Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 3762
Har du noen ambefalinger til spill til Linux? Del dem her
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Alt fra ID Software,
Doom serien, Quake serien, o.l

Penumbra (utrolig originalt og skummelt horror/adventure spill).

Ellers har man jo mye å spille via Wine, spess. Half-Life 2 o.l
EVE Online er lett match å sette opp med Wine
Du kan vel egentlig få til å spille det meste med Wine, men Linux er vel kansje ikke det Oprativsystemet man bruker til spilling
Jeg kom over et skikkelig artig online spill. Warsow. Det var faktisk veldig kult. Jeg er gennerelt veldig glad i å kunne hoppe i spill, så dette spillet var midt i blinken for meg Man går kanksje litt fort lei, men det er fint å ha som "nå har jeg ikke noe å gjøre i 40 min"-spill
Er sikkert artig å spille lan og
Sist endret av Pumazz; 16. juli 2009 kl. 21:27. Grunn: skriveleif
True Combat Elite er et online FPS spill som jeg kan anbefale. Ganske mye fokus på sniking, for de som liker det.
Tuxracer er jo gøy da.. Finnes både for Windows og Linux
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Som nevnt ovenfor, Penumbra serien, sjekk den ut man! Det er et genialt spill. Finnes for Windows GNU/Linux og Mac OS X.

Kan laste ned gratis demo fra nettsiden dems.
Battle of Wesnoth (som jeg måtte lide meg gjennom at min gamle roomie satt og mekket på hver eneste natt!)
FreeColonization
FreeCivilization
Uplink
Gnometris
Alle gamle Lucasarts-spill i ScummVM
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Return to castle wolfenstein og\eller Enemy Territory fungerer native.
TKM117's Avatar
Trådstarter
Takk for mange gode svar

Tenkte ikke så veldig avansert, bare vis du har en halvtime å slå i hjel eller lignende.

Husker et spill på Windows 95. Der skulle man skyte opp på noen aliens (bare noen få pixler) med forskjellig farge og poengsum. Husker også at man bare kunne ha 1 skudd i luften om gangen.

Noen som vet om noe slikt til Linux?

€€€€€€€€€€€€€€€€€€
€€€€€€€€€€€€€€€€
€€€€€€€€€€€€€€€€€€





________€€__________


Det lignet litt på "illustrasjonen" over
Det du nevner er vel galaga?

Kode

$ apt-cache search galaga
ketm - old school 2D-scrolling shooter
ketm-data - graphics and audio data for ketm
wing - Galaga-like arcade game
wing-data - graphics and audio data for wing
xgalaga - X11 version of the famous Galaga game
http://taufanlubis.files.wordpress.com/2008/03/linux-game-xgalaga.gif
xGalaga

break out

Kode

$ apt-cache search breakout
briquolo - 3D BreakOut clone
circuslinux - The clowns are trying to pop balloons to score points!
circuslinux-data - data files for circuslinux
gnome-breakout - Clone of the classic game Breakout, written for GNOME
lbreakout2 - A ball-and-paddle game with nice graphics
lbreakout2-data - A ball-and-paddle game with nice graphics (DATA FILES)
tecnoballz - breaking block game ported from the Amiga platform
eller arkanoid?

Kode

$ apt-cache search arkanoid
circuslinux - The clowns are trying to pop balloons to score points!
circuslinux-data - data files for circuslinux
tecnoballz - breaking block game ported from the Amiga platform


Jeg vil anbefale denne: http://scummvm.org/

Der kan du spille de fleste LucasFilm Games spillene. Monkey Island, Maniac Mansion, Day of the Tentacle m fl
Sist endret av fxxked; 17. juli 2009 kl. 11:34.
TKM117's Avatar
Trådstarter
Ja det var noe i den duren ja
Save: The Battle for Newerth er et "science fantasy" spill som kobinerer apspektene "real-time strategy" (RTS) og "first-person shooter" (FPS). Det hele tar sted i en fjern fortid hvor menneskeheten har ombygd samfunnet i følge av en apocalypse. Det hele blir truet av noen itelligente beist.

Spillet kan lastes ned på http://www.s2games.com/savage/index....ge=savageindex og er selføgelig gratis! Legg merke til at Savage 2 koster penger.

