Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 1911
Hva er det som virkelig skjer med oss som faktisk er de som skal overta dette landet?

i 2001 var det i underkant av 5 700 000 stemmer registrert når finalen i BigBrother gikk av stabelen. det er høyere enn befolkningstallet i Norge.
Samtidig, i 2001, hadde Norge det laveste antall stemmer ved stortingsvalg siden 1927.

Er det faktisk sånn at reality TV-show, og hvem som vinner der, er viktigere for folk nå for tia enn å følge med på hva som skjer i landet, og kunne være med på å bestemme det?

Man må selvfølgelig ta i betraktning at det er også folk som ikke har stemmerett fordi de er under 18 som er endel av de som stemmer på BB, men jeg tror ikke det er -så- stor prosentdel at det utgjør en avgjørende forskjell.

Så hva skjer? BigBrother og andre realityshow har blitt viktigere enn å være med å bestemme hva som skjer i det landet vi bor i?
jeg mener alle har *plikt* til å stemme. alle har ansvar for landet, og det minse vi kan gjøre er i det minste å avlegge stemme når det skal bestemmes hvem som skal styre landet.
når det gjelder BB, så er det nok en liten gruppe fanatikere uten liv og egen telefonregning som sitter hjemme forran tv'n og stemmer villt og hemningsløst, så det tallet kan vel knappt sammenlignes med stortingsvalg der hver person kun kan stemme 1 gang.
Mange har også sine grunner for ikke å stemme ved Stortingsvalg, jeg har mine, og som cavey sier, det finnes nok "fanatikere" som stemmer til krampa tar dem for å få "yndlingsdeltageren" til å vinne. Kanskje vi på den andre siden trenger flere politiske partier? Eller ikke partier i det hele tatt?
Better than thou.
Vedder 50 kroner på at man ved neste stortingsvalg kan stemme via SMS eller hva nå det blir da.
bah, rød valgallinase kommer aldri til makta uansett, så det er ikke stor vits

mm
grunnen til at det er mer stemmer på BB en valget er fordi 50.000 sløvinger sitter hjemme og ringer 1000 ganger hver og setter inn en stemme.
mia
mia's Avatar
Trådstarter
Jeg vet også at det er derfor. poenget mitt var at jeg ikke fatter helt hvorfor folk heller gidder å bruke energi på det, enn på å bry seg med noe -litt- mer viktig som angår fremtiden deres.
Norge kommer til å gå under en dag anyway... Dette er bare starten på helvetet...

Anyway, hadde jeg bare kunne stemt da :/
Opprinnelig postet av Prazor
Norge kommer til å gå under en dag anyway... Dette er bare starten på helvetet...
Vis hele sitatet...
Det påstås at det er i helvete alle bra damer og musikk ender opp. Jeg kan ikke tenke meg å sitte i himlen å se på Gro Harlem og digge til M2M, nei da sitter jeg heller og digger etter Satyricon og ser på en god klassiker av Jenna Jameson
Jeg mener at de som ikke stemmer har heller ingen rett til å klage.
Vis hele sitatet...
Pisspreik... folk i Norge har ikke noen reel makt uansett, derfor er det mange som ikke gidder å stemme. De har da uansett like mye rett til å klage som alle andre.
Har mistet litt troa på Demokratiet Norge. Høyre vant helt klart valget, men KRF får statsministeren. Hvorfor? Er det fordi KRF sa til Høyre at hvis ikke Kjell MB blir statsminister, så kommer vi til å stemme imot alle forslagene deres?
Vi kommer aldri til å få gjort noe i dette landet, så lenge det er mindretallsregjering/koalisjonsregjering.

PS! Jeg stemte ikke på BB-"valget", men jeg stemte på Stortingsvalget, riktignok stemte jeg på DPP... Kanskje som en liten protest mot en system jeg ikke synes fungerer særlig bra.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
winston churchill: demokratiet er et bedritent system, men det finnes dessverre ikke noe bedre alternativ
Er enig med deg Xtrax, er litt rart at Krf som ikke hadde halvparten så mange stemmer som høyre, skal ha statsminister. Når jeg får stemmerett så vet jeg ikke hva jeg skal stemme på, synes alle partiene lover og lyger like mye.
Jeg stemmer på stortings valget og har ikke sett en eneste bigbrother episode (Sant!).

Jeg vil bare opfordre alle som vurderer å stemme eller skal stemme for første gang til å se litt på partiet de syntes er best.

