Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 5545
Flytter sammen med mor til 2 av mine barn for første gang, bodd i ulike byer.

Hun har vært i morspermisjon så og si sammenhengende i 3 år, to tette barn med meg. Jeg har vært edru 2 år, og flytter sammen i min by. Hun sier derfor opp sin kommunale jobb.

Jeg er i tiltak (10K i mnd med barnetillegg) og hun på sosialen pr. nå.

Vi har ingen møbler osv, hvitevarer bla bla.

Fikk 9000,- innvilliget av NAV til å kjøpe møbler, senger og hvitevarer. I teorien trenger vi alt.

Husker for 6-7 år siden, da fikk jeg type 11-14 000 tror jeg i Oslo for en HYBEL ALENE, som faktisk viste seg å være møblert (kommunalt botreningssenter etter endt alkobehandling).

Noen som vet hva som er vanlig å få? Inntekt som nevnt på laveste nivå. I tillegg ingen skjulte formuer.
Dette er lenge siden, 16-17 år siden ca, da fikk jeg 11 000 kr til møblering av en liten ett roms i Oslo. Vet av en som søkte for ikke så lenge siden og han fikk beskjed om at de hadde en plass hvor de hadde masse ting, hvor han kunne se om det var noe han trengte. Vet ikke hva som er vanlig å få. Med mindre du/dere har leid møblert tidligere kan det være at de ser på det som litt merkelig at du/dere ikke har ett eneste møbel fra før? En har vel tross alt ikke bodd med 2 barn uten å handlet inn noe? Klær, madrasser, leker? Kan jo selvfølgelig skje, men veldig snodig.

Ett tips kan være å følge med på finn.no. Ofte jeg ser barnesenger gies bort der. Der kan du finne en god del til gi bort pris, eller gratis. Bare ett lite forslag så dere får mest mulig for de pengene dere har tilgjengelig Det går an å se hva dere får for kronene først, deretter eventuelt kontakte NAV i ettertid å si at det og det trenger vi virkelig, men pengene strekker ikke til. Har dere noen med bil og tilhenger, eventuelt varebil som kan kjøre og hjelpe dere? Hvis ikke ta dette opp med NAV, spør om de er behjelpelig med kjøring.

Det var kanskje ikke mye til hjelp men det var det jeg hadde å komme med. Lykke til med familielivet og håper det ordner seg for dere
Trådstarter
Takk for innspill �� vi har jo litt ting selvsagt. Men jeg er tørrlagt, så det meste av mitt har forsvunnet opp gjennom. Hun har alltid leid møblert. Klær og slikt har man selvsagt, vanskelig få det med i leieforhold ����
Tror dette med støtte varierer fra kommune til kommune. Virker slik for jeg hjalp til med å skrive søknad for en enslig om midler til møbler etc. Dette var også i forbindelse med avrusning og flytting til denne byen, vekk fra miljøet og dårlige venner. Den jeg hjalp hadde ikke hatt fast bolig de to siste årene som rusmisbruker og eide kun en bag med klær og et par sko. Resultat sålangt er 7000 kr til møbler. Det ble argumentert med at det måtte påregnes å kjøpe brukt via finn.no eller tilsvarende.

I forbindelse med anken kom det fram at en i tilsvarende situasjon som hadde vært på samme avrusning hadde fått 15 000 kr til møbler. Men det var i en annen kommune.

Anken er ikke behandlet ennå så vet ikke utfallet. Men i anken ble det poengtert at vedkomne er uten førerkort og uten bil og ikke har fått etablert noe nettverk her i byen og har heller ikke familie som kan hjelpe med å kjøre brukte møbler. Altså er det ikke likefremt og enkelt å handle brukte møbler. Frakte vaskemaskin i taxi liksom? Eller en sofa i maxitaxi?

Jeg blir så oppgitt av slike saker, når noen som har slitt tungt i årevis virkelig forsøker å få livet på rett kjøl og faktisk går så langt å flytter til en ny by for å maksimere sjansen for suksess så blir de møtt av saksbehandlere som ønsker å strekke kommunens midler lengst mulig framfor å faktisk lese søknaden med et åpent sinn, og faktisk bidra til at det aller mest nødvendige kommer på plass slik at det faktisk går an å leve et skikkelig liv.

Du kan forsøke en anke og da må du trekke fram alt som kan bidra til forklare og tydeliggjøre hvorfor du trenger mer midler til innkjøp av møbler, vaskemaskin, barnesenger etc. Så får vi bare krysse fingrene for at du faktisk får det du trenger.
Sist endret av random67489; 25. juni 2019 kl. 22:50.