Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  61 6282
Har nå byttet fra windows til linux (Ubuntu), hvorfor skulle du også gjøre det samme?

1. Office (alle utgaver), Photoshop, Spotify, IE, Dreamweaver, iTunes, CS, WoW, TheSims1/2/3 og svært mange andre programmer og spill ment for Windows kan installeres.
2. Alt fungerer med en gang. Kobler du til en gammel skriver fungerer denne, skal du overføre fra kamera kommer dette opp, minnepennen kommer opp på skrivebordet.. Ikke alt driverstyret som i windows.
3. Det er GRATIS!!
4. Pakkebrønn på samme måte som AppStore gjør det svært enkelt å finne det programmet du ønsker. Og alt er gratis.
5. Starter opp langt raskere enn Windows.
6. Hele systemet på Norsk, eller annet ønsket språk. Kan byttes underveis.
7. Overføre musikk til iPhone/iPod Touch uten iTunes og bra videoredigerings-program medfølger.
8. Brukermenyene er svært likt windows, selv dama har forkastet windows og det sier litt!

Hva er så evt. din grunn til å ikke ta i bruk Linux?

------------------
Måter Ubuntu prøves, evt. legges inn:

-Først må du laste ned og brenne ut cden. Ved å starte maskinen på nytt med denne i kan du prøve Linux uten at det vil påvirke maskinen din på noen måte, kun skru av og ta ut cden så er du tilbake.
-Ønsker du å installere Ubuntu kan du gjøre dette rett fra Windows, da vil du få valg ved oppstart om å velge mellom Ubuntu og Windows. Fordelen er at du kan starte opp windows som før og evt. avinstallere fra Legg til og fjern programmer.
-Har du prøvd det litt og føler at dette var drit bra!, noe det også er, så kan du installere når du har startet opp cden. Du kan da velge mellom å slette alt, installere på ledig plass eller kjøre manuellt. Fordelen med å installere på ledig plass er at du har både linux og windows (som over), men du vil få en svak ytelsesforbedring i forhold til installasjon fra windows
-Bruker du minipc uten cd-rom anbefaler jeg å brenne ut cden på en stasjonær og starte opp Ubuntu på denne, for så å lage en oppstartbar usb-penn fra denne. Dette er rask og enkelt. En liten guide her.

http://www.media.allerinternett.no/php/obj.phpi?o=3498495&w=548&frame=0&ee=

Tips:
-Ved manuell installasjon er SWAP = sidevekslingsfil / den plassen som benyttes for dvalemodus når minne blir flyttet til HDD, og for reserveminne dersom ram'en er full. 2x minne-størrelse er en god regel.
- og Ext4 benyttes som vanlig harddisk-plass, tilsvarende NTFS i Win7. Husk å sette Mount Point til "/" (skråstrek) for å komme videre. Dvs bare si at alt installeres på denne partisjonen.
Sist endret av Sparkey; 23. mai 2010 kl. 17:59.
Har også tenkt å gå fra win7 til linux. Men er det noen forskjell på Ubuntu og andre linuxversjoner? Fordeler ulemper? Har så vidt prøvd suselinux for mange år siden, så er ganske ny her. Men flott guide
-Bruker du minipc uten cd-rom anbefaler jeg å brenne ut cden på en stasjonær og starte opp Ubuntu på denne, for så å lage en oppstartbar usb-penn fra denne. Dette er rask og enkelt. En liten guide her.
Vis hele sitatet...
Ingen grunn for å bruke cd hvis du har en minnepinne.. Bruk unetbootin, som er et program som kan bruke i både windows og linux, pek til .iso filen av hvilken som helst linux distro, trykk ok, så har du en bootable usb-penn. Bare til å skifte boot priority i BIOS, så er du good to go.
Sist endret av MikeHunt; 23. mai 2010 kl. 18:09.
Sitat av Torhv Vis innlegg
Har også tenkt å gå fra win7 til linux. Men er det noen forskjell på Ubuntu og andre linuxversjoner? Fordeler ulemper? Har så vidt prøvd suselinux for mange år siden, så er ganske ny her. Men flott guide
Vis hele sitatet...
Hei Torhv

Ubuntu er det mest brukervennlige. Brukte Ubuntu ("Karmic koala") 9.10 en stund. Og nå har versjon 10.04 kommet. Sikkert enda bedre.

