Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 9317
Jeg er bipolar, og har ikke mulighet til å ha en vanlig jobb. Har vært avhengig av å ha en jobb hvor jeg kan komme og gå som jeg vil. Fant for noen måneder siden en jobb på nettet hvor man tjener på "chat". Altså datingsider der menn betaler for sendte meldinger, og moderatorer svarer på disse meldingene og får betalt per melding de svarer på. Ikke noe å bli rik av altså, men har man en del tid til overs og skriver relativt raskt, de dagene jeg er "oppe", altså i en hypoman tilstand (som bipolare er til tider) kan jeg skrive rundt 500 meldinger om dagen, og med dagens Eurokurs kan jeg da tjene 7000 kr i uken. Men jeg pleier å ligge på rundt 3000. Man styrer skatt selv om man får betalt til bankkonto, men jeg får betalt på Payoneer kort (forhåndsbetalt MasterCard, altså et kort uten kreditt som kun kan brukes når det er penger på det, ikke med kreditt). Har holdt på med dette i 2 år nå. Jeg valgte Payoneer fordi jeg ikke har lyst til å skatte. Man er helt anonym og besvarer meldinger fra dameprofiler firmaet alt har opprettet. En får betalt for forrige ukes jobb påfølgende fredag og jeg får logge inn og ut når jeg vil som passer meg veldig fint som bipolar og ikke har mulighet til å styre om jeg er oppe eller nede selv.

Hva synes dere, er det umoralsk? Det står i brukervilkårene at det er fiktive profiler, jeg slet en stund med dårlig samvittighet fordi mennene tror det er ekte profiler. På en annen side STÅR det at det er fiktive profiler, og tenker at om en må betale 15 kr per melding sendt burde det riinge en bjelle.

Jeg har prøvd MANGE vanlige jobber, maaaange altså. Men det bare funker ikke. Dette funker for meg. Er det noe dere kunne gjort for noen lapper ekstra i måneden, eller er det for umoralsk? Grunnen til at jeg nå etter 2 år tenker umoralsk er at jeg plutselig støtte på en bekjent der. Men føler meg litt kynisk for at ikke jeg bryr meg. Er dette noe noen her kunne gjort? Jeg har minstepensjon og igrunn ingenting til overs etter husleie, regninger osv. Så det har vært godt å ha litt ekstra lommepenger. Ville dere brydd dere om at det er umoralsk eller bare kjørt på?

Eventuelt, er det noen her som har tips om andre online jobber der man faktisk tjener penger, ikke affiliate eller noe, men eksempelvis kundeservice, oversetting osv? Isåfall gjerne tips
Syns ikke det er umoralsk, og i hvertfall ikke hvis de du skriver med vet att dette er fiktive profiler. Men jeg skjønte ikke egentlig helt hva det er du driver med. Er det en slags sex telefon, bare att med meldinger?
Anonym bruker
"Såret Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har endel tid til overs også! Hva heter siden? Send pm ellerno!
Softkitty
Trådstarter
24 4
Jeg tror de fleste ikke er klar over at det er fiktive profiler, men da har de ikke lest brukervilkårene, for det står der. Så da er det vel egentlig deres eget ansvar? Ikke telefonsex, det er bare teksting, altså menn skriver til dameprofiler på en datingside der det er for det meste fiktive dameprofiler, og så responderer "damene" (altså oss) på meldingene de skriver som om vi skulle vært vanlige damer. Det er snakk om alt ifra hva de har spist til middag, til diverse fetisher og fantasier. Jeg regner med de fleste faktisk ikke har lest brukervilkårene da, selv tror jeg faktisk aldri jeg har lest brukervilkår selv, bare akseptert. MEN, har man ikke da bare seg selv å skylde egentlig?

Anonym bruker: Aaaaner ikke hvordan jeg sender PM, kan du sende meg en? Har ikke lyst til å bli kastet ut for spam.
Sist endret av Softkitty123; 30. november 2017 kl. 19:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Høres ut som lett tjente penger. Vill absolutt ikke kalle det umoralsk.
Softkitty
Trådstarter
24 4
Jeg synes det er en helt grei jobb,iallefall har jeg syntes det til nå. Det er jo ikke så mange som er interesserte i å ansette noen som er bipolare og i perioder ikke har mulighet til å jobbe, og når jeg kom over denne jobben for en stund tilbake trodde jeg først at ikke jeg kom til å få betalt, fordi hallo, hvem betaler for å skrive meldinger og får betalt. Men har fått betalt for det, og det har hjulpet veldig, og psykisk også, å slippe å si nei til alt man blir spurt om å være med på fordi en ikke har råd. Er aktiv dumpster diver også, som også har hjulpet økonomien.
Om du tjener mellom 12000 og 27000 skattefritt i måneden i tillegg til trygd/minstepensjon så høres jo ikke det så ille ut.
Sitat av Softkitty123 Vis innlegg

