Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 3837
Hei folkens!

Jeg er 20 år gammel. Jeg prøvde MDMA for første gang rett før nyttår 2015/2016. Ble mildt sagt forelsket og har derfor hatt et ganske uvettig forbruk i løpet av de siste 10 månedene. Jeg vil tro jeg har tura omkring 30-40 ganger hvor det har forekommet bruk flere dager på rad. Lengste binge var på 5 dager med oral og nasal bruk hver kveld med litt forskjellige kompiser og venninner. Forøvrig har jeg planlagt å legge dette stoffet på hyllen for godt, da jeg har innsett hvor bad dette faktisk kan være om du er uansvarlig i forhold til pauser og redosering. Dette er en tråd for å opplyse andre om hvor viktig det er å være forsiktig med MDMA, høre andres erfaringer og jeg vil gjerne ha meg frabedt moralpreking

Vil starte med å si at jeg ikke har mistet noen "magi", selvom det selvsagt aldri blir like nytt/spennende og intenst som de første gangene. Har alltid gått i krystaller (aldri testa knips faktisk), hvor første drop pleide å ligge mellom 0.15-0.2 + 0.15-0.2 kjørt i nesa utover kvelden. Kan nevne at jeg aldri har tatt MDMA uten et par pils/litt vin og en god del fyrings. Går fort 4-5 papes og 30min når du skal prøve å rulle en joint mens du rister som en sint chihuaua + ikke kan se ordentlig + svetter som faen på fingrene + har en kompis i hvert øre som lurer på hvor jointen blir av! Gode minner

De første gangene var selvfølgelig helt DRØYE med god stemning, skravling uten sidestykke, bra electro/dubstep/gira hiphop. Tror også andre her inne på forumet vil kjenne seg igjen når jeg sier at jeg flere enn én gang har finkjemmet kontaktlisten (med telefonen halvannen centimeter unna trynet med et øye lukket) på telefonen i søk etter en pen damestemme å føre dialog med.
Om dere er godt kjent fra før spiller vel ingen rolle? Helt normalt å bli sjelevenner over telefon klokken 03 på natta! "Hæh, hun la på! Hvem er neste på kontaktlista? FORRESTEN, RULLER NOEN NESTE JOINT?! *ser til motsatt side* Hva med deg da? Trenger du vann eller kompis? Jeg vil hente til deg!! Si fra om jeg skal massere skuldrene dine i tillegg da!"

^ Litt rotete, men dere som har vært der skjønner greia. En av tingene som tiltrekker meg sånn med MDMA er hvor omtenksom man blir. Det føles så godt å være forståelsesfull og gjøre tjenester for kompiser og man blir empatisk på et nivå som er helt uforståelig for en som ikke har følt på det.

Dagen etter de første gangene var jeg gjerne sliten i kroppen, fornøyd og "tømt" i hodet etter alle de dype samtalene med en nice afterglow. Aldri noe problem. Ikke før nå!


Har turet 2-3 ganger i måneden de siste par månedene og utenom stundene jeg er påvirket av M eller alkohol føler jeg ingen glede. For å gjøre ting oversiktlig tenker jeg å liste opp forandringene jeg har merket ved meg selv i løpet av de siste 10 månedene.

- Mye mindre aktiv og lite energi. Går kanskje hånd i hånd med depresjon. Før var jeg den desidert mest energiske i vennegjengen (Nære venner trodde og køddet med at jeg hadde ADHD), og jeg pushet alltid på å spille basket, dra til frognerparken, dra i svømmehall osv. Bare gjøre ting og utnytte dagene liksom. Nå er alt tiltak og jeg liker meg best i sofaen hjemme. Gjerne med en joint. Jeg får forøvrig ingen glede av sofaen heller. Jeg kjeder meg konstant.

- Jeg har fått litt sosial angst. Det hender jeg blir stresset om jeg f.eks. sitter på stappfull kollektivtrafikk og føler at folk ser på meg eller at jeg har noe i trynet som jeg ikke har lagt merke til. Allikevel er dette i aller høyeste grad noe jeg holder ut. Håper det går over med tiden.

- Hypokondritendenser. Jeg tenker ofte at jeg må være syk og at det er grunnen til at jeg har blitt så slapp. Jeg har også fått poser under øynene, føler at vikene mine blir høyere (mister hår). Litt bekymret for at jeg muligens har fått kreft eller noe annet kjipt. Satser allikevel foreløpig på at dette er angst og/eller stress og at det vil gå over etterhvert som jeg begynner å trene og kutter ned på usunne helgevaner.

- Jeg har dessverre begynt å gi litt faen i kompiser og er mye mer likegyldig ovenfor dem. Det er rett og slett ikke like gøy å være med dem som før. Før var jeg veldig oppsøkende, men nå er det som regel jeg som blir ringt og noen spør om de kan komme innom. "bare kom innom du, men kan ikke bli å utrolig lenge da. har du med røykings forresten?"


