Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2021
Hei. jeg har nå installert fiber og har 500mbps linje. Men får ikke mer enn 100mbps på den siste routern.

Hoved routern fra NEAS, fra den til PC får jeg 450-490mbps på www.speedtest.net

Fra Neas routern går det en 20m CAT6 kabel til en Netgear GS105GE switch. Om jeg kobler en pc på switchen så ligger jeg på samme hastighet som når jeg er koblet rett inn i Neas Routern.
videre fra switchen så har jeg en 45m CAT6 kabel som går til en hytte.

den er koblet til en Cisco Linksys EA4500 router som er omgjort til et access point. men får ikke mere enn 100mbps da dette skal være en gbps router. har prøvd å koble kabelen rett i bærbara nede i hytta og får ikke mer enn 100mbps da heller, har prøvd å kobler bærbara til switchen eller neas routern da får jeg 450mbps.

Kabelen er lagt i orange rør kjøpt hos Neas. det er ingen svinger eller noe sånt på kabelen/røra, å var veldig forsiktig når vi la opp kabelen. i og med at jeg har lest at fiber kabelen ikke tåler så mye. så kom det en fra Neas og satte på RC45 portene eller hva d nå heter i hver ende.

noen som har en ide om hva det kan være? :S
Koblingsfeil eller skade på kabel.

Hvis det feks. mangler en leder fra blått/brunt par får man ikke gigabit.

Prøv å parteste kabelen i første omgang, og evt frekvensteste hvis du ikke finner noe feil.
(U/S/F/SF)TP kabler har 4 par ledere, man behøver bare å ha 2 par for 100Mbit/s, mens 1G krever alle 4 parene.

Så mest sannsynlig så er kabelen ikke korrekt terminert, dårlig kontakt eller brudd på enkelte ledere/par.
Sist endret av 0xFF; 23. februar 2018 kl. 14:36.
Var det jeg tenkte, har ikke sånn partester, å den dem hadde på Neas er vist ødelagt xD men han trodde det var termineringa som va feil, var mørkt å brukte ei tang som var dårlig, så får krysse fingrene på at det ikke er kabelen, var et helvete å få kabeln å tråd å sånn igjennom. takk for svar å god helg.
Sitat av Greensken Vis innlegg
Var det jeg tenkte, har ikke sånn partester, å den dem hadde på Neas er vist ødelagt xD men han trodde det var termineringa som va feil, var mørkt å brukte ei tang som var dårlig, så får krysse fingrene på at det ikke er kabelen, var et helvete å få kabeln å tråd å sånn igjennom. takk for svar å god helg.
Vis hele sitatet...
Du behøver ikke å bytte kabel, den kan termineres på nytt, slik den står. Du trenger nye RJ45 kontakter og en termineringstang + en kabeltester. Koster rundt 5-700,- for dette.
Uvaksinert 👍
Husk på at det ikke bare holder at det er likt i begge ender, og ikke tvinn opp for mye.
http://www.groundcontrol.com/galileo/ch5-ethernet.htm
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Greensken Vis innlegg
Var det jeg tenkte, har ikke sånn partester, å den dem hadde på Neas er vist ødelagt xD men han trodde det var termineringa som va feil, var mørkt å brukte ei tang som var dårlig, så får krysse fingrene på at det ikke er kabelen, var et helvete å få kabeln å tråd å sånn igjennom. takk for svar å god helg.
Vis hele sitatet...
Terminer det på vegguttak. Det er langt enklare å få god kvalitet på det enn på plugger.

Industristandard i dag er å kjøpe patchkabler, og kun terminere i veggpunkt.