Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 4410
hei, jeg lurer på hvor det er mulig å laste ned linux (orignal) ?

jeg har aldri prøvd linux før, så jeg tenkte det kunne vært greit å prøve det på spill osv

takker for svar
Hvis du aldri har prøvd det før ville jeg nok anbefalt at du prøver deg på Ubuntu Linux: http://www.ubuntu.com

Linux kommer i veldig mange forskjellige distribusjoner, Ubuntu er vel en av de enkleste for en nybegynner.
Det er nesten ingen nye (typ. pc spill du får kjøpt i butikken) spill til linux, og hvis du skal spille nye spill tror jeg du må kjøre det i wine (windows emulator)
Linux? Jaha?

Linux er kjernen av diverse distribusjoner, f.eks. Ubuntu, OpenSuSE, Fedora osv.
http://distrowatch.com/ har fin oversikt over de forskjellige distribusjonene. De mest populære distribusjonene blir presentert her
jeg bruker Mandriva, som er ganske enkelt å bruke. Siden du er nybegynner, vil jeg anbefale at du bruker "Gnome" skrivebordet istedet for "KDE", siden Gnome er lettere å sette seg inn i.
Her kan du laste ned Mandriva:
http://www.mandriva.com/en/download/free

Ubuntu er nok minst like enkelt å bruke som Mandriva, så er forsåvidt samme hva du velger. Bare husk å installere Gnome istede for KDE siden du er nybegynner.

Men om du liker å spille mye, så bør du værtfall ha windows i tillegg.
Ja, det er mulig å spille en del spill i Linux, men det koster. Og du kan mest sannsynelig ikke spille helt ferske spill. (tror jeg værtfall)
Men det er laget mange spill til Linux. De har ikke akkurat den beste grafikken, men mange av dem er ganske bra.
Siden der er såpass få som bruker Linux i forhold til mac og windows, er det nesten ingen betalte spillutviklere som lager spill til Linux.

Men utenom spill, er jo Linux det beste OS'et man får tak i
Ikke for å være frekk eller kjip på noen som helst måte, men jeg har en følelse av at om du ikke engang klarte å finne nok informasjon om linux til å laste det ned, tror jeg ikke du kommer så langt... Det kreves på en måte en minimal evne til å lete frem informasjon i enten bøker eller på internett...
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Sitat av fetter Vis innlegg
Ikke for å være frekk eller kjip på noen som helst måte, men jeg har en følelse av at om du ikke engang klarte å finne nok informasjon om linux til å laste det ned, tror jeg ikke du kommer så langt... Det kreves på en måte en minimal evne til å lete frem informasjon i enten bøker eller på internett...
Vis hele sitatet...
Det er derfor det har kommet distribusjoner slik som Ubuntu, for de som ikke har helt clue på linux. Og man må dessuten starte et sted.
Anbefaller Ubuntu .

Denne distroen er VELDIG stabil, mest brukte, og mest brukervennlig.
Sist endret av Oneblo; 19. oktober 2009 kl. 09:54.
Sitat av Stickyshift Vis innlegg
Det er derfor det har kommet distribusjoner slik som Ubuntu, for de som ikke har helt clue på linux. Og man må dessuten starte et sted.
Vis hele sitatet...
Jeg trodde brukermanualen ble til for akkurat det? Ubuntu kan være en god intro, men mer praktisk for de som vil ha noe som "just works", fremfor de som faktisk vi lære...

Selvfølgelig må man starte et sted, men jeg prøver bare å få frem at du må være forberedt på å måtte taste "linux" i google minst et par ganger, selv med ubuntu!
Sist endret av fetter; 19. oktober 2009 kl. 09:56.
Ubuntu er tingen for deg. Når det gjelder spill. Vel. Veldig få kjente aktører som utvikler eller porter spill til Linux. ID Software er ett av unntakene. De produserer de fleste spillene sine for Mac og Linux også:

Når det er sagt, det gratis programmet Wine for Linux, lar deg kjøre Windows programmer i Linux. Noen spill fungerer veldig bra, som f.eks Half-Life 2 serien, og tilsvarende spill.
Tror ikke jeg vil anbefale en nybegynner å begynne med Wine, egentlig. For Wine er en ting som veldig lett fucker opp systemet. -Ikke i seg selv, men pga programmer man installerer. (Som ofte bare funker delvis.)