Opensuse er nok best for bedrifter. Tungvint for privatbruker, mener nå jeg. Av opensuse, Fedora og Ubuntu likte jeg Ubuntu best. Veldig brukervennlig. Og kjappt.

Men har gått tilbake til XP nå. Syns det er greiest å bruke.

BB
Sparkey's Avatar
Trådstarter
Sitat av BelzeBob Vis innlegg
Men har gått tilbake til XP nå. Syns det er greiest å bruke.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte da?

Det jeg bruker maskinen min til er noe spilling, Internett og Office. Spillingen fungerer som tidligere, Internett er lettere å endre på enn i XP samt med bedre stabilitet og Office fungerer som tidligere.
Er det nå en linux som kjører Yahoo messenger direkte uten bruk av pigdin eller annet dill? hva med skype går det ann å kjøre på noen linux utgave?
:(){ :|:& };:
tripflag's Avatar
Hva har du imot pidgin? Poenget er jo nettopp det at du har MSN, Yahoo, Jabber etc i et og samme program; thus mindre dill.
Det har vært native skype builds ganske lenge, bare å laste ned fra skype.com

Selv ville jeg hatt GNU+Linux på samtlige maskiner, hadde det ikke vært for at jeg spiller TF2 i ny og ne. Neetbooken er faktisk primær-maskinen min.
Vil bytte til Linux bare fordi Windows vil "beskytte" meg mot diverse aktiviteter. Jeg liker best å bestemme hva jeg gjør med datamaskinen min selv, takk.
Hva tenker du på binkabi? Du må fortsatt kjøre sudo hvis du skal gjøre ting som trenger admintilgang på linux.
Sist endret av MikeHunt; 23. mai 2010 kl. 19:00.
Sparkey's Avatar
Trådstarter
Sitat av MikeHunt Vis innlegg
Hva tenker du på binkabi? Du må fortsatt kjøre sudo hvis du skal gjøre ting som trenger admintilgang på linux.
Vis hele sitatet...
Du er ikke bundet til begrensninger slik som i Windows, tror det er det han mener. Du kan kjøre som root eller kjøre root-terminal så slipper du å skrive sudo for å gi admin tilgang.
Er en mening for at man ikke kjører som root når man bruker pcen, det er litt av sikkerhetsprinsippet til linux.
Sitat av tripflag Vis innlegg
Hva har du imot pidgin? Poenget er jo nettopp det at du har MSN, Yahoo, Jabber etc i et og samme program; thus mindre dill.
Det har vært native skype builds ganske lenge, bare å laste ned fra skype.com

Selv ville jeg hatt GNU+Linux på samtlige maskiner, hadde det ikke vært for at jeg spiller TF2 i ny og ne. Neetbooken er faktisk primær-maskinen min.
Vis hele sitatet...
Ganske enkelt det at jeg får ikke til å kjøre kamera, picture sharing osv med kona når vi chatter. Så derfor er det ubrukelig til mitt bruk. Hvilke andre klienter det kan koble seg mot interesserer meg lik null. Men fikk tips av en annen bruker om annet program som skal prøves.
Hadde det vært opp til meg, hadde jeg kjørt Linux på alle datamaskiner i huset, desverre liker ikke dama linux så godt som meg.
Kjører linux på mobil, server(e), mediesentre og arbeidsstasjon.
Kan ærlig talt si at jeg er mer imponert over linux, og KAN mer med linux enn med windows.
Det eneste som ikke er så veldig kult med Linux, er nettopp det at man ikke kan installere nye spill på pcen, det tar gjerne flere måneder/år før wine klarer å oppdatere seg til å støtte det spillet..

