Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 2283
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Hei! Har lenge lurt på å legge inn Linux på PCen istedet for Windows. Jeg vet egentlig ikke hvorfor, men tror det kan være en grei erfaring å lære seg Linux

Jeg lurer på hvilke problemstillinger jeg kommer til å møte på i det jeg skal erstatte Windows med Linux. Er det bare å putte i en Linux-cd med boot, formatere C: disken og gjøre den om til Linux-filsystem?

Har lest litt rundt, men jeg lurer bare på disse "basicene" hittil
søk på forumet, utallige tråder om akkurat det samme
Ingen nevneverdige problemer, annet enn at du må lære ting på en helt annen måte.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Proxick
Jeg lurer på hvilke problemstillinger jeg kommer til å møte på i det jeg skal erstatte Windows med Linux. Er det bare å putte i en Linux-cd med boot, formatere C: disken og gjøre den om til Linux-filsystem?
Vis hele sitatet...
Så og si ja, du får partisjonere om/formatere i installasjonen, noen distroer kan gjøre dette automatisk for deg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
For å bruke T.D fedora eller SuSE som arbeidsstasjon, treng du eigentleg ikkje lære så veldig mykje. Men om du vil under det grafiske miljøet, og dukke ned i skalet, confe ting med emacs (nei, eg bruker ikkje vi...), gjere artige og praktiske ting med skallet, så treng du nok litt tid og litt lesing.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Trådstarter
Takk for svar Dodecha og slashdot Jeg vil ha grafisk linux ja Ikke bare commandolinjer og crap Tenker på å laste ned Mandrake da jeg har blitt anbfalt denne distroen for førstegangsbruk. Men jeg kan ikke en eneste kommando i Linux, så det hadde vært fint om jeg hadde alt grafisk fra starten av Er det ikke et program som heter Lame eller noe som gjør dette mulig?
I moderne Gnu/Linux distribusjoner trenger du ikke se på terminalikonet om du ikke selv ønsker det. Tilnærmet ALT kan gjøres grafisk.

Mandriva(Tidligere Mandrake), Ubuntu, Fedora og SuSe er greie distribusjoner å begynne med. Med mindre du er klar for ei utfordring, da kan du se på Gentoo, Slackware, LFS o.l.

Distrowatch er en od ressurs: http://distrowatch.com/
btw, på linux heter det ikke C D osv.

Man monterer partisjoner i f. eks.

/mnt/windows
/mnt/filmer

osv.

/ (altså root) er den partisjonen som hele systemet er installert på. Alle andre partisjoner havner i /mnt/ eller /media/ som noen distroer har.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Trådstarter
Dette høres spennende ut må jeg si. Så, C:/Filmer kommer nå til å se slik ut: /filmer ?

dersom jeg legger "filmer" mappa på en egen partisjon kommer den til å se slik ut /mnt/filmer?

lurer også på en annen ting. er det nok at bare partisjonen som inneholder selve OSen har linux filsystem? har 2 andre HDD'er som er på 120gb og er stappfulle av filmer osv. kommer de til å assosiere med Linux?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei, du kan montere ein partisjon _nøyaktig_ der du vil i filsystemet, Dark.

Forøvrig så har vel mandriva tatt nokon merkelege vegval, og vil helst ikkje gi vekk distroen gratis, så den er mykje fikling med. Eg ville faktisk anbefalt SuSE, med packman.links2linux.de sine multimediepakkar. Gå på www.opensuse.org og finn nedlasting der, og last ned suse 10 evaluation.
Sjølv om det er såkalla evaluation så tyder det at einaste du ikkje har er support. Den har ingen timeouts, det er ikkje ulovleg å bruke den så lenge du vil, og slikt.
jaja, jeg vet det, jeg vet det. Kan ha den på /home/bruker/dir/dir/dir/partisjon om man vil.

Men de fleste plasserer partisjonene på /mnt/ eller /media/ .

Proxick, nja. Istedenfor at partisjonen din heter C: Så heter den det fu vil. og er plassert der du vil ha den.

Si at du har tre partisjoner. Som på Windows ville vært C:, D: og E:

Hvis du fortsatt vil kalle de C: D: og E: så kan du det. Si nå at du installerer Linux på den som er C:

Da blir den hetende / dette er da root (rotpartisjonen). de to andre ( D: og E: ) kan du kalle hva du vil, og du kan plassere de hvor du vil. Letteste er å plassere de i /mnt/ som er standard.