Har selv brukt Linux i ca 10 år, og de siste 6 årene som primært OS. Har vært innom de fleste distroene av litt størrelse og betydning, men bruker i dag den nybegynner-vennlige Linux Mint. Dette fordi det har alle fordelene til Ubuntu, men med litt mer fancy grensesnitt.

Men mitt råd må nok bli å holde deg til de spillene som finnes i "repositoriene" til den distroen du velger. Ihvertfall i begynnelsen.
"Men mitt råd må nok bli å holde deg til de spillene som finnes i "repositoriene" til den distroen du velger. Ihvertfall i begynnelsen." Tull..

Om du liker å spille, finner du fort ut av tittelen "Gratis linux spill" ikke inneholder mange navn. Selv har jeg bare funnet noen få jeg faktisk liker, som "Wesnoth", "Sauerbraaten" og "Heroes of Newerth"
Om du tar en titt på spill som koster penger finner du nok mange flere ineresanne, dog sikkert vanskelig å finne på bukta.

Men, om du tar deg en titt på www.winehq.com (Wine = emulator som kjører windows programmer), her kan du søke deg frem til hvike spill som faktisk fungerer ordentlig under Wine. Og det er mange store titler!

Du vil fort finne ut av spill som Warcraft III, Diablo 2 og WoW (hehe, blizzard fan<3) fungerer som smurt!
Sist endret av Prognisse; 19. oktober 2009 kl. 12:51.
Sitat av eh22 Vis innlegg
Tror ikke jeg vil anbefale en nybegynner å begynne med Wine, egentlig. For Wine er en ting som veldig lett fucker opp systemet. -Ikke i seg selv, men pga programmer man installerer. (Som ofte bare funker delvis.)
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke. Wine kan ikke påvirke GNU/Linux host systemet uansett hvordan man vrir på det. Og i værste fall kan man bare reinstallere Wine.

Anyways, om du er veldig usikker, kan du prøve Play On Linux. Dette er i utgangspunktet Wine, bare veeeldig forenkelet.

http://www.playonlinux.com/en/

Når det gjelder Linux, jeg ville anbefalt deg Ubuntu. Den laster du ned herfra:
www.ubuntu.com

Det du laster ned der, er en såkalt Iso fil, som du brenner til en brenneplate, og booter opp og installerer fra. Om du har noen flere spørsmål, bare spør i vei.
Lykke til
Trådstarter
Hei, nå har jeg lastet ned mandriva. Men jeg aner overhodet ikke hva jeg skal gjøre. jeg har noen mapper med blant annet isolinux. Hvordan brenner jeg isoen f.eks? Hvordan er fremgangsmåten?
Sist endret av cplpro; 19. oktober 2009 kl. 14:40.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Sett en tom cd eller dvd i brenneren
http://www.imgburn.com/index.php?act=download last ned
Velg iso'en du skal brenne.

Etterpå kan du starte med boot from Cd/dvd fra bios.
Sitat av cplpro Vis innlegg
Hei, nå har jeg lastet ned mandriva. Men jeg aner overhodet ikke hva jeg skal gjøre. jeg har noen mapper med blant annet isolinux. Hvordan brenner jeg isoen f.eks? Hvordan er fremgangsmåten?
Vis hele sitatet...
Au. Ikke for å være negativ. Men tror du kommer til å gå på en smell ved å prøve noe annet enn Ubuntu foreløbig. Ut av innleggene dine, oppfatter jeg det som at du ikke er helt kompetent på dette feltet (ikke negativt ment på noe vis).
Og jeg tror at å prøve noe annet enn Ubuntu foreløbig, vil være å be om problemer.

