Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3873
God kveld!

Jeg lurer på om det er noen freaks her som jobber på platform som kunne gitt meg svar angående jobber offshore

Jeg syntes det virker veldig fristende å jobbe turnus 2 uker på og 4 uker fri, er veldig glad i å reise og lever for trening.

Jeg har for tiden søkt meg inn på fysioterapistudie, men så vidt jeg vet, er det ikke behov for fysioterapauter på platformer.

Etter det jeg har lest, så er det leger og sykepleiere offshore, men da skal du også ha 5 års erfaring (noe i den duren) før du i det hele tatt vil bli vurdert.

Jeg lurer på om noen som jobber på platform kunne listet opp jobber som ikke er veldig fysisk anstrengende der ute (ikke roughneck etc).

Takk for svar!
Isolatør?

+ti tegn
Du lever for å trene, men vil ikke ha en fysisk anstrengende jobb?

Renholdsarbeidere, kantinearbeider etc har mindre fysisk anstrenge jobber enn "roughnecker" men sliten i bena blir man...
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
ROV piloter har meget avslappende dager.

Selv er jeg tilkomstteknikker, noe som er ganske fysisk anstrengende..
Du lever for å trene, men vil ikke ha en fysisk jobb? Makes no sense...

Uansett vil jeg fraråde alle som vil ha jobb i Nordsjøen utelukkende basert på alle de gode ordningene. Grunnen til at man har de ordningene er fordi de skal fungere kompensere for at det generelt sett suger å jobbe offshore. Det er ikke noe stas å være vekke fra familien sin i 2 uker i slengen. Alle ombord utsetter seg selv for en viss risiko bare ved å være på jobb, og mange (avhengig av jobb) har svært risikofylte jobber. Man skal virkelig like jobben sin før man gidder å riske liv og lem for avspaseringsperioden. Det er heller ikke slik at alle offshore tjener en mill i året, slik mange virker å tro.

Anywho, forpleining er et lite fysisk krevende yrke i Nordsjøen. Isolatør, som nevnt, er også ganske soft. I tillegg finnes det veldig mange "kontorjobber" offshore. Hvis du på død og liv ikke vil bevege deg bør du holde deg unna stillas, tilkomstteknikk og boredekk. Ellers bør det meste gå greit.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Du lever for å trene, men vil ikke ha en fysisk jobb? Makes no sense...

Uansett vil jeg fraråde alle som vil ha jobb i Nordsjøen utelukkende basert på alle de gode ordningene. Grunnen til at man har de ordningene er fordi de skal fungere kompensere for at det generelt sett suger å jobbe offshore. Det er ikke noe stas å være vekke fra familien sin i 2 uker i slengen. Alle ombord utsetter seg selv for en viss risiko bare ved å være på jobb, og mange (avhengig av jobb) har svært risikofylte jobber. Man skal virkelig like jobben sin før man gidder å riske liv og lem for avspaseringsperioden. Det er heller ikke slik at alle offshore tjener en mill i året, slik mange virker å tro.

Anywho, forpleining er et lite fysisk krevende yrke i Nordsjøen. Isolatør, som nevnt, er også ganske soft. I tillegg finnes det veldig mange "kontorjobber" offshore. Hvis du på død og liv ikke vil bevege deg bør du holde deg unna stillas, tilkomstteknikk og boredekk. Ellers bør det meste gå greit.
Vis hele sitatet...
Jeg har jobbet offshore som elektriker, og det er uten tvil den beste jobben jeg har hatt.
Viss det har kommet en jobb med risiko, så blir de rette tiltak gjort for at det skal (og være) trygt. Jeg har iallefall aldri følt at jeg har risikert liv og lem av og være der ute, eller av jobben jeg har gjort. Hvem vill vell ikke bare jobbe 4 mnder i året? Hehe
Sitat av stianue Vis innlegg
Jeg har jobbet offshore som elektriker, og det er uten tvil den beste jobben jeg har hatt.
Viss det har kommet en jobb med risiko, så blir de rette tiltak gjort for at det skal (og være) trygt. Jeg har iallefall aldri følt at jeg har risikert liv og lem av og være der ute, eller av jobben jeg har gjort. Hvem vill vell ikke bare jobbe 4 mnder i året? Hehe
Vis hele sitatet...
En elektriker risikerer ikke så veldig mye, nei. Jeg har selv jobbet som stillasbygger offshore og det er en svært risikofylt jobb. Dårlig betalt er det også.
Trådstarter
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Du lever for å trene, men vil ikke ha en fysisk jobb? Makes no sense...
Vis hele sitatet...
Det gir faktisk veldig mening, det å være fysisk aktiv i alle de timene som roughnecker etc er (all respekt til dere), er veldig ugunstig i forhold til styrketrening/muskelvekst. Jeg liker å trene når jeg trener, å heller "slappe av" (ikke ta meg på de ordene :P men dere skjønner hva jeg mener) når jeg jobber.
Sist endret av Kailua; 21. juli 2014 kl. 01:02.
Sitat av Kailua Vis innlegg
Det gir faktisk veldig mening, det å være fysisk aktiv i alle de timene som roughnecker etc er (all respekt til dere), er veldig ugunstig i forhold til styrketrening/muskelvekst. Jeg liker å trene når jeg trener, å heller "slappe av" (ikke ta meg på de ordene :P men dere skjønner hva jeg mener) når jeg jobber.
Vis hele sitatet...
Det å være roughneck er ikke så fysisk anstrengende som det var før, bare så det er sagt. Mange av de manuelle operasjonene man gjorde før er nå automatisert.

