Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 8922
Her er de jeg prøver å velge mellom:

1. Samsung Galaxy S10e med 128G innebygd minne:

TEK.no gir den 9.5/10.

På prisjakt.no så får den 3.9/5 stjerner, basert på 45 anmeldelser.
I tillegg ligger den på 41. Plass blant alle bestselgende mobiltelefoner.

2. Samsung Galaxy S20 FE 5G med 128GB innebygd minne:

Hos TEK.no scorer den 9/10.

Hos prisjakt.no får den 3.3/5 stjerner, basert på 4 anmeldelser.
Veldig positivt at den også ender på 10. Plass blant alle bestselgende mobiltelefoner.

3. Samsung Galaxy S20 med 128GB innebygd minne:

Hos TEK.no scorer den 9/10.

Hos prisjakt.no får den 3.1/5 stjerner.
Blant de mest solgte mobiltelefonene så rangerer den 3. Plass.

4. Samsung Galaxy S20 Plus med 128GB innebygd minne:

Den jeg vurderer her er den med modellnavn SM-G985F og er ikke blitt vurdert av TEK.no. Den litt dyrere varianten til minst 11.000 som har modellnavn G986B scorer derimot 9/10 hos TEK.no.

Den jeg vurderer her går for minimum 8400 (SM-G985F).

På prisjakt.no så har den ikke fått noen anmeldelser, men ligger på 86. Plass når det kommer til de bestselgende mobiltelefonene. Så selv om jeg vurderer denne sterkt så er denne den vanskeligste for meg å vurdere.

Men hos Proshop.no så scorer den 87/100 basert på 195 ekspertomtaler.

6. Samsung Galaxy S10 Plus med 128GB intern minne.

Hos TEK.no får den 9.5/10.

Mest negative med denne, listet opp av TEK.no er følgende:

- Bare grunnleggende ansiktslås.
- Du blir ikke helt kvitt Bixby (hva enn det er).

I tillegg får denne 4/5 stjerner hos prisjakt.no. Noe som er veldig positivt mtp. At den vurderingen er basert på 40 anmeldelser.

Når det kommer til rangering så ender den på 28. Plass blant alle bestselgende mobiltelefoner. Noe som jo også er bra. Hadde dette vært S20 Plus så hadde jeg nok valgt den uten å nøle og uten å spørre etter råd her først.

Hvilken av disse mener dere jeg burde gå for? Evt. Hvilke ville dere gitt forholdsvis 1. og 2. Plass?

Jeg må nesten bestemme meg innen 45-60 min. Da vil jeg dra innom Amfi Senteret her hvor jeg bor for å se om noen av butikkene her er villig til å tilby telefonen jeg går for til en litt lavere pris enn de billigste på nett. I tillegg har jeg andre varer, bla. Klær å rekke å kjøpe inn idag.

Jeg selv holder fingeren mest på nr. 2. Hva mener dere?
Sist endret av Defending; 27. november 2020 kl. 17:19.
S20 fe har fått veldig gode tilbakemeldinger, i hvert fall med tanke på prisen. Det er nok den beste å kjøpe nå.
Samsung Galaxy S10 Plus med 128GB intern minne skulle hatt nummer 5, naturligvis. Bare sånn for ordensskyld.
Ville lest på engelske detaljerte tester, ikke tek.no sine tester.
Sitat av TylerDurden777 Vis innlegg
Ville lest på engelske detaljerte tester, ikke tek.no sine tester.
Vis hele sitatet...
Gidder ikke ta meg bryet, og tek sine tester er veldig pålitelige.
Handler heller ikke om å lese teksten, men hvor mye de rangerer den fra 1 til 10. Kan evt.

Har nå uansett bestemt meg for Samsung Galaxy S20 FE 5GB.

Viste seg uansett at den butikken som solgte datamaskiner, mobiler og lignende ikke lenger er på Amfi Senteret her hvor jeg bor. Så ble intet kjøp i fysisk butikk idag.

Så spørsmålet nå er vel heller om jeg burde kjøpe den i kveld eller vente til Cyber Monday? Visst det siste er mulig uten å tape masse penger kan jeg bruke den tiden på å sjekke ut forskjellige butikker og evt. Klare å prute ned prisen.