En av grunnen til at jeg anbefaler Ubuntu, er at det er den Linux distrubisjonen (eller utgaven), som har aller best støtte og support.
ALT av spørsmål finner du svar på inne på Ubuntu sine forumer. Mandriva f.eks, har heller dårlig support, med mindre du er villig til å betale for det.

Bare mitt råd.
Sitat av djxfade Vis innlegg
Dette stemmer ikke. Wine kan ikke påvirke GNU/Linux host systemet uansett hvordan man vrir på det. Og i værste fall kan man bare reinstallere Wine.
Vis hele sitatet...
Tull eller ikke, så har det skjedd hos meg gjentatte ganger. -Både under Madriva, SuSE, Fedora og Slackware. -Med å fucke opp systemet, mener jeg å gjøre ting mer ustabilt, og lettere tilgjengelig for sikkerhetsbrister...

Er forøvrig enig med djxfade, mht supporten til Ubuntu. Men tror det hadde lønt seg å finne ut om det finnes noen i nærheten der du bor som kunne vist deg litt, og rett og slett kunne hjulpet deg med å sette opp systemet for det, første gang.
Sitat av eh22 Vis innlegg
Tull eller ikke, så har det skjedd hos meg gjentatte ganger. -Både under Madriva, SuSE, Fedora og Slackware. -Med å fucke opp systemet, mener jeg å gjøre ting mer ustabilt, og lettere tilgjengelig for sikkerhetsbrister...
Vis hele sitatet...
Når var det sist du prøvde dette?
Wine er bare ett ekstra API lag som kjører på toppen av alt annet.
Denne API "serveren" kjører kun akkurat når Windows programmet kjører. Når det blir avsluttet, avslutter også medfølgende Wine bakgrunnsprosesser.
Har aldri opplevd systemet som ustabilt ved bruk av Wine. Og jeg har vært aktiv bruker av dette prosjektet i 3-4 år nå.
Men for å ikke bli misforstått. -Joda, jeg mener at Linux er veldig lett å sette opp for tiden, og at Linux en minst like lett å lære seg for en som aldri har tatt i en pc før, som Windows. Men hvis man sliter med å få brent ut en .iso fil, så tror jeg det kunne vært lurt med litt irl hjelp...

Det er nok et par år siden sist. -Men har Wine liggende nå også. Men bruker det stort sett KUN til DVDShrink. Er slutt på å eksperimentere med det.. -Etter at jeg har måttet reinstallere hele systemet 5-5 ganger etter å ha prøvd å installere spill under wine. Verste var det da jeg prøvde å installere Age of Empire 2 på SuSE, for noen år siden. Da låste hele systemet seg, og ville ikke boote etterpå...
Høres ut som at du har vært max uheldig. Nyeste Wine releasene er meget stabil, anbefaler å sjekke dem ut
Trådstarter
Hei.. nå har jeg instalert Imgburn. jeg lurer på hva jeg skal gjøre nå ? jeg legger et bilde under:
http://bildr.no/thumb/510045.jpeg

her stopper det opp.. hva skal jeg gjøre videre?
Sist endret av cplpro; 19. oktober 2009 kl. 20:41.
Trådstarter
ja du mener write image file to disc? så hva gjør jeg etter det? hvilke mapper skal jeg sette inn i cden?
Det er overraskende hvor mye nyttig man finner hvis man titter litt på dokumentasjonen til det man prøver å få til

https://help.ubuntu.com/9.04/switchi...g-burning.html
Trådstarter
nei men nå gidder jeg ikke laste ned infrarecorder.. se på bildet jeg la opp. Er det ikke bare å forklare hva jeg trenger å gjøre så er alt greit ?

vell.. nå brente jeg en cd. men en feil hendte når jeg skulle boote den ved start. det kommer "disc reed error" når jeg trykker på install ubuntu..
Sitat av cplpro Vis innlegg
vell.. nå brente jeg en cd. men en feil hendte når jeg skulle boote den ved start. det kommer "disc reed error" når jeg trykker på install ubuntu..
Vis hele sitatet...
Får du startet fra liveCDen da? "Start Ubuntu uten noen endringer på min maskin"? Har du sjekket at det ikke er feil på cd, det er eget valg i menyen som kommer opp.

