Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 22434
Hei.

Vant et billig mig sveiseapperat på netthandelen.no, 650,-

Trodde det var tig men ser nå det var mig.

La inn bud pga eksosanlegget på billen min trenger en runde med sveising, like greit å gjøre det sjøl.

Må jeg ha gass får bare å røft grovsveise to jernrør sammen ?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei, men om du ikkje har gass må du bruke rørtråd. Det får du på biltema eller næraste Tools-sjappe.
Jula selger slike 1 liters beholdere med blandingsgass for MIG sveising.
Veldig kjekt, så slipper man å styre med de store industrielle beholderne.

Har du ingen erfaring med sveiseapparat anbefaler jeg deg virkelig å sette deg inn i sikkerhetsinstrukser rundt bruk av MIG apparat med gass. I beste fall ta et sveisekurs, det er veldig gøy å mestre sveising!
okay, ja leste en annen tråd om det.

noen her som har erfaring med netthandelen.no sine mig apperater?

takk for respons

https://netthandelen.no/auction/Verk...arasje/9715179

Står komplet med tilbehør, skulle nesten tro det bare var å fyre opp med flusstråd siden det ikke er noe som nevner gass.

hmm

Sitat av ZELDUR Vis innlegg
Jula selger slike 1 liters beholdere med blandingsgass for MIG sveising.
Veldig kjekt, så slipper man å styre med de store industrielle beholderne.

Har du ingen erfaring med sveiseapparat anbefaler jeg deg virkelig å sette deg inn i sikkerhetsinstrukser rundt bruk av MIG apparat med gass. I beste fall ta et sveisekurs, det er veldig gøy å mestre sveising!
Vis hele sitatet...
Joda har noen hundre timers stuking på gk og vk1

Sånn flaske er jo genialt, sikkert mer en nok til eksosanlegget mitt.
Sist endret av Kutulu; 8. oktober 2013 kl. 22:03.
Ved TIG sveising må det også brukes dekkgass. Har du aldri sveist før vil jeg ikke si at et tynt eksosrør er det beste og begynne med,vartefall ikke vist det er rust-sveising men men. Og heller ikke rørtråd da de krever mye strøm og vil lett bare smelte vekk hele eksosen din.
Sitat av Kutulu Vis innlegg
okay, ja leste en annen tråd om det.

noen her som har erfaring med netthandelen.no sine mig apperater?

takk for respons

https://netthandelen.no/auction/Verk...arasje/9715179
Vis hele sitatet...
Nei, kun TIG, MIG/MAG og elektrodesveisere fra ESAB.
Det er jo proff utstyr, men Netthandelen sitt fungerer nok bra det og, husk bare for all del og kjøpe gode regulatorer for gassen.
Du vil ikke at det lekker Argon i lukkede miljøer, som garasje, utebod osv.
Den har en bedøvende og kvelende effekt.

Derfor jeg også anbefaler deg å sette deg inn i sikkerhetsinstrukser før du begynner med sveiseprosjektet.
ok.

Ang eksosen så er det sveiset et tjukt rør fra lydpotta og fram og det er i sjøten bort fra lydpotta det er knekt.

Så blir da kun den ene siden dte blir litt tricky(tynt) men biltema har godt utvalg stusser etc.

kan poste skryte evt failure bilde når den tid kommer
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, men om du ikkje har gass må du bruke rørtråd. Det får du på biltema eller næraste Tools-sjappe.
Vis hele sitatet...
Dette er feil.

På rørtråd må du bruke dekk gass, da Eldig eller Misson-18 eksempelvis.

Det finnes kompaktråder for mig uten gass, med dette er dårlig.
Kjøp deg minigass flaske..
til info så er ikke dette et gass apparat. er et FLUX welding apparat du må bruke rørtråd åkkesom
Sitat av DSlhm Vis innlegg
til info så er ikke dette et gass apparat. er et FLUX welding apparat du må bruke rørtråd åkkesom
Vis hele sitatet...
Okey, flotters.
Skulle tro det følger med en spole tråd.

