Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  66 17281
Smuglersprit inneheld metanol for at dei skal tjene ekstra på det. Metanol er billigere enn etanol, og siden den ser og smaker likt så tisettes den for å auke alkoholprosenten og dermed profitten
Sist endret av Demolution guy; 10. juni 2014 kl. 09:20.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Offtopic:
Hvordan har det seg at smuglersprit noen ganger viser seg å være metanol? Er smuglerne lystmordere?
Eller hvordan kan slikt skje?
Vis hele sitatet...
Folka som styrer smuglerspriten er mer opptatt av penger, en kvaliteter, aldersgrenser, eller helsen til vedkommende. Hvis de har laget mange liter sprit på 80% etanol, så kan de vanne det ut til 30% etanol. Nå har de mye mer sprit, men det er svakere. Da kan de legge til 10% metanol, og så har man 40% sprit med 10% metanol.

De gjør dette, siden Metanol er billigere å produsere en Etanol.
Sist endret av Relevant; 10. juni 2014 kl. 09:21.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Har hørt det utsagnet før. Men har aldri sett noen kilder på det. Metanol eller tresprit blir jo idag laget kjemisk blant annet av naturgass. Tidligere ble det produsert tresprit av trekull produksjon.

Kan ikke se hvordan koking av sats skal produsere metanol. Det er jo bare karbohydrater og gjær. Og gjæren lager alkohol av sukkeret. Som da blir fordampet til sprit. Hvor kommer metanol inn i bildet?
Vis hele sitatet...
Her står det at det dannes litt metanol under gjæring, men det står også at man kan lage metanol ved å destillere feil selv om det visstnok ikke er sant.
Sitat av Vinmonopolet
Metanol

Når vi snakkar om alkohol i produkta våre, meiner vi vanlegvis etylalkohol eller etanol. Under alkoholgjæring blir det òg naturleg danna ei lita mengd metanol, men det er så lite at det ikkje utgjer nokon helserisiko. Dersom ein alkoholhaldig drikk ikkje blir destillert riktig, kan brennevinet få eit høgt metanolinnhald. Metanolforgifting kan vere livstruande, og på verdsbasis fører det til mange dødsfall kvart år. Varene som blir selde på Vinmonopolet, har ikkje høgare metanolinnhald enn det som er lov. Illegalt og forfalska brennevin kan derimot ha farleg høgt metanolinnhald.
Vis hele sitatet...
Så det betyr at en pitte liten mengde tresprit blir et biprodukt av at gjæren spiser sukker.
Men om den mengden er pitteliten, hvordan kan da destillering gjøre at mengden blir stor nok til å bli skadelig?

Og hva er "liten mengde", det må være noe av det vageste utsagnet ever. Nah virker som om vinmonopolet snakker for sin syke mor og frosøker å skremme folk fra hjemmebrenning slik at flest mulig handler overpriset polvarer.

Noen som kan sin kjemi som kan forklare dette med at det dannes tresprit i sats? Da vil det jo dannes mentanol i all alkoholholdig væske. Inkludert vin, øl, cider etc. Siden alkohol er resultatet av gjær som spiser sukker/gjærbare karbohydrater.
Sitat av Osteper Vis innlegg
Det er sant, men om man f.eks drikker Whiskey kontra ren sprit er ikke det samme. Begge inneholder etanol, men sprit inneholder mye mindre fuseloljer enn Whiskey. Fuseloljer er ett biprodukt ved alkoholfremstilling.

Whiskey får sin smak bla. av å bruke disse fuseloljene, derfor kan man bli utrolig dårlig dagen derpå av å drikke whiskey kontra ren sprit.

Disse fuseloljene er med på å gjøre deg fyllesyk, samt dehydrering såklart.

95% vil inneholde veldig lite fuseloljer siden det er et såppas rent produkt, kan godt være at TS ikke ble fyllesyk pågrunn av dette.
http://www.cure-hangovers.com/images/congener_levels.jpg
Vis hele sitatet...
"Whether fusel alcohol contributes or not to hangover symptoms is a matter of scientific debate. A Japanese study in 2003 concluded, "The fusel oil in whiskey had no effect on the ethanol-induced emetic response".

http://en.wikipedia.org/wiki/Fusel_alcohol


Hvordan forklarer du at fuseloljene skal bidra til alkoholens bivirkninger, men ikke til alkoholens virkninger?

