Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 4959
Hei,
i går satt jeg opp en Ubuntu Server 10.10 på den gamle stasjonære hjemme hos oss.
Datamaskinen er fra 2004 tror jeg, og istedenfor å kaste den så bestemte vi oss for å bruke den som hjemmeserver.

Jeg fulgte guiden på klikk.no og har blant annet innstallert desktop greier så jeg kan gjøre ting grafisk istedenfor tekstlinjer.

Det serveren gjør nå er at vi lagrer bildene våres på maskinen så alle i familien har tilgang på dem på hver våres PC.

Da lagde jeg meg en mappe i home mappa og delte den med et program som heter Samba.

Men jeg leser jo litt på nettet om Ubuntu Server om at den kan gjøre mye annet gøy som jeg ikke aner hva er. Kan noen forklare meg hva det er og kanskje fortelle meg om hva som kunne være greit å ha her hjemme. Jeg har ikke planer om å dele noe på det "store internettet". Vær snill å forklar ting som en vanlig person kan forstå. Jeg har litt peiling på data, men når jeg leser mer om server så virker jeg helt grønn. Hvis dere klarer å forklare på en ordentlig måte så forstår jeg det sikkert.

Hjemmenettverket våres er koblet slik:
http://img714.imageshack.us/img714/3622/utennavnms.png
Skjønner godt hvis dere ikke forstår tegningen.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
1. Samba er ikke et program, det er en suite som er utviklet i linux til å etterligne SMB som har blitt brukt på Windows siden tidenes morgen.
2. Skal du gjøre alt grafisk kunne du godt installert windows server likeså.
3. Hvilke tjenester en server skal ha er helt opp til deg, en server kan serve alt og mer til, og uavhengig om det er ubuntu eller en hvilken som helst annen fornuftig linuxdistribusjon (eller windows) kan man gjøre akkurat det samme.
4. Windows home server gjør dette haugevis mer enkelt for brukere som har ingen intensjon om å lære seg noe annet enn point and click.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
1. Samba er ikke et program, det er en suite som er utviklet i linux til å etterligne SMB som har blitt brukt på Windows siden tidenes morgen.
2. Skal du gjøre alt grafisk kunne du godt installert windows server likeså.
3. Hvilke tjenester en server skal ha er helt opp til deg, en server kan serve alt og mer til, og uavhengig om det er ubuntu eller en hvilken som helst annen fornuftig linuxdistribusjon (eller windows) kan man gjøre akkurat det samme.
4. Windows home server gjør dette haugevis mer enkelt for brukere som har ingen intensjon om å lære seg noe annet enn point and click.
Vis hele sitatet...
2 og 4. Linux er jo gratis og windows koster. Har vært borti linux før, men er ikke så god.
3. Du bør nok si meg hva den kan gjøre.

Og en ting til; har man ikke noe fornuftig å si så er det bedre å holde munn. (Ikke for å ha en sur tone, men bare sier ifra)
Sist endret av nikkibever; 21. august 2011 kl. 00:10.
@nikkibever: gratulerer med egen server!

Det er vanskelig å si hva du / dere kan ha nytte av hjemme, det kommer jo an på så mangt. Du kan for eksempel installere en webserver og så lage et "intranett" for familien, men jeg vet ikke om det er nyttig for dere. Dersom du har rippet alle CD'er til filer, så kan du ha dem på serveren, osv.

@nikkibever: gratulerer med egen server!

