Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  77 5026
Ubuntu GNU/Linux 7.04, kodenavn Feisty Fawn, er endelig ute!

Ubuntu har endelig oppdaget Windows' eksistens, og funnet ut at slettes ikke alt som vanlige brukere har hatt lyst på har fungert ut-av-boksen i Ubuntu før. Nå ser det ut som dette holder på å forandre seg; Denne versjonen har tatt tak i det som før har vært vanskelig og integrert det på en enkel og lettfattelig måte.
  • Du har nå mulighet til å automagisk overføre brukere og deres bokmerker, kontakter, bakgrunner, mailoppsett osv fra Windows
  • Det meste av codecs kan nå velges under installasjon
  • Du har nå mulighet til å enkelt installere og aktivere fancy MacOSX/Vista-lignende desktop effekter via Beryl
  • Oppsett og bruk av (trådløse- og ikke trådløse)
  • nettverk er fra nå av behagelig enkelt
  • Ubuntu 7.04 hjelper deg å legge inn proparitære drivere for f.eks skjermkort, trådløskort, osv
  • Flash, Java osv kan installeres med ett museklikk

Last ned gratis ISO / les mer på www.ubuntu.com !


Jeg tror dette kan være en fin annledning for windowsbrukere som vil teste linux å gjøre nettopp det.
Sist endret av TheInternet; 20. april 2007 kl. 00:21.
Så da får man noe som er grafisk likt windowsxp/vista men som ikke hardwaren din funker på! Go LINUX
Sitat av Eplepepsi
Så da får man noe som er grafisk likt windowsxp/vista men som ikke hardwaren din funker på! Go LINUX
Vis hele sitatet...
Jasså? Hva som ikke fungerer for deg?
edit: edit*: edit, mener mene
Sist endret av Eplepepsi; 20. april 2007 kl. 00:26.
Sitat av Eplepepsi
Så det er ikke ett velkjent problem at å få hardware til å funke på LINUX kan være vanskelig? Linux er sikkert fint og flott, men min erfaring er at det er for de viderekomne, hvermansen trenger ikke LINUX
Vis hele sitatet...
Det er her Ubuntu 7.04 kommer inn i bildet.


Edit: Det har ikke vært sååå vanskelig å få hardware til å fungere på LINUX de siste årene, jeg må si jeg styrer _mye_ mer med å legge inn drivere osv i Windows! Hvor vidt man liker linux skal jeg ikke legge meg opp i, men jeg tror det er mye enklere for windowsbrukere å gå over til å elske linux etter denne releasen.
Sist endret av TheInternet; 20. april 2007 kl. 00:31.
Det med at det er så jævlig mye trøbbel har blitt jævlig mye bedre ihvertfall. For et par år sia eller noe prøvde jeg å installere en linux distro, men hadde masse problemer med drivere og shit.
NÅ derimot funka alt right-out-of-the-box. Trengte ikke innstallere èn driver.

Sånn jeg føler det har linux blitt enklere enn windows på mange måter. Blant annet følger ofte alle programmene du trenger med i pakken, ferdig innstalert.

Dessuten har man jo synaptic, så man slipper å rote rundt på nettsider for å finne apps du mangler.

Ellers har jo også windown-emuleringen med tiden blitt bra.

For meg er det ihvertfall ingen gode grunner til å ikke kjøre linux.
Når det er sagt skal det sies at jeg fremdeles bruker windows mest, gammel vane er vond å vende.
pfft, jeg har aldri hatt noen problemer med at Linux versjoner som SUSE og Ubuntu ikke finner min HW. Jeg syntes de nyeste linux distroene som openSUSE og Ubuntu er enklere enn Windows. Interfacen ser også langt i fra slik ut som Windows, og Beryl effektene er sinnsykt sexye og eier Vista en god gang.
Det eneste jeg har å utsette på linux er spille kompabilitet. Hadde det ikke vært for at jeg er Project Reality(BF2mod) og Simcity4 freak, så hadde jeg brukt Linux oftere.
Jeg har hørt at det har kommet noen programmer som skal gi deg muligheten til å spille enkelte spill greit,... for se...

For å si det slik; Bruker du PC'en til browsing, musikk, video, blogging, skrive dokumenter, fremføringer osv.. osv... så for guds skyld prøv Ubuntu eller OpenSUSE, og prøv dem skikkelig ut. Jeg kan love at de vil overraske deg!
Jeg har heller aldri hatt hardwareproblemer. Selv ikke tilbake i mandrake 9.0. Har prøvd ubuntu, men faller alltid tilbake til Mandriva. Dog ser dette lovende ut da. For meg virker Ubuntu mer og mer som det jeg mener Linux mangler; en sentral distro som funker out of the box. De fleste gjør forsåvidt det hvis man ser bort fra propritære (eller hvordan det skrives) drivere osv. Jeg mener her at man slipper alle småproblemene man opplever i Linux (subjektivt, jeg kan komme med en liste om det ønskes).