For eksempel les partiprogramet.
jeg begynner stort sett aa gi faen, pga at uansett hva man stemmer saa blir det det samme uansett, det eneste som kan forandre det er hvis man velger et veldig radikalt parti, men de faar ikke nok stemmer uansett, det er ikke det alsaa jeg stemte jeg under valget....

stemte DPP
"vil du stemme ut Carl I Hagen, ring 814 00 304! eller send sms: pælm ut 04"
Opprinnelig postet av Apraksin
winston churchill: demokratiet er et bedritent system, men det finnes dessverre ikke noe bedre alternativ
Vis hele sitatet...
Eh, var ikke det Churchills ord om "kapitalismen" ?
Opprinnelig postet av AnaMorph0s|s
Kanskje vi på den andre siden trenger flere politiske partier?
Vis hele sitatet...
oh yeah.

jeg oppfordrer alle til å få tak i neste utgave av anarkist avisa "system feil" og lese den. der finner du blant annet bilde av meg hvor jeg, som en av fem på gata, uttrykker mitt syn på politikere i norge, samt driver propaganda for det nye storslåtte partiet fra sandefjord - Uenighets partiet. jeg deler leder stillingen for dette nye og tildels pretensiøse partiet med manjakken, selv om han ikke ble intervjuet. ikke bare er han mindre interessant, mindre fotogen og mye mindre snakkesalig, men først og fremst fordi vi krangler også ofte mye om hva det er vi egentlig står for.
om man legger sammen noen av de forskjellige meningene partiet representerer, vil man finne at vi er både for og imot EU, homofile, Eiffeltårnet, servering av potetgull på utesteder, store høyder, Carl I. Hagen, RV, anarkister, brus med Kiwi smak.. ja, listen er lang. mange er tilogmed uenige i om de faktisk er medlemmer av partiet.

hovedsaklig legger vi stor vekt på å få satt ned aldersgrensen for å kunne avgi stemme ved kommune og stortingsvalg, da ingen av oss har stemmerett.

"Uenighets Partiet - Vi er folk flest."
nei. dere har nok rett. demokrati er noe tøys...
leve eneveldet!

hjelp meg til makta så skal jeg ordne opp!
Opprinnelig postet av araziel
nei. dere har nok rett. demokrati er noe tøys...
leve eneveldet!

hjelp meg til makta så skal jeg ordne opp!
Vis hele sitatet...
Bah, vi lever i dag i et såkalt in-direkte demokrati, men det minner mer om et slags oligarki, hvor et fåtall av innbyggerne bestemmer over alle de andre. En vanlig "borger" som deg og meg har ikke en fjøyt de skulle ha sagt, ikke engang i lokale spørsmål. Da må du igjennom et seigt byråkratisk parti-system og slikke folk etter rompa for å komme til makta. Og når du endelig sitter i en slags maktposisjon har du blitt så hjernevaska av all parti-propagandaen rundt deg at du har blitt "en av dem" du og.
mia
mia's Avatar
Trådstarter
ana; engasjerer man seg, får man noe å si. jeg, som sitter som nestleder i skien u.råd er faktisk med å bestemmer veldig mye av det som skjer i skien ang. ting som angår barn og unge. i tillegg til det, har vi 100k vi deler ut hvert år, til ungdommer som søker om støtte til arrangementer osv. vi var blant annet med å starte den skatehallen som er i skien. vi har også representanter i hovedutvalget for kultur og utdanning.

hvis man engasjerer seg litt utad, ikke bare sitter inne på rumpa med alle forslagene og ideene sine, kan man faktisk komme et stykke med det. det er faktisk ikke -så- vanskelig å lirke noen tanker inn i bakhodet på politikere, og det hjelper. tro det eller ei.

med en negativ innstilling kommer man hvertfall ikke fremover.
Sist endret av mia; 6. mai 2002 kl. 10:32.
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
det er jo mange som stemmer flere ganger da, hehe
Tror det beste hadde vært å fått innført president og avsatt kongen. Har vi en president, så vil jo denne personen få endel makt, og vi vil nok kunne oppleve litt forandringer. Slottet fungerer jo bra som noe à là the White House.
Men blir Bondevik president, da skyter jeg meg
min mening om BB, tragisk, men gøy å se på en gang i mnd, altså 3 ganger på en BB serie, er helt enig mia\, det er faen meg skremmende at det norske folk er villig til å stemme flere ganger, men at dem ikke gidder å gå til en stemmeboks og stemme på et parti her i norge er rimelig lame