Men ellers 6+ til Linux!
Kan man laste ned ubuntu og kjøre det fra en minnepinne i OS X?

Kunne tenkt meg å prøve det en gang.
Sitat av Yochi Vis innlegg
Kan man laste ned ubuntu og kjøre det fra en minnepinne i OS X?

Kunne tenkt meg å prøve det en gang.
Vis hele sitatet...
https://help.ubuntu.com/community/In...n/FromUSBStick
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av Yochi Vis innlegg
Kan man laste ned ubuntu og kjøre det fra en minnepinne i OS X?

Kunne tenkt meg å prøve det en gang.
Vis hele sitatet...
Ja, veldig enkelt. http://www.vvvegard.net/blog/setting...ive-in-osx/49/

Personlig ser jeg bare ett godt argument for hvorfor man skal bytte til Linux; det er gratis. Jeg ser ærlig talt ikke grunnen til å bytte til et operativsystem som gjør akkurat det samme som det jeg allerede har. Det er minst like mye gratis programvare til Windows/Mac OSX også, så det argumentet falle også bort.

Men hvis vi snakker på et rent idealistisk grunnlag så er jeg veldig enig med deg. Men det er en helt annen diskusjon.
Enkleste måten å installere ubuntu for dere som sitter med Windows:

http://wubi-installer.org/

Wubi er en installer som lar deg instalere Ubuntu som et program i Windows.
Du får muligheten til å velge Ubuntu ved oppstart, og hele operativsystemet ligger i en fil på harddisken. Ingen skumle forandringer, på filsystem og partisjoner med andre ord. Kan avinstalleres som et hvilket som helst program.

Noen med litt peiling som kan fortelle om evt. ulemper?
Vurderer virkelig å skifte til ubuntu, men jeg føler at hvis man skal ha kule effekter etc så må man kunne endel?
Har vista den dag idag, hvordan er vista i forhold til ubuntu? Vil pcen være raskere? Vil det være mindre feil etc? Vil spill kunne kjøre raskere pga operativsystemet?
Jeg har aldri opplevd at jeg måtte kunne noe særlig annet enn å google for å få kule efekter i linux. Ubuntu er raskere og mer stabilt enn vista. Mange spill kjører utmerket i linux (som oftest i WINE med mindre spillet har en egen linux klient) men det kan være verdt å merke seg at en del spill ikke vil kjøre like bra i linux som i windows.
"Kule effekter" aka Compiz Fusion følger med og aktiviseres fra menyen
Jeg har ice mobilt bredbånd med usb modem stick og tenker på å formatere om ei maskin fra Windows xp til Ubuntu. Kan jeg da fortsatt kjøre modemet uten problemer eller hvordan løser jeg det?
:(){ :|:& };:
tripflag's Avatar
Kommer veldig an på modemet. Har prøvd to forskjellige netcom-modemer på ubuntu; et av dem funka automatisk når det ble kopla til, det andre krevde litt knoting. Prøv å sett i modemet når installasjonen er ferdig. Sannsynligvis vil du kunne klikke på nettverksikonet nede til høyre, velge ny mobil tilkopling, også funker alt som det skal.
Har nå installert ubuntu Fikk til spotify og litt til! Men på firefox blir skriften litt rar! Ser ut som om det er feil med skjermkortdriver eller noe. Noen som vet hvordan jeg fikser det?
Og det går fint å se på film. Så er nok ikke feil med driver..
Sist endret av Torhv; 29. mai 2010 kl. 02:52.
Sitat av Torhv Vis innlegg
Har nå installert ubuntu Fikk til spotify og litt til! Men på firefox blir skriften litt rar! Ser ut som om det er feil med skjermkortdriver eller noe. Noen som vet hvordan jeg fikser det?
Og det går fint å se på film. Så er nok ikke feil med driver..
Vis hele sitatet...
Det at du klarer å se film, har ingenting med skjermkortdriverne å gjøre.