Skulle nå vært artig om flere spillprodusenter satse på GNU/Linux platformen. ID har gjort dette meget bra vil jeg si. Faktisk så bra at jeg ville vært villig til å betale for wolfet selv om det begynner å bli utdatert (hvem har sagt at klassikere ikke er gøy å spille )

Hadde bare alle brukt like mye tid på GNU/Linux som de gjør på windows ...
Sist endret av Kanoner; 20. april 2007 kl. 01:32. Grunn: skriveleifer og tillegg.
Er det flere USB trådløs kort som støttes?
Regner med jeg blir å teste denne på søndag. Har hatt Ubuntu 6.06 installert i, vel, siden det kom ut. Har testet 6.10, men jeg syns denne var ALT for buggy. Får håpe de har forbedret disse problemene i 7.04.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ubuntu kan uansett ikkje måle seg med openSuSE 10.2 etter mi meining. SuSE bare funker. Alt av programvare er tilgjengelig (det er det forsåvidt på ubuntu også...), og all maskinvare spretter pent og pyntelig opp.
En ting jeg misliker med Ubuntu, er de "spesialtilpassede" pakkene, som ofte fører til komplikasjoner hvis jeg skal kompilere og installere et program som ikke ligger i rep. Blir ofte kompabilitetsfeil, og jeg må gå igjennom en heeel prosess for å få det til.

En ting til, dette med ustabiliteten. Det skyldes nok at de ikke er restriktive nok når det kommer til programmer som er gitt ut i stable-versjon.

Mulig jeg tester openSuSE. Har ikke hatt SuSE inne siden, tja, 7.3
kanskje litt offtopic, men vurderer og teste linux litt,
Sitter med en hovedsaklig gamer pc, med blant annet et 8800 Grafikk kort, er d støtta i ubuntu?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ja, nvidia-kort oppfører seg generelt sett veldig fint under Linux, fordi nVidia har laga binærblob for korta.
Sitat av MagicalTrevor
kanskje litt offtopic, men vurderer og teste linux litt,
Sitter med en hovedsaklig gamer pc, med blant annet et 8800 Grafikk kort, er d støtta i ubuntu?
Vis hele sitatet...
Bare ikke tro at linux er en spillplattform. Men det visste du sikkert
Sitat av MagicalTrevor
kanskje litt offtopic, men vurderer og teste linux litt,
Sitter med en hovedsaklig gamer pc, med blant annet et 8800 Grafikk kort, er d støtta i ubuntu?
Vis hele sitatet...
Det er ihvertfall støtta fint i debian, vil nå tro ubuntu folka har klart å kna sammen noe som fungerer

*edit*

Nå er jo faktisk Debian 4.0r0 (etch) ute!, ny stable debian <3
Sist endret av flexd; 20. april 2007 kl. 20:37.
Sitat av vidarlo
Ubuntu kan uansett ikkje måle seg med openSuSE 10.2 etter mi meining. SuSE bare funker. Alt av programvare er tilgjengelig (det er det forsåvidt på ubuntu også...), og all maskinvare spretter pent og pyntelig opp.
Vis hele sitatet...
Har inntil nå vært enig med Vidarlo, men 7.04 var faktisk veldig imponerende, og bare så jeg får nevnt det et par ganger YAST2 som openSUSE bruker suger hest i forhold til apt-get og aptitude.