Det folk prøver å hinte til over her, er at du nok må belage deg på å lese en del hvis du har tenkt å sette deg inn i Linux. Det er annerledes enn windows, og på enkelte områder er det som å starte med PC igjen fra scratch. Men det er ingen grunn til å gi opp, for det er ikke så veldig vanskelig så fort man kommer over de første kneikene. Det jeg anbefaler er å lese gjennom hele dokumentasjonen (særlig for desktop, installing og switching from windows). En annen ting er hvis det oppstår problemer eller du lurer på noe kan du se etter på http://ubuntuforums.org/ eller søke på google/bing/yahoo siden sannsynligvis har noen lurt på akkurat det samme (og fått svar på det) før. Lykke til!
Trådstarter
Takk for hjelpen ! ja jeg får startet live cden. så kommer menyen opp.. men det kommer feil i cd når jeg trykket på 1 av valgene..
Du sitter ikke tilfeldigvis med en 32-bit prosessor, og prøver å boote fra en 64-bit cd? I motsatt fall, finnes det ikke så mange andre alternativer enn å prøve å sjekke md5-sum på .iso filen, og prøve å brenne ut på nytt...

Håper du får det til. Linux er et kjempespennende system å jobbe med, som gir deg mye bedre kontroll over maskinen, og bedre oversikt over hva som skjer enn Windows. Lykke til.
Sitat av cplpro Vis innlegg
Takk for hjelpen ! ja jeg får startet live cden. så kommer menyen opp.. men det kommer feil i cd når jeg trykket på 1 av valgene..
Vis hele sitatet...
No offence, men hvis du ikke klarer å brenne en iso-fil på en cd engang, så vil jeg anbefale deg å ligge unna ubuntu til du har skaffet deg evne nok til å klare ting på egenhånd. Å feile, prøve, og feile igjen er den beste metoden å lære på. Slik er det også i Linux, det vil du legge merke til med en gang du putter inn Live-CDen. Linux ser kanskje awesome ut til å begynne med, eller dersom du har sett erfarne folk bruke det, men det krever en del tilvenning. Linux er ingen forbedret versjon av windows, hvis du skjønner. Husker første gang jeg prøvde Linux. Da hadde jeg det installert i 30 minutter, for jeg ga opp og installerte Windows igjen. Jeg antar også at du er en CS-nerd siden du har kallenavnet cplpro? Counter-Strike er bare å gi opp i linux, i hvertfall med dine erfaringer som du har gitt inntrykk av til oss så langt. Google og Linux er bestevenner, ikke bare for nybegynnere, men også for de erfarne.

Jeg beklager hvis dette virket som et angrep, men det var det ikke, bare slik at du er klar over det.
Sist endret av Neutralizer; 19. oktober 2009 kl. 23:25.
Trådstarter
haha, om jeg ikke får brukt linux så driter jeg i det for å si det sånn.. jeg vil bare se åssen det funker.. om jeg ikke klarer å bruke det så fjerner jeg det bare igjen. Jeg er heller ikke interresert i å spille på operativsystemet heller
Sist endret av cplpro; 20. oktober 2009 kl. 13:54.
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
No offence, men hvis du ikke klarer å brenne en iso-fil på en cd engang, så vil jeg anbefale deg å ligge unna ubuntu til du har skaffet deg evne nok til å klare ting på egenhånd. Å feile, prøve, og feile igjen er den beste metoden å lære på. Slik er det også i Linux, det vil du legge merke til med en gang du putter inn Live-CDen. Linux ser kanskje awesome ut til å begynne med, eller dersom du har sett erfarne folk bruke det, men det krever en del tilvenning. Linux er ingen forbedret versjon av windows, hvis du skjønner. Husker første gang jeg prøvde Linux. Da hadde jeg det installert i 30 minutter, for jeg ga opp og installerte Windows igjen. Jeg antar også at du er en CS-nerd siden du har kallenavnet cplpro? Counter-Strike er bare å gi opp i linux, i hvertfall med dine erfaringer som du har gitt inntrykk av til oss så langt. Google og Linux er bestevenner, ikke bare for nybegynnere, men også for de erfarne.