Anyway, vi trenger mer info for å hjelpe deg. Hvilken maskin du har, og hvilket skjermkort hjelper en del på vei.
Hero of Time
bronze's Avatar
Eller screenshot av nevnte skrift?
:(){ :|:& };:
tripflag's Avatar
Kan hende at dette hjelper for å fikse skriften:

Alt-F2, skriv bash og kryss av for "kjø® i konsoll", OK.
Skriv følgende:

Kode

sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras
trykk enter, skriv passordet ditt når du blir bedt om det, trykk enter, vent til det kommer [Y/n]?, trykk enter igjen, vent.

NB! Passordet blir skrevet inn selv om det ikke ser slik ut!
Sist endret av tripflag; 29. mai 2010 kl. 10:25. Grunn: lol hvilke hermetegn
Det funket tripflag! Takk. Men etter jeg gjorde det så virker ikke spotify lengre :S Kommer opp "There is a problem with your sound card. Spotify can't play music." Men kan spille av lyd fra youtube. Har og gjort det som står på spotify sine sider om wine. Noen som har peiling?
Har "wine configuration --> Audio --> Oss driver"

Måtte bare ta en rs så funket spotify

Har fortsatt problem med lyden :S Bruker jeg spotify fungerer ikke lyden i feks youtube. Tar en rs og går innpå youtube og det er lyd. Går innpå spotify og det kommer "There is a problem with your sound card. Spotify can't play music."

Og når jeg går inn på freakforum har FF klikka sånn 10 ganger nå Kjempebra førsteinntrykk av ubuntu
Hehe uflaks Synes det bare har gått nedover med firefox siden v2, så bruker chrome nå.
Gikk fra Windows 7 til Ubuntu selv.. Elsker nye Ubuntu 10.04.
Lasta ned chrome og! klikka det og... Og det at du må velge hvilken lydkilde du skal bruke for så ta rs for å få en annen til å virke!

så er nå tilbake til gode gamle win 7
Jeg syntes ideologien som ligger bak Open Source er veldig god. Alle som er kompetente nok til å bruke Open Source produkter burde det, slik at det blir mer fokus på å fremme og dele brukervennlig teknologi, fremfor å bare tjene penger.

Det er ganske mye å hente ved å distrubere gode brukervennlige operativsystemer gratis til mennesker som ikke har råd til å kjøpe selv. Dette ville kunne gitt "taperne" i samfunnet likere muligheter, for eksempel. Nå er riktignok ikke Open Source synonymt med gratis, men likevel.

Så om ikke brukervennligheten tiltaler deg, så kanskje man skal tenke litt forbi det og se at dette ofte er gratis, og hva kan JEG bidra med videre for å forbedre.
Sist endret av Helga; 4. juni 2010 kl. 16:50.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Helga Vis innlegg
Jeg syntes ideologien som ligger bak Open Source er veldig god. Alle som er kompetente nok til å bruke Open Source produkter burde det, slik at det blir mer fokus på å fremme og dele brukervennlig teknologi, fremfor å bare tjene penger.
Vis hele sitatet...
Det er jo hovudsakleg pengar som er motivet til dei fleste som skriv open source programvare. Svært mykje av det som kjem av bidrag er skreve av folk som har det som jobb. At Intel meiner det er lønnsomt å ansette folk til å skrive OSS-kode er jo åpenbart ei vurdering dei har gjort. Det er neppe for å vere snille.

