv SIFO budsjett
Dette vet jeg siden jeg måtte gjennom det budsjettet for å få husbankfinansiert leilighet som jeg nå bor i!
Fikk lån for 2 måneder siden, måtte egentlig ha kausjonist, men ble oppringt av banken og fortalt at jeg ikke trengte kausjonist pga høy lønn. Trengte heller ikke og ha 15% egenkapital, og ble rådet til og ikke bruke mine 100k som er spart i bsu til huskjøp. Jeg har ikke spart annet enn 20k i året på bsu.
Det jeg skal frem til er at det ser ut til at praksisen fra bank til bank og mellom kundebehandlere er forskjellig.

Edit: lagde heller ikke noe budsjett.
Sist endret av Oprah; 29. oktober 2014 kl. 11:20.
Løsningen for deg om du har fast jobb vel og merke, er å søke kommunen du har tenkt å flytte til om startlån.
Med startlån kan du låne den summen du trenger som egenkapital og deretter gå til banken. Ta kontakt med din kommune

Men som de andre sier, du får ikke lån med anmerkning, få disse slettet først.

Løsningen for deg om du har fast jobb vel og merke, er å søke kommunen du har tenkt å flytte til om startlån.
Med startlån kan du låne den summen du trenger som egenkapital og deretter gå til banken. Ta kontakt med din kommune

Men som de andre sier, du får ikke lån med anmerkning, få disse slettet først.
Sist endret av Dasset; 29. oktober 2014 kl. 11:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Banken er på langt nær så streng som enkelte her skal ha det til, men de vil gjøre en individuell vurdering av søknaden din.

Det banken naturlig nok er mest opptatt av er om du har en økonomi som tilsier at du er i stand til å betjene gjelden, og at du ikke har betalingsanmerkninger eller utestående inkassosaker.
Det er ikke unaturlig at man undersøker lånemulighetene i flere banker, og disse vil jo da ikke ha mulighet til å sjekke kontohistorikken din i andre banker.

Selv om SIFO-budsjettet er retningsgivende er det ingen fasit; du må bare sørge for å forberede deg skikkelig. Gå gjennom SIFO-budsjettet og sammenlign med dine egne utgifter. Ligger du under SIFO-tallene så skriver du opp dine egne tall og tar med deg til banken.

Kravet om egenkapital er heller ikke absolutt, men hvis du ikke har tilstrekkelig egenkapital er det desto viktigere å dokumentere at du har økonomi til å dekke lånet. Det er heller ingen ulempe om du på forhånd har et tilsagn om kausjonist for den manglende egenkapitalen.

Inntrykket du gir banken er veldig viktig. Har du gått gjennom økonomien din, laget et budsjett som viser at du har kontroll og generelt gir inntrykk av at du har tenkt gjennom hva du begir deg ut på så kan du få lån langt utover tommelfingerreglene.
Du sier at du har latt mange krav gå til inkasso, og slik jeg forstår det har du også en del inkassogjeld.
Si at du betaler alle kravene som ligger til inkasso, og får innvilget et boliglån med kausjonist.

Hva skjer om du betaler boliglånet ditt til punkt og prikke, men fortsatt er litt sløv med andre regninger?
Jo, disse kravene går da til inkasso. Det vil i disse sakene da bli tatt utlegg i boligen som du nå eier, og boligen vil bli begjært tvangssolgt dersom du ikke gjør opp. Samtidig som dette skjer, vil inkassoselskapene også gå etter kausjonisten din. Dersom denne ikke klarer å betale det du/dere har utestående, vil også kausjonisten få fult fokus fra inkassoselskapene. Dersom boligen blir tvangssolgt, og salgssummen ikke dekker det du har utestående, vil restkravet rettes mot deg og kausjonisten.
Ettersom det er lite sannsynlig at du kan betale, vil de gå etter kausjonisten sin bolig/bil/andre eiendeler.

Får du derimot kontroll på økonomien din er ikke dette noe problem.

Du sier at du har latt mange krav gå til inkasso, og slik jeg forstår det har du også en del inkassogjeld.
Si at du betaler alle kravene som ligger til inkasso, og får innvilget et boliglån med kausjonist.

Hva skjer om du betaler boliglånet ditt til punkt og prikke, men fortsatt er litt sløv med andre regninger?
Jo, disse kravene går da til inkasso. Det vil i disse sakene da bli tatt utlegg i boligen som du nå eier, og boligen vil bli begjært tvangssolgt dersom du ikke gjør opp. Samtidig som dette skjer, vil inkassoselskapene også gå etter kausjonisten din. Dersom denne ikke klarer å betale det du/dere har utestående, vil også kausjonisten få fult fokus fra inkassoselskapene. Dersom boligen blir tvangssolgt, og salgssummen ikke dekker det du har utestående, vil restkravet rettes mot deg og kausjonisten.
Ettersom det er lite sannsynlig at du kan betale, vil de gå etter kausjonisten sin bolig/bil/andre eiendeler.

Får du derimot kontroll på økonomien din er ikke dette noe problem.
Sist endret av pulzzz; 29. oktober 2014 kl. 13:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... flere år senere ... ▼
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg lurer på en ting om lån? hvis jeg f.eks. jeg skal kjøpe et hus til 2mill jeg trenger 2mill i lån og huset er ikke innredet... er det lov å f.eks. ta 2.2millioner i lån? å bruke 2mill på huset selv og de resterende 200.000 på ting som stue, kjøkken, seng, belysning osv? dere skjønner? Litt rotete dette men håper på svar! Takk på forhånd:-)
Anonym bruker
"Sjuk Falk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kort svar er nei.
Du må (som hovedregel) ha 15% egenandel , så ved kjøp av bolig til 2 mill blir det 300 000 kr du må stille med selv. Dvs du får kun lånt 1,7 mill.
når jeg lånte penger så lånte jeg 50.000kr mer enn det jeg trengte til møbler og slikt.
Har også bekjente som har lånt til seg penger på huslånet for og pusse opp
Du kan låne det du vil så lenge du har
a) lønn til å betjene
b)sikkerhet til å dekke lånet.

Ved lån utover kjøpesum kreves det normalt 100%pant.
Dvs om du har kausjonist på huskjøp til 2 000 000 og vil låne 2 200 000 må vedkomne stå kausjonist for 500 000
Ja det kan du.
Men for å få lån i hele tatt må du ha minst 15% av summen i egenkapital, eller få foreldre til å kausjonere det. Du kan ikke låne mer enn 5x din egen årsinntekt(inkludert alle dine lån), med mindre du har en medlånstaker foreldre eller samboer så deres inntekt står til 5x kravet.
I tillegg må du ha sunn økonomi og trygg jobb.