Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 7993
Hva gjør jeg når selgeren ikke orker å melde tapt vognkort på motorkjøretøy? Salgsmeldingen er forsåvidt levert, men BT sier at det er ikke jeg som må melde tap, men den forrige eieren.

Nå får jeg jo ikke vognkort til kjøretøyet mitt siden den forrige eieren ikke orker å melde tap. Han bor 5 min gange fra BT

Jeg har også en annen sak av samme sort. En moped jeg kjøpte for 15 år siden som jeg i dag har pusset opp, og ønsker skilt på. Tidliger eier er ikke å få tak i, til tross for at jeg har navnet.
Hvorfor må forrige eier melde tap av vognkort hvis du allerede har fått sendt salgsmelding? På den andre har du jo driti deg ut, som kjøpte moped for 15 år siden uten å ordne vognkort....
Tja. Mopeden ble jo kjøpt i barndommen, og ble kjørt med trim, og uten skilt. Vognkort var vell ikke så viktig da. Nå har jeg jo pusset den opp pga. Nostalgi. Det var jo tross alt mitt første kjøretøy. Fikk salgsmelding på mopeden, men viste neppe hva et vognkort var på den tiden.

Nå nylig, når jeg kjøpte bilen. Så fortalte selgeren det at han hadde mistet vognkortet, og skulle melde tap. Heldigvis hadde han en salgsmelding liggende klar som jeg fikk med meg.

Men hva er liksom poenget med en "salgsmelding" når den er så og si ugyldig?

Hvorfor den forrige eieren må melde tap vet jeg ikke, men slik er det. Kanskje det har noe med svindel å gjøre, siden hvem som helst kan forsåvidt prøve å sende en salgsmelding på hvordan som helst kjøretøy?
Sist endret av Sorteloffen; 16. august 2019 kl. 07:24.
Si at han enten får melde vognkortet tapt asap, eller så hever EU kjøpet.
Ja det var litt tidlig når jeg svarte første gangen, er det ikke slik at hvis salgsmelding skrives fysisk så må man levere den sammen med vognkort? Hvis man bruker den nye tjenesten til statens vegvesen, kan man registrere salgsmelding på nett, og da tror jeg man slipper å levere inn vognkort.
Fikk no levert den inn fysisk.
Det gjorde jeg også for et halvt år siden ved et annet bilkjøp. Leverte salgsmeldingen, forså å måtte kjøre selgeren etterpå til BT for å melde tap.

Tar ikke folk vare på vognkortet? Har aldri mistet mine, men virker som alle selgerene jeg har handlet hos stadig roter bort sine.
Ja, men da må det forrige vognkortet som er mistet være i ditt navn.
Forrige eier klarer ikke bruke et tastatur og to minutter på nett?
Nei, og han svarer ikke når jeg ringer.
Du trenger jo ikke levere vognkort del 2 lenger ved salg nå som alt er digitalt...

Hilsen bruktbilforhandler.
Du har et poeng der. Å levere digitalt er det samme som å levere del 2 hos BT. Selger har jo ikke levert digitalt, og ikke har han del 2 liggende i fysisk papirformat.

Alt jeg fikk var en salgsmelding med overskriften: Melding om kjøretøy som skifter eier.

Et skjema for de som roter fælt, og ikke kan bruke internett.

Selgeren var av den eldre typen, så vet ikke om han får slikt til på nett. Uansett så ignorer han meg, så må vell møte opp hos han og tvinge han med til BT..?:/
Kjøpt en stjålet bil?
Bilen er ikke meldt stjålet, og vognkort del 1 er jo i selgeren navn.
Henger jo ikke på greip
Vanlig at det skjer ved bruk av gammel salgsmelding. Den bør ikke brukes med mindre eier har hatt kjøretøy så lenge at han har gammel type vognkort. Del 2 må brukes/leveres inn på ny type vognkort. Om ikke eier har kontroll på dette er det letteste å omregistrere digitalt på nett så slipper du papirene.

