Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2261
Kan noen være så snill og forklare meg hvorfor FN ikke bryter inn og oppløser den striden i midtøsten på en sivilisert måte?
Fatter rettt og slett ikke hvorfor dem ikke gjør det, for den striden der kommer jo bare til og fortsette i evig tid vist ikke FN eller noen bryter inn og gjør ting som det burde blitt gjort..
Hmmmz..... jeg veit sannelig ikke jeg.... Dem har vel ett eget opplegg slik som alle andre har.... *LeR*... Neida,,, Jeg veit sannelig ikke... Ring og spør!
Vet ikke jeg, men jeg antar det er fordi at USA er på israels side... FN hadde jo garantert ikke gått i mot USA, og nå har jo israel sagt at det kun blir en kort aksjon.. det er jo bare bull da.. menmen
Antar at det er fordi at folket i midtøsten er herren så religøs og at ingen utenforstående kan gjøre stort.
ness, la apekattene drepe hverandre,så kjører vi over med bulldozere, og lager parkeringsplass for hele europa
Nå skal dere høre:

Det har seg slik at i FN sikkerhetsråd, som er de som tar slike avgjørelser , har de faste landene noe som kalles "veto-rett"
Dvs. at om en av stormaktene er i mot et forslag, blir det ikke noe av. Dette gjør at sikkerhetsrådet aldri blir enige, bare i Kuwait for noen år siden ble de enig. USA står på israels side, og når de nekter, blir det heller ingenting av. På samme måte står Kina på Nord-Koreas side og Frankrike vil ikke stoppe sine egne prøvesprengninger i stillehavet. Sikkerhetsrådet er en vits og de får aldri gjort noe pga. denne veto retten til de mektigste landene.
Det virker som om USA er på gli angående Israel/Palestina nå og noe kan kansje bli gjort i nær fremtid. Vi får bare håpe.
Mener egentlig at man skal holde seg unna konflikten, dess flere land som blir innblandet dess større er sjansen for en virkelig stor konflik. Israel har jo blandet inn flere arabiske land, dermed er kan FN/USA gjøre saken mye værre.
Vietnam er jo et godt eksempel på at det å gå inn i en krig for å hjelpe litt til med å løse konflikten kan gå til helvete.

Og denne konflikten i Israel har jo pågått i 50 år, så det er jo mye hat som har bygget seg opp, noe som ikke akkurat gjør saken noe bedre.
Jeg tror også at USA tenker seg om 2 ganger før de går inn i en konflikt som de i utgangspunktet ikke har så mye med å gjøre. Det som skjedde 11. september var jo et indirekte konsekvens av at USA har blandet seg for mye inn i tidligere konflikter.

Jeg lurer bare på om det er denne konflikten som vil utvikle seg til WW3... Det kan ikke være lenge før et eller annet land fyrer av en A-bombe eller noe sånt.
Better than thou.
USA har flere jøder enn noe annet land. Faktisk fler enn Israel, så de har et hælvetes press på seg fra den siden.

Du mente sikkert at Palestinerne har fått med seg en del arabiske land, gjorde du ikke?
Sist endret av Carlo; 18. april 2002 kl. 15:12.
Har ikke fulgt så veldig mye med i akkurat denne konflikten, men jeg mente at Israel har jo lovet hevn-aksjoner mot flere arabiske land, fordi det har blitt skutt raketter i fra et eller annet grenseland og over grensa til Israel.
Opprinnelig postet av Xtrax
Har ikke fulgt så veldig mye med i akkurat denne konflikten, men jeg mente at Israel har jo lovet hevn-aksjoner mot flere arabiske land, fordi det har blitt skutt raketter i fra et eller annet grenseland og over grensa til Israel.
Vis hele sitatet...
Jepp, Hisbolla-geriljaen i Libanon har våknet til liv igjen.
Kan bli mye bråk der nede fremover...
Men var det ikke to land til som Israel har anklaget for noe? Iran eller noe sånt.