Jeg beklager hvis dette virket som et angrep, men det var det ikke, bare slik at du er klar over det.
Vis hele sitatet...
Men herregud. Det å bruke det er vel beste måten å lære det?
Begynte selv med ubuntu, helt uten kunnskap til UNUX, og hva har det kommet ut av det? Jo, nettopp det at jeg har lært meg litt. Sakte men sikkert går det fremover..

Om han faktisk bruker det, så er det ingen vei utenom, da _må han lære det, imotsetning til å sitte å nippe til en avansert bok. Hvor er moroa i det?
Gi nå fyren noen tips isteden for å si at han er for dårlig til å bruke det.
At DU gir opp er en helt annet sak..

Av egen erfaring så fungerer Ubuntu så og si 'Out-of-the-box', og for en bruker som ikke skal fikse på alt mulig så er det bare et spørsmål om å sette seg inn i den forskjellige programvaren. Dette kan du enkelt gjøre her: http://www.gnomefiles.org/ -Om du velger å kjøre Gnome (anbefales).

Har selv ikke prøvd CS, men her ser det jo ut som det fungerer utmerket.
Både CS 1.6, CS Zero og CS Source. http://appdb.winehq.org/objectManage...rsion&iId=3507

^^En fin side for deg som vil spille windows-baserte spill Lykke til!
http://appdb.winehq.org/objectManage...rsion&iId=3507

Jo, forresten.. Om du mot alle odds ikke skulle få til brenningen, så kan du alltids bestille ferske kopier fra www.ubuntu.com. Helt gratis! Du kan jo bruke vente-tiden på litt lesing
Sist endret av Prognisse; 20. oktober 2009 kl. 14:19.
Trådstarter
hei, nå har jeg brent en cd og den funker. Nå er neste steg å instalere.. problemer her at jeg har lyst til å instalere linux utenom å måtte fjerne min windows xp.

når jeg kommer til menyen hvor jeg kan partisjonere. kommer det et lite problem. Det dukker opp 2 harddisker hvor hver har 160gb. og begge har samme navn også.. så jeg vet ikke hvilken av dem min windows xp ligger på..

noen som har forslag ?
Det skal nå vel stå hvor mye som er ledig på den? Også navn på stasjonen? '<C>' og '<D>', og på de fleste systemer så er vel Windows installert på C
Sist jeg brukte Ubuntu, så sto det klart og tydelig hvilken partisjon som inneholdt Windows XP. De har også utviklet partisjonsprogrammet slik at man skal opprette en egen partisjon uten å risikere tap av data ved f.eks. uoppmerksomhet eller feil.

Det blir vel kanskje litt feil å si at man skal prøve seg frem, men jeg kan love deg, at enklere integrert partisjonsprogram, finner du ikke.
HAR du faktisk 2 fysiske harddisker i maskinen, eller er det en feil i måten partisjonsprogrammet leser/sjekker harddisken(e)?
Hvis du faktisk har 2 disker, ville jeg i utgangspunktet brukt 1 disk til WinXP, og den andre til Linux.
Det du imidlertid bør huske på, er at du bør ha 3 partisjoner til Linux. En som inneholder basesystemet, på 10-20GB, en swap-partisjon på 512MB, og resten til en partisjon (/home) til personlige filer. Dette for å kunne leke deg med å teste ut diverse distroer, og evt. fucke opp systemet og reinstallere, uten å miste bruker-filene dine.
Dersom du bare har en disk, kommer det litt mer an på hvor mye ledig plass du har. Men det beste er å ha 3 partisjoner til Linux da også.
Swap er ganske unødvendig om man har 1Gb ++ RAM

Men, det har ingenting å si, om han bruker automatisk partisjonering i Ubuntu, så legger den seg inn etter Windows, eventuelt oppretter SWAP om det er nødvendig, og legger inn Windows i Grub automatisk.
Sitat av eh22 Vis innlegg
Tull eller ikke, så har det skjedd hos meg gjentatte ganger. -Både under Madriva, SuSE, Fedora og Slackware. -Med å fucke opp systemet, mener jeg å gjøre ting mer ustabilt, og lettere tilgjengelig for sikkerhetsbrister...