Da kan det bli f. eks. /mnt/d og /mnt/e
/ er som sagt rota i filsystemet. Hjemmekatalogen din er /home/proxick, det kan være lurt å ha en egen partisjon for /home, i tilfelle du ønsker å installere en annen distro eller av en eller annen grunn ønsker/må reinstallere operativsystemet. Du kan også ha en egen partisjon for alle andre systemkataloger som /var /usr osv, men det er ikke viktig.

Om du har to harddisker så kan du montere disse i hjemmekatalogen din eller /mnt (/media) og eventuellt lage en symlink til disse i hjemmekatalogen din. Merk at om harddiskene er formatert i NTFS så vil du ikke kunne skrive til disse. Om du har tenkt til å bytte ut Windows så kan du først som sist kvitte deg med NTFS og formatere disse som ext3 eller ReiserFS. Det kan også være en idé å lese litt om LVM (Logical Volume Manager).

Forsåvidt så er linuxguiden også en ypperlig ressurs, på norsk: http://www.linuxguiden.no/index.php/Hovedside
Mhm. Det sikreste vil vel være å ha en egen partisjon for /home og kanskje også en for /var . Det er kanskje lurt å legge webdir osv til /var/www elns og. På en egen partisjon. For sikkerhetens skyld.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Trådstarter
Hm, takk for svar angående root osv. Det burde ikke være noe problem nå. Men dersom jeg skal legge inn Linux, kommer jeg til å ha problemer med å legge inn eller å spille spill med like god ytelse som før? Spiller egentlig lite spill for tia, men det kan jo være greit. Tenker også på drivere til f.eks lydkort og skjermkort. Kommer jeg til å ha problemer med å skaffe disse driverne, og kommer de til å gi meg like god ytelse på hardwaren min?
Hvorfor gjøre det unødvendig komplisert med mange partisjoner? Skal man først bruke så mye tid på å partisjonere, bør man titte på LVM2, sånn at man aldri brenner seg på å ha for små eller for store partisjoner.

edit: LVM2, ikke lfs2.
Sist endret av Nichotin; 19. april 2006 kl. 18:54.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Trådstarter
Å partisjonere klarer jeg selv nå tror jeg. En partisjon med OS(10gb), installasjonsfiler, drivere, diverse ting jeg vil ta vare på(10gb) og resten på en partisjon der jeg har media osv. (200gb).
Har altså 2 HDD'er som er 120gb hver

Dersom jeg beholder NTFS på den ene partisjonen, hva kommer jeg til å kunne gjøre med den da? Bare lese? Eller slette og skrive i tillegg?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
På einbrukar er einaste som er stort poeng i ha på eigen partisjon /home (enkel backup, enkelt å bytte distro) og /usr/local (eg nyttar denne til musikk, film, spel osb, som ikkje skal forsvinne.)

Nvidia og ati har drivere for linux ja, og en del spel går raskare i Wine enn i windows...
Unnskyld meg om jeg er håpløst utdatert, men hva er lfs2? Kan det være du tenker på LVM2?

Uansett. Trådstarter vil trolig få problemer med spilla sine. Sjekk Transgamings spilldatabase for å se om spill fungerer med Cedega. Mange spill fungerer også med Wine.

Skjermkort og Lydkort byr sjeldent på problemer. I hvert fall ikke uløselige problemer
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Trådstarter
Langt færre problemer enn det jeg trodde det kom til å bli her Problemet er bare at jeg nødig vil miste alt jeg har av filmer, dokumenter osv. ved å bytte til linux. Finnes det ingen vei rundt dette?
Du kan ikke konvertere NTFS til et oppegående filsystem. Eneste løsninga er å ta backup av datene dine (les: Brenn ut på DVD, flytt over til en alternativ harddisk eller hva du nå enn har mulighet til).
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Trådstarter
Vel. Jeg har en HDD som er bare full av filmer osv. ( D: ) Om jeg formaterer denne til f.eks Linux Swap, kan jeg da flytte filene som ligger på E: over hit? Da kan jeg jo bare formatere om E: også. Så da er vi kvitt det problemet ^_^
Anbefaler deg å opprette en ext3-partisjon der du har den gamle NTFS-partisjonen. På denne måten kan du også lese/skrive til/fra disken i Windows, om du måtte trenge det (se http://www.fs-driver.org).

Du *må* ha et mellomledd om du skal konvertere fra NTFS til ext3. Lyspunktet er at du KAN lese fra NTFS i Linux - men dessverre ikke skrive.