Skjønner godt at Ubuntu har (nesten) nådd toppen av linux-distroene. Den er enkel, pen og fungerer i de fleste tilfeller uten problemer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
fatman, no funker jo faktisk apt knall på rpm også da
Finnes det en liste over trådløse nettverkskort som støttes av denne distroen? Sist jeg bestemte meg for å forsøke linux gikk jeg på den smellen at det var umulig å oppdrive drivere til mitt 3Com usb-nettverkskort. Uten internett var det ikke så veldig aktuelt å leke med linux...
Når var dette Cikey? Var overbevist om at 3Com sine USB dongler var veldig godt støttet i linux, men nå kan det være at jeg tar feil da.
Sitat av Cikey
Finnes det en liste over trådløse nettverkskort som støttes av denne distroen? Sist jeg bestemte meg for å forsøke linux gikk jeg på den smellen at det var umulig å oppdrive drivere til mitt 3Com usb-nettverkskort. Uten internett var det ikke så veldig aktuelt å leke med linux...
Vis hele sitatet...
De fleste ting som er støttet i Windows er støttet i linux, du må bare google litt ndiswrapper kan fikse mye også.
Ubuntu fungerer vel ikke med hensyn til gaming også? Altså at spill er kompatible? Det er vel mer til den pc-en som man bruker til skriving, surfing, koding o.s.v?
Sitat av Xylo
Ubuntu fungerer vel ikke med hensyn til gaming også? Altså at spill er kompatible? Det er vel mer til den pc-en som man bruker til skriving, surfing, koding o.s.v?
Vis hele sitatet...
Hvis det eneste ønske man har mde en PC er å spille, så er ikke linux veien å gå. Men hvis du er interessert i et uhyre stabilt system hvor alt bare fungerer, hvor du kan skrive dokumenter, redigere bilder, kode, er tilhenger av åpen kildekode, interessert i fri programvare wrappet inn i et fint pakkesystem, høre på musikk, surfe på nettet, lese epost. Ja, stort sett alt med unntak av spilling og hardcore video- og bilderedigering, så er/bør/kan valget være linux.

Når det er sagt så finnes det kommersiell og ikke-kommersiell programvare som tillater deg å kjøre spill som normalt bare ville kjørt i windows. Og faktisk noen spill fungere bedre i linux, i den forstand at (nå er jeg ingen gaming ekspert) du f.eks. får fler FPS etc. Stikkord; cedega og wine.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Og t.d cs funker heilt utmerka i wine, og forskjellen mellom linux og windows er ~0.

På andre spill (les: nyaste og hottaste) så er støtta i wine en tanke dårligere.
Sitat av Cikey
Finnes det en liste over trådløse nettverkskort som støttes av denne distroen? Sist jeg bestemte meg for å forsøke linux gikk jeg på den smellen at det var umulig å oppdrive drivere til mitt 3Com usb-nettverkskort. Uten internett var det ikke så veldig aktuelt å leke med linux...
Vis hele sitatet...
Nettverkskort med usb-dongle har faktisk vært sinnsykt pes å få til å funke i Ubuntu, iallefall i 6.10. Hvis dette har blitt retta opp i 7.04 vurderer jeg å gå tilbake til Ubuntu igjen. Noen som har noen erfaringer med usb-dongles og 7.04?
Sitat av flexd
De fleste ting som er støttet i Windows er støttet i linux, du må bare google litt ndiswrapper kan fikse mye også.
Vis hele sitatet...
Jeg googlet ikke bare litt, jeg googlet mye å lenge, men fant ingenting. Men fint om noen kan bekrefte hvorvidt denne vil fungere med denne distroen. (eller eventuelt vise til en driverliste jeg kan kontrollere mot)
Den har Atheros 5523-brikkesett, ikke støttet av Madwifi, men funker trolig med ndiswrapper.
Sitat av Cikey
Jeg googlet ikke bare litt, jeg googlet mye å lenge, men fant ingenting. Men fint om noen kan bekrefte hvorvidt denne vil fungere med denne distroen. (eller eventuelt vise til en driverliste jeg kan kontrollere mot)
Vis hele sitatet...
Nå skal jeg ikke garantere at du får det til, men dette er sakset rett fra ubuntu forumet etter et veldig raskt søk med navnet på dongelen + ubuntu edgy eft som du hadde hatt problemer med:

-.-.-.-.-.-
OK. Got it sorted now. For the benefit of others, here's how I got it to work:

1- use Synaptic to get and install the ndiswrapper-utils package
2- go to 3Com's site and download the WinXP drivers for the card
3- unzip the drivers (if it's an exe file you might have to use Windows to do this but you can try using the unzip command with the file)
4- locate the .inf file for the WinXP driver - usually the XP driver is in its own directory, although in the case of the 3Com drivers I used it was in a folder called "Driver".
5- open a terminal window (Applications - Accessories - Terminal) and type

sudo /etc/init.d/pcmcia stop
sudo rmmod prism54
sudo ndiswrapper -i filename.inf
sudo modprobe ndiswrapper

6- use the Network applet (System - Administration - Network) to setup your card and then test it by visiting a website etc.
7- go back to the terminal window and type ndiswrapper -m
8- type sudo gedit /etc/modules; this will open the modules list in a text editor. Add ndiswrapper to the bottom (won't work otherwise, despite the above step!)
9- type sudo gedit /etc/hotplug/blacklist; again, add prism54 to the bottom of the file
10- Reboot
11- Use the network applet under System - Admnistration to configure the network card (again)

After this it should work fine. http://ubuntuforums.org/images/smilies/icon_smile.gif The only bad part is that any wifi cards you might use in the future that use the prism54 module won't work unless you remove the prism54 entry from /etc/hotplug/blacklist.
-.-.-.-.-

Denne artikkelen er også rimelig god til å forklare ndiswrapper: http://www.tuxmagazine.com/node/1000167.

