Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 17108
Skal på interrail i sommer, men jeg er bare en 17-år gammel gutt. Skal sammen med 2 andre som er 18 og en til som er 17. Det jeg lurer på, er hvor strenge de er med aldersgrenser på utesteder i land som bl.a. Tyskland, Frankrike, Tsjekkia, Italia. Er de like strenge som her i Norge, eller vil det være en smal sak å komme inn på utesteder? Er det noen her som har erfaringer med lignende?
Google er en kjekk sak.

http://no.wikipedia.org/wiki/Aldersg...holkonsumering

Har selv ingen erfaring med noen av nevnte land men mesteparten har en grense på 16 år for øl å annet ikke-brennevin.
Så lenge du ikke ser ut som du er 14 så kommer du inn på de fleste utesteder, må nok regne med at noen plasser kan du bli avvist.
Jeg vet vertfall at i Østerike og Tyskland er det 18år's grense for og komme inn på de fleste utestedene, men vertfall i disse to landene kan man få foreldrene sine til og skrive under og fylle ut en såkaldt "Muttizettel", noe som innebærer at foreldrene dine kan overlate ansvaret til en annen person som er over 18år(feks. en av de du skal på interrail med) og om du så viser denne lappen og legitimasjonen din til dørvakta kommer du inn på mesteparten av utestedene



Link til "Muttizettel" Mal og mer info(På Tysk)
http://partyzettel.de/?Willkommen-auf-Partyzettel.de!
En annen ting du også burde lese litt om når du skal til Tyskland http://www.germanpulse.com/2013/01/1...ct-in-germany/
I norge bruker vi falsk leg, i Tyskland og Østerrike bruker man falsk "mutizettel" Lykke til! Kommer nok inn så lenge du ikke er snydens og oppfører deg pent. Alle utesteder utenfor Norden er på papiret bare ute etter å tjene penger, så om du ikke slipper inn revurdèr hva du evt gjorde galt.

Edit: quota personen over meg ^^
Sist endret av CH0KE; 26. mars 2014 kl. 02:02.
Anime FTW
29 4
Bor i Østerrike, her er det for det meste 16-års grense på de fleste utesteder (16 for å kjøre øl, 18 for sprit)
Når jeg bodde i Frankrike var det 16 år på de fleste stedene. Er man i følge med en myndig person så pleide de ikke å bry seg overhodet. Dette er mange år siden så mulig det har blitt noen forandringer.
Hahhaa, nice! Gjorde akkurat det samme når jeg var sytten. Dro med to kompiser på 18 og 17år.
Slik jeg husker det fra der hvor vi var:

Danmark- 16år for å kjøpe en halvliter vodka på 7eleven Dro ikke på utested, Christiania istedenfor.

Tyskland- 18år, men ikke like strenge på aldersgrense som i Norge.

Nederland- 18år. Er du i Amsterdam kommer du inn på mange utesteder/coffeshops med fake eller ikkenoe legg så lenge du holder deg til turiststedene og området rundt RLD(Så lenge du ikke ser ut som du er 14).

Luxemburg- 17år på utesteder og sprit.

Frankrike- 18år. Kommer inn med fake legg(Så lenge du ikke ser ut som du er 14), pass på å ha på finklæra.

Spania- Du trenger verken legitimasjon eller finklæra her, party hard!

Som nevnt over her så er det vel offisielt 18-års aldersgrense i Tyskland. Var i Tyskland i 5 dager for en uke siden, kjøpte drikke på butikker og var på utesteder hver dag, men ble aldri spurt om legitimasjon. Er 18 år selv, og synes ikke akkurat jeg ser noe eldre ut.

Flere av de jeg var med derimot måtte vise legitimasjon på butikken, men aldri på utesteder så vidt jeg vet. Men det er nok veldig varierende fra butikk til butikk og utested til utested. Ser du veldig ung ut kan du nok regne med å bli spurt enkelte steder.
I Tsjekkia er det 18 års grense, men hvis du ser eldre ut går det ofte greit, men de sjekker hvis du ser ung ut. Utestedene får bøter hvis de selger alkohol til ungdom under 18, så det kan være litt problematisk hvis du ikke ser ut som du er over 20. Er som regel litt strengere i sentrum av Praha og steder hvor turistene oppholder seg..
Var i tyskland når jeg var 16-17 og hadde ikke noen problemer med å komme meg inn. Ble spurt om legitimasjon en gang, men klarte å snakke det bort. Har og vært i tsjekkia og polen, møtte ikke på noen problemer med å komme meg inn på uteplasser (var da 18, men kan ikke huske å ha blitt spurt om legitimasjon).
Trådstarter
2 0
Takker for mange gode svar! Dette er til stor nytte!
Noen peiling på Italia ??
Sitat av Oddiii Vis innlegg
Noen peiling på Italia ??
Vis hele sitatet...
Min erfaring er at de ikke bryr seg, i det hele tatt.
Har vært i spania mange ganger, og jeg har fått kjøpt drikke der siden jeg var 14. Da jeg var 15 var jeg i Kreta i hellas. Der var det 25 års aldersgrense på sprit, og de var veldig strenge på øl og slikt i butikken. På utesteder brydde dem seg ikke.

Det er veldig lett å bruke fake leg i utlandet, siden dem som jobber i butikker etc på kjente turiststeder er vand med folk fra hele europa, som kommer med alle mulige typer ID. Du kan lime et bilde på et busskort, så kjøper dem det...