Forøvrig er heller ikkje økonomi, men frihet grunnen til at eg liker fri programvare - friheta til å bruke den slik eg måtte ønske, og friheta til å fikle med den slik eg måtte ønske. I tillegg til at Unix er et suverent system.
Sitat av Helga Vis innlegg
Så om ikke brukervennligheten tiltaler deg, så kanskje man skal tenke litt forbi det og se at dette ofte er gratis, og hva kan JEG bidra med videre for å forbedre.
Vis hele sitatet...
Absolutt, samt at i mine auge er brukbarheta bedre med Unix - det er enklare å få til avanserte ting når en først har lært å krype, og du opplever aldri at OSet prøver å hindre deg i noko.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av Torhv Vis innlegg
Har fortsatt problem med lyden :S Bruker jeg spotify fungerer ikke lyden i feks youtube. Tar en rs og går innpå youtube og det er lyd. Går innpå spotify og det kommer "There is a problem with your sound card. Spotify can't play music."
Vis hele sitatet...
Du mangler AlsaMixer/PulseAudio eller så har du konfigurert Wine feil. Det kunne du strengt tatt funnet ut ved et kjapt Google-søk, men du slår meg ikke akkurat som typen som faktisk har lyst til å bruke fire hjernesykluser på å få ting til å fungere som forventet.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er jo hovudsakleg pengar som er motivet til dei fleste som skriv open source programvare. Svært mykje av det som kjem av bidrag er skreve av folk som har det som jobb. At Intel meiner det er lønnsomt å ansette folk til å skrive OSS-kode er jo åpenbart ei vurdering dei har gjort. Det er neppe for å vere snille.

Forøvrig er heller ikkje økonomi, men frihet grunnen til at eg liker fri programvare - friheta til å bruke den slik eg måtte ønske, og friheta til å fikle med den slik eg måtte ønske. I tillegg til at Unix er et suverent system.


Absolutt, samt at i mine auge er brukbarheta bedre med Unix - det er enklare å få til avanserte ting når en først har lært å krype, og du opplever aldri at OSet prøver å hindre deg i noko.
Vis hele sitatet...
Jeg er litt nyfrelst da, så kan ikke alle detaljene. Men har gjort en oppgave som er kun Open Source -basert, og har virkelig fått opp øyene for mulighetene som ligger foran en, om man bare kommer over "kneika" det er å lære seg å installere programmer som krever litt mer enn et tastetrykk, lære seg litt kommandolinje osv.

Hva andre har som motiv for å skrive Open Source aner jeg ikke, men jeg tenker selv å redde verden med det.
Jeg tror at hvis man skal gå rett fra Win til Linux, bør man velge Mint istedenfor Ubuntu.
Mint har alt på plass, f.eks. alt av programvare, codecs, drivere du trenger er der.

Det er også lettere å lære, og litt simplere, men har akkurat samme mulighetene som Ubuntu.
Dette er fordi Mint er basert på Ubuntu.
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Jeg tror at hvis man skal gå rett fra Win til Linux, bør man velge Mint istedenfor Ubuntu.
Mint har alt på plass, f.eks. alt av programvare, codecs, drivere du trenger er der.

Det er også lettere å lære, og litt simplere, men har akkurat samme mulighetene som Ubuntu.
Dette er fordi Mint er basert på Ubuntu.
Vis hele sitatet...
(Bommet med utedling av kp.)
Når man velger å bytte over til Linux, så er jo dette nettopp for å bli kvitt "ting som er basert på ting". Sånn jeg ser det er ikke linux et produkt som skal være så jævelig innovativt, da er det like så greit å holde seg til Windows. Man benytter seg jo av (ihvertfall jeg) linux for å ha et relativt avansert og brukerdefinert OS, som igjen fører til stabilitet. Man bytter hvertfall ikke vekk Windowsen sin for å komme til like så mye bloat og reklame (ubuntu og mint er stappet). Finn deg en litt mer gammeldags distro, så vil du merke kvaliteten bak produktene.

Selv ville jeg gått for Debian, noe som jeg bruker selv. De har et veldig bra pakkebehandlings-system, og en svæææær pool. Det er den største open source poolen! Kan også nevnes at Ubuntu er basert på Debian.
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Tenkte å legge inn Ubuntu bare for å prøve nå, lasta det ned for noen år siden, men testa det aldri skikkelig ut.

Så jeg lasta ned fra linken til trådstarter, og brente ut på cd. Reboota pc'en og ubuntu loada i 5sek, deretter fikk jeg beskjed om at det ikke var ubuntu på cd'en.
Deretter prøvde jeg å mounte i Daemon Tools, men fikk beskjed der om "No CD Detected, cannot run CD menu" .

