Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 4128
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er ute etter bevis og saker der rettsvesenet og politiet i retten eller som forberedelser til rettsak har opptrått lugubert for å felle folk i retten. Kameraderi, konstruering av bevis, justismord osv.
Etter å ha ramla nedi et sort hull på internett av Hagen-drapet og lesing av (konspirasjons)teorier... Så tror jeg kanskje det hadde vært skremmende å virkelig *vite* hva svaret til spørsmålet ditt er.
Sist endret av Lurifaks1; 2. mai 2020 kl. 05:15.
Anonym bruker
"Løpende Vette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Lurifaks1 Vis innlegg
Etter å ha ramla nedi et sort hull på internett av Hagen-drapet og lesing av (konspirasjons)teorier... Så tror jeg kanskje det hadde vært skremmende å virkelig *vite* hva svaret til spørsmålet ditt er.
Vis hele sitatet...
Og hvilke sorte hull og konspirasjoner er det? Post dem gjerne i Hagen drapet tråden her inne.
Inntil det motsatte er bevist så er kameraderi like vanlig i Norge som i andre land.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er ute etter bevis og saker der rettsvesenet og politiet i retten eller som forberedelser til rettsak har opptrått lugubert for å felle folk i retten. Kameraderi, konstruering av bevis, justismord osv.
Vis hele sitatet...
Her kunne det vært greit hvis du prøvde å skissere et tenkt scenario
som illustrerer hva som eventuelt kunne vært fremgangsmåte og
hensikt. Mener du skjult samarbeid mellom politi og rettsvesen, eller
innad i de individuelle etatene?

Det hadde vært interessant å vite om du har noen spesifikke saker
i tankene.
Sitat av PsuedoVitenskap Vis innlegg
Inntil det motsatte er bevist så er kameraderi like vanlig i Norge som i andre land.
Vis hele sitatet...
Nå gjøres det store og omfattende kartlegginger av dette årlig. Norge er syvende best i verden, med 84 poeng på en skala til 100. Der 100 poeng grenser mot null korrupsjon.

Dermed kan vi vel trygt slå fast at det motsatte allerede er bevist.

At vi er transperente og åpne i Norge betyr likevel ikke at det ikke foregår korrupsjon her. For det finnes selvfølgelig stygge eksempler på det også, og senest på torsdag ble arkitekt Rune Breili og tidligere byggesaksleder Harald Svendsen i Tjøme kommune tiltalt for grov korrupsjon.
Sist endret av voktern; 2. mai 2020 kl. 16:52.
Mitt inntrykk er at om man prater med øvre middelklasse er det en utbredt oppfatning at "Nei, politiet vil aldri lyve. Det har de ikke lov til", imens de som ikke kler seg like pent vet at det overhodet ikke er sant. Den type oppførsel, som går på tvers av stillingsinstruksen, kan bare overleve om det er en hvis form for kameraderi eller "man holder kjeft". Tror dog politiet generelt sett i Norge er veldig bra, og genuint velmenende, men det er en stor organisasjon.

Jeg har aldri hørt rykter, historier eller annet som tilsier at man finner noe sånt i rettssystemet vårt, og har egentlig ganske stor tiltro til det. Det er ganske tregt dog.

Kommunepolitikere som misbruker eller forsøker å misbruke makt er det derimot nok av. Endel lokal-avdelinger av barnevern virker også å ha vært rimelig ute på sykletur tidvis, men de har også en fryktelig vanskelig jobb.
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Her kunne det vært greit hvis du prøvde å skissere et tenkt scenario
som illustrerer hva som eventuelt kunne vært fremgangsmåte og
hensikt. Mener du skjult samarbeid mellom politi og rettsvesen, eller
innad i de individuelle etatene?

Det hadde vært interessant å vite om du har noen spesifikke saker
i tankene.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker først og fremst på selvopplevde eller bekjente /kjente saker hvor folk har blitt dømt eller forsøkt dømt der det har vært ting i kulissene som for eksempel nære vennskap blandt skikkelser som dommere, etterforskere, politi osv i rettsgangen, kameraderi, planting av bevis, dømt på indisier, justismord.