#ventespenning
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av DSlhm Vis innlegg
til info så er ikke dette et gass apparat. er et FLUX welding apparat du må bruke rørtråd åkkesom
Vis hele sitatet...
Dette og er feil...

Rørtråd er, som navnet sier, rør med innvendig "hull"
Dette er som på elektroden og etterlater slagg på sveisestrengen.
MEN rørtråden, trenger dekk-gass!!

Det finnes tråd som ikke trenger gass, men ikke rørtråd.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Ja, jeg vet det finnes, men jeg mener rørtråd er feil navn, da dette er en egen kategori innen sveisetråd.
Har jobbet som sveiser i mange år, og har to sveisesertifikater, så jeg mener jeg har helt ok peiling på dette!
Skal være både enig og uenig med Ignifer her. Det finnes flussfylt rørtråd som ikke behøver dekkgass. Hvorfor noen har kalt det rørtråd uten å dele det inn i en egen kategori er totalt ubegripelig.
Men jeg mener at den har hul-profil uten fluss-middel. Det sagt, å bruke slik tråd krever god sveiseteknikk og lang erfaring. Min erfaring er at den spruter noe jævlig og generelt ikke er god å sveise med. Mye etterarbeid og dårlig sveis.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Jeg mener bare att rørtråd er trod, som behøver tråd, flusstråd behøver ikke gass...
Men det spiller liten rolle hva vi kaller produktet egentlig, siden alle sveisetilsetninger har eget prdukt nr.
Hvordan flusstråden er å sveise med vet jeg ikke, aldri prøvd, og lite behov for det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Ja, jeg vet det finnes, men jeg mener rørtråd er feil navn, da dette er en egen kategori innen sveisetråd.
Har jobbet som sveiser i mange år, og har to sveisesertifikater, så jeg mener jeg har helt ok peiling på dette!
Vis hele sitatet...
Beklager, du har sjølvsagt rett
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Jeg mener bare att rørtråd er trod, som behøver tråd, flusstråd behøver ikke gass...
Men det spiller liten rolle hva vi kaller produktet egentlig, siden alle sveisetilsetninger har eget prdukt nr.
Hvordan flusstråden er å sveise med vet jeg ikke, aldri prøvd, og lite behov for det.
Vis hele sitatet...
Helt korrekt, det er produkt betegnelse som gjelder. Og jeg er enig i at betegnelsen "rørtråd med flussmiddel" er forvirrende osv. Men som sagt så har den nok fått navnet pga at den har en fylt hul-profil.

Som nevnt tidligere, det er absolutt det verste som finnes til sveising. Veldig vanskelig få til å gå fint(lyden gir heller ingen indikasjon), spruter ekstremt mye og gir dårlig sveis. Teoretisk har den vel flere sveisestillinger, men praktisk så duger den bare til et par etter egen erfaring. Jeg har hvertfall kun oppnådd greie nok reultat med horisontal kil eller buttsveis med liten fuge.

Det sagt så er jeg ikke sveiser(selv om jeg har sveiset mye over flere år), men selv erfarne sveisere som jeg kjenner misliker tråden sterkt.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Apropos dårlig sveise tilsettning, jeg prøvd alu-elektroder for noen år siden.
Helt ubrukbart! Veldig sprø sveis, full av porer.
Til alu er det kun MIG eller TIG som funker. Men det blir jo en helt annen diskusjon..