Har forresten hatt et par negative erfaringer med ReiserFS. Dette kan dog være grunnet ustabil hardware - men bruk på egen risk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Swap er eit filsystem for virtuelt minne, dvs at ting som normalt ligg i ram blir dumpa til disk - aka swapfil i windows.

Forøvrig anbefaler eg deg å bruke enten ext2/3 eller reiserfs på disker. Begge kan lesast enkelt frå windows, og fungerer. Å begynde med xfs, jfs og slikt uten kunnskap kan brenne seg solid. Eg har sjøl prøvd å gjenopprette skada xfs, og det er ikkje kjekt. Ext3 og reiser er imidlertid trygge og velprøvde.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Trådstarter
Jepp. Men da var det i box Nå laster jeg ned nyeste SUSE distroen. Der er et begrep jeg ikke er kjent med i filnavnet når jeg laster ned ISO-filene. Der står "i386" midt i filnavnet. Hva betyr dette? Vil nødig laste ned 2.5gb ISO-filer for så å finne ut at det er feil
Så lenge du har en Intel-prosessor kan du kjøre i386.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Trådstarter
jeg har dessverre ikke intel-prosessor.. har en amd 2800+ ... må jeg laste ned noe annet da?
Nei.
Det skal sies at den kan være en fordel å være stø på hardware og googling før man begir seg ut på et slikt eventyr
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Proxick
jeg har dessverre ikke intel-prosessor.. har en amd 2800+ ... må jeg laste ned noe annet da?
Vis hele sitatet...

neidaneida, han før her var litt uklar, selv om du har en amd cpu kjører den fremdeles Intel x86 arkitekturen,
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Trådstarter
Dodecha: Ah, okej greit Så da er ikke CPUen noe problem altså.. Men når jeg skal innstallere Linux:

Jeg brenner ut de 5 ISO-filene som jeg laster ned atm, og setter i den første for å få bootet i Linux, slik jeg får ompartisjonert og innstallert Linux. Må jeg sette i de 4 andre under installasjonen? Forstår bare ikke hvorfor jeg skal trenge 5 CD'er for å legge inn Linux når Windows bare trenger 1 CD på knapp 600mb.. :-|
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Fordi linux inneheld office-suite(4 forskjellige), databasetenar (2-3 forskjellige), www-tenar(minst 2), ftp-tenar(5-6 ofte),spel (10-tals 3d-spel), kompilatorer(10-15 forskjellige språk), etc etc. Det er ikkje bare OSet. Det er _alt_ du trenger for å bruke maskina.

Windows kjem kun med OSet, ikkje med alt det andre. Der ligg skjelnaden

Og ja, du treng som regel alle. Det er rangert slik at essensiel SW er på første, viktig på 2., populær på 3...nyttig men relativt lite brukt på 5.

Du kan forøvrig laste ned en dvd, om du har dvd-brenner. Eg synst det er enklare. Alternativt, om du har meir enn 3Mb linje, laste ned netboot-image og installere fra ftp. Då lastar du kun ned det du vil ha!
Sist endret av vidarlo; 19. april 2006 kl. 19:22. Grunn: Meir info...
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Trådstarter
slashdot: hm, såpass ja Men for å legge inn Linux, så trenger jeg bare den første? Så kan jeg boote opp i linux og legge inn resten av programmene senere? Eller må jeg bruke alle 5 diskene bare for å legge inn Linux?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei, ha alle 5 klare _før_ du byrjar installasjonen. Går å bare bruke en, men ikkje første gang du installerer...det blir veldig lett rot.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Trådstarter
Greit Da er det vel bare å vente på at nedlastingene er ferdige. Kommer vel til å få flere spørsmål etter hvert kan jeg tenke meg! Wish me luck
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Joda Og et lite tips: google og opensuse.org sin wiki er fine utgangspunkt om du står fast. Ta eit kjapt søk der før du spør her Ellers er irc://irc.freenode.net #suse og #linuxhelp fin plass
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Trådstarter
slashdot: Takk for hjelpen hittil! Har vært utrolig nyttig. Nå spørs det bare om jeg klarer å følge innstruksene da Det er mange begrep inne Linux jeg ikke er kjent med, og dette kan vel kanskje føre til problemer. Skal lete igjennom support-sidene og irc kanalene før jeg spør her igjen!
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Trådstarter
Skal til å starte prosessen med å legge inn Linux nå. Kom på en litt viktig problemstilling. Hva bruker Linux-brukere istedetfor MSN? De har vel et lignende program som kan brukes på samme måte og assosierer med MSN kontoer? Og ligger dette programmet inne i Suse installasjonen? (nyeste distro)
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Linuxbrukere bruker MSNklienter om de vil aksessere MSN-nettet.
Finnes en hel haug, men de vanligste er vel aMSN og/eller Gaim
Begge finner du i Suse's pakkesystem (såvidt jeg vet iaf.. noe annet ville vært rart)
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Trådstarter
takker, bakkus! da begir jeg meg på eventyret om nooben og linux! wish me luck! *poff*
Vil bare understreke at "Linux" ikke kommer med alle mulige slags programmer du vil bruke, og at det derfor bruker fem installasjons-CD-er og ikke én som Windows gjør. SUSE gjør det. Mange andre "distroer", altså forskjellige operativsystemer som bruker GNU-mykvare og Linux-kjernen, kommer på bare én CD.
Jeg vil bare nevne at å få til spill til linux er heller ikke en lek hvis man er ny på linux. Ja det kan gå lett med wine, transgaming eller cedega. MEN, det er ikke nødvendigvis riktig for deg at det går smertefritt. Selv måtte jeg ty til legacy driveren til nvidia for å få 3D støtte i mandriva. For ikke å snakke om lydissues. Men fikk nå wolfet opp å kjøre etter litt rot.

