Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2511
Hei

Jeg har fått tilbud på jobb som krever politiattest.
Samme dag som jeg skulle på intervju ble jeg kalt inn som mistenkt i en sak. Det ble rimelig kjapt klart(samme dag) at jeg var uskyldig. Hele greia må nå uansett gjennom en politijurist før de fatter endelig vedtak og hvem vet hvor lenge dette kan ta. Ble antydet uker til måneder siden det ikke var en prioritert sak.
Spørsmålet er da. Om jeg søker politiattest nå, vil dette dukke opp?
Tvilsomt. Der kommer vel kun ting du er dømt for (evt bot), ikke de ganger du er mistenkt? Jeg er ikke 100% sikker, men det høres litt rart ut i mitt hode.
Nei. Kun utvidet (uttømmende attest) har dette.
Snakket med politiet. Det vil komme frem av attest at jeg har en sak under etterforskning. Men de var ganske hyggelige å sa at om det skulle bli ett problem så skulle bare arbeidsgiver ta kontakt med de så skulle de forklare situasjonen. Han skulle også pushe på jurist for å få saken ut av verden slik at saken var avklart innen jeg søkte om politiattest.

Tommel opp til Politiet denne gang
https://www.politiet.no/tjenester/po...olitiattesten/

«Hvilke opplysninger står i en utvidet politiattest?
En utvidet politiattest viser straffesaker som ikke er avgjort av politiet eller en domstol. Det vil si at disse skal med på attesten: siktelser, tiltaler og forelegg, og dommer som ikke er rettskraftig avgjort.»

Der tar han feil. Dette står kun i utvidet attest. Er det en utvidet attest du skal ha da? Eller ordinær? Veldig få jobber krever utvidet. Er det ordinær skjønner han ikke reglene for politiattest.
Sist endret av TommyL; 27. februar 2019 kl. 21:37.
Sitat av TommyL Vis innlegg
https://www.politiet.no/tjenester/po...olitiattesten/

«Hvilke opplysninger står i en utvidet politiattest?
En utvidet politiattest viser straffesaker som ikke er avgjort av politiet eller en domstol. Det vil si at disse skal med på attesten: siktelser, tiltaler og forelegg, og dommer som ikke er rettskraftig avgjort.»

Der tar han feil. Dette står kun i utvidet attest. Er det en utvidet attest du skal ha da? Eller ordinær? Veldig få jobber krever utvidet. Er det ordinær skjønner han ikke reglene for politiattest.
Vis hele sitatet...
Hmm, okei. Vil tro det er en ordinær attest jeg trenger.
Om du ikke vet så er det ordinær, ellers hadde dette vært spesifisert. Da skal det ikke vises. Så det er rart han sier dette.
Sist endret av TommyL; 28. februar 2019 kl. 18:55.