Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  161 10484
Fordelene med Linux-distribusjoner er diskutert til det kjedsommelige, de fleste bruker dog Windows. Hva er årsaken til at du _ikke_ har erstattet Windows med en Linux-distribusjon? Årsaken til at jeg spør, er at jeg ønsker å vite hva en Linux-distro må ha for å kunne være en erstatning for Windows, som folk flest kunne være villig til å bruke.
Jeg bruker det ikke fordi windows er standard, og jeg har ikke orket å prøve linux enda.
Jeg bruker ikke linux fordi det er for avansert :P .. Vet egentlig ikke om det er avansert , fordi jeg har aldri prøvd det. Windows er enkelt og brukervenlig. Linux er teit.
de fleste buker vel windows siden det er blitt så populært og alle kan bruke det. og i tillegg så har du jo alt du trenger til vanelig bruk bare ved å instlere den ene cd'n... linux derimot fører til mye arbeid... men er jo gratis...
Windows er "gratis". Jeg bruker Windows fordi det fungerer tilfredsstillende for mitt bruk, som er web, filmer, mp3 og spill.

Med Linux kan jeg få til det samme, men det vil ta tid og arbeid å sette meg inn i hvordan ting virker, og det med ingen åpenlys forbedring. I tillegg så vil jeg tape litt når det gjelder kompabilitet.
Jeg bruker ikke GNU/Linux fordi jeg ikke får skjermkortet og lydkortet til å fungere i noen Linuxdistribusjon jeg har lagt inn. Det irriterer meg, jeg frustreres hver eneste dag over hvor vanskelig WinXP er å bruke, hvor klønete alt er lagt opp.

Etter man er blitt vant til GNU/Linux er det veldig tungt å måtte gå tilbake til MS Windows.

Trist at jeg ikke tenkte på å kjøpe maskinvare som jeg visste ville fungere da jeg kjøpte meg ny maskin nå i sommer.

Z
Jeg bruker windows fordi jeg har blitt så vant med det. Vet hvordan ting fungerer der, hurtigtaster o.l., samt at jeg ikke har hatt altfor store problemer med det hittil. Det å sette seg inn i et nytt operativsystem, som jeg også hører er nokså avansert, har jeg verken tid eller lyst til å gjøre..
fordi jeg er en stor microsoft fan og elsker alt de lager! WINDOWZ 4 EVOR!!!!!
Bruker Windows, for til dags dato er alt så mye letter der. Som GreyWanderer nevnte, vil det ta tid å sette seg inn i, og det vil nok være mye mer arbeid også.

Jeg er ikke noe bigtime gamer, men synes det er gøy å spille iblant, og da vil jeg også faktisk kunne spille noen kule spill, ikke SpaceAstroids3D.

Fiks spillstøtte og brukerkompabilitet o.l, og jeg er med.
Jeg bruker linux, jeg. Har det på alle maskinene i tillegg til en eller annen utgave av Windows. Oh, det var ikke problemstillingen?

(Jeg ser det er et par-tre stykker her som uttaler seg om linux før de faktisk har prøvd det. For all del, uttalelsene kan godt være korrekte, men det blir litt som å si at man ikke liker russere fordi man ikke skjønner russisk )
Jeg orker rett og slett ikke lenger. Har ikke den samme lidenskapen for dater lenger, så jeg gidder ikkje.
Bruker kun linux på servere. Er for lat til å innstalere det på PCn min
seriously though. Bruker ikke linukz fordi jeg ikke har bruk for det. Jeg driver ikke med servere, jeg driver ikke med programmering, jeg driver ikke med noe Linux er "best" på. Jeg kjører OS X til vanlig og stortrives med det. Bruker Windows på PC-en min, fordi jeg ikke bruker den til annet enn spilling. THERE! I said it. Derfor bruker ikke jeg Linux, og derfor kommer jeg nok ikke til å bruke det heller. IvIoyner prakkker på meg en ny distro i skrivende stund, så det blir kanskje til at jeg tester det ut etter neste formatering av PC-en.
Linux er vel like vanskelig som windows hvis man aldri har vært borti data i det hele tatt.
Tar tid å lære seg, men vil man så kan man.
Linux virker mer stabilt og liker man en utfordring er jo det tingen.
Jeg føler at det er alltid et eller annet galt med windows og det samme har flere andre sagt.