Tur tråden bør stoppe her.. hehe
kjært barn har mange navn

det menes selvsagt flussfylt tråd. kjøpes hos de fleste som selger slikt. koster ikknoe. og er et helvette og sveise med.

spruter noe jævlig. samt lysbuen er vanvittig. blir som og stille xenonlys mot halogenlys.

men, i nøden spiser selv fanden fluer. og da funker jo dette og alt til sitt bruk. er mere brukeren det går på
Søkte opp MIG på netthandel.no og hvis du ser nærme på bilde så står det "No gas". Hvorvidt det betyr at man ikke skal bruke gass vet ikke jeg.
det er ikke provisjoner for gass på apparattet. så nei...
Slik flussfylt tråd (som jeg alltid har trodd heter rørtråd) er noe møkk.
Bare slik at det er poengtert nok en gang.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kende som sådan kan jeg ikke si noe serlig negativt om (hvert falll ikke sett i forhold til prisen),har pinnesveisen som nettauksjonen selger og den har fungert greit i 4 år.
Men vekselstrøm apparater er veldig enkle i konstruksjonen og i en Mig kan mye mer gå galt.
Det er noe så skjeldent som en vekselstrøm MIG (99 prosent av alle MIG apparater har innebygd en likeretter).Den har også levende tråd ,dvs at når du trykker på knappen så er det strøm i tråden (de fleste andre MIGèr aktiveres strømmen av avtrekkeren på pistolen. Dette er ikke noe fordel ,men sansynligvis noe en kan venne seg til (men bør nok ha selvblendenede maske).
Nettauksjonen går ikke ut med noen spesifikasjoner ,omtaler den kun som "kraftig". På engelske web sider omtales parameteret som 60-90 ampere som er veldig lite fleksibelt. Andre omtaler det som 45-90. Hvis det er 45-90 kan det nok til nød brukes på tynnplate.Håper du får glede av apparatet.Det finnes endel triks som gjør det mulig å sveise med et kraftig rørtrådapparat, f.eks å spenne en kobberplate bak der det skal sveises for å absorbere varmen. bruke rask trådmating m.m.
Jeg tror det meste er mulig når det gjelder sveising men på en annen side er ikke alt like praktisk/hensiktsmessig.
▼ ... flere år senere ... ▼
Noen som vet om man kan bruke et mig apperat som er tiltenkt bruk med co2, uten gass og med fluss tråd istedet? Snart ikke mer gas igjen i flaska, og den må trykktestes på nytt så har ikke råd til å få fyllt/testa...
Ja, det kan du.
MIG/MAG er samme apparat. Er gassen som er forskjellen.
MAG er trådsveis med co2 som dekkgass, resten er MIG
går helt fint det, bare spruter en del mere enn med gass
Takk for raskt svar, da skal jeg prøve på det! Håper det funker nogenlunde bra, akk fått igang det store apperatet og det funker så sykt mye bedre en det lille jeg har som jeg sa godt som ikke får sveiset noe sammen med i det hele tatt. Er helt nybegynner, men med det store har det blitt veldig bra, bare håper det ikke bare er gassen som gjør det.
Sitat av DSlhm Vis innlegg

spruter noe jævlig. samt lysbuen er vanvittig. blir som og stille xenonlys mot halogenlys.
Vis hele sitatet...
Du har prøvd å snu polariteten på elektrodene? Flusstråd skal ha minus i tråden og pluss på klemmen. Kuttet drastisk ned på hønseskit for min del i alle fall.
En kan ikke kategorisk si, at du kan bruke et MIG-apparat uten gass eller ikke. Når du sveiser, så går det egentlig ganske store mengder strøm igjennom tråden og munnstykket. Noen apparater er konstruert for kun gass, og hel tråd, da gassen er en viktig komponent for å kjøle ned munnstykket og annet i "pistolen". Mens hos andre apparater, så kan du kjøre i vei med fylt tråd. Dette står forhåpentligvis i instruksjonsboka.

Ellers så er fylt tråd dårlige greier. Det blir mye sprut, når du sveiser med dette. Så vær obs på dette.
Siden det er oppe en sveisetråd så stjeler jeg den litt, kan noen anbefale meg et greit ACDC TIG apparat?
Har sveist mye med Kempi MasterTig MLS 400 og det går lekende lett med den, men slikt har ikke jeg råd til å ha hjemme..