Er forøvrig enig med djxfade, mht supporten til Ubuntu. Men tror det hadde lønt seg å finne ut om det finnes noen i nærheten der du bor som kunne vist deg litt, og rett og slett kunne hjulpet deg med å sette opp systemet for det, første gang.
Vis hele sitatet...
Wine har ikke mulighet til å gjøre systemet mer usikkert, med mindre du prøver å kjøre det som root, eller med sudo. Dette blir man advart tilstrekkelig mot i alle FAQ og manualer for Wine. Det kan være du har fått et treigere system som følger av at et windowsprogram står å henger og tar opp masse ressurser, men om Wine ikke er på i det hele tatt gjør det ingen forskjell...
Trådstarter
hmm, her står det absolutt ingenting forskjell på begge partisjonene 2x 160. Begge har samme navn, samme plass. den eneste forskjellen er at på den ene partisjonen står det (0.0.0) og på den andre står det (0.1.0) dette er kun den eneste forskjellen som står..

hva kan forskjellen på tallene bety?
Sitat av cplpro Vis innlegg
hmm, her står det absolutt ingenting forskjell på begge partisjonene 2x 160. Begge har samme navn, samme plass. den eneste forskjellen er at på den ene partisjonen står det (0.0.0) og på den andre står det (0.1.0) dette er kun den eneste forskjellen som står..

hva kan forskjellen på tallene bety?
Vis hele sitatet...
Jeg regner med at X.0.0 står for disken, mens 0.X.0 står for partisjonen.
Den teller ifra 0, så 0.0.0 blir første disk, første partisjon, 0.1.0 blir første disk, andre partisjon...
Trådstarter
okei. så vis jeg instalerer på 0.1.0 partisjonen, så mister jeg ikke windows? vet du hvilken av dem windows ligger på ?
Jeg aner virkelig ikke hvem partisjon du har installert OS'et ditt på, det burde du ha oversikt over selv...

Jeg forslår at du tar en backup av filene dine, og prøver deg frem.. beste måten å lære på
Sitat av cplpro Vis innlegg
okei. så vis jeg instalerer på 0.1.0 partisjonen, så mister jeg ikke windows? vet du hvilken av dem windows ligger på ?
Vis hele sitatet...

Den ligger på 3'eren.
Trådstarter
hva mener du med 3eren ?
Sitat av cplpro Vis innlegg
hva mener du med 3eren ?
Vis hele sitatet...
Hvordan i allverden skal vi kunne se på maskinen din hvilken partisjon du har installert windows på? Although det normalt sett er default.
Trådstarter
ja men nå er jo problemer her at jeg ikke vet hvilken av dem som er default når begge står på samme navn ?
Jeg har et tips til deg. Hvis du starter installasjonen fra "Prøv Ubuntu/Mandriva", og ikke "Installer nå", så får du muligheten til å ta skjermdump av det du sliter med, også kan du poste bildet her på forumet. Det gjør det lettere for oss som kan hjelpe deg med problemene som dukker opp. Dersom du ikke før internettforbindelse, så legg bildet på en minnepenn etc.
Sist endret av Neutralizer; 21. oktober 2009 kl. 14:22.
Start opp på vanlig måte, med enten windows eller ubu live-cd og se da?
Mener å huske det sto under partisjons-manageren til ubuntu men.
Trådstarter
ja.. det alternativet står ikke der.. men det jeg kan gjøre er å starte installasjonen også ta bilde av skjermen når partisjonslista dukker opp. så kan jeg poste det på forumet
Eller du kan jo prøve deg fram. Har du to disker så tar du ut den ene. Da finner du fort ut hvilken du har windows på.