Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1721
Hei freak!

Er for øyeblikket i siste måned av en 3 måneder lang oppsigelsetid, og er ikke lenger ansatt der jeg jobber etter den 30. Juni. Dette er min første jobb, og har derfor null peiling på alt med lønn ogsånt.

Det viser seg at de siste 7 månedene har jeg blitt underbetalt, hvor andre folk i min nøyaktige stilling har tjent 52kr i timen mer enn meg. Dette er sannsynligvis fordi jeg startet i jobben med en 15% stilling, og byttet internt til en 80% stilling. Jeg skrev aldri ny kontrakt, og ifølge lønnslippene (som jeg aldri åpnet) har jeg fått timelønnen for en med 15% stilling istedenfor 80%.

Jeg er ganske sikker på at jeg har krav på disse pengene, og at fagforbundet kan hjelpe meg. Problemet er at jeg ikke vet om fagforbundet hjelper meg med tanke på at jeg veldig snart vil være arbeidsløs.

Noen erfaringer? Takk for alle svar <3

Beklager eventuelle formateringsfeil eller skrivefeil, skriver på telefon.
Om du er dekket av en fagforening kommer ikke an på om du har jobb eller ikke, men om du er medlem av fagforeningen eller ikke. Om du er det er det bare å ta kontakt med dem, så vil de kunne si hva de eventuelt kan hjelpe deg med.
mormón
SmokeBuddah17's Avatar
Trådstarter
Sitat av Snillorg Vis innlegg
Om du er dekket av en fagforening kommer ikke an på om du har jobb eller ikke, men om du er medlem av fagforeningen eller ikke. Om du er det er det bare å ta kontakt med dem, så vil de kunne si hva de eventuelt kan hjelpe deg med.
Vis hele sitatet...
Ah ok, så jeg kan bli medlem uten å være i jobb? Er bare usikker siden jeg las på fagforbundet dot no at medlemskontigenten er 1.2% av inntekten din eller noe i den regionen. Takk for svar
Ja, de fleste fagforeninger har reduserte kontingentsatser for arbeidsledige. Fagforbundet spesifikt gir deg "gratis" medlemskap så lenge du betaler forsikringspremiene, i praksis 108,– i måneden.
mormón
SmokeBuddah17's Avatar
Trådstarter
Ahh det var veldig godt å vite! Da begynner det å se veldig lyst ut Takk for hjelpen
Sitat av SmokeBuddah17 Vis innlegg
Ahh det var veldig godt å vite! Da begynner det å se veldig lyst ut Takk for hjelpen
Vis hele sitatet...
Er veldig flott å se at noen faktisk får bruk for dem innimellom! Selv jobber jeg i en bedrift med usedvanlig ordnede forhold så syns egentlig de bare suger penger ut av meg.

Jobber i bygg og anlegg og har til tider høy lønn grunnet overtid og etterskudd (akkord)


I fjor hadde jeg netto inntekt rett i overkant av 600.000. Og selvom 1.8% av 70.000 ikke er så mye i det store bildet så begynner tusen lappene og fly. Men når man er ansatt i en sheriff bedrift som det ser ut som du har vært så er et medlemskap i forbund gull verdt
Selv hvis du melder deg ut så er det ikke unormalt at de har kloa i deg til kvartalet er omme, og du må printe ut oppsigelse, signere, scanne og sende tilbake (imens det å bli innmeldt krever verken signatur fra deg eller den som vervet deg)..
Bea
Big Bad Wolf
Bea's Avatar
Viktig å huske på at fagforeningene ofte ikke hjelper deg med saker oppstått _før_ du ble medlem. Så det hjelper ikke å bli medlem etter et problem har oppstått. Så lurt å melde seg inn så fort man kommer i jobb!
Det viser seg at de siste 7 månedene har jeg blitt underbetalt, hvor andre folk i min nøyaktige stilling har tjent 52kr i timen mer enn meg. Dette er sannsynligvis fordi jeg startet i jobben med en 15% stilling, og byttet internt til en 80% stilling. Jeg skrev aldri ny kontrakt, og ifølge lønnslippene (som jeg aldri åpnet) har jeg fått timelønnen for en med 15% stilling istedenfor 80%.
Vis hele sitatet...
Kan aldri huske å hatt en jobb der timelønnen beregnes utifra stillingsprosent. Er du helt sikker på at du ikke har misforstått noe? Det vanlige er at et lønn gies etter hvor lenge du jobbet, antall år, eller utifra grad fra høyskole/uni evt. hvilken stilling du har. Timelønnen er da den samme, selv om noen jobber 100% eller andre 15% eller 50%.

At noen har 52 kr mer i timen er sannsynligvis enten pga fartstid, at de har jobbet flere år i stillingen, eller rett og slett at de ba om høyere lønn da de ble ansatt. Har veldig vanskelig for å se at stillingsbrøk skal påvirke timeslønn. Det har jeg aldri hverken sett eller hørt om tidligere.

