Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 659
Håper det er rett forum. Ikke akkurat noe med webutvikling å gjøre (heller det motsatte? (bruk)), men tenkte jeg skulle poste et tips. Bare så det er sagt, fant jeg scriptet et annet sted og modifiserte det ene litt.

Bruker det selv av og til, når jeg blir lei av lys/hvit bakgrunnsfarge, eller motsatt. Eller pga en dårlig designet side, som f.eks sammen med et uheldig fargeoppsett i windows lager lik farge på tekst og bakgrunn. Det er jo heller ikke begrenset til windows.

Tror ikke det går i IE, selv bruker jeg Opera. I den er det enkelt å legge til en egen snarvei som en knapp på verktøylinjen, ved å dra en link opp dit, og så slippe. Aner ikke om det fungerer med andre browsere.


Lagre de 2 scriptene under som egne filer (f.eks. i notepad, men det trenger jeg antagelig ikke å fortelle 99% av dere?), åpne de i Opera (fil - åpne) og dra linken "white" og "black" opp til verktøylinjen, så har du et par knapper du kan endre bakgrunnsfargen til de fleste/mange sider med. Forgrunn også selvsagt. Virker ikke på alle dog, jeg er litt usikker på hvorfor/hvilke. Beregnet på HTML da, det kan ikke gjøre noe med flash/java-sider.


Hvit tekst på svart bakgrunn:

Kode

<a href="javascript:(function(){var newSS, styles='* { background: black ! important; color: white !important } :link, :link * { color: #0000EE !important } :visited, :visited * { color: #551A8B !important }'; if(document.createStyleSheet) { document.createStyleSheet(%22javascript:'%22+styles+%22'%22); } else { newSS=document.createElement('link'); newSS.rel='stylesheet'; newSS.href='data:text/css,'+escape(styles); document.getElementsByTagName(%22head%22)[0].appendChild(newSS); } })();">Black</a>

Svart tekst på hvit bakgrunn:

Kode

<a href="javascript:(function(){var newSS, styles='* { background: white ! important; color: black !important } :link, :link * { color: #0000EE !important } :visited, :visited * { color: #551A8B !important }'; if(document.createStyleSheet) { document.createStyleSheet(%22javascript:'%22+styles+%22'%22); } else { newSS=document.createElement('link'); newSS.rel='stylesheet'; newSS.href='data:text/css,'+escape(styles); document.getElementsByTagName(%22head%22)[0].appendChild(newSS); } })();">White</a>
Glemte å si at svart bakgrunn sparer strøm på gammeldagse CRT-monitorer btw! (slå et slag for miljøet)
Sparer også øynene etter 24 timer foran skjermen