Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 37269
Vi har fått utdelt bærbar pc på skolen, men det går jo ikke å gjør noe så er det noen som vet en måte å få logga inn som administrator på?
Standar passordet for administrator brukeren på alle pc'ene i Hordaland er ihvertfall:
55rA7sk&
Resette passordet ved å ta ut bios-batteriet / jumper?

Men jeg hadde uansett prøvd med en linux live cd som knoppix eller ubuntu først, dersom du er heldig har ikke "oppstart fra cd" blitt slått av, du kan da jobbe på maskinen som administrator uten å hacke den.
Og dermed slippe eventuelle problemer når/dersom det blir oppdaget at du har fjerna BIOS/administrator passordet...

Ophcrack er også en mulighet...

Har du windows xp eller vista?

[EDIT:] Dersom du har en skole-pc av typen Dell Latitude D520...
Sist endret av Turbolego; 7. mars 2008 kl. 18:07.
Sitat av Turbolego
Resette passordet ved å ta ut bios-batteriet / jumper?

Men jeg hadde uansett prøvd med en linux live cd som knoppix eller ubuntu først, dersom du er heldig har ikke "oppstart fra cd" blitt slått av, du kan da jobbe på maskinen som administrator uten å hacke den.
Og dermed slippe eventuelle problemer når/dersom det blir oppdaget at du har fjerna BIOS/administrator passordet...

Ophcrack er også en mulighet...

Har du windows xp eller vista?

[EDIT:] Dersom du har en skole-pc av typen Dell Latitude D520...
Vis hele sitatet...
det er en HP Compaq 6715b med Windows PRO

jeg liker ikke linux^^
Får å boote med linux må du først fjerne bios passordet og endre rekkefølgen ting skal boote i. laget en tut på dette i samletråden for skole pcer.


[center]FJERNE BIOS PASSORD PÅ HP COMPAQ 6715b
Hordaland's skole pc
[/center]


Etter snart 3-4 timer fant jeg endelig ut hvordan jeg skulle klare dette. (med KyrreV sin hjelp også)

Skal ta det stef for steg. Legger kanskje opp bilder senere.

1. Øverst på tastaturet er det noen små "tapper" du kan dra litt bak. Gjør det
2. Sku ut 2-3 skruer under som er merka med et keyboard.
3. Løft tastaturet opp
4. Fjern bios batteriet for 10-15 min.
5. sett det inn igjen. + skal peke der det er en liten opning
6. Sett på igjen tastaturet (husk tappene)
7. Start pcen på nytt med batteriet utav. La den gå på strøm, og bare det
8. Voilà! I oppstarten trykker du F10 og du er inne i Bios!

Endre bios passord

1. Boot opp og trykk F10.
2. Gå på Security -> Setup Password.
3. Skriv inn nytt passord.

Gjør det mulig å boote fra cd

1. Boot opp og trykk F10
2. Skriv inn ditt nye bios passord
3. Gå på System Configuration -> Boot Options
4. Multiboot -> Enable
5. Trykk en gang på "Optical Disk Drive", så endrer den seg automatisk til Second, og USB CD-ROM til First.
Vis hele sitatet...
Unasett.. Passordet er 55rA7sk&
Sist endret av oom; 7. mars 2008 kl. 18:20.
Sitat av OoM
Får å boote med linux må du først fjerne bios passordet og endre rekkefølgen ting skal boote i. laget en tut på dette i samletråden for skole pcer.




Unasett.. Passordet er 55rA7sk&
Vis hele sitatet...
passordet på biosen er 55rA7sk&[/quote] eller på administrator?

men jeg vil bare komme meg inn som administartor å ikke boote linux live cd
jeg kan ikke formatere hele pcn heller fordi da kommer jeg meg ikke inn på tråløs nette på skolen
Administrator passordet på skole pcen er: 55rA7sk&

Du logger deg inn ved å skrive inn Administrator som brukernavn etterfulgt av
passordet, som da er "55rA7sk&".
Sitat av OoM
Administrator passordet på skole pcen er: 55rA7sk&

Du logger deg inn ved å skrive inn Administrator som brukernavn etterfulgt av
passordet, som da er "55rA7sk&".
Vis hele sitatet...
Det funker ikke til meg
prøvde både å logge inn på VGS, STFK og denne datamaskinen
Sitat av Mcmak
Standar passordet for administrator brukeren på alle pc'ene i Hordaland er ihvertfall:
55rA7sk&
Vis hele sitatet...
how could you!
Jeg prøver å boote fra ubunu live. Men funker faen ikke :P
På skole-pc'ne ved min skole går det ann å skru ut 2 skruer i undersiden av maskinen, og trekke ut hardisken fra en skuff...
Dersom man på forhånd har satt en linux live cd i cd-rom'n, vil maskinen automatisk boote fra cd-rom'n fordi det ikke er noen harddisk i maskinen...