Jeg bruker for øyeblikket XP men har planer i fremtiden om å gå over til Linux, etv red hat.
Den dagen jeg klarer å spare om til en ordentlig maskin.

Men gamer man mye er det vel kanskje like greit å holde seg til windows.
jeg bruker windows og linux, nå bruker jeg egentlig linux bare fordi windows har sluttet å virke på pcen min...

linux er deilig, men windows er deiligere... enkelt å greit
- folk liker det de er vant med....
I like turtles
Skyfex's Avatar
Digital Hybrid: Du kjører GNU ihvertfall da Yeay for FreeBSD.

Akkurat nå kjører jeg faktisk windows på servern min. Jeg tenker egentlig på å bytte til Linux, men det kommer litt ann på_hvordan harddiskene mine er formatert, og om det finnes en god DC++ klient til Linux jeg kan kjøre i kommandolinjen (hvis jeg må_bruke X er poenget med å_ha linux borte )
very impotent freak
Delusional's Avatar
Opprinnelig postet av IvIoyner
[...]

(Jeg ser det er et par-tre stykker her som uttaler seg om linux før de faktisk har prøvd det. For all del, uttalelsene kan godt være korrekte, men det blir litt som å si at man ikke liker russere fordi man ikke skjønner russisk )
Vis hele sitatet...
Er vel mer som å ikke ville flytte til russland fordi man ikke skjønner russisk.

Uansett windows kjører stabilt som fan på min maskin. Har ikke noe imot prisen på windows. Hadde jeg hatt noe imot det, så hadde jeg kjørt piratkopiert versjon (noe jeg gjorde før). Uansett så har windows ypperlig støtte for programvaren jeg bruker. Windows OSet gir meg ingen problemer. Fordi om jeg ikke liker M$ som firma liker jeg fortsatt windows. Hvorfor skal jeg bytte fra et OS jeg er fornøyd med, til et OS jeg ikke vet om jeg kommer til å bli fornøyd med? Hvis det ikke er ødlagt, hvorfor prøve å fikse det?
Det meste er tilrettelagt windows, så derfor..
Jeg bruker Windows fordi jeg vil ha muligheten til å spille spill, selv om det aldri forekommer så altfor ofte. Hadde det ikke vært for at de forskjellige Linux-distroene ikke har støtte for spill (foruten om de spillene man kan installere med Wine), hadde jeg kjørt Mandrake eller Debian hjemme. På skolen derimot, bruker jeg Mandrake, i tillegg til Windows. (Lærerne har ikke étt gram Linux-kunnskap)
Opprinnelig postet av SkyFex
Digital Hybrid: Du kjører GNU ihvertfall da Yeay for FreeBSD.
Vis hele sitatet...
FreeBSD != GNU. Du bannet nettopp i kirken

Oh, til topic. Linux er en sånn greie man må investere litt tid i. Litt avhengig av om man liker å fikle med datamaskiner, så kan det være ganske gøy å fikle med alle mulighetene. Det er en ganske annen verden, og jeg kan trygt si at jeg som bruker av både FreeBSD, Linux og Windows føler meg mest komfortabel i *nix, uten noen spesiell grunn. Jeg føler iallefall at kommandolinjen, alle fjernstyringsverktøyene og muligheten for å vekke til live eldgamle maskiner er verdt det å ikke kunne spille cs. Men for all del, valg av operativsystem er frivillig (såsant man ikke er dum nok til å kjøpe OEM med lisens med på kjøpet )
Opprinnelig postet av Waffel
Det meste er tilrettelagt windows, så derfor..
Vis hele sitatet...
Hva er det for noe tull å si? Eneste som er tilrettelagt windows er spill. Du finner gode alternativer til de fleste programmer som kun finnes til windows til både Linux og OS X. Ofte bedre alternativer også.
jeg har til dags dato 2 maskiner på rommet, en p4 2,6ghz, og en amd xp 2500+. Planen er å kjøre linux på AMD maskinen. Jeg er desverre avhengig av at ting som f.eks Photoshop og IE (som jeg desverre må teste av sidene mine fungerer i).

På AMD maskinen har jeg nå problemer med apt-get, og det resulterer i at jeg nå holder på å brenne ut Utuntu Linux http://www.ubuntulinux.org/ . Dette er en desktopversjon av Debian.