Anonym bruker: Aaaaner ikke hvordan jeg sender PM, kan du sende meg en? Har ikke lyst til å bli kastet ut for spam.
Vis hele sitatet...
Du får ikke sendt PM til en anonym bruker. Så han/hun får kontakte deg, eller alternativt ,"stå" frem med sin vanlige bruker profil
Softkitty
Trådstarter
24 4
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Om du tjener mellom 12000 og 27000 skattefritt i måneden i tillegg til trygd/minstepensjon så høres jo ikke det så ille ut.
Vis hele sitatet...
Etter husleie, vanlige regninger og kreditortrekk er betalt sitter jeg igjen med 1500 i mnd. Ikke kan jeg søke sosialhjelp heller siden mannen min er i Norge på familieinnvandring, dermed er sosialhjelp uaktuelt. Så jeg er veldig glad jeg fant den jobben. Men skulle gjerne funnet en annen måte å tjene penger på nett også, for det blir litt kjedelig i lengden.
La meg først si det: Jeg merker fort når jeg ikke skrier med ei "ekte" dame for damer vil møtes i løpet av uka, du vil vel neppe møte noen. Eller?

Og i motsetning til Antimatter synes JEG det er umoralsk ganger 2. 1: Det er greit nok at det står i brukervilkårene, men har du prøvd å lese det? En må jo være advokat for å få noe forståelig utav det! Så, det er falske profiler. Innskriver vet ikke om det for han gidder ikke lese vilkårene. Det synes jeg er lureri og umoralsk, selv om det sikkert er tilatt juridisk. 2: Å ikke betale skatt av "lovlig" inntekt, synes jeg også er umoralsk Tenk på hvem som betaler trygden din. Alle dem som ikke betaler skatt er årsaken til at du får mindre utbetalt. Tenk litt på det.

På den annen side kunne jeg tenkt meg mer penger selv. Går for tiden på AAP.

Ok. Det var min moral-preken. Værsegod neste.

Til moderator: velger du å slette denne, så blir jeg ikke sur for det.

Femten tegn.
Sist endret av ivar_oslo; 30. november 2017 kl. 19:52.
Jeg vet ikke hva familieinnvandring er for noe, men NAV har satser for hva du minimum skal ha å leve for i mnd. og det er ca.5800.

Hva dette er bør vell være ganske selvforklarende, også uten å ha lest det som står med liten skrift. Derfor mener jeg det ikke er umoralsk. Det med skatt derimot, det kan jeg være enig i.
Sist endret av Antimatter08; 30. november 2017 kl. 19:56.
Softkitty
Trådstarter
24 4
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
La meg først si det: Jeg merker fort når jeg ikke skrier med ei dame for damer vil møtes i løpet av uka, du vil vel neppe møte noen Eller?

Og i motsetning til Antimatter synes JEG det er umoralsk ganger 2. 1: Det er greit nok at det står i brukervilkårene, men har du prøvd å lese det? En må jo være advokat for å få noe forståelig utav det! Så, det er falske profiler. Innskriver vet ikke om det for han gidder ikke lese vilkårene. Det synes jeg er lureri og umoralsk, selv om det sikkert er tilatt juridisk. 2: Å ikke betale skatt av "lovlig" inntekt, synes jeg også er umoralsk Tenk på hvem som betaler trygden din. Alle dem som ikke betaler skatt er årsaken til at du får mindre utbetalt. Tenk litt på det.

På den annen side kunne jeg tenkt meg mer penger selv. Går for tiden på AAP.

Ok. Det var min moral-preken. Værsegod neste.

Til moderator: velger du å slette denne, så blir jeg ikke sur for det.

Femten tegn.
Vis hele sitatet...

Takk for innspill, tar imot både positive og negative. For øvrig kan en fint gjøre det lovlig, men man må ordne med skattetrekk osv selv, som Freelancer eller noe sånn, og får betalt til bankkonto om en vil være lovlydig. Dog aner ikke jeg hvordan en går frem for å ordne skatt selv.

Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Jeg vet ikke hva familieinnvandring er for noe, men NAV har satser for hva du minimum skal ha å leve for i mnd. og det er ca.5800.
Vis hele sitatet...
Familieinnvandring er at mannen min har kommet til Norge fra Tyrkia for å bo sammen med meg. Når vi søker fornyelse om opphold er et av kravene at ikke jeg har mottatt sosialstønad på noe vis de siste 12 mnd. Dumpster diving hjelper da! :P

For øvrig, om noen har noen tips til andre måter å tjene litt ekstra penger på over nett som ikke er aksjer eller bitcoins og sånn så er jeg veldig mottakelig for tips.
Sist endret av Softkitty123; 30. november 2017 kl. 19:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tips: Om du bor i oslo er det også ett par steder man kan gå 2-3ganger i uken å få gratis middag samt en pose matvarer. Har selv liten inntekt og har hatt diverse rusproblematikk så jeg har hatt stor nytte av det mange ganger
Softkitty
Trådstarter
24 4
Bor langt i Nord dessverre... Ikke så mange tilbud her egentlig... Annet enn dumpster diving da :P
Anonym bruker
"Hjemmelaget Succubus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva er skillsettet og interessene dine? Er du god til å skrive? Er du god til å researche og analysere? Kan du noen hard skills som video redigering, musikkproduksjon og programmering f.ex?
Softkitty
Trådstarter
24 4
Jeg er ikke noe flink til ting som redigering av ting og musikk og programmering. Er veldig kjapp på tastaturet, samt jeg er (vanligvis) en "grammar-nazi" når jeg skriver seriøse ting, vet ikke om det har noen betydning. Har bare lyst til å gjøre noe nytt, og med min sosiale angst er det innendørs foran pcen jeg holder meg.
Moren min jobbet noen år med å journalføre det leger hadde lest inn på en diktafon. Hun satt alene på kveldstid med dette. Dette er mange år siden, så det foregår sikkert på en annen måte i dag, men om de fortsatt gjør det old school så kunne jo kanskje det vært noe for deg siden du er kjapp til å skrive
@Softkitty123 Hva er poenget med å lete etter en annen jobb? Du har jo funnet deg den ideelle jobben 7000,- skatte fritt i uka , og du kan jobbe når du vil, hvor du vil. Greit nok at du finner det kjedelig, men du skal være heldig om du finner en godt betalt, og ikke kjedelig jobb med tilsvarende betingelser.

Hvorfor tenker du egentlig på sosialhjelp om du har minstepensjon? Skjønner det er lite, om du er ung ufør e.lign men det er vel ikke mening at man skal få sosial stønad oppå det?

Jeg skjønner at det moralske rundt å lure menn, ikke betale skatt etc plager deg. Om du må stille deg spørsmål om det er moralsk riktig det du driver med, er det kanskje ikke riktig for deg. Men da må du også akseptere å leve som mange andre i Norge med lav inntekt.
Sist endret av downlow; 30. november 2017 kl. 22:42.
Sitat av downlow Vis innlegg
@Softkitty123

Hvorfor tenker du egentlig på sosialhjelp om du har minstepensjon? Skjønner det er lite, om du er ung ufør e.lign men det er vel ikke mening at man skal få sosial stønad oppå det?

Jeg skjønner at det moralske rundt å lure menn, ikke betale skatt etc plager deg. Om du må stille deg spørsmål om det er moralsk riktig det du driver med, er det kanskje ikke riktig for deg. Men da må du også akseptere å leve som mange andre i Norge med lav inntekt.
Vis hele sitatet...
Man kan få suplerende sosialhjelp eller bostøtte om de pengene man har ikke strekker til. Det betinger jo selvsagt att man ikke har urimelig høye utgifter.

Når jeg nevnte att jeg ikke fant yrke henne moralsk problematisk, så var det utifra en anntagelse om att de som skriver til henne skjønner hva slags tjeneste dette er og derfor ikke blir lurt.
Anonym bruker
"Nummen Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Softkitty123 Vis innlegg

Hva synes dere, er det umoralsk? Det står i brukervilkårene at det er fiktive profiler, jeg slet en stund med dårlig samvittighet fordi mennene tror det er ekte profiler. På en annen side STÅR det at det er fiktive profiler, og tenker at om en må betale 15 kr per melding sendt burde det riinge en bjelle.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er helt topp
Så fremt ikke arbeidsgiver forventet att du skal fysisk møte dem du skriver med, og de du skriver med heller ikke forventer det, kan jeg ikke se att du skulle bekymre deg.
Og du har rett i att kr 15,- pr melding skulle starte bjellene..