IRC er absolutt plassen å være om du sliter med linux.

Uansett lykke til.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Trådstarter
hei. da var denne gutten tilbake paa den samme gamle traaden. kjorer naa SUSE 10.0 og er OK fornoyd med det.
har mott paa noen problemer dog... som dere ser er tastaturet mitt ikke norsk. men det er ikke det storste problemet atm.

som dere vet har jeg aldri provd linux f0r, og aa installere programmer ser jo helt umulig ut. skal jeg "compile" filene jeg laster ned? det jeg leter etter er en IRC client slik jeg kan mase paa IRC istedetfor aa spamme noob sporsmal her
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Går utifra at du kjører kde.. Rot rundt i kde sitt kontrollpanel (ligg ein plass i menyen, heiter sikkert Control Center). Der kan du skifte tastatur frå engelsk til norsk.

Du bør prøve å installere ting via pakkehandteringssystemet. Men kan ikkje du legge meg til på msn, så skal eg gi deg en tutorial i pakkehåndtering?
abuse(at)bitsex(dot)net .

Til å installere pakkar nyttar du yast2, som også finst i menyane.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Trådstarter
slashdot: kjører gnome. ville ha firefox så tastaturet er fixet .. nå lurer jeg på en ting. har suse innebygget ftp server?

har yast.. skal prøve å legge inn noen w32 codecer nå.. takk for hjelpen!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
firefox finst da i kde også? Den kjører på alle. Eg vil anbefale kde, siden suse er mest tilrettelagt for det. Du bør forøvrig legge til packman om du vil nyte multimedia.
Sjå på http://packman.iu-bremen.de/MIRRORS og finn deg ein mirror,
og start yast2 og velg add installation source under Software-taben, og legg til den du valgte. Så søker du etter xine og velger oppgrader på den, og installerer mplayer.
the hell, så vidt jeg vet kan partition magic konvertere NTFS til f.eks FAT32 (som igjen er r\w-able i linux)

ta med deg cd opp eller pm med ftp info, så skal jeg race den budd =) men stikker på kino, snakkes vell utpå kvelden!
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Trådstarter
slashdot: tror jeg er på sporet av noe nå du kunne vel ikke hjulpet meg mer over msn? en del greiere igrunn

man kan da ikke gjøre om NTFS til FAT32 uten å formatere?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Les litt lenger oppe Eg skreiv at ja, det kunne eg. Adressa står der også i lett obfuskert form

NTFS kan ikkje konverterast nei, men om du er villig til å riske data går det i 98% av tilfella fint å skrive til, og du kan iallefall lese det, så du kan ha t.d musikk liggande på ntfs-partisjon og fortsatt høre på den i *nix.

Forøvrig fints EXT2IFS for windows, som gjer at ext2/3 diskar dukker opp som vanlege diskar i windows. Det fungerer også.

Et lite forbehold om msn: no i helga blir eg stortsett utilgjengeleg på msn, skal campe med dama og har litt begrensa nett der.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Trådstarter
slashdot: du kan jo legge meg til dersom du gidder å hjelpe eller får tid til det