Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1197
Hei.

Jeg holder på å prøve å reinstallere windows på en maskin, dette er en MSI Nightblade maskin, har oppgradert GPU og til SSD.
Problemet er som følger, det virker å være umulig å få maskinen til å ville boote fra USB minnepenn. Har windows 10 på minnepenn (original).
Har brukt denne tidligere på en annen pc, og har kontrollert at usb kontaktene fungerer.

Har vært innen litt forskjellige utenlandske forum og dette ser ut til å være en ikke så uvanlig problemstilling når det kommer til MSI sine hovedkort, har prøvd alle de forskjellige fremgangsmåtene jeg har funnet på disse forumene, men å disable forskjellige ting og enable andre ting.
Men allikevel så vil ikke denne minnepennen dukke opp i boot menu eller noen andre steder.
Om eg går inn på pcen så finner jeg usb pinnen med engang når jeg er i windows, problemet her er at her får jeg ikke tatt en clean install og forandret hvilket disk windows skal ligge på.

Noen andre her inne som har vært borti sammen problem, eller vet hva jeg skal gjøre?

Jeg har vært borti tanken på å få laget en win10 dvd istedenfor, slik at eg da kan boote fra disk, vil dette fungere tror dere?
Kommer du deg inn i BIOS eller til "Boot Menu" (vanligvis F12 ved oppstart, se bilde) ?

Hvis ja, så burde du kunne installere fra DVD.

Noen personer har også klart å installere windows 8 fra intern harddisk istedenfor å bruke usb/dvd, kan godt hende metoden funker på windows 10 også. Husk at denne metoden sletter alt på disken: Install Windows 8 directly from Hard drive – NO DVD or USB needed!

Ja, jeg kommer meg inn i både inn i BIOS og i "Boot menu" under oppstart. Men her kan jeg ikke se å finne usb innen i det hele tatt. Har ikke prøvd med disk enda, men større sannsynlighet at dette skal fungere da?
I bios, er "legacy usb function" skrudd på?
Har du skrudd av fast boot?

Prøv å aktivere legacy usb function og skru av fast boot.

Hvis det ikke funker hadde jeg prøvd installering fra dvd eller intern harddisk.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
I bios, er "legacy usb function" skrudd på?
Har du skrudd av fast boot?

Prøv å aktivere legacy usb function og skru av fast boot.

Hvis det ikke funker hadde jeg prøvd installering fra dvd eller intern harddisk.
Vis hele sitatet...

Ja, begge disse tingene er gjort uten noe hell.

Så da blir det nok dvd som blir neste ja.
Har du en bootbar usb da? Med uefi er det fat32 som gjelder.
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Har du en bootbar usb da? Med uefi er det fat32 som gjelder.
Vis hele sitatet...
Jeg regner med denne USB pinnen er bootbar, jeg har bootet fra denne tidligere med en annen pc uten noe problem.

Det er en original windows 10 usb
Har du sjekket at det ikke er ntfs?
Cmd
Diskpart
List disk
Select disk "0/1/2/3osv"
Detail disk
Prøv å flashe biosen din til en nyere versjon. Det er det mange som har måttet gjort for å kunne boote usb i legacy på de seneste msi hovedkortene.