Sitat av Softkitty123 Vis innlegg
Etter husleie, vanlige regninger og kreditortrekk er betalt sitter jeg igjen med 1500 i mnd. Ikke kan jeg søke sosialhjelp heller siden mannen min er i Norge på familieinnvandring, dermed er sosialhjelp uaktuelt. Så jeg er veldig glad jeg fant den jobben. Men skulle gjerne funnet en annen måte å tjene penger på nett også, for det blir litt kjedelig i lengden.
Vis hele sitatet...
Familieinnvandring og sosialhjelp skulle i utgangspunktet ikke ha noe å si for NAV sin del, men hvis han bare har kort visum så kan UDI rote till ved fornying
Det er forresten vanskelig å få sosialhjelp fra NAV som minstepensjonist (hvertfall minstesats på uføretrygd). Jeg har Kr 14000,- utbetalt i trygd og tjener "for mye" både til bostøtte og sosialhjelp.

Bare kjør på og tjen penger
Det eneste du kanskje gjør som er ulovlig er å ikke oppgi inntekten din. Hvis mannen din har arbeidstillatelse og hvet hva du tjener penger på så kan du prøve å sette inntekten på ham, da får han pensjonspoeng og trygderettigheter i Norge.
Hvis du kaller det en hobby så trenger du heller ikke å skatte av det...
Payoneer kort fungerer vell helt greit så lenge du kan bruke det til "anonyme" kjøp og ikke til strøm/husleie og andre sporbare ting

Jeg hadde ikke sagt nei takk til en online jobb, der jeg kan tjene 3k i uka skattefritt på å skrive med menn, og jobbe når jeg kan/vill.
Jeg hadde gladelig akkseptert å bruke nicket "Blonde Bittan 19 år".
Og JA jeg er en middelaldrende uføretrygdet MANN
Det umoralske her er vel at du velger å ikke betale skatt. Når de stakkarene en gang eventuelt ender opp i hjelpesystemet (som også sørger for ditt livsopphold) vil du rent praktisk ha tjent på deres ulykke.
Anonym bruker
"Sammen Lemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har en kompis som holdt på med det samme.
De som sitter bak siden tjener store penger mens du kun får en veldig liten andel.
Disse sidene var nylig tema på svindeljegerne på TV3. https://www.viafree.no/programmer/un...ng-1/episode-5
Du får selv kjenne på det med å snyte på skatten. Generelt mener jeg man må bidra det man kan alle mann for å bevare velferden, slik som AAP og uføretrygd etc. Hva du velger er likevel opp til deg. Det blir liksom litt feil å rakke ned på en menstepensjonist som tjener noen noen skarve tusenlapper per måned som chat slut, når vi vet at store konsern og multinasjonale selskaper tjener millioner av kroner i året i feks Norge men intern-fakturerer på en slik måte at nesten all inntekt tjent i norge skattes til et skatterparadis eller lavskatt land, mens fradrag føres i høyskatt land som norge.
Sist endret av frtoretang; 1. desember 2017 kl. 18:05.
Jeg vil også vite hva denne siden heter.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Softkitty
Trådstarter
24 4
Familieinnvandring og sosialhjelp skulle i utgangspunktet ikke ha noe å si for NAV sin del, men hvis han bare har kort visum så kan UDI rote till ved fornying
Det er forresten vanskelig å få sosialhjelp fra NAV som minstepensjonist (hvertfall minstesats på uføretrygd). Jeg har Kr 14000,- utbetalt i trygd og tjener "for mye" både til bostøtte og sosialhjelp.



Ikke for NAV sin del, men når det da skal søkes om videre opphold er det krav fra UDI sin side at ikke det har blitt mottatt noen stønad som går innenfor sosialtjenestelovens hjemmel de siste 12 mnd- som jeg nettopp har fått beskjed om at også gjelder til og med depositumsgaranti. Dersom jeg mottar noen innen den "sjangeren" vil vi få avslag på videre opphold. Vi bor på et lite sted, og uansett hvor mye han søker får han ingen jobb, og det å leve 2 stk på en minstepensjon, er ikke super easy altså. Nå sverger jeg til Dumpster diving da, så det hjelper jo på matbudsjettet :-)