Jeg kunne skrevet enda lenger, men jeg føler at jeg har fått fram poenget mitt. Nå, etter 10 måneder med med langt mer MDMA enn det som anbefales er livet mitt blitt veldig grått og jeg mangler interessen og entusiasmen jeg hadde før. Samtidig skjønner jeg at mye av det skyldes mine egne dumme valg og jeg har bestemt meg for at jeg innen 2016 er over skal ha tatt et par grep for å se om situasjonen kan endres:

- Trening, minst 4 ganger i uken. Kondisjon og kroppsvektsøvelser
- Sunt kosthold (her er jeg godt i gang) med mye fisk, frukt, og sunne karbohydrater, typ spaghetti, grovt brød og multivitamin daglig. Mye vann.
- Skal prøve å plassere meg i situasjoner etterhvert der jeg møter på mye jenter da jeg av erfaring vet med meg selv at det motsatte kjønn kan by på mye dopamin og digge hormoner i kroppen. Sex er også gøy
- Skjønner jo at det å røyke daglig ikke hjelper på situasjonen og er derfor helt i startfasen med å kutte ut fyring. Røyket en god del i går, men er veldig motivert for en LANG pause fra og med i dag. Om jeg begynner igjen skal jeg prøve å holde meg til grønt, for røyker du brunt daglig blir du helt kake til slutt.


MDMA er utrolig gøy og lærte meg mye i form av det å prate med mennesker, og å være åpen og tolerant. Jeg har mildt sagt hatt noen uforglemmelige kvelder med Emma, men om du som meg har blitt forelsket i dette stoffet; BEGRENS DEG, ta 2-3 måneder pause mellom hver gang. MINST. Ellers kommer du til å brenne deg, og i min erfaring er ikke det spesielt gøy.

TL;DR: Ble betatt av MDMA etter første date, har i løpet av de siste 10 månedene brukt i overkant mye. Er deprimert, føler meg syk/slapp, har tendenser til sosial angst og hjernetåke. Innser at det er min egen feil, og skal ta noen grep for å se om jeg kan reversere skaden jeg har påført meg selv.

Håper forøvrig på noen andres erfaringer
Tror du trenger en lang pause for å fylle opp sertoninnivåene. Å drive å fyre konstant hjelper nok heller ikke. Er ikke det du beskriver ganske typisk hos folk som begynner å bli godt innrøkte? De vil heller chille med fyrings enn å leve livet. Ser ut som du er der nå. Tenker at du nok ikke trenger å snu helt om på alt, om du kutter rus en stund så tror jeg gnisten kommer tilbake. Forsøk å fylle på med gode opplevelser fremfor å å sette masse krav til deg selv om å trene så og så ofte, spise så og så sunt etc. Kanskje er det nok nå i starten å klare en uke uten rus? Så kan du ha litt større mål neste uke. Henge litt med venner feks.

Av egen erfaring så vet jeg at det er lett å sette så høye krav til seg selv når en skal endre noe at en ender opp med major fail. En går for hardt ut, og starter noe som en vanskelig klarer å gjennomføre. Så føler en på mislykkethet fremfor den gode følelsen av å nå et mål skape vinnerfølelse. Bedre å kjenne på mestringsfølelsen av å nå et mål fremfor å kjenne på skuffelsen av å ikke klare å innfri flere store mål.

Gi deg selv litt tid, og ta små skritt.

Lykke til
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Den massive bruken av MDMA kan ha hatt sin påvirkning, men som nevnt ovenfor høres det ut som at de verste plagene kan fjernes hvis du kutter ned på røykinga. Du har hatt et altfor stort forbuk av cannabis og MDMA. Tiltaksløshet, sosial angst og likegyldighet er klassiske tegn hos de som røyker mye cannabis. Når du i tillegg gjør det daglig er det ikke så rart at livskvaliteten din blir redusert.

MDMA er ikke harmløst og bør behandles med respekt. En gylden regel er at man har minimum seks ukers ventetid, men helst opp mot tre måneder mellom hvert inntak. Ut fra anekdotiske beretninger kan det se ut til at all form for redosering på MDMA fører til en mye hardere belastning på systemet, at det gir en mindre komfortabel nedtur og at det grå verdensbildet varer lenger.

Det virker som at du har minst anstrengt forhold til alkohol. Fordelen med dette rusmiddelet er at fyllesyken og den reduserte tilstanden kun varer en dag eller to. Som med alt annet bør du beherske inntaket med dette også.

Ser du har laget en liste over hva som kan bedre livskvaliteten din, følg den så vil du nok komme på bedringens vei. En rusfri tilværelse noen måneder vil nok også hjelpe på kropp og sinn. Husk at rusmidler ikke bør påvirke tilstanden din i hverdagen. Terskelen mellom bruk og misbruk er lav. Å trå over den er et steg inn i et tragisk univers der ingen bør oppholde seg.
Sist endret av Cappy; 4. oktober 2016 kl. 20:47.
Gjennomtenkte svar virker det som, det takker jeg for!

Har lest meg opp (flaut å innrømme at jeg var advart i form av tråder her inne og på f.eks BL) og det er jo ingen tvil om at MDMA grisekjører kroppen på mange måter.

Burde tatt det rolig med den jævla snortinga som redosering! Når sant skal sies burde jeg tatt det roligere med stoffet generelt. Jeg var skikkelig uansvarlig, men spist er spist. Får bare prøve å komme meg hurtigst mulig tilbake til (tilnærmet) baseline

Blir gøy å endelig få kjenne litt på hvordan det er å være klar heller enn fjern halve dagen også!

Kommer nok til å oppdatere tråden etterhvert da jeg er sikker på at jeg ikke er den eneste sjelen som insisterer på å lære av mine egne feil.
Sist endret av krystallkongen; 4. oktober 2016 kl. 21:20. Grunn: omformulering