Hadde fuseloljen gitt effekter tilsvarende de til alkohol ville selvsagt dette inngått i alkoholprosenten. Selvsagt kan det være et minimalt teoretisk bidrag, men det er jo helt åpenbart om en resonnerer litt rundt det at dette ikke er av praktisk betydning.
Sist endret av Tøffetom; 12. juni 2014 kl. 18:32.
Vet at de som brenner til eget bruk er veldig opptatt av å unngå fusel. De har gjerne konstant temp under gjæring og gode apparater samt at de alltid tar vekk cuts både i start og sluttfase av brenningen. Ifølge disse så blir det mer fusel om du gjærer hurtig og varmt enn om du gjærer langsomt og kaldt. Også siles jo spriten i filter etterpå. Slik sprit smaker jo helt fortreffelig og de skryter jo selv av at man blir mindre fyllesyk. Akkurat det kan jeg ikke si, da det for meg kommer ann på menge og lengde. Mye sprit/vin/øl over lang tid = fyllesyk. Alltid
Sist endret av frtoretang; 12. juni 2014 kl. 19:48.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Så det betyr at en pitte liten mengde tresprit blir et biprodukt av at gjæren spiser sukker.
Men om den mengden er pitteliten, hvordan kan da destillering gjøre at mengden blir stor nok til å bli skadelig?

Og hva er "liten mengde", det må være noe av det vageste utsagnet ever. Nah virker som om vinmonopolet snakker for sin syke mor og frosøker å skremme folk fra hjemmebrenning slik at flest mulig handler overpriset polvarer.

Noen som kan sin kjemi som kan forklare dette med at det dannes tresprit i sats? Da vil det jo dannes mentanol i all alkoholholdig væske. Inkludert vin, øl, cider etc. Siden alkohol er resultatet av gjær som spiser sukker/gjærbare karbohydrater.
Vis hele sitatet...
Metanol oppstår hovedsakelig gjennom enzymatisk nedbrytning av pektin, og da altså hovedsakelig i sats basert på frukt. Metanolnivået i kjøpt alkohol er som regel mindre enn 1 gram per liter etanol – tilsvarende 0,04% i en flaske med 40% sprit – men EU-regler fastsetter maksimal tillatt mengde naturlig forekommende metanol til 10 gram per liter.

Når man destillerer satsen, vil mesteparten av metanolen komme i sterk konsentrasjon på starten, sammen med en rekke fuselalkoholer og andre relativt flyktige (og ofte uønskede) smaks- og aromakomponenter, på grunn av at dette har et lavere kokepunkt enn etanol. Denne første delen av destillasjonen kalles "foreshots" på fagspråket, og blir som regel kastet. Likevel vil små mengder metanol kunne bli med i hovedkuttet, litt avhengig av hva slags type destillasjonsapparat man har, hva slags sats man destillerer og hva slags type sprit man lager.
Sitat av Provo Vis innlegg
Metanol oppstår hovedsakelig gjennom enzymatisk nedbrytning av pektin, og da altså hovedsakelig i sats basert på frukt. Metanolnivået i kjøpt alkohol er som regel mindre enn 1 gram per liter etanol – tilsvarende 0,04% i en flaske med 40% sprit – men EU-regler fastsetter maksimal tillatt mengde naturlig forekommende metanol til 10 gram per liter.

Når man destillerer satsen, vil mesteparten av metanolen komme i sterk konsentrasjon på starten, sammen med en rekke fuselalkoholer og andre relativt flyktige (og ofte uønskede) smaks- og aromakomponenter, på grunn av at dette har et lavere kokepunkt enn etanol. Denne første delen av destillasjonen kalles "foreshots" på fagspråket, og blir som regel kastet. Likevel vil små mengder metanol kunne bli med i hovedkuttet, litt avhengig av hva slags type destillasjonsapparat man har, hva slags sats man destillerer og hva slags type sprit man lager.
Vis hele sitatet...

Jo greit nok det men du kan jo aldri klare å få skadelige mengder metanol.
Og de fleste lager jo sprit hjemme av rørsukker og ikke frukt om det har noen betydning.
Sist endret av frtoretang; 12. juni 2014 kl. 21:03.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Jo greit nok det men du kan jo aldri klare å få skadelige mengder metanol.
Vis hele sitatet...
Man kan aldri klare å få skadelige mengder metanol? Lykke til med den..
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Jo greit nok det men du kan jo aldri klare å få skadelige mengder metanol.
Og de fleste lager jo sprit hjemme av rørsukker og ikke frukt om det har noen betydning.
Vis hele sitatet...
Det er klart du kan få skadelige mengder metanol. Hva i alle dager baserer du en slik påstand på? Med stort volum av "riktig" type sats og dårlig destilleringsprosess så kan du definitivt få skadelige mengder metanol, i hvert fall i deler av destillatet. Det vil neppe være et problem med sats laget av vanlig bordsukker (sukrose) og destillert i små volum, som hos den jevne norske hjemmebrenner, men Vinmonopolets påstand er heller ikke begrenset til å omhandle kun dette.
Kan det være at du er ennå beruset når du står opp, og dermed merker mindre til at alkoholen forsvinner?


Selv merker jeg dette selv godt, jo fullere jeg er når jeg legger meg, desto mindre hangover er jeg dagen etterpå, siden jeg ennå er godt beruset når jeg står opp.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Man kan aldri klare å få skadelige mengder metanol? Lykke til med den..
Vis hele sitatet...

Du får aldri skadelige doser metanol når du lager hjemmebrent.
Det vil for det første ikke dannes nok metanol under gjæring, og for det andre så vil jo det ikke bare komme ut metanol, men en svært mye større dose etanol.