Blir prisen noe særlig satt opp etter Black Friday? Hvordan blir det på Cyber Monday? Like mye tilbud som idag?
Ingenting å si på innsatsen du legger ned i prosjektet. Har du sjekket prisene du har fått denne uken opp mot prishistorikken på samme modeller? Om prisene er betydelig nedsatt er det kanskje like greit å bare bestille på nett til laveste pris, fremfor å risikere å måtte kjøpe til høyere pris på mandag?

Det er jo litt spesielt med black friday, for noen starter jo en uke tidligere og kjører tilbud hele uken samt mandag og kanskje også tirsdag og onsdag for slengere. Men tilbudene vil jo ofte variere under kampanjen. Så det er ikke sikkert du vil finne akkurat den mobilen du har bestemt deg for på tilbud på mandag. Kanskje er den tilbake til ordinær pris da, eller så kan det være satt ned ytterligere. Ingen av oss som vet noe om det. Om du er helt bestemt på at du skal ha ny mobil nå er det vel best å bare slå til på beste pris fremfor å vente, så må du kanskje betale mer evt. drive på å lete opp andre modeller som matcher prisen du fikk på den du har bestemt deg for.

Men mobiler er jo en litt merkelig greie. Veldig mange kjøper toppmodeller, alltid. Og spør man noen hvilke funksjoner som var viktigst så er det ikke sikkert de har noe godt svar. Noen har kanskje kjøpt seg en av markedets beste kameramobil, men bruker kanskje ikke kamera i særlig grad. Eller at de har absolutt siste CPU i mobilen men bare bruker en håndfull apper og sjelden flere samtidig slik at de kunne klart seg med en langt rimeligere mobil.

Det jeg vel forsøker å si er at jeg har ikke sett at du har stilt spesifikke krav, hverken til lagring, sd slot, kamera, mini jack or not, skjermfrekvens osv. Det virker som du baserer dine vurderinger på tester gjort av andre. Tipset mitt blir da at du forsøker å dra ut essensen av testene, hva har de testet og vektlagt og vil det samsvare med din bruk av mobilen? Skal du filme 4K eller ofte ta lange billedserier i dårlig lys eller med dunkel belysning? Har du bruk for makro funksjon eller sd slot? De fleste mobiler også i mellomklassen vil fungere helt fint for svært mange brukere men "alle" trenger toppmodeller. Jeg tror ikke bruken til "alle" tilsier at "alle" bør velge toppmodell, for mange blir det litt overkill og sløsing med penger.
Hvordan er det med å bestille telefon fra utlandet, f.eks. England eller Sverige?
Bortsett fra det jeg må betale i toll, er det noe annet å bekymre seg over?
Er ikke toll, kun mva. Du får igen EU mva på og betaler norsk mva. Iirc så skiller det 8% på eu mva og norsk mva. Vår mva er altså 8% høyere.

Veldig enkelt å bestille fra EU. Og du sparer kanskje også noen småkroner. Helt til du evt. får problemer med mobilen. Det er ulike regler på garanti og reklamasjon i EU og Norge. Vi har fem års reklamasjon. Også må du kanskje sende inn mobil via post til EU. Så viser det seg kanskje at feilen ikke dekkes og du må betale for at de skal sende deg din egen mobil hjem igjen.

Ville nok handlet fra en norsk nettbutikk. Mye enklere om du skulle være uheldig å få feil eller problemer.
Sist endret av _abc_; 27. november 2020 kl. 21:37.
Jeg vurderte selv Samsung S20 i mai, men siden jeg fant ut at de som selges her til lands er Samsung S20 med Exynos 990 chip og ikke Snapdragon 865 chip, så valgte jeg et annet merke.

Hadde Samsung S20 her til lands kommet med Snapdragon 865 chip, slik den gjør i andre deler av verden, så hadde jeg valgt Samsung Galaxy S20 Plus med 128GB innebygd minne.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ingenting å si på innsatsen du legger ned i prosjektet. Har du sjekket prisene du har fått denne uken opp mot prishistorikken på samme modeller? Om prisene er betydelig nedsatt er det kanskje like greit å bare bestille på nett til laveste pris, fremfor å risikere å måtte kjøpe til høyere pris på mandag?