Det er vanskelig å si hva du / dere kan ha nytte av hjemme, det kommer jo an på så mangt. Du kan for eksempel installere en webserver og så lage et "intranett" for familien, men jeg vet ikke om det er nyttig for dere. Dersom du har rippet alle CD'er til filer, så kan du ha dem på serveren, osv.
Du kan installere en webserver og deretter installere noen fine galleriscript i PHP. Da kan du benytte bildene på flere måter.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=223410
Webserver?
IRC server?
Cacti?
Musikk/Film streaming?
Spill server?
Sist endret av xShadyx; 22. august 2011 kl. 14:16.
Tror kanskje jeg ikke gidder å bruke den til noe annet enn en filserver. Men fins det noe annet kult å ha på en filserver?
Det som er litt kjedelig er at nettet er litt ustabilt. Kan hende det er ruteren, for når internettet detter ut så får jeg heller ikke tilgang til serveren. Noen ganger så står det at det er noen problemer med en DNS-server av no slag.
Noen som har aning?
Shooting expert
BrageP's Avatar
FTP-server, printserver, torrentserver?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av nikkibever Vis innlegg
Tror kanskje jeg ikke gidder å bruke den til noe annet enn en filserver. Men fins det noe annet kult å ha på en filserver?
Det som er litt kjedelig er at nettet er litt ustabilt. Kan hende det er ruteren, for når internettet detter ut så får jeg heller ikke tilgang til serveren. Noen ganger så står det at det er noen problemer med en DNS-server av no slag.
Noen som har aning?
Vis hele sitatet...
Spørsmålet du stiller gir ingen mening.

Men problemstillingen din tyder på at routeren \ multimodemet ditt suger hardt og noen bruker f.eks et torrentprogram med defaultinnstillinger som får hele boksen til å reboote.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Spørsmålet du stiller gir ingen mening.

Men problemstillingen din tyder på at routeren \ multimodemet ditt suger hardt og noen bruker f.eks et torrentprogram med defaultinnstillinger som får hele boksen til å reboote.
Vis hele sitatet...
Har en D-Link DIR-635. Er det dårlig? Ingen som bruker torrentprogramm her. Kan ikke tenke meg at den rebooter heller.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av nikkibever Vis innlegg
Har en D-Link DIR-635. Er det dårlig? Ingen som bruker torrentprogramm her. Kan ikke tenke meg at den rebooter heller.
Vis hele sitatet...
Symptomet ditt tyder iallefall på at noe tar kveld i nettverket, D-link er noe møkk på generell basis.
Ville testet å oppgradere firmware på den hvis du ikke har siste allerede, hvis ikke så er det ikke det at internett ramler ut, men at du ramler av ditt eget nettverk.
Jeg har selv gjort veldig mye med Ubuntu Server, og da du spør om hva du burde / kan gjøre, så ville jeg nesten svart. "alt". Kan du tenke deg at en datamaskin / server kan gjøre noe, så kan mest sannsynligvis Ubuntu gjøre det.

Selv bruker jeg den mest til filserver med Samba. Andre interessante ting jeg har gjort er å sette opp en tjeneste / program som heter "Torrentflux" (ligger i pakkebrønnene) som setter opp et web-grensesnitt for å laste ned torrents. En annen ting er "Ampache", en musikkstreaming tjeneste som enten bruker flash, eller man kan laste ned playlist filer som musikkprogrammer forstår seg på slik at man kan spille musikk rett fra serveren til et musikkprogram.

Ellers har jeg satt opp LDAP. Dette er noe man kan kalle en "brukerdatabase", men brukernavn, passord og all annen informasjon serveren kan behøve om brukerne i husholdningen. Dette er veldig likt det som heter "Active Directory" på Windows. Om du kjenner til AD og finner dette interessant, vil jeg absolutt se litt på LDAP. Veldig interessant, og om du forstår dette godt, så skal jeg love deg du kan imponere mange IT folk, da disse selv ofte bare vagt kjenner teknologiene som ligger under disse systemene.

Guide til bla. LDAP og et par andre ting kan du finne her, har brukt den offisielle dokumentasjonen mye.