Men som sagt. Store problemet med Linux for min del er den manglende støtten for Photoshop og den fæle IE'en. (og nei, jeg ønsker _ikke_ at linux skal støtte IE).
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
[offtopic] I gaar fant jeg ut at jeg ville proeve linux, saa jeg lastet ned knoppix. Knoppix var fett nok, men jeg bare lurer paa om det gaar an aa installere programmer i knoppix, og hvordan gjoer jeg det?[/offtopic]

Send pm evt. hvis du har lyst aa besvare spoersmaalet mitt.

Var dette et veldig dumt spoersmaal?
xbyte: VMware er en fin bil. Uansett, det kommer snart en anmeldelse av Ubuntu på 16000 tegn her på nFF. Jeg kan absolutt si at det er en god mulighet for nybegynnere, hvis man ønsker å utforske systemet.
Jeg kjører windows på pc'n min pga jeg spiller av og til. Sitter på ventrilo og gidder ikke begyne og rote med wine osv osv.
Skymap Pro virker ikke på Linux
HNSky virker ikke på Linux
Mapsource virker ikke på Linux
Oziexplorer virker ikke på Linux
Photoshop virker ikke på Linux
Kameraet mitt lager filer som Linux ikke skjønner (.CR2)
Scanneren min er ikke glad i Linux
Printeren min er ikke glad i Linux

Siden jeg bruker PC'n min til ovennevnte, så bruker jeg ikke Linux. Eller Mækk for den del..
Opprinnelig postet av xbyte
[...]
Men som sagt. Store problemet med Linux for min del er den manglende støtten for Photoshop og den fæle IE'en. (og nei, jeg ønsker _ikke_ at linux skal støtte IE).
Vis hele sitatet...
Correct me If I am wrong, men kjører ikke photoshop under crossoveroffice og IE funker med wine?
xnid: så vidt jeg vet tror jeg ikke Photoshop kjører _bra_nok. Det er vel problemet

Dessuten, da jeg ikke føler meg på langt nær god nok med linux blir det ofte til at jeg som regel ender opp med et utsabilt system, formaterer og legger inn på nytt. På windowsmaskinen min kjører jeg windows 2003 server som desktop, og det fungerer veldig fint. Og er veldig staibilt.
IvIoyner: ser frem til den. Holder på å installere ubuntu akkurat nå, og det ser lovende ut. Installasjonsprosessen var ikke akkurat vrien.

VMware kan jeg jo teste.
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Grunnen til at jeg ikke bruker Linux er at jeg er en 1337 h4x0r g4m3r!!!!11

Vel.. Nei. Men det hender at det kommer er artig spill som jeg finner ut at jeg skal spille litt, spesiellt når jeg sitter i LAN med venner.

Ellers så syns jeg at Linux har litt dårlig font-støtte. Får ofte rare fonter på websider.

Enda en ting, er at de gangene jeg har prøvd Linux på workstation, er at X har en tendens til å plutselig fryse. Da fryser hele maskina. Litt deiligere i Windows, der explorer kræsjer, og man kan kjøre den opp igjen via taskmgr.

Pluss for Linux er at det har vært lett å finne drivere (har ikke testet Linux etter jeg kjøpte nVidia-kort, men), i tillegg til at, iallefall Mandrake, har veldig mange drivere liggende. Skjermene mine måtte jeg laste ned drivere for på nett da jeg brukte Windows. I Linux lå de der allerede.

I tillegg er valgfrihet en god fordel med Linux. Det fins (nesten) ikke grenser på hvordan du kan utnytte desktopen. Mye stilig der, ja.
Jeg har en linux distro og en windows versjon på alle pc'er jeg eier, all form for spilling foregår i windows, og all form for programmering, daffing(irc osv) foregår i linux.

Har ingen problemer med windows, jeg ønsket bare å utforske et nytt OS, og jeg følte meg litt tilbake til gode gamle dager som da jeg var 4 til 7 år og avanserte meg i DOS systemer.
Opprinnelig postet av vikingen
Skymap Pro virker ikke på Linux
HNSky virker ikke på Linux
Mapsource virker ikke på Linux
Oziexplorer virker ikke på Linux
Photoshop virker ikke på Linux
Kameraet mitt lager filer som Linux ikke skjønner (.CR2)
Scanneren min er ikke glad i Linux
Printeren min er ikke glad i Linux

Siden jeg bruker PC'n min til ovennevnte, så bruker jeg ikke Linux. Eller Mækk for den del..
Vis hele sitatet...
Det finnes et lite program som heter Wine som faktisk emulerer Windows programmer da.
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Opprinnelig postet av Zpawn
Jeg har en linux distro og en windows versjon på alle pc'er jeg eier, all form for spilling foregår i windows, og all form for programmering, daffing(irc osv) foregår i linux.

