Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2866
Hei!

Jeg har de siste 4 ukene vært priviligert nok til få gleden av å teste min naturlige døgnrytme. Jeg har vært i en situasjon hvor jeg midlertidlig har hatt litt færre gjøremål enn til vanlig og derfor har kunnet legge meg når jeg vil, ta blunder når jeg vil, og stått opp når jeg ønsker. Jeg har forøvrig alltid vært et B-menneske og har i familien tidligere hatt trademarket for å være lenge oppe, samt lite happy for å stå opp.

04:00-06:00: Her våkner jeg automatisk og er lys våken, litt avhengig av nøyaktig når jeg legger meg. Jeg våknet opp for to timer siden Som dere ser føler jeg meg produktiv nok til å skrive her på freak.

06:00-09:00: Etter to-tre timer våken med påfyll av vann, et stykke frukt, litt aktivitet, gaming etc. blir jeg plutselig trøtt. Det faller meg naturlig å kjøre på med en blund i et par timer. Å våkne er uproblematisk og jeg er nå klar for dagen. Tidspunkt har variert litt, men det ser ut til at rundt 11:30 er normalen min.

23:00-02:00: Nattesøvnen min påbegynner jeg i dette tidsrommet.

En ting som er verdt å merke seg er at kvaliteten på våken/søvn ser ut til å være bedre. De timene jeg er våken er jeg virkelig våken, og jeg har overhodet ikke noe problem med å stå opp i løpet av de første 30 sekundene fra jeg våkner. Dette var over gjennomsnittet problematisk da jeg gikk på videregående for å si det sånn.
Trøtthetsfornemmelsen kommer brått (lys våken nå, trøtt om 10min), så jeg slipper den daffe følelsen man ofte har i timen(e) før søvn!

TL;DR:
Min naturlige døgnrytme:

04-06: Står opp og chillern i et par timer.
06-09: Tar en blund på et par timer.
09-1130: Står opp på ekte og sover nå ikke før natten.
23-02: Nattesøvn, ofte rundt 4 timer.

Kort oppsummert betyr dette da at jeg har to søvnperioder, en på natten og en på morgenen, på henholdsvis cirka 4 og 2 timer. Tidligere har jeg sårt trengt minst 8t for å føle meg fresh, så 2t xtra i døgnet er jo digg.

Til sist anbefaler jeg alle som har muligheten til å la kropp + psyke reparere litt på de problemene som gjerne oppstår etter årevis i en hektisk hverdag. Jeg føler meg uthvilt!

Noen erfaringer eller innspill? Spørsmål er også greit
Har en litt merkelig døgnrytme selv, siden jeg trives best med å sitte oppe om natten.

19-02: Sover
02-08: Gaming etc.
08-16: Drar på jobb 8 og er tilbake kl 16 ca.
Kan mene å ha hørt at det er ganske naturlig å dele opp søvnen i 2 bolker utifra behov mennesker har hatt i tusenvis av år. Helt til strømmen kom på og vi slapp å styre med lys og bål osv. (Super kredibel kilde)

Personlig er jeg ganske fleksibel, jeg sover like gjerne om natta som om dagen, alt etter behov. Trenger vanligvis noen dager på å skli inn i nye rutiner. Kan lett plukke opp denne gamle vanen som du beskriver. Ofte sover jeg fra 04.00 til 11-12. Hender jeg finner på å sove 4 timer om natta og 4-5 timer etter kl 16.00.
Sitat fra linken din: "The science seems to back up our history books. In a 4-week study with 15 men living with restricted daylight hours, something strange started to happen. After catching up on their “sleep debt” – a common state of affairs for most of us – the participants began to wake up in the middle of the night:

They began to have two sleeps.

Over a twelve hour period, the participants would typically sleep for about four or five hours initially, then wake for several hours, then sleep again until morning. They slept not more than eight hours total.

The middle hours of the night, between two sleeps, was characterized by unusual calmness, likened to meditation. This was not the middle-of-the-night toss-and-turn that many of us experienced. The individuals did not stress about falling back asleep, but used the time to relax.