Du kan ikke gjøre annet enn å få han til å enten møte opp å melde tapt så registreres den på deg med en gang,(siden salgsmelding er levert) eller overbevise han om å logge seg inn å ta det der.
Sist endret av petter-s; 16. august 2019 kl. 16:42.
Hadde møtt opp på døra hans og tvunget han med vist det bare er 5 min unna.
Mulig det er noe jeg har misforstått her, men vognkortet skal følge bilen. Ved kjøp/salg skal salgsmelding sendes inn til statens vegvesen, enten elektronisk eller på papir, da vil man etter noen få uker få tilsendt nytt vognkort som står i nye eiers navn.
Vognkort fra tidligere eier er etter kjøp/salg bare ment å brukes frem til ny eier mottar vognkort i eget navn.
Så dersom man har levert inn salgsmelding og har betalt omregistreringsavgift, skal det ikke være nødvendig å blande inn tidligere eier, uavhengig om man har gammelt vognkort eller ei, da nytt vognkort vil bli sendt ut relativt kjapt.
Dersom ny eier ikke mottar nytt vognkort tyder det på at salgsmelding ikke har blitt sendt, og at omregistrering dermed ikke har blitt utført.

TS, har du betalt omregistreringsavgift?
Sist endret av Veggen; 16. august 2019 kl. 18:41.
Det er nemlig slik at hvis del 2 ikke blir levert blir heller ikke bilen omregistrert, og da forblir eieransvaret hos selger. Dermed er det han/hun som får alle regninger som årsavgift, bompenger og bøter.

Derfor er reglene slik at det er selger som er ansvarlig for at del to av vognkortet og salgsmelding leveres til trafikkstasjonen.

https://www.tv2.no/a/3978084/
Jeg har ikke behøvd å levere inn noe vognkort når jeg har overført to kjøretøy til meg. Salgsmelding og omregistreringsavgift har holdt. Dette er relativt nylig (begge i løpet av siste 18 mnd). Er det noen nye regler, eller har de bare vært slækk med meg, begge gangene?
Artikkelen fra tv2 var ifra 2013, så godt mulig reglene er gjort om. Men uansett.. Jeg ser ikke problemet med det som Realist1 sier at salgsmelding og omreg.avgift betalt så er alt OK. Vognkort er bare ett papir med info om kjøretøyet og eier, dette har dem i systemene sine.. såh? Hva er greia egentlig ?
Kan opplyse at heller ikke jeg har del 2 av vognkortet mitt. Det skulle i utgangspunktet ligge på nattbordet mitt, men har tydligvis blitt kastet en gang jeg ryddet. Selv pappa måtte melde det mistet, og han har god styring på papirer.

Dette vognkortstyret er helt tullete da det er mange som ikke har god styring på papirer hjemme. Er lettere når det bare kunne ligget i bilen.

Men, hva sier biltilsynet når gammel eier ikke gidder å melde det mistet?
Egentlig helt ok å miste papirene, men jeg synes derimot at det burde være en selvfølge at man ordner opp i papirene før salg. Spesielt om man skal være så kjip i etterkant av salg.

Selgeren er den som bor 5 min unna BT. Jeg bor forsåvidt 1 times kjøring unna. Bilen var billig, men omreg kan ikke betales før bilen har fått ny eu kontroll godkjent.

Problemet er at jeg ikke får nytt vognkort i mitt navn før selgeren har levert inn sitt/meldt tap eller levert salgsmelding på nett.

Man trenger ikke levere del 2 om ting blir gjort på nett, men i fysisk form så må de ha del 2 innlevert.

En salgsmelding er da bare en slags varsling om eierskifte, mens del 2/på nett vil bekrefte eierskifte, og det er først da bilen faktisk har blitt omregga.
Viss du har skilt på bilen vil det nok ordne seg fort da han må fortsette betale forsikring på den. Det blir dagsbøter på han om han tar den av når bilen fortsatt står i hans navn.
Uvaksinert 👍
Er jo bare å kjøre igjennom bomringen og parkere på plasser som registrerer skiltet så får han sikkert snart ut fingern.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sorteloffen Vis innlegg
Egentlig helt ok å miste papirene, men jeg synes derimot at det burde være en selvfølge at man ordner opp i papirene før salg. Spesielt om man skal være så kjip i etterkant av salg.
Vis hele sitatet...
At du ikkje får registrert bilen lovleg er ein soleklar mangel. Send melding om at om ikkje mangelen er utbetra innan t.d. tre yrkesdager, så vil du heve kjøpet og krevje dekningskjøp, dvs. kjøp av tilsvarande bil utan mangelen, der motparten må dekke evt. differanse.

Det bør få ræva i gir på vedkommande. Og det er iht. kjøpslova. Har du det skriftleg har du veldig godt grunnlag for å heve kjøpet, og om nødvendig tvangsinndrive pengane via namsmannen.