Hvorvidt dette er riktig med andre pc'r, vet jeg ikke...
har dere glupinger funnet ut admin passordet finner dere nokk ut BIOS passord og
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hei. Hva er brukernavet? det funker ikke med Administrator!!!
Måtte registrere for å svare på denne her, altså xD

Vi har også fått bærbar PC på skolen, og jeg ordnet meg admin bruker på denne måten:
1. Last ned Hirens boot CD
2. Brenn den ut
3. Boot fra den
4. Velg "Next page"
5. Velg "Password & Recovery tools"
6. Velg SAM fila til windows installasjonen du skal "cracke" =P
7. Du får en liste med alle brukerne på PCen
8. Velg Administrator
9. Velg CLEAR PASSWORD
10. Ta ut boot cden og slå på PCen på normalt vis
11. Logg in med brukernavn administrator uten passord

DU ER INNE

Thank me later
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei. Hvordan skal eg brenne den ut på CD? hvilken fil type skal eg brenne den ut i? Og skal extract det først eller?
buskerud er stand. Interc00ler
Hat på denne tråden. Nydelige poster. At dere ikke legger ut ett innlegg i TA med overskrift "Vi gjør jobben til alle IT medarbeidere på skoler ett sant helvete" Ser alt fra råd til hvordan man finner administrator passordene, fjerning av bios passord. Det er sikkert en grunn til at elever ikke skal ha administrator passord, jo pga det lager bare masse kødd. Man skal jo faktisk lære noe på skolen, ikke proppe pcen full av spill, og annet dritt. Guuud så forbanna irriterende.
Hva går det av deg ravenops? Det er lærerikt for dem dette her. Og det at de "propper" PCen full av spill er vel ingen grunn til at de ikke skal lære. Da kan de spille i friminuttene. Og en annen ting. Videregående skole er valgfritt, så de bestemmer selv hva de vil gjøre med tida deres, bare de ikke forstyrrer andre elever som prøver å lære.
Poenget med å ikke gi elevene administrator tilgang på maskinene er jo at det ville vært ett rent helvete virus messig.

Hvor lang tid tror du det tar før elevene hadde hatt maskinene fulle av virus og spyware skjit hvis de kunne legg inn hva de ville?

På den andre siden, hvorfor skulle de trenge å ha admin rettigheter? Maskinene lånes ut til elevene for at de skal kunne bruke de til skolearbeid.

Er enig at det kanskje føles litt dumt fra eleven sitt synspunkt, men fra IT admin sin side er det absolutt ikke en god ide å gi elevene admin rettigheter

Det går også litt på det at elevene kun skal ha begrensete rettigheter under eksamen og lignende hvis de skal bruke maskinene de har blitt tildelt. Man må være sikker på at de ikke kan jukse/kommunisere på noen måte.
Sitat av Clr
Hva går det av deg ravenops? Det er lærerikt for dem dette her. Og det at de "propper" PCen full av spill er vel ingen grunn til at de ikke skal lære. Da kan de spille i friminuttene. Og en annen ting. Videregående skole er valgfritt, så de bestemmer selv hva de vil gjøre med tida deres, bare de ikke forstyrrer andre elever som prøver å lære.
Vis hele sitatet...
Hverken orker jeg, eller gidder jeg å skrive ett mer omfattende evne.
Poenget mitt var att slike tråder er uheldige for IT Arbeidere på skoler.
Og det tror jeg innerstinne de fleste er enig i.
Sitat av ravenops
Hverken orker jeg, eller gidder jeg å skrive ett mer omfattende evne.
Poenget mitt var att slike tråder er uheldige for IT Arbeidere på skoler.
Og det tror jeg innerstinne de fleste er enig i.
Vis hele sitatet...
Jeg vil heller tro at det er heldig for IT-arbeidere på skoler at elevene finner slik informasjon på internett, for om elevene kan finne ut av hvordan man gjør det, kan IT-folket også finne ut hvordan man gjør det og tette slike "hull" om man kan kalle det for det., og dermed blir datasystemet på skolen sikrere for IT-arbeiderene.
Selv om jeg forstår de IT ansvarlige på skolene rundt om kring, så er det noe sant i det Markus sier. Når elevene tester sikkerheten, kan IT ansvarlige lære av dette de også.
Og det at elevene "hacker" skolen sin sikkerhet og får administrator passord betyr jo ikke nødvendigvis at de ikke holde på med skole arbeid

Men dette emne kommer jo litt inn på etikk og moral også. Mange elever kan ikke nok om emne til å gidde å prøve eller har ingen interesse i å prøve. Men så har du dem som liker å prøve seg på forskjellige ting. Etikk og moral sier jeg bare
Det er egentlig det samme med torrents på nettet, nå du laster ned ulovlig materiale som programvare og musikk som egentlig skulle vært kopibeskyttet. Her kommer også etikken og moralen inn.