Det som nevnes om timene mellom "søvnene" er i min erfaring bemerkelsesverdig korrekt. Hodet er et veldig annet sted å være når det er mørkt, stille og du har en visshet om at de neste par timene kun er dine.
I tillegg skal dette følges opp med flere timer deilig søvn!
Jeg er ingen poet, men det er som om de våkne timene på natten er "adskilt" fra de våkne timene på dagen. Dette resulterer i at bekymringer og stress som er en del av hverdagen for min del ikke tenkes noe særlig på disse timene Kunne nok forklart mer kortfattet..

Lurer på hvordan samfunnet hadde vært om dette var normalen. Om alt hadde vært nattåpent eller om de hadde begynt med 03til06-vakt på rema. Eller polet Besøke nabodama i 03tiden for nattkjeks og helmelk hadde jo vært rimelig kos!
Sist endret av krystallkongen; 3. november 2016 kl. 18:47. Grunn: avsnitt
Det ville vært spennende om enkelte bedrifter kunne tilbydd arbeidstider som legger opp til en slik døgnrytme i større grad enn før.
Største grunnen til at jeg selv sitter oppe om natta er det totale fraværet av forstyrrende elementer. Da har jeg tid til å komme i "sonen" med det jeg jobber på og kan holde total fokus til langt på natt.
Med den døgnrytma jeg har er det mer enn bare ett par timer mellom øktene med søvn. Så vil ikke påstå at jeg bruker denne urgamle rytmen som blir beskrevet her. Men det tar nok i bruk den samme mentale mekanikken.
Sist endret av F4celess; 3. november 2016 kl. 20:10.
Jeg tror definitivt jeg hadde prestert bedre på jobb om jeg kunne fått litt alternative arbeidstider og lagt opp i forhold til hva som passer min døgnrytme best!
Til vanlig har jeg 40 timer arbeidsuke, men jeg merker hvor dårlig det går å prøve å følge den typiske "våken-fra-7-23"-døgnrytmen det virker som så mange trives med. Det GÅR, men å stå opp er en kamp med meg selv og alarmene på iPhonen. Merkelig at jeg også da i tillegg sliter med å legge meg OG å sovne når jeg først HAR lagt meg! Skikkelig snodig.
Nå er jeg derimot mer uthvilt enn på lenge og håper definitivt på å få sjansen på en slik oppkvikker igjen i framtiden! Jeg mener det, dette anbefales på det sterkeste
Sist endret av krystallkongen; 3. november 2016 kl. 23:23. Grunn: omformulering
Jeg sover da jeg er trøtt. Er stort sett hjemme om dagene så jeg har vært borti alt fra å sove i 2 dager i strekk med kun lette matpauser og dopauser til 5 døgn uten søvn. Er jeg trøtt sover jeg til jeg er våken eller kjeder meg, og er jeg våken legger jeg meg ikke. Synes at kaffe kan fungere som en rettesnor på søvnrytmen min, på flere måter stiller den på kjemisk vis den circadiane rytmen min bedre enn ironsk nok circadin. Drikker kaffe jevnt og trutt til klokka 8, ved 8 får jeg da et kræsj som gjør at jeg sovner som en stein ved 11-01. Har tidvis toleransestopper, og kaffedrikkingen min kommer og går i perioder, litt som søvnmønsteret mitt. Har jeg lyst på kaffe, drikker jeg kaffe. Har jeg ikke lyst på kaffe drikker jeg ikke kaffe.
Jeg har også drukket myye kaffe inntil der for 4 uker siden og har merket at koffein har skummelt mye å si for formen! Nå holder jeg meg til én sterk kopp kaffe med melk (drikker egentlig svart, men siden jeg bare får én må jeg gjøre det litt ekstra kos ) om dagen, blir litt godfølelse i løpet av 15-20 minutter faktisk.
Sist endret av krystallkongen; 4. november 2016 kl. 18:02. Grunn: omformulering