https://help.ubuntu.com/11.04/serverguide/C/index.html

Jeg er ikke den mest aktive på forumet, men om det er et konkret spørsmål kan du gjerne spørre og jeg kan mest sannsynligvis komme med noen tips.
Sist endret av Veyasu; 24. august 2011 kl. 06:36.
Sitat av nikkibever Vis innlegg
Det som er litt kjedelig er at nettet er litt ustabilt. Kan hende det er ruteren, for når internettet detter ut så får jeg heller ikke tilgang til serveren. Noen ganger så står det at det er noen problemer med en DNS-server av no slag.
Noen som har aning?
Vis hele sitatet...
Vet ikke, men du kan kjøre en lokal dns-server som en tjeneste på filserveren din hvis du vil. Da er lokalnettet ditt "uavhengig" av dns-serveren i ruteren din. (Du får fortsatt ikke tilgang til internett hvis ruteren / linja er nede, men lokale tjenester vil virke)
Hvis du har en HD-tv kan det være praktisk å koble serveren til TV-en. Da kan du bruke den til å spille av filmer, vise fram bildet og så videre. Kan også være kult å koble den til stereoanlegget, så kan man ha all musikken lagret lokalt på disken i stedet for å måtte finne fram CDer.
Høres spennende ut!
Akkurat nå har jeg bare lagret bilder og musikk på serveren så vi får tilgang til dem med alle PC'ene i huset.
Men finnes det en mulighet for at jeg kan få tilgang til serveren et annet sted i verden. Ikke bare på lokalnettet? I følge hjemmesida til Get så skal dette gå ann, men hvordan?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av nikkibever Vis innlegg
Høres spennende ut!
Akkurat nå har jeg bare lagret bilder og musikk på serveren så vi får tilgang til dem med alle PC'ene i huset.
Men finnes det en mulighet for at jeg kan få tilgang til serveren et annet sted i verden. Ikke bare på lokalnettet? I følge hjemmesida til Get så skal dette gå ann, men hvordan?
Vis hele sitatet...
Spørs hvilke tjenester du vil ha tilgang til.
Alt kan nås utenifra hvis du bare vil, men ikke alt er hensiktsmessig å nå fra individuelle grensesnitt

Stikkord :

- Port forwarding
- Sikring av inngående tilkoblinger
- Evt VPN.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
- Sikring av inngående tilkoblinger
- Evt VPN.
Vis hele sitatet...
Hvordan. Og hvilke porter bør åpnes?
Skjønner at jeg bør google det, men det er så avansert forklart alt det der.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av nikkibever Vis innlegg
Hvordan. Og hvilke porter bør åpnes?
Skjønner at jeg bør google det, men det er så avansert forklart alt det der.
Vis hele sitatet...
Hvilke porter du skal forwarde kommer helt an på hvilke tjenester du vil ha tilgjengelig utenfor nettverket ditt.
Sikkerhet kommer også inn i bildet her, å bare åpne samba ut mot nettet er en særdeles dårlig idé.

Hva er for avansert forklart? Vi kan ikke hjelpe deg med absolutt alt her, kan du ikke i det minste paste linker til det du synes er for vanskelig og så kan vi ta en titt på det?
Kan ikke bare noen lage en enkel guide til hvordan jeg kan koble meg til serveren når jeg er et annet sted (via internett)?
Bør være litt sikkert også.
Sitat av nikkibever Vis innlegg
Kan ikke bare noen lage en enkel guide til hvordan jeg kan koble meg til serveren når jeg er et annet sted (via internett)?
Bør være litt sikkert også.
Vis hele sitatet...
Kan ikke noen bare bli litt selvstendige å finne ut av ting selv? Hadde du brukt 1/10 av tiden du bruker på denne tråden til faktisk å finne ut av hvordan en søkemotor virker hadde du klart dette på egenhånd. Det finnes flere måter å koble seg til serveren utenifra. Den mest vanlige går under betegnelsen "ssh". Det burde være nok til at du få til dette...
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av nikkibever Vis innlegg
Kan ikke bare noen lage en enkel guide til hvordan jeg kan koble meg til serveren når jeg er et annet sted (via internett)?
Bør være litt sikkert også.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke noe du burde sette opp før du har fått deg en generell forståelse for hvordan systemet ditt fungerer og hvilke tiltak du kan gjøre for å sikre det.

Har du ingen interesse av å studere noe selv men å hele tiden få ting servert på sølvfat er det beklageligvis det første jeg sa i tråden som er det reelle, du kunne likegjerne holdt deg i kjent terreng.

Se på det som å legge nøklene til bilen din fra deg på en tvilsom del av oslo hvor du også har parkert bilen to meter unna og det er godt på kveld og byens mindre spennende hunder kommer ut.
- Installer openssh (du kan bruke synaptic eller skrive "sudo apt-get install openssh-server openssh-client" på komandolinja)
- Ta en titt på konfigurasjonsfila, en guide finner du her
- Forward port 22 til serveren

WinSCP og PuTTY er to klienter for SSH til windows. De gir tilgang til henholdsvis filer og komandolinja.
Sist endret av khh; 28. august 2011 kl. 18:30.
Hvis du har en blueray spiller elns som har støtte for DLNA, så anbefaler jeg deg å sette opp en DLNA server
▼ ... over en måned senere ... ▼
Er nok ikke noen bruksanvisning for hvordan du setter opp dette her. Google det etterhvert.