Tror jeg må begynne å lese mer nyheter, får jo bare med meg bruddstykker
Trådstarter
Hmm, men er det ikke sånn da at det faktisk er Palestinerene som "har" rett på det området? Var det ikke dem det tilhørte da??
Og Israel er jo et land på like over 50 år så da er det vell bare sunn fornuft og gi Palestinerene landområdet tilbake?? Eller??
Skjønner meg ikke på Jødene eller USA jeg...
Det jeg har vanskelig for å fatte er; hvorfor i helvete kan ikke israelerne og palestinerne leve i fred med hverandre og dele det landet?

Men det jeg synes er virkelig moro, det er at Arafat og han Peres(?) fikk nobels fredspris. Den prisen er jo virkelig mye verd idag...
Trådstarter
Opprinnelig postet av Xtrax
Det jeg har vanskelig for å fatte er; hvorfor i helvete kan ikke israelerne og palestinerne leve i fred med hverandre og dele det landet?

Men det jeg synes er virkelig moro, det er at Arafat og han Peres(?) fikk nobels fredspris. Den prisen er jo virkelig mye verd idag...
Vis hele sitatet...
Hehe, og Bush var til og med nominert og da er det gale
Er helt enig med deg, det ville jo gjort ting mye enklere..
Hadde en teori om at det var kun lederene som styrte dette og at folket ville det annerledes, men etter å sett litt nyheter viser det seg at folket er like loco i hue og da er mann jo dømt til evig krig "vist" ikke FN eller noen andre bryter inn...
Jævla snjoponger som ikke vet hva som ville vært best for dem selv og alle andre i verden... Ødlegger min nyhets-sending hver kveld jaffal
Det er det jeg sier; Religion har aldri ført med seg annet enn krig og elendighet. Og kristendommen er ikke noe bedre, den ble innført i Norge med vold og krig.
Så jeg er ikke noe stolt over å komme fra et kristen land, men jeg hadde vært stolt hvis Norge hadde ateismen som offisiell religion.
Det er ironisk; det var FN som opprettet Israel som en nasjon for jøder etter andre verdenskrig...

Det er ikke Sharon eller Arafat som har skylda ! Det er Kofi Annan !
nFF Marshall
morten's Avatar
Hva FAEN hadde Koffi Annan med opprettelsen av staten Israel å gjøre?

Hadde ikke alle bare syntes så synd på jødene etter 2. verdenskrig hadde ikke dette vært et problem i dag. Alt i alt har palestinerne rett på landet, men uansett hva man gjør, så er det noen som ikke blir fornøyd.

Selv om israel og palestina blir enige, hjelper det reint lite. For det fører til at f.eks Palestina må ofre noe (en hellig by eller liknende), og da klikker palestinerne og sprenger seg (og andre israelere) i luften i protest. Og vi er like langt.

Dette er faen ikke noe man fikser på 2 sekund ved å gi land tilbake.
morten: Annan har ingenting med opprettelsen å gjøre, men FN har noe med det å gjøre. Det jeg sa om Annan var bare en spøk.

Konseptet del-en-by-i-to har allerede blitt prøvd og det har ikke funka spessielt bra. Jeg mener Betlehem er en av de byene som er både Israelsk og Palestinsk.
En ting som plager meg er det at araberne og jødene ser så forsjellige ut, de skal jo da i følge jødene stamme fra samme område, men de ser helt annerledes ut. Det er jo som om alle i sverige skulle verdt negrer og alle her skulle verdt hvite for å ta en litt teit sammenligning.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
skrev nylig semesteroppgave om denne konflikten med hovedvekt på jerusalem. man hadde tatt et kjempeskritt i riktig rettning hvis man kunne løst den biten, men fy faen så komplisert det er
FN var ikke så store syndebukker.. Britene hadde FN-mandat på området israel.. dagen før de skulle levere det tilbake til FN erklærte soon-to-be statsminister David Ben-Gurion at Israel var en stat og at palestinerne hadde å komme seg til. h****** vekk. Dette på tross av sterke oppfordringer fra FN om å dele palestina i en israelsk og en arabisk stat... Siden den gang har Israel kjørt greia i grøfta....med god hjelp fra andre, så klart...