Ellers har du jo True Combat, en mod til Enemy Territory, som er et nokså realistisk FPS spill. Ganske gøy! Men desverre er det ikke så mange som spiller dette lenger (online).
Først en generell bit. Du kan jo ta en titt her for en liste, eventuelt se på hva wine støtter. Du kan også se igjennom pakkebehandleren (enklest legg til/fjern programmer) og se om du finner noe interessant der.

Så, spill:
-Battle for Wesnoth (nevnt tidligere) er et turbasert strategispill som foregår i en fantasyverden. Har spilt et par campaigns og det virker kult.
-Wormux er en worms-klone, men i steden for marker består lagene av bla gnuer, pingviner og (ild)rever.
-Også har man alltids nethack, der man er en karakter som utforsker en tilfeldig generert dungeon. Det er kanskje mest for spesielt interesserte.
Penumbra Collection (alle tre spillene) til Linux for en billig penge:
https://store5.esellerate.net/store/...ageCatalog.htm

velg Linux fra nedtrekksboksen hvis du får opp windows-versjon
Sitat av TKM117 Vis innlegg

€€€€€€€€€€€€€€€€€€
€€€€€€€€€€€€€€€€
€€€€€€€€€€€€€€€€€€





________€€__________


Det lignet litt på "illustrasjonen" over
Vis hele sitatet...
space invaders?
TKM117's Avatar
Trådstarter
Der har vi det

Kode

$ apt-cache search space|grep invaders
ninvaders - A space invaders-like game using ncurses
xinv3d - 3D space invaders for X
ninvaders:

Kode

                                         ,^,,^,,^,,^,,^,,^,,^,,^,,^,,^,                                    
                                                                                                           
                                         _O-_O-_O-_O-_O-_O-_O-_O-_O-_O-                                    
                                                                                                           
                                         _O-_O-_O-_O-_O-_O-_O-_O-_O-_O-                                    
                                                                                                           
                                         -o--o--o--o--o--o--o--o--o--o-                                    
                                                                                                           
                                         -o--o--o--o--o--o--o--o--o--o-                                    
                                                                                                           
                                                                                                           
                                                                                                           
                                                                                                           
                                                                                                           
                                             :                                                             
                                                                                                           
        ###                 ###                 ###                 ###                                    
       #####               #####               #####               #####                                   
      #######             #######             #######             #######                                  
      ##   ##             ##   ##             ##   ##             ##   ##                                  
                                                                                                           
                                                                                                           
/-^-\                                                                                                      
                Level: 01 Score: 0000000 Lives: /-\ /-\
Sist endret av fxxked; 20. juli 2009 kl. 01:14.
De fleste \ alle spillene som bruker source engine virker på Linux med wine \ cedega og crossover.
dette er en liste over spill jeg har spilt med wine:
- Oblivion ( med oldblivion patchen )
- half life\CS source og 1.6\sin emergency etc
- Unreal spillene ( er usikker på Unreal 3, men tror det kommer til å virke)
- Battlefield 1942, Battlefield 2 virker, men har ikke fått det til med punkbuster
- Call of duty 1,2 & modern warfare
- spore
- World of warcraft
- Lord of the rings online
- S.T.A.L.K.E.R
- Need for speed most wanted og de nyere spillene
- Pariah
- Max payne

Dette er de spillene jeg kommer på

Edit:
OpenGl baserte spill virker somregel bra på Linux, da det er nativ support på linux,
i motsetning til Directx svineriet
Sist endret av bz3rker; 20. juli 2009 kl. 03:32. Grunn: info
ninvaders er fint som snus^^^
Morrowind og de to tilleggspakkene fungerer utmerket i Wine! Trur de faktisk er listet som "premium".
Eve Online ftw!

(i wine såklart)
Sist endret av RandomiZed; 20. juli 2009 kl. 19:53.
Trur du kan ta deg en sjekk på Wine sine hjemmesider, her har de flere lister på spill som fungere.
Du har en liste som heter"premium" som fungerer som smurt, en annen som heter "gold" osv.. Alt etter gold er vel bare å utelukke hvis du vil ha en verdig spillopplevelse

http://appdb.winehq.org/objectManage...ge=25&iPage=13 Her har du alle spill og programmer som fungerer. (Husk å sjekke filterene)

På forsiden har du også en top 10 liste over premium og gold games.
Sist endret av Prognisse; 20. juli 2009 kl. 20:09.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg bumber denne tråden for å se om noen vet om noen brae spill.

