Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1167
Hei!
Jeg og dama skal på tur til Athen, Hellas i sommer og skal være der i 17 dager.
Vi har aldri vært i Hellas før og er interessert i å få en digg, opplevelses- og innholdsrik tur

Er det noen som har vært der, eller som har noen tips om hva vi kan/'må' gjøre, evnt. hva man ikke skal ta seg tid til? Vi har jo hele 17 dager, så tenkte å legge opp et ganske variert program med noen avslappings- og noen utforskningsdager.

I tillegg så kunne vi tenkt oss å lære oss litt om Athen/Hellas/Gresk mytelogi på forhånd, slik at vi får mest mulig ut av turen!
Er det noen som vet om noen gode filmer etc. om temaet?


Takk på forhånd!

- G-Force
Hadde jeg reist til Hellas igjen så ville jeg tatt en sightseeing til alle store historiske byggverk.
Jeg tror ikke jeg hadde giddet være i Athen i over to uker, men det er et fint utgangspunkt for å besøke andre øyer eller steder som ligger i nærheten. Fra Pireus finner du ferger som tar deg til alt som er moro (f.eks tar det 5-10 timer ned til Santorini, avhengig av hvilken båt man drar med)

I Athen:
- Akropolis, Parthenon og museet som ligger rett nedenfor. Det beste tidspunktet å dra dit er på ettermiddagen, så man kan gå opp på Akropolis rett før sola går ned
- Plaka - Den eldste delen av Athen
- Gazi - Nedlagt gasskraftsverk, nå party district. Konserter, partyfylla, og en del bra restauranter. Butcher Shop anbefales om man vil ha kjøtt

Øyhopping:
- Hydra - øya uten biler. Tar omtrent 3t fra Athen så man kan ta det som en dagstur, eller man kan kombinere det med tur til Spetses (ikke besøkt) og Poros (fint, men da vi var der sprang en kloakkledning lekk så hele byen luktet drit. Av den grunn har jeg et noe anstrengt forhold til stedet).
- Paros og Antiparos - midt i kykladene. Ganske stor øy med bra forhold for windsurfing
- Ios - Om man skal dra på superfylla drar man hit

Bare noen få tips fra de turene jeg har vært rundtomkring i Hellas. 17 dager er egentlig ikke så lenge, spesielt ikke om man vil innom et par øyer og starte/avslutte i Athen.
Det er MYE historisk og begivenhetsrikt i hellas! JEG ville ikke brukt så mye tid i Athen, da jeg synes dette er en litt kjedelig og grå/hektisk storby, men få for all del med deg akropolis (i soloppgangen om mulig) og sleng deg etterpå på en ferje til kreta. Her er det nok noe for alle, ta en buss eller lei bil/scooter så har du alt fra turiststrøk til utkantstrøk, landsbyer, utgravninger osv på en øy (så du slipper unødvendig mye båtreising altså, selvom det kan jo være tur det og). Mange bra turer med vandring i kløft bla. Havnet en gang i enden av en kløft og skulle til å avslutte, men synes vi så folk et lite stykke lengre borte, tok en titt og jommen var det ikke en tullete new zealandsk kunstner som hadde laga rede i et fjell og bodde ved sidenav et eldre par med en taverna. Virket ikke som at de hadde sett folk på en stund for de var sinnssvakt gavmilde og pratsomme. Ble overlesset med mat vi ikke hadde bestilt, rett fra hagen dems hvor det snøfta en gris og kakla noen kyllinger (-1..) Gamle kjerringa var fra ukraina og insisterte på å gi oss skyss opp til veien. (kjørte som en gal og så mer på oss enn veien..)
Athen er masete. Greit å ha sett. Anbefaler å reise en del rundt. Lei dere en bil f.eks og utforsk landet litt. Det er kjempemye å se om dere unngår de typiske turist-stedene rundt om i landet.
Anbefaler å drikke Retsina(Billig nasjonaldrikk - hvitvin med furunål) og ouzo i infødte drikkespisesteder, fks rundt Omonia(t-banestasjon) i Aten.
Grekere føler seg ofte beæret når du digger å drikke det og mye gøy kan skje.(Erfaring)
En venn av meg i Aten opplevde nylig å få en sandwich snappa ut av handa før den rakk fram til gapet,
så kort avstand til maten og knurr om folk rundt virker sultne.
Prøv gjerne å rote dere fram til en lokal metal-klubb seint om kvelden hvis dere lengter etter å kombinere arm i arm jenka og headbanging
Sist endret av Anderson; 23. januar 2014 kl. 22:44.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Kan gi ett tips og det er å lete etter spisesteder som ikke er i turiststrøk da det ofte er mye billigere, koseligere og roligere der.

Ellers er det jo akropolis og de andre gamle byggverkene som finnes der.
G-force's Avatar
Trådstarter
Mange gode forslag her! Vi skal se på det og diskutere litt...
Vi allerede tenkt ut at vi kommer til å ta noen dagsturer etc. til noen øyer evnt. noen nærliggende byer og steder.
Men etter at de fleste her sier at vi burde reise litt rundt så har vi begynt å tenkt på muligheten for å ikke bare bo på et sted (ved kysten utenfor Athen), men også bo noen andre steder.

Er det noen steder dere vil anbefale som det ikke er alt for vanskelig å komme seg til? Noen steder som er verd mer enn en dagstur? Jeg så at noen nevnte Kreta, men er ikke det litt vel lang? Bruker jo en hel dag bare på reising 1 vei...

Tar gjerne imot flere innspill!