Resultat: Du klarer ikke få skadelig dose metanol ved hjemmebrenning.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Du får aldri skadelige doser metanol når du lager hjemmebrent.
Det vil for det første ikke dannes nok metanol under gjæring, og for det andre så vil jo det ikke bare komme ut metanol, men en svært mye større dose etanol.

Resultat: Du klarer ikke få skadelig dose metanol ved hjemmebrenning.
Vis hele sitatet...
Rettelse: Du vil (så langt jeg vet) ikke få skadelig dose metanol ved hjemmebrenning av en sats basert i sin helhet på sukrose, men det var heller ikke påstanden du har sagt i mot. Påstanden fremsatt av Vinmonopolet som du var så oppgitt over var:

"Under alkoholgjæring blir det òg naturleg danna ei lita mengd metanol, men det er så lite at det ikkje utgjer nokon helserisiko. Dersom ein alkoholhaldig drikk ikkje blir destillert riktig, kan brennevinet få eit høgt metanolinnhald. Metanolforgifting kan vere livstruande, og på verdsbasis fører det til mange dødsfall kvart år. Varene som blir selde på Vinmonopolet, har ikkje høgare metanolinnhald enn det som er lov. Illegalt og forfalska brennevin kan derimot ha farleg høgt metanolinnhald."

Og dette er hundre prosent korrekt.
Sist endret av Provo; 12. juni 2014 kl. 22:22.
Hvordan kan dette stemme da Provo? Da hadde det ikke vært så mange mennesker som det er på Hedmarken. For når jeg var ung, så var det et hjemmebrentsapparat i nærmest i 50% av alle hus. Den første alkoholen umgdom her kom borti, var mest sannsynlig hjemmebrent. Det regelrett fløt med hjemmebrent. Men så kom smuglerspriten og ødela hjemmebrentskulturen op 90-tallet. Så var det noen pengegriske korttenkte idioter, som tilsatte metanol i smuglerspriten, og heldigvis drepte nesten den. Og jeg kjenner flere, som har vært så tørste, at dem har drukket sats, dem lever stort sett enda.
Men selvsagt er det normalt at etanol er den som gir fyllesjuken.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Hvordan kan dette stemme da Provo?
Vis hele sitatet...
Jeg tror du må ha lest feil. Jeg har ikke sagt noe som skulle gå i mot noe av det du sier her. Det jeg har sagt er at metanol i alkoholholdig drikke hovedsakelig oppstår gjennom enzymatisk nedbryting av pektin. Frukt inneholder generelt mye pektin, og en sats basert på frukt kan derfor inneholde moderate mengder metanol som før destillering er ved ufarlige konsentrasjoner. Ved destillasjon vil metanolen koke før etanolen, og det aller meste av metanolen vil derfor være konsentrert i det aller første av destillatet. Dersom man destillerer en stor batch med sats og man ikke tar hensyn til dette og tapper destillatet direkte på tilstrekkelig små beholdere i forhold til batchstørrelsen, vil de første beholderne kunne inneholde farlige mengder metanol. De fleste hjemmebrennere lager ikke fruktsatser, men satser av vann og vanlig bordsukker (sukrose) hvor pektin er fraværende. Samtidig er det etter hva jeg har forstått relativt vanlig å forkaste det aller første destillatet også blant hjemmebrennere.

Å drikke sats, som du sier, vil aldri være noe problem, siden metanolkonsentrasjonen vil være meget lav. Først når det konsentreres ved at metanolen er det første som destilleres ut av satsen kan man få farlige konsentrasjoner.
Sist endret av Provo; 13. juni 2014 kl. 00:26.
Provo, skjønner ikke argumentasjonen din. Vi sier egentlig det samme du og jeg.
Jeg sa at man bruker rørsukker til heimert. Uten pektiner. Problem solved.

Kjenner ingen som lager heimert på frukt. Mulig noen gjør det man da kjenner de sikkert til faren og har lang erfaring i gamet for det er ikke nybegynnere som lager slikt.

I realiteten blir det da skremselspropaganda.
Hvis du ikke skjønner argumentasjonen min har jeg sikkert vært uklar. Poenget er at Vinmonopolets påstand, som du siterte og stilte store spørsmål ved, ikke er skremselspropaganda slik du påstår, men helt korrekt. De har ikke påstått at all hjemmebrent kan og vil inneholde metanol. De sier: "Dersom ein alkoholhaldig drikk ikkje blir destillert riktig, kan brennevinet få eit høgt metanolinnhald. ... Illegalt og forfalska brennevin kan ... ha farleg høgt metanolinnhald." Dette dreier seg om ulovlig brennevin generelt, ikke kun hjemmebrent laget med sats av sukrose. I tillegg har jeg svart på konkrete spørsmål du har stilt som hvordan metanol kan oppstå i sats og alkoholholdig drikke, og hvordan konsentrasjonen av den kan øke ved destillering.
Sist endret av Provo; 13. juni 2014 kl. 11:40.