Ingenting med Hagen saken å gjøre, men saker som har gått for retten.
BRAND ∞ STRONG
kameraderi eksisterer på mange nivåer:
Ifra å dele meste med kompisen sin i barnehagen,
til han som blir ansatt fordi hun som ansetter kjenner en han kjenner.

Og så har man et slag Yrkes samhold.
Så uten at jeg kjenner noe fakta om akkurat dette, vil jeg tro at det kan være vanskelig
å få en politimann til å vitne negativt mot en annen.

kameraderi blir virkelig problematisk når flere konkurrerer om det samme, f.eks et anbud på en stor bygge jobb.
Og tror at man gjør det på like vilkår, mens det i realiteten er gitt hvem som får jobben.
Eller hvis hvem som skal ha et viktig verv velges først og fremst basert på at man kommer ifra et bestemt miljø
eller sånn og slik politisk tilhørighet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg tenker først og fremst på selvopplevde eller bekjente /kjente saker hvor folk har blitt dømt eller forsøkt dømt der det har vært ting i kulissene som for eksempel nære vennskap blandt skikkelser som dommere, etterforskere, politi osv i rettsgangen, kameraderi, planting av bevis, dømt på indisier, justismord.
Vis hele sitatet...
Det du vil ende opp med er reint søppel. Det er påfallande mange uskuldige i fengsel, om ein skal tru dei sjølv, og ei einsidig saksframstilling frå dei som har førstehandserfaring vil stortsett utelate alt som ikkje er til eigen gunst.

Som eit minimum bør du kjenne dommen og mest mogeleg av påtalemakta sin argumentasjon og. Elles får du verdilaust ræl, som ikkje kan brukast til noko.
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det du vil ende opp med er reint søppel. Det er påfallande mange uskuldige i fengsel, om ein skal tru dei sjølv, og ei einsidig saksframstilling frå dei som har førstehandserfaring vil stortsett utelate alt som ikkje er til eigen gunst.

Som eit minimum bør du kjenne dommen og mest mogeleg av påtalemakta sin argumentasjon og. Elles får du verdilaust ræl, som ikkje kan brukast til noko.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke helt hva du mener med å ende opp med søppel og ræl eller hvor du ville med innlegget ditt. Som du sier selv fins det uskyldige i fengsel, fins og en del saker med saksbehandlingsfeil, dømt på indisier eller kanskje hvor dommer er kompis av svogeren til aktor og de er nære og har diskutert saken på privat basis og gjort seg opp mening om domfellelse før sikta i det hele tatt får forklare seg. Er eksempelvis sånne saker jeg er intr i å høre om folks personlige erfaringer eller kjente saker hvor det er bevist eller påstått.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Skjønner ikke helt hva du mener med å ende opp med søppel og ræl eller hvor du ville med innlegget ditt. Som du sier selv fins det uskyldige i fengsel
Vis hele sitatet...
Det er ikkje heilt det eg skriv. Eg skriv at det er mange i fengsel som hevdar dei er uskuldige. Det er ein viss nyanse der.

Poenget er at det er veldig mange som ikkje ser eigen situasjon, eller vil skulde på eksterne faktorer for at dei vart dømt. Sjølvrapportering av korrupsjon på eit slikt felt vil ikkje gi deg nyttig informasjon.

Facebook renn over av ymse "Rettferdighet for y"-grupper, der einsidig historieforteljing er grunnlaget. Utan å kjenne resten av saka er det umulig å gjere seg opp ei meining basert på einsidig historiefortelling. Eg har sett saker som ville vore ekstreme om framstillinga var korrekt - og når ein grev i tre sekunder i den er det åpenbart at framstillinga er milevis ifra korrekt... Typ folk som klager over at dei mister omsorgen for ungane - og elegant underslår jamnlege drapstrusler og grov vald mot ungane.
Mitt inntrykk er at det er lite mellom politi og rettsapperat, men noen dommere har kanskje en litt for stor tillit til politiets/aktors fremstilling. Barnevernssaker er jo her kanskje det letteste og peke på.

Men det skal og sies at en del advokater/forsvarere ikke virker intressert i å gjøre noe mer enn det de må. Kritiske spm er fraværende.