Lykke til
Kudos til |fatman| ! Takk for hjelpen. Kanskje jeg rett og slett må gi linux et nytt forsøk da...
at Linux ikke er em spilleplatform vet jeg ja, får vel legge inn enda et OS da
Vista og xp + Linux, blir en fancy boot meny :P

Noen som vet hvordan jeg mekker GRUB korrekt?
(lager nok en ny thread om dette uansett, når jeg installerer.)
Sitat av MagicalTrevor
Noen som vet hvordan jeg mekker GRUB korrekt?
Vis hele sitatet...
Legg inn vista og xp først, så de fungerer side om side, og så legg inn Ubuntu. Da vil installeren veldig sannsynlig oppdage de andre OSene og automagisk lage boot entries i grub for de.
Jeg har to spørsmål ang. linux distroene...
1. Hvordan aktiverer man beryl i 7.04? (Har hørt at det er med?)
2. Koster OpenSUSE penger? Hvis ikke; Hvor kan jeg skaffe det?
Sitat av MagicalTrevor
Noen som vet hvordan jeg mekker GRUB korrekt?
(lager nok en ny thread om dette uansett, når jeg installerer.)
Vis hele sitatet...
Hva i all verden mener du med dette?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
RampLest, har du hørt om google?
1
2
RampLest: Det er ikke akkurat beryl som følger med 7.04. Det følger med to effekter, slik du kan se her: https://wiki.ubuntu.com/7.04Tour#hea...2ad3fe38af39f8
Vidarlo, jo det har jeg.
1, det står bare om HVORDAN man innstalerer det, står ikke hvordan man aktiverer det, men leste akkurat at det var compiz som var med og ikke beryl? Så spurte jeg også HVORDAN aktiverer jeg det..
System > Administrasjon > ? > ... (?) Et lignende svar tenkte jeg på....

EDIT:
Raze ble før meg...

EDIT 2: Fikk det til Tusen takk!
Sist endret av RampLest; 21. april 2007 kl. 23:19.
Sikkerhetsklarert
Akkurat installert det, men det booter bare opp i terminalen, ikke inn i Gui`n.
Forsøkte med "startx" men den klarer ikke starte pga noe mangel med nvidia driver...
Noen tips? kortet er geForce 7300 GT



Sist jeg prøve ubuntu (breezy badger) var det ingen problemer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
links www.nvidia.com, last ned driver og følg instruksene.
Sitat av Pjukern
Akkurat installert det, men det booter bare opp i terminalen, ikke inn i Gui`n.
Forsøkte med "startx" men den klarer ikke starte pga noe mangel med nvidia driver...
Noen tips? kortet er geForce 7300 GT
Vis hele sitatet...
Så over til installasjonen av de nyeste NVIDIA-driverne. Også dette skal være en enkel og smertefri operasjon:
sudo apt-get install nvidia-glx

Og så legger vi til det som trengs for at Compiz/Beryl skal klare å starte:
sudo nvidia-xconfig --add-argb-glx-visuals --composite

Etter dette er gjennomført må man ta en omstart av X, enten ved å logge ut eller ta en rask CTRL+ALT+.Backspace

Dersom du sliter med forklaringa på www.nvidia.com ...
Hva er egentlig linux? er det et operativsystem? eller bare noe man kan laste ned.
Er det noen som har peiling på hvoran man kan få den integrerte optiske lyd-utgangen på mitt ASUS A8N-SLI Premium til å fungere?

Det har jeg enda til gode å få til

jonass1210: Ja det er et operativsystem, SOM man kan laste ned. I de fleste tilfeller gratis.
Sist endret av kyrre12; 23. april 2007 kl. 09:17.
DU! jonass1210, burde virkelig lære deg å søke!

Siden jeg har en utrolig dårlig dag skal jeg ta meg i skinnet å ikke la det gå utover ikkesøkende nybegynnere, derfor skal jeg forklare for deg.

Linux er en type operativsystem, det er gratis og åpen kildekode, support fra produsent koster ofte penger. Det finnes et utall forskjellige distribusjoner og versjoner av Linux, og det finnes et utall av forskjellige personer, grupper og firmaer som utvikler sine versjoner av Linux.