Det er jo litt spesielt med black friday, for noen starter jo en uke tidligere og kjører tilbud hele uken samt mandag og kanskje også tirsdag og onsdag for slengere. Men tilbudene vil jo ofte variere under kampanjen. Så det er ikke sikkert du vil finne akkurat den mobilen du har bestemt deg for på tilbud på mandag. Kanskje er den tilbake til ordinær pris da, eller så kan det være satt ned ytterligere. Ingen av oss som vet noe om det. Om du er helt bestemt på at du skal ha ny mobil nå er det vel best å bare slå til på beste pris fremfor å vente, så må du kanskje betale mer evt. drive på å lete opp andre modeller som matcher prisen du fikk på den du har bestemt deg for.

Men mobiler er jo en litt merkelig greie. Veldig mange kjøper toppmodeller, alltid. Og spør man noen hvilke funksjoner som var viktigst så er det ikke sikkert de har noe godt svar. Noen har kanskje kjøpt seg en av markedets beste kameramobil, men bruker kanskje ikke kamera i særlig grad. Eller at de har absolutt siste CPU i mobilen men bare bruker en håndfull apper og sjelden flere samtidig slik at de kunne klart seg med en langt rimeligere mobil.

Det jeg vel forsøker å si er at jeg har ikke sett at du har stilt spesifikke krav, hverken til lagring, sd slot, kamera, mini jack or not, skjermfrekvens osv. Det virker som du baserer dine vurderinger på tester gjort av andre. Tipset mitt blir da at du forsøker å dra ut essensen av testene, hva har de testet og vektlagt og vil det samsvare med din bruk av mobilen? Skal du filme 4K eller ofte ta lange billedserier i dårlig lys eller med dunkel belysning? Har du bruk for makro funksjon eller sd slot? De fleste mobiler også i mellomklassen vil fungere helt fint for svært mange brukere men "alle" trenger toppmodeller. Jeg tror ikke bruken til "alle" tilsier at "alle" bør velge toppmodell, for mange blir det litt overkill og sløsing med penger.
Vis hele sitatet...
Ja, sjekket prishistorikken. Prisen var noenlunde stabil og gikk nedover med kanskje 100 kroner fra Mandag av og frem til idag. Ser nå at den skyter i været på i alle fall èn mobil. Med skyte i været mener jeg at prisen har økt med ca. 500.

Grunnen til at jeg kjøper nyeste og beste mobil er fordi neste gang jeg kjøper kanskje ikke blir før om 5-10 år.

Ville brukt kanskje 100 timer på å sette meg inn i hver minste detalj i hver av telefonene før jeg hadde bestemt meg. Men jeg fant ikke ut at det var Black Friday idag før for 3-4 dager siden. Muligens bare 2 dager siden. Så ble mange jeg måtte sjekke ut på kort tid, og jeg er alltid kritisk til telefoner som påstås å være supre samtidig som de er noe ekstremt billig. "Du får det du betaler for" er en kode jeg etterlever i stor grad.

Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Jeg vurderte selv Samsung S20 i mai, men siden jeg fant ut at de som selges her til lands er Samsung S20 med Exynos 990 chip og ikke Snapdragon 865 chip, så valgte jeg et annet merke.

Hadde Samsung S20 her til lands kommet med Snapdragon 865 chip, slik den gjør i andre deler av verden, så hadde jeg valgt Samsung Galaxy S20 Plus med 128GB innebygd minne.
Vis hele sitatet...
Ang. Snapdragon: Den jeg skal kjøpe: Samsung Galaxy S20 FE 5g har Snapdragon, men bare den på 5g, ikke den på 4G.
Sist endret av Defending; 27. november 2020 kl. 21:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
"Du får det du betaler for"
Vis hele sitatet...
Ja ofte så stemmer jo det. Men husk at på toppmodellene så må du betale litt "luksusskatt". Ville nok heller ha valgt en mobil som best passer den bruken du har idag, heller enn å tenke 10 år frem i tid. Om bruken din idag tilsier at en mellomklasse mobil er et godt valg så er det kanskje den smarteste løsningen. Husk at om ting skjer fort på mobilfronten etter at vi fikk friske kinesiske aktører på banen. Før kina merkene kom på banen så var det nesten ingenting som skilte toppmodellen fra et år til neste. Feks samsung på 3 og 4 serien inkl Note så var det nesten ingen grunn til å oppdatere, likevel måtte mange ha "årets telefon". Heldigvis presset kineserne på med bedre kamera, bedre spec på hardware slik at også de tradisjonelle aktørene måtte øke frekvensen.