Det jeg bruker min egen til mest er sabnzbd, sickbeard og coachpotato. Det krever jo at du har en news account. Men det er verdt å bruke noen kroner på (150,- pr mnd eller no, husker ikke helt). Slipper alt maset med ratio osv. på torrent. + du har maks fart hele tiden.
http://www.giganews.com/
▼ ... over en måned senere ... ▼
Har et lite problem:
bruker Samba på en server, og alle de andre PC'ene vi har her i huset er Windows.
Hvis vi bruker en PC til å f.eks. opprette en mappe på serveren, så går det ikke å endre på den mappa med en annen PC.
Noen enkel måte å fikse dette på?
Dette har med oppsettet du har valgt å bruke på samba.

Bruk SWAT til å konfigurere SAMBA slik du vil, og dersom du ikke ønsker at hver bruker skal eie mappen må du velge en annen type sikkerhet.
?
Ossen bruker jeg swat?
Du kan jo starte med "man swat".

Ossen er ikke et ord forresten, selv om mange her på forumet tror det.
Sist endret av AtXbYeA; 19. november 2011 kl. 17:18.
Tror jeg har klart å installere swat.
Åpner swat ved å skrive inn http://127.0.0.1:901/ i Firefox.

Men det er jo ikke så mye å gjøre der, får jo bare opp 4 "knapper":
Home, Status, View og Password.

Husk at jeg ikke er så god på dette, og særlig ikke linux.
Jeg vil bare ha en hjemmeserver som fungerer.
Du er vel kanskje ikke logget inn som root?


Velger forøvrig å quote meg selv.
2. Skal du gjøre alt grafisk kunne du godt installert windows server likeså.
4. Windows home server gjør dette haugevis mer enkelt for brukere som har ingen intensjon om å lære seg noe annet enn point and click.
Vis hele sitatet...
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Du er vel kanskje ikke logget inn som root?


Velger forøvrig å quote meg selv.
Vis hele sitatet...
Skjønner det altså, men vil egentlig gjøre det så billig som mulig.
Tror ikke jeg får til dette swat greiene.

Skjønner godt hvis du blir litt oppgitt over meg, i tillegg har jeg så mange spørsmål. Har et spørsmål til forresten:
Hvordan kan jeg bruke serveren som en ftp-server? Er det en grei måte å få brukt serveren andre steder enn bare hjemme?
Har åpna forwarda port 80 på ruteren for FTP, men hvordan får jeg kobla meg til ftp serveren?
Jeg anbefaler deg på det sterkeste å stille spørsmålene til en søkemotor før du poster dem her. Det finnes 2,4x10^9 guider for å sette opp en FTP-server på nettet fra før.

http://www.ubuntugeek.com/settingup-...h-proftpd.html
Er første treff når man søker på "ftp-server ubuntu"...
Sitat av nikkibever Vis innlegg
Skjønner det altså, men vil egentlig gjøre det så billig som mulig.
Tror ikke jeg får til dette swat greiene.

Skjønner godt hvis du blir litt oppgitt over meg, i tillegg har jeg så mange spørsmål. Har et spørsmål til forresten:
Hvordan kan jeg bruke serveren som en ftp-server? Er det en grei måte å få brukt serveren andre steder enn bare hjemme?
Har åpna forwarda port 80 på ruteren for FTP, men hvordan får jeg kobla meg til ftp serveren?
Vis hele sitatet...
Ftp er en utdatert filoverføringsteknologi fra 70tallet og burde ungås når mulig.
Ssh er fjernadministrasjonsvalget og port 80 brukes ikke for ftp.

