Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1679
Heisann. Jeg blir 16 i slutten av august og har svært lyst til å ta en interrail tur til sommeren med en kompis som også blir 16 i august. Foreldrene mine syntes det er for tidlig, mens jeg ser ikke helt problemet.
Hva tenker dere om å dra på en interrail tur i en måned i en alder av nesten 16 år? Burde jeg vente et år?
Sist endret av t_ben; 19. desember 2013 kl. 22:14.
Du burde vente to år. Ikke bare fordi du vil kunne spare opp enda mer penger, og planlegge turen bedre, men også fordi du vil få mer livserfaring og generelt være mer rustet til å håndtere utfordringer du møter på veien. Med mindre du reiser sammen med noen, bør du være minst 18 før du legger ut på sånne turer.
Sitat av nikita Vis innlegg
Du burde vente to år. Ikke bare fordi du vil kunne spare opp enda mer penger, og planlegge turen bedre, men også fordi du vil få mer livserfaring og generelt være mer rustet til å håndtere utfordringer du møter på veien. Med mindre du reiser sammen med noen, bør du være minst 18 før du legger ut på sånne turer.
Vis hele sitatet...
Penger vil nok ikke bli et problem, har spart endel penger.
Drar som sagt med en kompis på samme alder som meg.
Tjaa, angående dette så ser jeg egentlig ikke noe problem i alderen. På slike turer er det vel ofte den "mentale alderen" som spiller inn. Jeg forstår forsåvidt at foreldrene synes det er tidlig, tror ikke jeg nødvendigvis hadde latt min sønn gjøre det i en alder av 16.
Jeg vet ikke om man kan støte på problemer som "umyndig" nedover i Europa, med tanke på Hotell og lignende? Det eneste jeg kan anbefale er vel å ta en god prat med foreldrene dine om det. Finn ut sammen om det faktisk er lurt av dere å dra på interrail, hva som kan gå galt, og hva som er positivt.
Etter min mening er dere for ung. Jeg var på interrail i 16 dager i Europa da jeg var 17 år. Det blir ofte en del alkohol på en slik tur, og det fører fort til farlige situasjoner. Selv ble jeg ranet, og gjengen jeg dro med holdt på å få juling opp til flere ganger. Spesielt i øst-europa er det en del skumle folk og strøk.

Når det gjelder selve gjennomføringen av turen tror jeg ikke alderen er noen hindring. På hoteller og denslags opplevde ikke vi problemer med alderen selv om vi ikke var myndige. Så lenge dere ikke ser veldig unge ut går nok det fint.

Fortell gjerne litt om planlagt reiserute og hvilken type tur du planlegger. Du vil nok ha større sjanse for å få tillatelse av dine foreldre om du legger fram en konkret plan.
Mener selv at dere er for unge, har kamerater som både har dratt når de var 16 og noen over 18. De som var over 18 hadde best opplevelse. Noen av dette er for de har tilgang til flere steder, mer frihet over seg selv og mer livserfaring. Det skader ikke å vente to år og det er noe jeg anbefaler dere kraftig!
Reis nå og når dere blir 18!
Ekstra erfaring har man alle godt av.
Mye spennende å oppleve i Europa i i disse tider.