Jeg tror dette kommer til å være en evig kamp mellom IT ansvarlig og elevene. Sånn er det nok bare. Og en siste ting. Det er jo greit at en del av dere er imot dette og syntes at folk ikke skulle spørre her på nFF om emnet, men det er et bra emne å diskutere. Veldig lærerikt for mange og selv om det er en diskusjon betyr jo ikke dette at det settes ut i praksis.
Hva er lærerikt ved at fks administrator passordet til Hordaland fylket ligger ute for alle på NFF?
Hva kan vi som IT ansvarlige gjøre for å forebygge at elever skrur opp pcer og resetter bios passord?
Dette er ting som jeg hentet direkte fra denne tråden. Og som du never er heldig!
Kan neppe si meg enig det...
Hvis det er bærbar PC så er det lite dere kan gjøre, men stasjonær PCer kan dere jo f.eks låse selve PCen inn og bare ha kabler ut til mus, tastaur og skjerm? Da kan de ikke skru den opp i hvertfall. De kan heller ikke bruke CD stasjonen. En tanke...

Men alt kommer jo til det jeg har nevt tidligere da...
Etikk og moral... Say no more
Uansett hvor mye man vrenger å vrir på saken står jeg forsatt ved at slik informasjon bør ikke publiseres på forum. Vil ikke gå inn på Etikk og moral diskusjonen, men har sterke meninger om den saken også

Dette blir nok siste posten min på denne saken, vil ikke dra det for langt ut.
Har varselet om regelbrudd, og håper først og fremst for IT gjengen i Hordaland at dette blir om ikke slettet i værtfall sensurert. Om det da ikke er en villbass som farer med tullepassord.
Sitat av Clr
Hvis det er bærbar PC så er det lite dere kan gjøre, men stasjonær PCer kan dere jo f.eks låse selve PCen inn og bare ha kabler ut til mus, tastaur og skjerm? Da kan de ikke skru den opp i hvertfall. De kan heller ikke bruke CD stasjonen. En tanke...

Men alt kommer jo til det jeg har nevt tidligere da...
Etikk og moral... Say no more
Vis hele sitatet...

Det er ganske vanlig på vgs rundt omkring allerede.
Er en grunn til at elevene ikke får admin rettigheter ja, men det er jo lærerikt at de lærer seg hvordan de skal tilegne seg dette uten lov?`eller?
» Innlogget som elev (går ikke med gjest).
» Høyreklikk på "min datamaskin" -> Behandle
» Lokale brukere og mapper -> Brukere
» Høyreklikk på "Administrator" -> "Angi et passord"

Nå har du garantert nullstillt passordet, hvis du svarte riktig på kommende spørsmål.

» Logg ut elev-bruker.
» Logg inn som administrator.

Hvis det er DeepFreeze vil det ikke gå å restarte, men logg ut og inn igjen vil fungere. Dog, for å nå administrator kontoen må du nok også starte opp og gjøre hele prosessen i sikkerhetsmodus. Og uansett om du får nullstillt passord, vil DeepFreeze stille det tilbake igjen.

Men det er det jeg kan hjelpe med, uten å ta i bruk andre programmer.
Nja Gromstad2... Det er jo her, som jeg har sagt tidligere at etikk og moral spiller inn. Hvor mye en person er villig "å gjøre" er jo opp til personen selv.

Når jeg gikk på vgs så hold jeg og noen andre på å tulla litt. Var så lei av sikkerhets prog. de brukte der. Vi fjerna det og spillte CS i friminutta. Gleden varte i 2uker til IT ansvarlig fant ut hva vi drev på med. Han tok alle PCene fra oss i 2mnd :P Men passa fint for i dette skjedde i februar-mars, så det var fint vær å sitte ute å røyke
ravenops: Adminpassordet fant jeg bare dager etter vi fikk PC-ene. Andre har også funnet det og delt det med andre, og alle IT-admins på VGS i Hordaland vet garantert om at elevene kan passordet.

