Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 10237
https://interesting-online.com/2017/...een-from-iran/


Vi tenker kanskje ikke på det, men muslimene føler seg ganske presset av vestlig kultur. Bare tenk på det. her sitter de i sin middelaldertro og så kommer noen utlendinger strømmende inn og begynner å rive grunnlaget rundt hele troen. Iran er jo et veldig ungt land, så dette gjelder nok mest for den gamle generasjonen fra 1979 revolusjonen.

Det er likevel interessant å se at Iransk Tv sender programmer som analyserer hollywood filmer. Introen er jo kjempeskummel. Det får jo Hollywood filmer til å virke som reneste Juden Suss. Jeg lurer på hva slags filmer de sender på nord koreansk tV, og hva slags dokumentarer de har.

Iran har en sterk filmtradisjon, skjønt mange filmer blir sensurert. Jeg vet at Tyrkerne lager actionfilmer hvor alle skurkene er israelere.
https://interesting-online.com/
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg måtte diskutere med meg selv om denne tråden er seriøs i det hele tatt et par ganger før jeg bestemte meg for å kommentere. Jeg må alvorlig talt spørre, tror du virkelig det er Hollywood som får muslimer til å føle seg "ganske presset" i følge deg? Du har kanskje ikke vurdert invasjoner annen hvert år, statskupp eller sanksjoner og økonomisk isolasjon mot alle uavhengige myndigheter? Hvordan forventes det at muslimer skal akseptere amerikansk kulturell hegemoni samtidig som amerikanerne tvinger deres egen økonomisk og politisk interesse overalt? Vi har amerikanske filmer der massemordere hylles, der massakre blir rettferdiggjort og som regionens de facto mest destabiliserende organisasjon hjelper regissere men det er muslimer som føler seg presset for å sensurere og kommentere negativt på dette. Tror du at du bidrar til noe saklig analyse av regionens problemer med såpass uviten orientalisme?

Det er jo egentlig dette som er problemet, kolonialismen har endt for lenge siden men hvitmansbyrden lever og trives som bare det. Her har vi land som har bygget sine økonomier ved å rane og voldta resten av verden og som nå har overtalt sine uvitende borgere at de nå hever utviklingslanda til samme sosioøkonomiske standarder og politiske systemer ved å bombe dem ihjel.
De har all rett til å ikke tenke godt om vesten, etter alt USA og co har gjort mot dem. Du fremstår kanskje litt historieløs her. (?)
Sitat av Baron Lote Vis innlegg
De har all rett til å ikke tenke godt om vesten, etter alt USA og co har gjort mot dem. Du fremstår kanskje litt historieløs her. (?)
Vis hele sitatet...
"Vesten"... Gud så lei jeg er av det begrepet. Ja, hva mener du Vesten har gjort med Iran? Hva har vi i Norge gjort som er så fælt mot Iranerne? Vi har gitt Iran over 500 000 000kr i bistand siden 1960 i tillegg til å ta imot utallige iranere som har flyktet fra regimet. Jeg er veldig spent på dette hatet mot "vesten" som du snakker om.
Sitat av Bankmann1 Vis innlegg
"Vesten"... Gud så lei jeg er av det begrepet. Ja, hva mener du Vesten har gjort med Iran? Hva har vi i Norge gjort som er så fælt mot Iranerne? Vi har gitt Iran over 500 000 000kr i bistand siden 1960 i tillegg til å ta imot utallige iranere som har flyktet fra regimet. Jeg er veldig spent på dette hatet mot "vesten" som du snakker om.
Vis hele sitatet...
Vesten selvsagt med USA i spissen, var med å støtte opp om den gamle styresettet i landet med en sjahen(konge/diktator). De bygde opp Iran til å bli en alliert til USA/Vesten, for å sikre regionen. Dette gikk da i oppløsning med revolusjonen i 1979. Hvorvidt det er forandring til noe bedre etter revolusjonen i landet tviler jeg sterkt på. Men i og med at den nye styregruppen i landet må stå til en motsetning til den forrige sprer de propaganda om hvor gale vesten er. Skal sies at vesten er langt i fra perfekt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bankmann1 Vis innlegg
"Vesten"... Gud så lei jeg er av det begrepet. Ja, hva mener du Vesten har gjort med Iran? Hva har vi i Norge gjort som er så fælt mot Iranerne? Vi har gitt Iran over 500 000 000kr i bistand siden 1960 i tillegg til å ta imot utallige iranere som har flyktet fra regimet. Jeg er veldig spent på dette hatet mot "vesten" som du snakker om.
Vis hele sitatet...
Sjølv om svært mykje av kritikken mot vesten er malplassert, er det fortsatt lett å forstå at den kolonimakta vestlige land utøvde kan skape ein del misnøye - spesielt fordi vi ikkje alltid har trekt oss ut på ein spesielt god måte heller.

Det er vel meir eller mindre velkjent at USA og Storbrittania meir eller mindre regisserte et statskupp i landet. Shahen sat så ved makta fram til neste revolusjon, som kasta dei amerikanskstøtta myndigheitene. Så det er kanskje ikkje heilt malplassert å rette ei viss misnøye mot USA, for Iran sin del?