Jeg er meddommer, og har flere ganger vært frustrert over at advokaten/forsvarer ikke er litt mer på. Heldigvis så kan jo jeg stille de spm.

Men det jeg ville frem til at en del advokater alltid blir ringt og lever av å forsvare i alle småsaker og dermed kanskje ikke vil komme på kant med de som ringer...

Kan ikke systemet men noen ganger har det slått meg i retten. Dommerne jeg har hatt med å gjøre er nesten religiøse i å passe på at de ikke er inhabile og forutinntatte.
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er ikkje heilt det eg skriv. Eg skriv at det er mange i fengsel som hevdar dei er uskuldige. Det er ein viss nyanse der.

Poenget er at det er veldig mange som ikkje ser eigen situasjon, eller vil skulde på eksterne faktorer for at dei vart dømt. Sjølvrapportering av korrupsjon på eit slikt felt vil ikkje gi deg nyttig informasjon.

Facebook renn over av ymse "Rettferdighet for y"-grupper, der einsidig historieforteljing er grunnlaget. Utan å kjenne resten av saka er det umulig å gjere seg opp ei meining basert på einsidig historiefortelling. Eg har sett saker som ville vore ekstreme om framstillinga var korrekt - og når ein grev i tre sekunder i den er det åpenbart at framstillinga er milevis ifra korrekt... Typ folk som klager over at dei mister omsorgen for ungane - og elegant underslår jamnlege drapstrusler og grov vald mot ungane.
Vis hele sitatet...
Joa særlig i barnefordelingssaker er det mye påstander om uskyld der fellende faktorer ikke tas innover seg for den som har drapstrua eller blitt tatt i pisseprøver. I slike saker er det bevis på skyld.
Det jeg er ute etter er saker hvor det ikke er bevis på skyld, men domfelte blitt dømt på indisier, på snikksnakk mellom nære vennskap eller i personlig interesse mellom de som avgjør saken, eller på planta bevis.
Dette forekommer også i Norge hvertfall i små distrikt og jeg er ikke så interessert i å høre hvordan tillitt andre som ikke har kjennskap til det har til rettsvesenet, men var keen på å høre fra de som har vært i eller kjenner til konkrete saker og eksempler selv.
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Fortrinnsvis IKKE barnefordelingssaker men andre saker hvor det er påtalemyndigheten aka politiet som er motpart.
['hip','hip']
49 8
Se podcasten til mannegruppa ottar når de har besøk av privatetterforskeren (der snakker de mye om det å bli dømt på indisier etc) Har ikke url, men du finner den nok med google søk eller på gruppa til facebook om ikke noen kan gi deg link
New generation
colakork's Avatar
Etter at jeg kom på godfoten med en i det lokale politikontoret (ingen snitch bare godprat og samme vibes) har jeg sluppet unna alle spytt tester og kunnet gå trygt rundt med mye uten noia.

Min erfaring tilsier at så lenge du er ekte og ikke lager problemer, får du ikke problemer. Ikke lag problemer så er det ikke noe problem.
Blir ikke helt som du mynter til. Men her har vi en som har noen fra lennsmannskontoret på kaffebesøk og er hyperkriminell og rusmisbruker. Blir stoppet når han kjører i ruset tilstand og kjørt hjem av politi uten noe straffesak og slipper unna alt annet.

Får gjøre akkurat som han vil med innbrudd osv, politiet henter bare tyvegodset og leverer tilbake. Sakene blir henlagt.
Holdt på sånn nå i 10- 15 år. Alle vi andre ble tatt og arrestert som fluer..

Så kameraderiet går vel alle veier?

En politidame som hadde en agenda mot meg og prøvde og samle alle verdens saker og verdens problemer over på meg. Retten måtte avlyse rettsaken og få politiet til og gjøre om straffesakene jeg ble siktet for da det var så mye humbug.
Sist endret av freakypedro; 5. mai 2020 kl. 11:14.
Sitat av voktern Vis innlegg
Nå gjøres det store og omfattende kartlegginger av dette årlig. Norge er syvende best i verden, med 84 poeng på en skala til 100. Der 100 poeng grenser mot null korrupsjon.