Nå er det snart et år siden, og de har enda ikke endret passordet.

Jeg tror de kommer til å endre det i sommer, da vi må levere inn PC-en, og de ghoster alle sammen.

Så går det 2-3 dager etter vi får dem til noen har funnet det igjen, med mindre passordet er så langt at det er umulig å bruke rainbow tables.
▼ ... over et år senere ... ▼
vet at denne tråden er nesten ett år gammel, men jeg ville bare bemerke en liten detalj som ble glemt i beskrivelsen av hvordan man fjerner biosbatteriet.
Får å boote med linux må du først fjerne bios passordet og endre rekkefølgen ting skal boote i. laget en tut på dette i samletråden for skole pcer.



Sitat:
FJERNE BIOS PASSORD PÅ HP COMPAQ 6715b
Hordaland's skole pc



Etter snart 3-4 timer fant jeg endelig ut hvordan jeg skulle klare dette. (med KyrreV sin hjelp også)

Skal ta det stef for steg. Legger kanskje opp bilder senere.

1. Øverst på tastaturet er det noen små "tapper" du kan dra litt bak. Gjør det
2. Sku ut 2-3 skruer under som er merka med et keyboard.
3. Løft tastaturet opp
4. Fjern bios batteriet for 10-15 min.
5. sett det inn igjen. + skal peke der det er en liten opning
6. Sett på igjen tastaturet (husk tappene)
7. Start pcen på nytt med batteriet utav. La den gå på strøm, og bare det
8. Voilà! I oppstarten trykker du F10 og du er inne i Bios!

Endre bios passord

1. Boot opp og trykk F10.
2. Gå på Security -> Setup Password.
3. Skriv inn nytt passord.

Gjør det mulig å boote fra cd

1. Boot opp og trykk F10
2. Skriv inn ditt nye bios passord
3. Gå på System Configuration -> Boot Options
4. Multiboot -> Enable
5. Trykk en gang på "Optical Disk Drive", så endrer den seg automatisk til Second, og USB CD-ROM til First.

Unasett.. Passordet er 55rA7sk&
Vis hele sitatet...
Hvis man skal ta av tastaturet på disse pc'ene, må man huske at det er TRE skruer som fester det, alle på undersiden av pc'en. De to føste er enkelt og finne, markert med et tastaturikon, som nevnt ovenfor. Men den siste er under dekselet til nettverkskortet (det trådløse), og skrur du ikke ut den, risikerer du å skade tastaturet.
Last ned Hirens Boot CD... Så sletter du passordet på den.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
jeg har prøvd den ophcrack'en og jeg får ikke hele passordet, og det eneste jeg får er deler av det: FAARIKA
og ikke noe annet.. har prøvd alt mulig. (vil ikke skifte passordet vil bare vite hva det er)
Har prøvd å resete passordet 2 ganger, men passordet har bli tatt til bake av vår IT-ansvarlig her på skolen.. hva gjør jeg?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av dosky Vis innlegg
» Innlogget som elev (går ikke med gjest).
» Høyreklikk på "min datamaskin" -> Behandle
» Lokale brukere og mapper -> Brukere
» Høyreklikk på "Administrator" -> "Angi et passord"

Nå har du garantert nullstillt passordet, hvis du svarte riktig på kommende spørsmål.

» Logg ut elev-bruker.
» Logg inn som administrator.

Hvis det er DeepFreeze vil det ikke gå å restarte, men logg ut og inn igjen vil fungere. Dog, for å nå administrator kontoen må du nok også starte opp og gjøre hele prosessen i sikkerhetsmodus. Og uansett om du får nullstillt passord, vil DeepFreeze stille det tilbake igjen.

Men det er det jeg kan hjelpe med, uten å ta i bruk andre programmer.
Vis hele sitatet...

Må ha Admin brukernavn og password eller rettigheter for å gjøre dette:/
Sitat av Xission Vis innlegg
Må ha Admin brukernavn og password eller rettigheter for å gjøre dette:/
Vis hele sitatet...
Litt gammel tråd? men om dette kan være til hjelp? http://freak.no/forum/showthread.php?t=176944
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg brukte Ophcrack på skolepcen min. Og det funka fett.
Eneste problemet var at det tok veldig lang tid, ettersom man måtte
bruke alternativet low ram for at det skulle klare å cracke passordet.
men når jeg tok fram pcen min etter en helg med cracking, fikk jeg administratorens passord og kunne logge meg på.

download Ophcrack: http://www.ophcrack.sourceforge.net/