Hva gjør jeg galt? 0o har aldri hatt problemer med å installere eller mounte noe som helst så lenge jeg har brukt pc, så dette var en litt trang start
Gig: Hvilket program brukte du for å brenne cd'en, og husket du at du må brenne filen som et "ISO image" ?
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
brukte nero, og brente som image, når jeg reboota med cd i, så starta den linux stash i bios, og ubuntu logoen kom opp, men så sto det bare noe om at cd'en var tom. kan sjekke den feilmeldinga mer nøye etter jobb i dag om den har noe relevanse
Lurer egentlig på om jeg lasta ned en ubuntu versjon jeg ikke kan kjøre med windows, om det finnes noe slikt, tho jeg brukte linken til OP
Linken er korrekt. Det kan være at cd'en ble brent feil? Prøv å brenn en ny med lav hastighet.
Brukte du CD-R eller DVD?
Jeg vurderer selv sterkt linux, da med dual-boot med XP, bare for å ha muligheten hvertfall. Mint syntes jeg ser penest ut, noen som kan fortelle meg forskjellene på Ubuntu og Mint? Ligger ann til å gå for Mint, men ser folk flest anbefaler Ubuntu, lurer på om det er en grunn til det!
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
brukte cd-r, brente med nero image på 24x
Sitat av homer666 Vis innlegg
Jeg vurderer selv sterkt linux, da med dual-boot med XP, bare for å ha muligheten hvertfall. Mint syntes jeg ser penest ut, noen som kan fortelle meg forskjellene på Ubuntu og Mint? Ligger ann til å gå for Mint, men ser folk flest anbefaler Ubuntu, lurer på om det er en grunn til det!
Vis hele sitatet...
Mint er penere og har alle codecsene og pluginsene du trenger.
Alt er klart med andre ord.
Du kan gå rett inn på youtube, laste ned filmer og hele pakka uten at du trenger å laste ned noe.
+ At det er over 30.000 pakker i pakkebehandleren, og der finner du alt du trenger
Mint er også mere brukervennlig for de som er helt nye med Linux.

Det jeg tror er grunnen for at de fleste velger Ubuntu, er at den distroen er mere kjent enn Mint.

Gig: Jeg pleier å brenne på 4x, og alle cd'ene mine funker perfekt
Sist endret av onClipEvent; 3. juli 2010 kl. 21:47.
▼ ... noen uker senere ... ▼
For det er jo såå vanskelig å laste ned codecs og plugins i Ubuntu ;>

"sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras"

Eller så blir du gjerne prompta med spørsmål om du vil laste ned codecs som du ikke har når du spiller av audio eller video.

Jeg vil ikke si at Mint er penere, og om nødvendig, så er det jo null stress å gå til gnome-look.org og finne seg et fint theme.
Sist endret av dassmongo; 28. juli 2010 kl. 12:53.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
ubrukelig: Alt du nevner nå er såklart helt trivielt for noen som har satt seg inn i dette, men det er ikke det for newbies, og det er det som er hele poenget.

Jeg hater å måtte installere ny plugin for å se et filmformat på Ubuntu-innstallasjon, fordi dette tar ganske lang tid, og jeg kunne tenkt meg å se filmen nuh! Ikke om 20 minutter.

GNU/Linux brukes av mange forskjellige brukere. Newbies som aldri før har innstallert et OS, og hardcore-folk som ikke har kjørt noe annet enn Gentoo, Slackware og Arch siden begynnelsen.

