Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1067
Som tittel sier, en venn av meg lurte på dette her, da han jobber med dette.
Hva kan skje, hva er loven? Kan en arbeidstaker bli ansvarlig for noe økonomisk/tap av liv som forekommer av en feil som tilsvarte en eksplosjon på en rigg, feks?

Han er veldig nøyaktig, og tror neppe han kommer til å levere noe utstyr med feil, men han trenker mye på om en feil alikevel skulle oppstå med konsekvenser, si at denne feilen kom som en mekanisk feil, eller noe som var oversett (minste detalj), eller at det umulig kunne sees før utstyr ble sendt til rigg. Han snakker om han skriver under på noen slike sjekklister, og han har kun teori kurs i ex grunnleggende, ellers har de en koordinator/sjef der som passer på.

Enkelt sett, kan alvorlige feil på ex utstyr som man har jobbet på komme tilbake på en arbeidstaker med elektro fagbrev som kun har nettkurs på ex arbeid og opplæring via kollegaer? Da tenker jeg komme tilbake på ham som en økonomisk bot, eller fengsel og bot ved tap av liv i en eksplosjon der utstyr ble etterforsket og stemplet feil, som da kom fra denne arbeidstakeren? :P


Jeg vet jo at en elektriker kan stilles for retten hvis han kobler ulovlig eller feil, og skriver under på at han ikke har gjort det:P Men i noen få tilfeller kan det være at alt er gjort etter sjekklisten, men alikvel skjer det noe (kan være ytre årsaker, indre eller annet) Og da kan etterforskere av og til konkludere med at det var elektrikeren sin feil, uten å vite 100% om hva som forårsaket feilen, eller?

I mange tilfeller må ofte bedrifter ut med regningene og ta på seg dårlig rykte, det som skjer da er jo bare at man mister jobben eller får saftige advarsler, trodde jeg.

Håper noen har et enkelt svar og erfaring med dette!
Jeg jobber selv på nordsjøen/rigg som elektriker, og en hendelse av denne arten kommer svært sjeldent av at en enkelt ting ikke stemmer. Det er gjerne en rekke serier av feil som leder til ulykker.
AnonXz's Avatar
Trådstarter
31 4
Takk for svar så langt
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Ja, man kan stilles til ansvar hvis man har gjort en grov feil. For eksempel har det vært en del rettssaker etter store branner hvor håndverkere har blitt dømt til å betale bøter eller erstatning grunnet grov uaktsomhet.
AnonXz's Avatar
Trådstarter
31 4
Det diskuterte vi på jobben, og min "smarte" sjef sier at uaksomhet, er noe som aka "man skulle ha visst". Men jeg mener det ikke alltid er så lett, hvordan kan man vite noen man aldri (et eks) har lært? Og er det da uaksomhet? :S

* vite noe
Sist endret av AnonXz; 24. februar 2014 kl. 21:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Hvis det er noe man ikke har lært er det som oftest bedriften sitt ansvar, hvis den aktuelle håndverkeren f.eks. ikke har nødvendig kursing på feltet.
Som regel så støtter bedriften arbeidstaker ved feil, med mindre det er noe han burde ha lært i bedriften, men selv har valgt å ikke lære. Eller selvfølgelig skulle kunnet fra før.
Sist endret av Ekvivokk; 24. februar 2014 kl. 23:20.
Sitat av AnonXz Vis innlegg
Det diskuterte vi på jobben, og min "smarte" sjef sier at uaksomhet, er noe som aka "man skulle ha visst". Men jeg mener det ikke alltid er så lett, hvordan kan man vite noen man aldri (et eks) har lært? Og er det da uaksomhet? :S

* vite noe
Vis hele sitatet...
Det er der du som fagperson skal ta ansvar og ikke gjøre jobben du er satt til, viss du føler at du ikke behersker oppgaven du har blitt gitt. Det er bedre å spørre en gang for mye!
Sist endret av stianue; 24. februar 2014 kl. 23:40.
AnonXz's Avatar
Trådstarter
31 4
Sitat av stianue Vis innlegg
Det er der du som fagperson skal ta ansvar og ikke gjøre jobben du er satt til, viss du føler at du ikke behersker oppgaven du har blitt gitt. Det er bedre å spørre en gang for mye!
Vis hele sitatet...
Enig med deg der. Jeg spør vertfall hvis jeg ikke føler meg hundre prosent utlært til noe. .)