For å finne ut mer kan du besøke en litt kjekk side, vet ikke om du har hørt om den, her er ihvertfall link www.google.com

Der kan man skrive inn et eller fler ord i tekstboksen, trykke enter, deretter vil du få opp en side med linker til alle sidene google kunne finne som passer overens med det du søkte etter!!

Forumet her har og en lignende funksjon, men den fungerer på det viset at den kun søker igjennom forumtrådene her på www.freakforum.nu

søkefunksjonen til forumet finner du som menyvalg nr. 3 fra venstre på den lille blå menylinja du finner omtrent 5cm fra toppen av siden.
Sist endret av iDark; 23. april 2007 kl. 09:22.
Sikkerhetsklarert
Sitat av |fatman|
Så over til installasjonen av de nyeste NVIDIA-driverne. Også dette skal være en enkel og smertefri operasjon:
sudo apt-get install nvidia-glx

Og så legger vi til det som trengs for at Compiz/Beryl skal klare å starte:
sudo nvidia-xconfig --add-argb-glx-visuals --composite

Etter dette er gjennomført må man ta en omstart av X, enten ved å logge ut eller ta en rask CTRL+ALT+.Backspace

Dersom du sliter med forklaringa på www.nvidia.com ...
Vis hele sitatet...
Løste det ved å endre "nvidia" til "nv" i xorg.conf.
'nv'-driveren har ikke 3d-akselerasjon. Bruk heller nVidia sin.
Bare lurer på noe. Får jeg innstallert denne når jeg har vista innstallert? Prøvde Ubunt(den forrige versjonen) og den sa at jeg ikke kunne installere grunner Vista.
Sitat av Goophy
'nv'-driveren har ikke 3d-akselerasjon. Bruk heller nVidia sin.
Vis hele sitatet...
Sorry, min feil, skrev i omvent rekkefølge
Benyttet anledningen til å konvertere til Feisty Fawn på fulltid, og det har stort sett vært herlig. Satte av mye tid til "troubleshooting", men det meste funket ut av esken, fantastisk. For meg gjenstår det kun at emesene (MSN-klient) skal bli stabilt nok. I mellomtiden har jeg dog Gaim.

Sudo apt-get install beryl

Så enkelt kan det nå gjøres <3

Beryl er fantastisk intuitivt når det er satt opp riktig. Desktop cube føles så utrolig naturlig etter et par timers bruk, og det er 100 ganger bedre enn eyecandyen i Vista etter min mening. Beryl er et skikkelig godt eksempel på next-gen tenking på PC-fronten.
Sikkerhetsklarert
Sitat av Øby
Benyttet anledningen til å konvertere til Feisty Fawn på fulltid, og det har stort sett vært herlig. Satte av mye tid til "troubleshooting", men det meste funket ut av esken, fantastisk. For meg gjenstår det kun at emesene (MSN-klient) skal bli stabilt nok. I mellomtiden har jeg dog Gaim.

Sudo apt-get install beryl

Så enkelt kan det nå gjøres <3

Beryl er fantastisk intuitivt når det er satt opp riktig. Desktop cube føles så utrolig naturlig etter et par timers bruk, og det er 100 ganger bedre enn eyecandyen i Vista etter min mening. Beryl er et skikkelig godt eksempel på next-gen tenking på PC-fronten.
Vis hele sitatet...
apt-get beryl funker bare etter at du har editert sources.list da...
Og så må skjermkortet være støttet, og så må du ha alle driverene lagt inn.

Og så må du inn å endre på xorg.conf, så jeg vil ikke si at det er "så enkelt" På maskinen min hjemme var det riktig nok lettere enn på jobb maskinen hvor jeg enda ikke har en fungerende beryl...
Onboard skjermkort på en 2år gammel ibm thinkcentre er vist ikke bare bare.
Da har ikke du brukt Feisty Pjukern... Om du har nvidia-kort er det såre enkelt.

Hos meg var i alle fall sources.list satt opp slik at universe og multiverse var med (når jeg skulle aktivere det var det i alle fall gjort, og jeg tror ikke jeg rørte det selv)

Videre holder det med å klikke på den "Restricted drivers"-påminnelsen som kommer opp ved første boot for å installere nvidia-glx.

Deretter kan du bare ta apt-get install beryl. Evt. Synaptic om du ikke liker terminal. Redigering av xorg.conf er heller ikke nødvendig i Feisty (ikke for Nvidia i alle fall).

Vanskelig sa du?