Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2398
Er det evt. farlig?
De er vel som regel kokt på forhånd, og ikke farlig å ha på pizzaen.
Mener å ha lest ett sted at alt av sjømat/kjøtt burde stekes/kokes før det slenges på pizza, mulig det er feil men selv steker jeg alltid kjøtt før jeg har det på pizza.
BRAND ∞ STRONG
my two cents
hvis du ikke har en vedfyrt pizza ovn og skal flash steke en tynn pizza i 4-5 min
så vil scampien din mest sannsynlig bli for mye stekt før pizzaen er ferdig.
Jeg har ikke prøvd selv, men jeg ville gjort som følger:
Stek pizza i ovn
Stek scampi for seg i panne for bedre kontroll
Legg de på pizza med en gang du tar den ut av ovnen.
Norske reker er jo ferdig kokt, så de kan du bare slenge på pizzaen når du tar pizzaen ut av ovnen. Null problem.
Scampi, i det minste de jeg har kjøpt er alltid rå. Ofte også med fullt skall på. Da bare drar jeg av skall og streng og slenger de på pizza'n før pizza'n går i ovnene. Har aldri tenkt på å sjekke opp om dette er greit eller ikke, og kommer nok ikke til å ta meg bryet med å google det heller. For det er jo typ minst 220 grader i ovnen når pizzaen stekes, og kanskje noe varmere om en bruker pizzasten som er hardt grillet før en starter. Så regner bare med at det er helt safe. Aldri blitt sjuk av det og liker godt sjømat på pizza så har forsøkt alt fra reker og scampi til blåskjell, kamskjell og hjerteskjell på pizza uten noe trøbbel. Skjellene har jeg dog tilberedt helt tradisjonelt, også bare lagt på pizza når pizzaen kommer ut av ovnen. Dette siden skjell krever så lite varmebehandling og kan bli seige som gummi om de får for mye varme for lenge. Men scampi har klart seg fint i stekeovnen.
Sist endret av _abc_; 19. januar 2020 kl. 18:18.
Det som skal varmebehandles over osten. Ferdig.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Med 300 grader i ovnen og pizzaen i ovnen i ca 5-7 minutter så hadde jeg ikke turt å ikke steke kjøtt/fisk/fugl på forhånd.

Med mindre du lager den typisk norske "pizzaen" med smelltykk og seig bunn, tomatpuré, kjøttdeig og ost på toppen, noe som egentlig ikke er en pizza men heller kan bli kalt en kjip kjøttpai.

Jeg er en pizzaelsker for å si det sånn. Nordmenn flest sin smak på pizza er latterlig. Men det henger vel igjen fra 80-90 tallet når vi fikk toro-poser og mamma begynte å lage noe hun trodde var pizza.