Det finnes dermed ingen "riktig" måte å bruke GNU/Linux på, hvertfall ikke på så spesifikt plan. Det som er "riktig" for en newbie er at så mye som mulig fungerer med én gang. Det som er riktig for erfarne customiseringsfreaks er at man starter med så lite som mulig og kan bruke lang tid på å innstallere akkurat de pakkene man har lyst på.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av Jonta Vis innlegg
Jeg hater å måtte installere ny plugin for å se et filmformat på Ubuntu-innstallasjon, fordi dette tar ganske lang tid, og jeg kunne tenkt meg å se filmen nuh! Ikke om 20 minutter.
Vis hele sitatet...
Når du blir promptet om nedlasting av codec, så vil Ubuntu trolig finne den. Dette til stor forskjell fra Windows som så godt som aldri har funnet meg noen ikkeproprietær codec for min del.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
|d13m0b: Uff, det var vitterlig ikke meningen å formidle et inntrykk om at MSW kan måle seg med moderne GNU/Linux-distroer på dette planet. Det du siterer var en beskrivelse av en reell hendelse. Jeg "burde" eventuelt kjørt siste Mint nå, men synes at 10.04 LTS fungerer veldig bra, og er en helhetlig distro. Kjører det på både åtteåringen og seksåringen.

Jeg forstår at det jeg skrev kan sees på som en generell anklage mot Ubuntu, men dette var absolutt ikke meningen. Canonical har gjort flotte ting for bruken av GNU/Linux, uansett hvor mye folk på Mint sin IRC-kanal klager og bærer seg over Ubu.

Det jeg ville fram til var at det for en newbie ser enda bedre ut rett fra starten om codecer allerede er installert. Canonical har tatt et valg på dette, og det er selvfølgelig ikke noe problem å innstallere codecer etter innstallasjon av OS-et.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Det jeg ville fram til var at det for en newbie ser enda bedre ut rett fra starten om codecer allerede er installert. Canonical har tatt et valg på dette, og det er selvfølgelig ikke noe problem å innstallere codecer etter innstallasjon av OS-et.
Vis hele sitatet...
Hvis det å trykke "OK" i dialogboksen skulle være problematisk kan man alltids installere VLC gjennom det svært "newbie"-vennlige Ubuntu Software Center og aldri bli spurt om kodek igjen.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av Jonta Vis innlegg
|d13m0b: Uff, det var vitterlig ikke meningen å formidle et inntrykk om at MSW kan måle seg med moderne GNU/Linux-distroer på dette planet. Det du siterer var en beskrivelse av en reell hendelse. Jeg "burde" eventuelt kjørt siste Mint nå, men synes at 10.04 LTS fungerer veldig bra, og er en helhetlig distro. Kjører det på både åtteåringen og seksåringen.

Jeg forstår at det jeg skrev kan sees på som en generell anklage mot Ubuntu, men dette var absolutt ikke meningen. Canonical har gjort flotte ting for bruken av GNU/Linux, uansett hvor mye folk på Mint sin IRC-kanal klager og bærer seg over Ubu.

Det jeg ville fram til var at det for en newbie ser enda bedre ut rett fra starten om codecer allerede er installert. Canonical har tatt et valg på dette, og det er selvfølgelig ikke noe problem å innstallere codecer etter innstallasjon av OS-et.
Vis hele sitatet...
Jeg tok det absolutt ikke som at det var det du mente, men ville bare stikke en liten kniv i siden på Microsoft da det der er noe som jeg aldri har fått til å fungere på noe annet enn propritær-codecs. Jeg tok det i alle fall ikke som noen generell klage mot Linux. På samme måte som driversøkingen de har hatt heller aldri har vært spesielt behjelpelig til å verken finne oppdaterte eller drivere i det hele tatt.

Dette har imidlertid endret seg noe, og jeg synes Microsoft har gjort en bra jobb med implementeringen av driversøket. Hvorvidt det har endret seg med tanke på søk av codecs og Windows 7 vet jeg ikke, da jeg ikke bruker Windows til å spille av media.

Bare så det er sagt, jeg er ingen Linux zealot. Basher like godt Linux som Windows/Microsoft, alt avhengig av hvilke områder systemene rett og slett suger pikk på. Men jeg elsker de begge til hvert sitt bruk.
Sist endret av m0b; 28. juli 2010 kl. 15:45.