Har ingen problemer med windows, jeg ønsket bare å utforske et nytt OS, og jeg følte meg litt tilbake til gode gamle dager som da jeg var 4 til 7 år og avanserte meg i DOS systemer.
Vis hele sitatet...
Hadde det vært så enkelt som å trykke alt-tab å bytte OS, så hadde jeg gjort det samme.

Men.. Det suger å måtte avslutte alt man har åpent og reboote hver gang man skal gjøre forskjellige ting.
Jeg bruker ennå windows pga at det ikke finns drivere som støtter hovedkortet mitt fullt ut, samt skjermkort.
Skal dog nå til å prøve Ubuntu Linux. Er rimelig spent på hvordan den er.............
Kjører ikke linux da det er laget for og av faminister og andre personer med flass i brillene..

men seriøst, er avhengengig av win for .net utvikling (mono duger _nesten_, men ikke helt per dags dato). I tillgegg kjører jeg fbsd for mine "*nix behov"

men merker at nå som jeg sitter og fikler med monad og dessuten roter endal med cygwin er det blitt lite *nix bruk utenom serverne...

men som sagt, hadde jeg ikke vert 100% avhengig av .NET hadde nok fbsd vert det enesten på desktopen her i huset.


edit: nei, fbsd er ikke gnu/linux, men tenker på de som samme sak når det kommer til desktop bruk. er vel en smaksak, men syns bsd er noe mer strukturert.
Opprinnelig postet av Digital Hybrid
seriously though. Bruker ikke linukz fordi jeg ikke har bruk for det. Jeg driver ikke med servere, jeg driver ikke med programmering, jeg driver ikke med noe Linux er "best" på. Jeg kjører OS X til vanlig og stortrives med det. Bruker Windows på PC-en min, fordi jeg ikke bruker den til annet enn spilling. THERE! I said it. Derfor bruker ikke jeg Linux, og derfor kommer jeg nok ikke til å bruke det heller. IvIoyner prakkker på meg en ny distro i skrivende stund, så det blir kanskje til at jeg tester det ut etter neste formatering av PC-en.
Vis hele sitatet...
PANG GNISTRE HYYL!
Her leser jeg "så det blir kanskje til at jeg tester det ut etter neste formatering av PC-en. " -- Betyr dette at windowsbrukere er vant til å formatere harddisken sin fordi operativsystemet deres ikke fungerer?

Jeg bruker linux, fordi det er en enkel og billig løsning for den litt mer erfarne brukeren, -- Pluss at jeg har bruk for stabiliteten og terminalen

Og leser om de som vil bruke alt-tab. Har dere hørt om vmware? eller pearpc? - www.google.com - Søk så kan du nok alt-tabbe mellom operativsystemene til slutt.
Jeg bruker Linux!
Rett og slett fordi at det fungerer fett, samt dekker alle mine behov til alt!
Da snakker vi om spill (et og D3), programmering, desktop, film, musikk etc etc

Dere som sier at hardwaren deres ikke støttes, hva slags hardware er dette?
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
3d Studio Max, Adobe Photoshop, Adobe Premiere, Avid, Macromedia Fireworks, Macromedia Flash, Macromedia Freehand osv osv osv. Hvis du nå sier Blender og Gimp så slår jeg deg
Blir kos den dagen jeg får meg Mac da. Da kan jeg bytte ut Avid med Final Cut og bruke PC-en kun til 3d-modellering.
Sist endret av Kakcoo; 24. oktober 2004 kl. 14:04.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Har windows til på pc'en for jeg har enda ikke funnet et redigeringsprogram jeg liker i linux enda.. (jeg vet det finnes).

