Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  56 15750
Det å kunne reise så mye en vil eller kjøpe alle dupedittene en vil krever noe helt annet enn vanlig lønnet arbeid. Men det er ikke penger som gjør en lykkelig så lenge en har tålelig økonomisk frihet.

Har rundt det vidarlo nevner utbetalt og er langt fra fattig etter min egen mening.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Lurer på om man får litt mer romslig økonomi med to enn en?
Vis hele sitatet...
Ikkje når ein deler ei inntekt. Vi er to personer som lever heilt greit på 32-33k i månaden.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Jeg er rimelig økonomisk av meg, og jeg kan ikke reise så mye som jeg ønsker. Kjøpe alle duppedittene jeg ønsker osv.
Vis hele sitatet...
Reise er sånn aktivitet som er ekstremt dyrt - for du har ikkje alminneleg inntekt i perioden du reiser, og det er i utgangspunktet dyrt. Det er svært, svært få som kan reise fritt.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Mtp at det er en 100% jobb med 4 års utdannelse, så føler jeg meg fattig. Du må gjerne si at fattige har det verre, men jeg har brukt tid på å komme meg gjennom utdannelse os. Forsåvidt var poenget at 16k er alt for lite til å være lykkelig.
Vis hele sitatet...
For all del; 28k er ikkje ei ekstremt høg inntekt. Men det er langt ifrå det nivået at du må prioritere i veldig stor grad - har du fornuftige vaner veit du at du har råd til middag i neste uke, uten å måtte tenke over om du tar en kaffi på Starbucks på veg til jobb.

Og når det kjem til lukke så er ikkje penger nødvendigvis spesielt avgjerande. Eg er ikkje vesentleg meir lukkeleg no, enn når eg hadde 10k mindre utbetalt i månaden. Og tilsvarande; eg er meir lukkeleg no enn når eg hadde 70k meir utbetalt. Eg har gått frå å i to år ha ca. 50000,- i månaden disponibelt slik eg måtte ønske, til å ha 5-6000,- disponibelt...
Jeg får ca 17000 i mnd fra NAV (AAP) og lever helt greit, men uten å sløse (for mye). Husleie 5100, lån 1600, strøm 400 bilforsikring 750 månedskort 736 og resten går stort sett til mat og hobby.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg får litt mer, ca. 17600 i måneden etter skatt. Jeg lever bra på det og går i overskudd hver måned. Med litt selvkontroll er det enkelt å leve på en sånn utbetaling i måneden. Du må bare huske på at du ikke kan leve i luksus!
Om du drikker alkohol er jo det en ganske dyr post i budsjettet.

Vil man fortsatt drikke, men spare penger, kan du brygge din egen vin.
Kjøp vin-kit på Europris. Etter å ha kjøpt det basic utstyret kan du drikke deg full for 15-30 kroner.

Det smaker deretter, men det funker.
Sitat av TaterKjell Vis innlegg
Om du drikker alkohol er jo det en ganske dyr post i budsjettet.

Vil man fortsatt drikke, men spare penger, kan du brygge din egen vin.
Kjøp vin-kit på Europris. Etter å ha kjøpt det basic utstyret kan du drikke deg full for 15-30 kroner.

Det smaker deretter, men det funker.
Vis hele sitatet...
Er alkohol en viktig ting å bruke penger på? Her er det penger å spare.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Valadar Vis innlegg
Jens1 jeg vil jo påstå at det er stikk motsatt, at det er ingen land som støtter de med utfordringer mer en Norge =)
Har man så store utfordringer at man ikke kan fungere for egen maskin så har vi det ganske bra i Norge med det trygdesystemet og helsevesenet som er i dette landet.
Jeg vil si at man har vunnet gullbilletten som er født i Norge med hemninger.
Vis hele sitatet...
Jeg vil påstå det er en stor forskjell på å gjøre en person en bjørnetjeneste kontra det å faktisk støtte en person. Selv om en ikke klarer å fungere i ordinært arbeid trenger ikke det bety at den beste støtten som kan gies her er å øse på med økonomisk støtte for deretter og la denne personen sitte der uten å ha noe som helst å bedrive dagene med?

Joda, Norge er jo kjent for å øse på med kroner til de trengende, til og med de som er/var på rømmen får/fikk jo økonomisk støtte. Så en skal vel ikke klage?

Sier ikke at man har det så forbaska ille her i lands sammenlignet med mange andre land. Jeg befinner meg vel fortsatt der hvor jeg mener at hvor en har mulighet til å benytte seg av ressurser som allerede er tilgjengelig, hvorfor ikke benytte seg av dem?

Jeg synes det kan være å dra det litt langt at en som er født med hemninger i dette landet bare skal stues/trues inne og nektes å være i aktivitet. Dette er en helt sikker vei på å ikke kunne klare å bidra til samfunnet i det hele tatt igjen for mange. Er det her en har vunnet den gullbilletten tro? Hvem er vinneren som du ser så klart her?

Personlig skulle jeg heller ønsket at den som ikke klarte å fungere for egen maskin like vel fikk lov til å bli med, med det de klarer, altså bidra med det de kan. Kanskje det bare er jeg som er sær som ikke ser på det økonomiske som det aller viktigste, men mener den menneskelige støtten er mye viktigere.

Jeg kunne vært ute i noe form for arbeid som igjen kunne smittet positivt over på mine barn. Slik det er i dag får de heller se at far sitter på rompa og pengene kommer inn på konto. Klager på ingen måte på pengestøtten en mottar hver eneste måned. Når det er sagt så kan jeg ikke se vekk fra at f.eks Uganda kan ha bedre menneskelig støtte til de med utfordringer enn hva Norge har. Jeg vet bare at i dette landet skal en helst ikke komme seg ut i aktivitet igjen når en først har havnet i uføret. Kan ikke forstå at det er meningen at det skal være slik?