Når det kjem til å ta imot dissidenter... Forventer du at Iran skal juble for at vi vernar det dei hevder er forbrytere? For all del; Iran står bak grove og omfattande brot på menneskerettane, og langt fleire enn dei som får asyl burde antakeleg fått det - som vist i nyhetsbildet i det siste. Men det er neppe nokon grunn til å anta at regimet jubler over det.

Så alt i alt har nok Iran sine rasjonelle grunner til ei viss misnøye med ein del vestlige land.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Sjølv om svært mykje av kritikken mot vesten er malplassert, er det fortsatt lett å forstå at den kolonimakta vestlige land utøvde kan skape ein del misnøye - spesielt fordi vi ikkje alltid har trekt oss ut på ein spesielt god måte heller.

Det er vel meir eller mindre velkjent at USA og Storbrittania meir eller mindre regisserte et statskupp i landet. Shahen sat så ved makta fram til neste revolusjon, som kasta dei amerikanskstøtta myndigheitene. Så det er kanskje ikkje heilt malplassert å rette ei viss misnøye mot USA, for Iran sin del?

Når det kjem til å ta imot dissidenter... Forventer du at Iran skal juble for at vi vernar det dei hevder er forbrytere? For all del; Iran står bak grove og omfattande brot på menneskerettane, og langt fleire enn dei som får asyl burde antakeleg fått det - som vist i nyhetsbildet i det siste. Men det er neppe nokon grunn til å anta at regimet jubler over det.

Så alt i alt har nok Iran sine rasjonelle grunner til ei viss misnøye med ein del vestlige land.
Vis hele sitatet...
Jeg svarte han fyren som hevdet Iran mislikte vesten, som også mitt kjære Norge er en del av. Så jeg ville egentlig bare vite hvilke grunner Iran har til å mislike oss, etter alle de millionene vi har gitt dem til tross for at de i høyeste grad har en god nok egen økonomi. Dersom han sikter til USA eller Storbritannia bør han kutte ut "Vesten"-begrepet, som er noe av det dummeste jeg hører.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bankmann1 Vis innlegg
Dersom han sikter til USA eller Storbritannia bør han kutte ut "Vesten"-begrepet, som er noe av det dummeste jeg hører.
Vis hele sitatet...
USA er svært sentral i NATO, som er nær sagt definerande for vestleg maktbruk. Vi har og ein kulturell sfære; det er rimeleg vanleg å høyre amerikansk pop-musikk, men desto mindre vanleg å høyre russisk pop-musikk her på berget. Det gjer at begrepet vesten ikkje er veldig fjernt; vi har meir til felles kulturelt med USA enn mange andre land - på godt og vondt.

Vi er og svært nær alliert av USA.
Sitat av Bankmann1 Vis innlegg
Jeg svarte han fyren som hevdet Iran mislikte vesten, som også mitt kjære Norge er en del av. Så jeg ville egentlig bare vite hvilke grunner Iran har til å mislike oss, etter alle de millionene vi har gitt dem til tross for at de i høyeste grad har en god nok egen økonomi. Dersom han sikter til USA eller Storbritannia bør han kutte ut "Vesten"-begrepet, som er noe av det dummeste jeg hører.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at begrepet Vesten brukes i utide. Men på den annen side, alle snakker jo om Afrika som nærmest ett enkelt land. Men Afrika er stort. Faktisk, så stort som det her:
Man anslår at det på kontinentet finnes mellom 1500 og 2000 ulike språk. Afrika er ikke homogent på noe tenkelig vis, men er det rimelig å forvente at folk har inngående kjennskap til unike hendelser som har påvirket kulturhistorien til afrikanske land som Togo, Swaziland, Guyana eller Angband, og således har en god idé om forskjellen mellom de? Eller hva med alle landene i Asia som slutter på 'stan'; hvor mange andre enn Drillo er det som kan liste de opp uten å konsultere et Atlas?

For å understreke poenget mitt: Togo og Swaziland er faktiske land i Afrika, men Guyana ligger i Syd-Amerika. Og Angband var et dunkelt fengselsfort i det kalde nord der Morgoth slo seg ned etter å ha flyktet fra Valinor med de stjålne silmarillene og hersket med Sauron ved sin side under mesteparten av den første tidsalder. Jeg tror imidlertid at de aller fleste som leste det forrige avsnittet fikk et generisk bilde av et ubetydelig, fattig og varmt land i Afrika befolket av mørkhudede mennesker i fargerike klær opp i hodet sitt - uten at jeg egentlig ser noen grunn til å klandre noen for det.

Men hvis det er greit for oss her i Vesten, Europa, Skandinavia, Norge -eller hvordan du måtte ønnske å dele det inn - å kaste halve kloden ned i en generisk sekk med felles kultur, historie og geopolitisk betydning, er det ikke da bare å forvente at andre gjør det samme med oss? Er det rimelig å forvente et nyansert og rettferdig bilde av Norge blandt mennesker som neppe kan plassere det på et kart? Vi er medlemmer av NATO, og hvis NATO er Store Satan, så vel - da liker de oss ikke. Litt på samme måte som enkelte velger å avskrive alle land der Islam står sterkt som barbariske møkkaland befolket av fanatiske terrorister og konebankere.
Sist endret av Myoxocephalus; 12. oktober 2017 kl. 14:33.