Dermed kan vi vel trygt slå fast at det motsatte allerede er bevist.

At vi er transperente og åpne i Norge betyr likevel ikke at det ikke foregår korrupsjon her. For det finnes selvfølgelig stygge eksempler på det også, og senest på torsdag ble arkitekt Rune Breili og tidligere byggesaksleder Harald Svendsen i Tjøme kommune tiltalt for grov korrupsjon.
Vis hele sitatet...
Slike kartlegginger gir ingen sikre svar når det ikke opplyses hvor mye korrupsjon har påvirket kartleggingen.
Sitat av PsuedoVitenskap Vis innlegg
Slike kartlegginger gir ingen sikre svar når det ikke opplyses hvor mye korrupsjon har påvirket kartleggingen.
Vis hele sitatet...
Jeg har sett mange sirkulære argumenter her på bruket opp gjennom årene, men her drar du faktisk en 720 i én enkelt setning. Det har jeg ikke sett før.

Så for å gjøre det enkelt: Du kan jo lese rapporten selv? Se hva slags metodikk de har brukt, sammenligne med andre tilsvarende undersøkelser og det du kjenner til av styrker og svakheter ved disse og så gjøre deg opp en mening basert på innholdet i den.
Sist endret av Myoxocephalus; 5. mai 2020 kl. 12:00.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Betjenter backer hverandre opp. Selvfølgelig gjør de fleste det. Jeg backer og op om mine kollegaer. I tillegg har de alltid noe på hverandre og har en del å miste hvis de ikke backer en annen opp. Man bør helst unngå all kontakt med politiet for å være på den sikre siden og i verste fall ha vitner rundt seg så man en liten mulighet hvis det skulle bli en sak.
Sitat av freakypedro Vis innlegg
Blir ikke helt som du mynter til. Men her har vi en som har noen fra lennsmannskontoret på kaffebesøk og er hyperkriminell og rusmisbruker. Blir stoppet når han kjører i ruset tilstand og kjørt hjem av politi uten noe straffesak og slipper unna alt annet.

Får gjøre akkurat som han vil med innbrudd osv, politiet henter bare tyvegodset og leverer tilbake. Sakene blir henlagt.
Holdt på sånn nå i 10- 15 år. Alle vi andre ble tatt og arrestert som fluer..

Så kameraderiet går vel alle veier?

En politidame som hadde en agenda mot meg og prøvde og samle alle verdens saker og verdens problemer over på meg. Retten måtte avlyse rettsaken og få politiet til og gjøre om straffesakene jeg ble siktet for da det var så mye humbug.
Vis hele sitatet...

Du det har jeg litt vondt for å tro helt på? En ting er om snuten lar ham gå som de fersker ham med en bønne i lommene på den lokale coop'n. Men at de stadig fersker ham ruset bak rattet uten å opprette sak klarer jeg ikke helt tro på. Her ville jo snuten risikert å indirekte bli drapsmenn om de ikke handler når slikt skjer. Og de ville vel neppe risikert egen jobb og livet til sambygdinger til stadighet for å hjelpe en kriminell å støtt kjøre i rus? Det der faller nesten på egen urimelighet. Beklager. Har vondt for å tro på akkurat det.

At en hyperkriminell ikke soner er vel temmelig sjeldent, i det minste der en vet de støtt blir tatt. Men det er jo noen saker som er kjent gjennom media der det har vært reelle årsaker til at hyperkriminelle ikke blir domfelt og fengslet. Kanskje er han fyren du snakker om en som har ymse diagnoser, og har både psykiske og somatiske lidelser som gjør ham soningsudyktig?

Jeg tror nok likevel ikke at det bildet du her maler er helt korrekt, for om ham feks støtt satt livet til andre i fare med feks ruskjøring så er det andre eksempler på soningsudyktige som ender opp i tvangsbehandling fremfor sonings. Og det vil jeg tro ville skjedd med din sambygdning om han var fersket mange ganger for ruskjøring. Og snuten har jo flere virkemidler. De kan ta arrest i kjøretøyet om det er fare for ny ruskjøring. Og de kan tvangsinnlegges.