Jeg liker disse:
Assault Cube
Enemy Lines7
Battle for Wesnoth
OpenArena
Og selvfølgelig Visual Boy Advance til å spille GameBoy spill

Noen som har flere?
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Jeg bumber denne tråden for å se om noen vet om noen brae spill.

Jeg liker disse:
Assault Cube
Enemy Lines7
Battle for Wesnoth
OpenArena
Og selvfølgelig Visual Boy Advance til å spille GameBoy spill

Noen som har flere?
Vis hele sitatet...
Penumbra serien
Takk, skal sjekke ut den

Dumt at full versjonen ikke er gratis, men bukta har vel svaret
Rart at ingen har nevnt det ultimate nFF.linuxspillet; Bzflag!
American Army er laget av den amerikanske hæren og utviklet til blant annet Linux.
Litt arbeid og innstalere men ellers eit drit bra spel! anbefaler det på det sterkeste! Både til Windows og Linux.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Rart at ingen har nevnt det ultimate nFF.linuxspillet; Bzflag!
Vis hele sitatet...
Støttes! BZFlag er også multiplattform, slik at du kan spille mot dine uheldige venner som ikke har byttet til Linux enda.
Sitat av Rubs93 Vis innlegg
American Army er laget av den amerikanske hæren og utviklet til blant annet Linux.
Litt arbeid og innstalere men ellers eit drit bra spel! anbefaler det på det sterkeste! Både til Windows og Linux.
Vis hele sitatet...
Kan du linke til siden med download? Jeg er ikke sikker på hva jeg skal laste ned.

BZFlag har jeg lastet ned, men jeg har ikke spilt enda. Skal se om jeg får tid litt senere. Kansje noen her joiner?
Sist endret av onClipEvent; 7. juli 2010 kl. 20:52.
123spill og 1001spill.no funker vell kansje på Linux?
▼ ... over en uke senere ... ▼
#Offisielt Trønder
om du lurer enda så er det en side her ---> http://appdb.winehq.org/
som viser en god del spill
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Jeg bumber denne tråden for å se om noen vet om noen brae spill.

Jeg liker disse:
Assault Cube
Enemy Lines7
Battle for Wesnoth
OpenArena
Og selvfølgelig Visual Boy Advance til å spille GameBoy spill

Noen som har flere?
Vis hele sitatet...
AssaultCube kan jeg anbefale på det varmeste. Kanskje du også bør ta en kikk på statistikksystemet som enkelte public servere rapporterer til:

http://ladder.tearyoudown.com
BZFlag FTW

Anbefaler og Cube 2 Saubatren og Assault Cube

CounterStrike2D har en versjon for windows du kjører slik:

Kode

./CounterStrike2D -24bit [-win]
Her er en side med lenker til debian pakker med spill: http://www.playdeb.net/
Sist endret av fxxked; 29. juli 2010 kl. 23:26.
Globulation 2

Dette er et real time strategispill med et litt annerledes konsept enn det man er vandt til. Grafikken er superenkel, men selve gameplayet er kjempemorsomt. Jeg vil anbefale dette til alle som liker strategispill med litt substans.
World of Goo er også kult. Eneste at det koster penger -_-
Ultimate game til Ubuntu:

åpne "kjør", skriv "gegls from outer space"

Rawr*
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Kan du linke til siden med download? Jeg er ikke sikker på hva jeg skal laste ned.

BZFlag har jeg lastet ned, men jeg har ikke spilt enda. Skal se om jeg får tid litt senere. Kansje noen her joiner?
Vis hele sitatet...
http://http://americasarmy.filefront..._Install;49654

Trur dinne linken fungerer
▼ ... over en måned senere ... ▼
Lister opp noen flere:
Glest
Warzone 2100
Teeworlds
TORC
Minecraft
Warzone 2100 er et av de bedre strategispillene jeg har spilt, både på linux og PC.
Konseptet er enkelt, du kjøper deler til tanks, og setter de sammen som du vil.

Litt tungvindt å komme i gang med, men jeg synes det er et konge-spill. For meg personlig det beste spillet som jeg har spilt på linux.

Finner det i "Legg til/ fjern programmer" i Ubuntu.
Sist endret av Jannis!; 4. oktober 2010 kl. 11:14.