Og Propellerhead Reason 2.5.., musikkprodusering
very impotent freak
Delusional's Avatar
Blir ikke mye av vitsen ved å kjøre linux borte om du skal emulere de programmene du liker best, og gjør at de yter dårligere enn i orginalOSet.
Wooops. har nå klart å legge inn Ubuntu Linux!!!
Den takler jo hovedkortet mitt fint, både Lan og lyd. Fett!!!
Opprinnelig postet av klumpen


Dere som sier at hardwaren deres ikke støttes, hva slags hardware er dette?
Vis hele sitatet...
I mitt tilfelle det intrigerte nettverkskortet på serveren min. HK-et er ett nforce-150 basert hk av type ASUS.
Opprinnelig postet av Kakcoo
3d Studio Max, Adobe Photoshop, Adobe Premiere, Avid, Macromedia Fireworks, Macromedia Flash, Macromedia Freehand osv osv osv. Hvis du nå sier Blender og Gimp så slår jeg deg
Vis hele sitatet...

Det er vel forsåvidt her jeg også ditcher Linux til fordel for Windows. Proprietære programmer man til tider er avhengig av for å få ting til å gå rundt. Samme situasjon gjelder forsåvidt når det er snakk om sær hardware med som kun funker i Windows.

Dette er en god grunn. Folk kan forsåvidt ha hvilken som helst grunn egentlig, men ikke forvent å få noe sympati hvis du sier "jeg er for lat", "prøvde linux en gang, og det sugde, lyd funka ikke" eller annet som vitner om latskap, ignoranse eller rein idioti.

Vidder: merke/chipset på det nettverkskortet?


Edit: Wine Is Not an Emulator, den bare oversetter diverse api-calls o.l (shoot me if I'm wrong, men det er iallefall ingen emulator per se). Wine kan være greit hvis det er snakk om et par applikasjoner, men å legge inn Linux for å utelukkende kjøre programmer i Wine er teit.
Sist endret av Nichotin; 24. oktober 2004 kl. 15:57.
Opprinnelig postet av KaldBlod
Enda en ting, er at de gangene jeg har prøvd Linux på workstation, er at X har en tendens til å plutselig fryse. Da fryser hele maskina. Litt deiligere i Windows, der explorer kræsjer, og man kan kjøre den opp igjen via taskmgr.
Vis hele sitatet...
ctrl+backspace tar deg tilbake til consolen. Hvor du kan starte X igjen.

Jeg bruker win pga jeg bruker 3dsmax nesten hver dag. Opera tegnsettet i Linux var også tricky og få til. For meg var linux mitt server OS. Ikke workstation OS.
Opprinnelig postet av KaldBlod
Hadde det vært så enkelt som å trykke alt-tab å bytte OS, så hadde jeg gjort det samme.

Men.. Det suger å måtte avslutte alt man har åpent og reboote hver gang man skal gjøre forskjellige ting.
Vis hele sitatet...
Hørt om vmware?

Da kan du kjøre linux på windows desktoppen, sinnsykt enkelt, det lager en virtuell disk som du kan legge linux på, dog du ikke får tilgang til din windows HD gjennom denne virtuelle disken, så er det greit å bruke om du vil switche om liksom.

Dette kan brukes til å kjøre linux(el. andre OS) på Windows desktoppen, og omvendt, altså å kjøre windows gjennom linux.
Jeg bruker ikke Linux fordi jeg bruker OS X, i tillegg til at det er greit å ha en maskin med Windows i tillegg, slik at jeg kan spille en sjelden gang og generelt nyte kompatibiliteten til Windows, når jeg ikke kan bruke det på OS X.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Jeg bruker Windows fordi det fungerer utmerket til min bruk. Dvs IRC, mail, musikk, surfing, og ett og annet spill innimellom.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Veldig mange her nevner 3d Studio Max, Photoshop o.l programmer som årsak til at Linux ikke er aktuelt. Ettersom kun en flau promille av dere faktisk har lovlige versjoner av disse synes jeg at argumentet er latterlig.

Selv er jeg en lovlig bruker av mine proprietære programmer (som bl.a Photoshop og Office-pakker), og har aldri brukt Linux til noe fornuftig. Har brukt FreeBSD i noen år til server og desktop, og nå sitter jeg på Mac OS X.
Gusto: ikke alle gidder å tørke seg i rompa med tusenlapper da, og noen har faktisk ikke råd, derfor må vi ty til "ulovlige utgaver", jeg kan stolt si at jeg aldri skal bruke noen penger på programmer, what so ever, det er prinsippsak.