Men tilbake til ditt dilemma. Ja du kan kjøpe en toppmodell idag. Men om du tenker du skal bruke den i ti år, det tror jeg har lite for seg. For samme prisen kan du heller kjøpe 2 mellomklasse mobiler med tettere mellomrom. En ny mellomklasse mobil om fem år vil yte langt bedre enn din fem år gamle toppmodell.

Også er det jo blitt slik at om produsenten slutter å gi ut updates så kan du faktisk bli stengt ute fra forskjellige apper. Feks BankID, vipps osv. Så livslengden på mobilen er begrenset, for det handler også om sikkerhet, i tillegg til ytelse og smooth bruk. Det er jo kjedelig om du tenker du skal bruke mobilen i ti år også er det slutt på updates om tre eller fire år. Fjerde eller femte året så virker kanskje ikke de appene du bruker mest eller har mest behov for. Så da må du kanskje oppdatere likevel. Med mindre du orker å å legge inn alternativ ROM på mobilen, da må du roote mobilen og om du ikke har gjort det før så kan det føles som pes og ha bratt læringskurve.

5G vil jeg si du ikke trenger tenke på. For det første er det nesten ikke eksisterende idag, og selv når det kommer for fult så vil 4G virke parallellt slik at du fint kan fortsette å bruke 4G selv om andre har 5G. Det koster unødvendig mye ekstra for 5G i dagens marked.
Kjøpte S20 til dama og det må faktisk være en av de dårligste telefonene jeg har testet. Ja, den er rask sånn sett, men kameraet er noe av det dårligste jeg har sett. Iphone 6 har bedre kamera..
Sitat av suwoop Vis innlegg
Kjøpte S20 til dama og det må faktisk være en av de dårligste telefonene jeg har testet. Ja, den er rask sånn sett, men kameraet er noe av det dårligste jeg har sett. Iphone 6 har bedre kamera..
Vis hele sitatet...
Dette er jo da objektivt sett feil. Har du sett hvilken kvalitet kameraet til en iPhone 6 har? Prøv å sammenlign de direkte så ser du fort hvor på jordet det er å si.

Forsåvidt så ligger det ute mange tester av S20/iPhone/Google Pixel etc der man kan se hvordan kamerakvaliteten er.
Kameraene på årets mobiler er like bra som ei bøtte med møkk. Er Samsungfan og har hatt Samsung i snart ti år sammenhengene, men kameraet på S20 er dårligere enn på S10. Helt umulig å ta nærbilder. Pleier å ta bilder av feks kvitteringer av kjøp for å lagre digitalt, men dette er helt umulig med S20. Man må ta bilde fra en halvmeters hold og zoome inn digitalt for å få det utsnittet man ønsker. Ender opp med ekstremt dårlig oppløsning. iPhone 12 pro/max er bare hårfint bedre enn 11 pro/max.

Kjøp en av fjorårsmodellene til Samsung. Er kamera og batteri; kjøp s10+. Mye billigere. og bedre kvalitet.
Sist endret av nj6RVVcU$gEV$; 28. november 2020 kl. 05:59.
Ble da at jeg kjøpte Samsung Galaxy S5 FE 5G hos komplett.no. Ser prisen er den samme idag som igår, så angrer en del på at jeg ikke ventet.
Vel om du angrer så kan du bare returnere mobilen å få igjen pengene, ligger angreskjema med i pakken når du mottar mobilen.
Ville anbefalt s20 Plus eller FE. Dropp fjorårets modeller, er en del fine oppgraderinger i år med kameraene, skjermen (120hz) og 5g.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Vel om du angrer så kan du bare returnere mobilen å få igjen pengene, ligger angreskjema med i pakken når du mottar mobilen.
Vis hele sitatet...
Ikke helt aktuelt, da jeg kun angrer på at jeg ikke ventet med å kjøpe til Cyber Monday. Da ville jeg mest sannsynlig fått den billigere, om bare 1kr billigstere.
Hehe du er litt av en type du Defending. Tenk om du hadde fått timesbetalt for jobben du har lagt ned i dette mobilkjøpet, da kunne du kjøpt 2 mobiler helt uten å angre.