Jeg har sagt det tidligere og jeg sier der igjen, les - forstå - implementer.
Og brukere som ikke prøver på egenhånd kan godt gi opp.
Det atx sier her er _viktig_. Du _må_ være villig til å lese og lære deg litt for at det skal være noe vits. Det er ikke så alt for mye som skal til, men linux kan være litt knotete å sette seg inn i om man bare har erfaring fra windows fra før.

Ser forrensten at min ftp-link var litt vel gammel. Kan jo prøve denne: http://www.wikihow.com/Set-up-an-FTP...n-Ubuntu-Linux
Greit, skal gjøre mitt beste og finne ut av ting på egenhånd (burde kanskje gjort det for lenge siden ). Men hvis ting blir altfor vanskelig så tror jeg nok at jeg må ta en liten tur innom forumet igjen.
Skal også prøve å unngå FTP-server. Kom faktisk på en lur (håper jeg) måte: vi har jo sånn hjemmemappe på skolen som ligger på en server, vi får tilgang til mappa via skole-PC'n og det går via nettet. Man går altså inn på "Min Datamaskin" og ligger under nettverksplasseringer.
Hva slags type server er dette? Sånn kunne jeg tenkt meg.
Er forøvrig sånn jeg får tilgang til hjemmeserveren nå også, men det er bare hjemme. Vil ha tilgang til den fra hele verden, men bare våres datamaskiner.
Sitat av nikkibever Vis innlegg
Greit, skal gjøre mitt beste og finne ut av ting på egenhånd (burde kanskje gjort det for lenge siden ). Men hvis ting blir altfor vanskelig så tror jeg nok at jeg må ta en liten tur innom forumet igjen.
Skal også prøve å unngå FTP-server. Kom faktisk på en lur (håper jeg) måte: vi har jo sånn hjemmemappe på skolen som ligger på en server, vi får tilgang til mappa via skole-PC'n og det går via nettet. Man går altså inn på "Min Datamaskin" og ligger under nettverksplasseringer.
Hva slags type server er dette? Sånn kunne jeg tenkt meg.
Er forøvrig sånn jeg får tilgang til hjemmeserveren nå også, men det er bare hjemme. Vil ha tilgang til den fra hele verden, men bare våres datamaskiner.
Vis hele sitatet...
Du leter etter en feature som heter roaming profile og i gamle dager var basert på "min koffert".

Om dette kan implementeres uten videre uten et domene og med andre ting enn AD + windows fileshares aner jeg ikke.
Hopper litt fram og tilbake på spørsmål her.
Har klart å få frem alle ikonene på swat.
Jeg har trykka på help ogsånt,
men jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg får til at vi som skal inn på serveren skal skrive passord.
Jeg vil nemlig ha det til at vi som skal bruke serveren skriver inn et brukernavn og passord første gang vi går inn, sånn at venner som er på besøk ikke får tilgang til serveren. Skal bare ha et brukernavn og passord som alle bruker,

Prøvde å sette security=USER
map to guest=Never
usershare allow guest=Yes.
Prøvde da å komme inn på serveren med en Windows XP, men fikk beskjed at brukernavn og passord var feil. Har jo ikke fått skrevet det inn engang!!
Sist endret av nikkibever; 20. november 2011 kl. 00:37.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Ftp er en utdatert filoverføringsteknologi fra 70tallet og burde ungås når mulig.
Ssh er fjernadministrasjonsvalget og port 80 brukes ikke for ftp.

Jeg har sagt det tidligere og jeg sier der igjen, les - forstå - implementer.
Og brukere som ikke prøver på egenhånd kan godt gi opp.
Vis hele sitatet...
Hvilke filoverføringsteknologier mener du erstatter FTP, og hvorfor bør FTP unngås? Med mindre det er snakk om ekstremt store mengder med filer, er etter min mening FTP et ypperlig valg. Jeg opplever teknologien som problemfri, både i form av stabilitet og ressursbruk.

Er det noe jeg har gått glipp av?
Sitat av Vesuv Vis innlegg
Hvilke filoverføringsteknologier mener du erstatter FTP, og hvorfor bør FTP unngås? Med mindre det er snakk om ekstremt store mengder med filer, er etter min mening FTP et ypperlig valg. Jeg opplever teknologien som problemfri, både i form av stabilitet og ressursbruk.