Kommer helt ann på hvor man jobber (fast installasjon/flyterigg), hvor gammel riggen er og hvem man har som formann (driller).

Kan anbefale en roughneck jobb til alle som har litt bein i nesen og ikke er redd for å skitne til fingrene (hele kroppen).

EDIT: Skal sies at jeg nå jobber i wireline, men har jobbet som roughneck før.
Sist endret av hotline; 21. juli 2014 kl. 01:18.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
En elektriker risikerer ikke så veldig mye, nei. Jeg har selv jobbet som stillasbygger offshore og det er en svært risikofylt jobb. Dårlig betalt er det også.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du si att stialasbygging offshore er svært risikofylt?
Du brukte jo fallsikting, hjelm og enormt mange prosedyrer, rutiner og regler for å beholde sikkerheten.
Så lenge du gjør ting riktig er det ikke risikofylt!
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Hvordan kan du si att stialasbygging offshore er svært risikofylt?
Du brukte jo fallsikting, hjelm og enormt mange prosedyrer, rutiner og regler for å beholde sikkerheten.
Så lenge du gjør ting riktig er det ikke risikofylt!
Vis hele sitatet...
Du er TT slik jeg forstår det. Da antar jeg at du har sett noen bygge et hengestillas over sjø, for å ta et eksempel. Mener du virkelig at det ikke er risikosport, selv om man har sele på seg? Selen er tross alt sikret i et stillas som ikke er godkjent. Skulle man falle, og vangen man har festet selen i ryker - så ville det ikke vært første gangen. Husk også at stillasarbeidere ikke er sikret i tau slik dere er. En stillasarbeider faller noen meter før selen (forhåpentligvis) stopper falle på en relativt brutal måte.

Og ja, det er enormt mange prosedyrer og rutiner. Så mange at jeg i mange situasjoner følte at det ble for mye, fordi det tok fokus vekk fra jobb. "Det trengs ingen papirer for å tenke seg om" sa Jan Eggum. Det har han helt rett i.

Å påstå at stillasarbeid offshore ikke er risikabelt er rett og slett feil. TT er langt tryggere.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Jeg har selv stilaskurs, og har bygget hengestilas.
Det er klart det ikke er totalt ufarlig, men om man gjør ALT riktig, og tenker seg om er ikke dette risikabelt.
Om vangen du fester selen i ryker om du faller, da har du gjort noe feil.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Jeg har selv stilaskurs, og har bygget hengestilas.
Det er klart det ikke er totalt ufarlig, men om man gjør ALT riktig, og tenker seg om er ikke dette risikabelt.
Om vangen du fester selen i ryker om du faller, da har du gjort noe feil.
Vis hele sitatet...
Ja, man kan styre mesteparten av risikoen ved å sørge for at man gjør alt rett. Men utstyr kan også faile grovt. Jeg husker jeg bla. var med å teste en fallblokk som var i daglig bruk som på ingen måte kunne blokkert et fall på en person. Jeg har også sett vanger knekke ved at noen lener seg på den. Poenget mitt består uansett, når det kommer til jobber offshore anser jeg stillasbygging som blandt de mest risikofyllte.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Joda, stilas, rigging, TT, er nok blant de mest risikofylte jobbene..
Men dette ble vel nok offtoipc.

Når det er sagt, så skjønner jeg ikke helt trådstarter her da.. Hva er gat med å ha en fysisk aktiv jobb? Jeg kan ikke se for meg en jobb på kontor. Elsker å bevege meg, og få luft!
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Joda, stilas, rigging, TT, er nok blant de mest risikofylte jobbene..
Men dette ble vel nok offtoipc.

Når det er sagt, så skjønner jeg ikke helt trådstarter her da.. Hva er gat med å ha en fysisk aktiv jobb? Jeg kan ikke se for meg en jobb på kontor. Elsker å bevege meg, og få luft!
Vis hele sitatet...
Nå var det ikke du som skulle ha jobb her så skjønner ikke hva du ikke forstår?
Sist endret av williams123; 23. juli 2014 kl. 11:37.