Er det noe jeg har gått glipp av?
Vis hele sitatet...
Mtp hvor mange problemer som kan oppstå mtp NAT-problematikk og elendige FTP-helpers er det nok av grunner til å unngå protokollen.

SFTP \ SCP er gode erstattere som også legger sikkerhet på toppen uten at du må ha spesialFTP-servere og sertifikater fra enhvermannsen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Vesuv Vis innlegg
Er det noe jeg har gått glipp av?
Vis hele sitatet...
Du har gått glipp av at ftp ikkje støtter kryptografi native, krev at ein av endane kan opne ein vilkårleg port og lytte på den, at FTP historisk har hatt ekstreme sikkerhetsproblemer i mange implementasjoner, sender passord og brukernavn i klartekst, har fine ting som ASCII-mode som kan rote til overføringer solid om du har uflaks m.m.

Kort sagt - er det offentleg nedlasting er http minst like godt alternativ, og er det offentleg opplastning er http eller webdav gode alternativ, og gjeld det ein lukka brukarkrins treng du ikkje tenke før du svarer ssh/sftp.
Jajaja ro ned nå.
Tilbake til saken:
Sitat av nikkibever Vis innlegg
Hopper litt fram og tilbake på spørsmål her.
Har klart å få frem alle ikonene på swat.
Jeg har trykka på help ogsånt,
men jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg får til at vi som skal inn på serveren skal skrive passord.
Jeg vil nemlig ha det til at vi som skal bruke serveren skriver inn et brukernavn og passord første gang vi går inn, sånn at venner som er på besøk ikke får tilgang til serveren. Skal bare ha et brukernavn og passord som alle bruker,

Prøvde å sette security=USER
map to guest=Never
usershare allow guest=Yes.
Prøvde da å komme inn på serveren med en Windows XP, men fikk beskjed at brukernavn og passord var feil. Har jo ikke fått skrevet det inn engang!!
Vis hele sitatet...
I tillegg trenger jeg som sagt hjelp til dette også:
Sitat av nikkibever
Har et lite problem:
bruker Samba på en server, og alle de andre PC'ene vi har her i huset er Windows.
Hvis vi bruker en PC til å f.eks. opprette en mappe på serveren, så går det ikke å endre på den mappa med en annen PC.
Noen enkel måte å fikse dette på?
Vis hele sitatet...
Hvordan bruker jeg swat til å rette opp dette?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
http://www.samba.org/samba/docs/man/...html#id2559114

Samba er svært godt dokumentert, så å lese den dokumentasjonen er eit godt utgangspunkt.
Har begynt å forstå mye nå føler jeg, men er fortsatt mye jeg ikke skjønner.
Får fortsatt ikke til det å sette på passord.
Har installert webmin, syns det virker bedre.

Vil nemlig sette på sånn passord for å komme inn på mappa på serveren (finner den i Min Datamaskin i windows).
Setter Security på Share level, men får ikke skrevet noe passord når jeg skal åpne mappa i windows 7 f.eks.
Får bare beskjed om at brukernavn eller passord er feil. Får jo ikke skrevet det en gang.

Og er det sånn at man må lage ny bruker på serveren til hver i familien, og det brukernavnet og passordet som blir satt skal de bruke?
Sorry for dobbelpost og litt mye masing.
Har fått til det passordproblemet.
Har laget en share som heter "Filserver", den ligger under /srv/Samba/Filserver. Hele familien har tilgang til dette sharet.
Har også laga en share som heter "Homes". Ved å skrive inn brukernavnet og passordet i boksen som dukker opp så kommer man til home mappa si.

Men er det sånn i windows 7 at man ikke kan koble til samme server med forskjellige brukernavn/passord selv om det er forskjellige shares? Hadde egentlig tenkt å ha et felles brukernavn for hele familien til "Filserver", men det viser seg vist at som sagt at man bare kan logge seg på med et brukernavn på datan. Da må man bruke sitt personlige brukernavn/passord.

Men så er det sånn at "Filserver" ligger under /srv/samba/filserver, det betyr vel at ingen av oss har rettigheter på den mappa. Da kan heller ingen skrive noe til den heller. Hvem skal ha rettigheter på den? Alle skal jo bruke den!