Om noe faktisk er feil med lønningene så må du jo benytte sjansen nå mens du ennå er i jobb til å snakke med sjefen. Og er det feil så krev at det rettes opp på siste lønning.

Lønnslipper er nesten som verdipapir å regne, det sikrer deg at du kan bevise at det er trekt skatt, at du har fått det du har krav på og du kan ettergå sjefens lønnsberegninger. Neste jobb så leser du alle lønnsslipper med lupe. Og straks noe er uklart, så snakker du med sjefen.
Sist endret av _abc_; 19. juni 2023 kl. 15:55.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Kan aldri huske å hatt en jobb der timelønnen beregnes utifra stillingsprosent. .
Vis hele sitatet...
I allefall i butikk (tariff) er en hel del tillegg kun gjeldende om man har mer en X timer på jobb i uka. Om vedkommende f.eks har jobbet kveld/helg men ikke fått tillegg for dette grunnet lav stillingsprosent kan dette fint stemme.
Vet ikke hvilken bransje, men jeg jobbet innen lager og tok kontakt med forbundet i forbindelse med dårlig miljø og oppsigelse på arbeidsplass men ble advart av tillitsmannen at de ofte ikke ville blande seg inn og det hadde han rett i også.
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
I allefall i butikk (tariff) er en hel del tillegg kun gjeldende om man har mer en X timer på jobb i uka. Om vedkommende f.eks har jobbet kveld/helg men ikke fått tillegg for dette grunnet lav stillingsprosent kan dette fint stemme.
Vis hele sitatet...
Hm vet du det tviler jeg på. Da er det kanskje en sjef som har narret noen?
Kveldtillegg og helgetillegg kompenserer for ugunstig arbeidstid. Det er ikke mindre ugunstig å jobbe kveld om du har lavere stillingsbrøk.

Du må nesten vise til noe konkret, for slik har det ikke vært tidligere.

Er det kanskje overtid du tenker på?

Uansett skrev jo ts at det var 52 kr forskjell i timelønn. Timelønn er jo før evt. tillegg. Så fortsatt er det noe som skurrer her når ts sier det har med stillingsbrøk å gjøre.

Jeg tror det har med ansiennitet å gjøre. Eller at vedkomne ba om høyere lønn.
Sitat av 420master Vis innlegg
Jobber i bygg og anlegg og har til tider høy lønn grunnet overtid og etterskudd (akkord)
Vis hele sitatet...
Og hvorfor tror du at du har ordnede forhold, overtidsbetaling og alle andre goder? Fordi de som kom før deg organiserte seg og slåss for det.
Å melde seg inn i fagforeningen kun med en tanke om at de kan hjelpe deg akkurat her og nå er korttenkt og egoistisk.

Det norske arbeidslivet er langt fra perfekt, men det er blant de beste i verden, og det er nettopp på grunn av den historisk sett store fagforeningsdeltagelsen, og det er ekstremt viktig og få den til å øke igjen før den siste rest av verdighet i arbeidslivet går tapt.

Bedriftseierne gir aldri ved dørene, og om ikke noen tvinger dem, enten ved trussel om streik eller mangel på konkurransedyktighet fordi andre lignende bedrifter har bedre forhold, kommer de til å gi så lite som overhodet mulig til arbeidstakere.
Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
Og hvorfor tror du at du har ordnede forhold, overtidsbetaling og alle andre goder? Fordi de som kom før deg organiserte seg og slåss for det.
Å melde seg inn i fagforeningen kun med en tanke om at de kan hjelpe deg akkurat her og nå er korttenkt og egoistisk.

Det norske arbeidslivet er langt fra perfekt, men det er blant de beste i verden, og det er nettopp på grunn av den historisk sett store fagforeningsdeltagelsen, og det er ekstremt viktig og få den til å øke igjen før den siste rest av verdighet i arbeidslivet går tapt.

Bedriftseierne gir aldri ved dørene, og om ikke noen tvinger dem, enten ved trussel om streik eller mangel på konkurransedyktighet fordi andre lignende bedrifter har bedre forhold, kommer de til å gi så lite som overhodet mulig til arbeidstakere.
Vis hele sitatet...
Har da aldri sagt jeg meldte meg inn for en sak. Har heller aldri sagt jeg hadde meldt meg inn igjen senere i et annet firma. Som sagt, i TS sin sak er det veldig greit, han er ferdig der. Da kan du krige og herje så mye du vil. Men i MIN oppfattelse og firma jeg er ansatt i, er det bare en utgift som gnager som sagt av alle bonuser, alle etterskudd, og evt overtid. Så med det gode forholdet mellom ledelse og ansatte er som en stor familie på godt og vondt, så er det å hive penger ut av vinduet og det er også verdt å påpeke at det er nok ikke så mange som har hatt så flaks som meg med valg av arbeidssted.
Sitat av The Great Catsby Vis innlegg

Bedriftseierne gir aldri ved dørene, og om ikke noen tvinger dem, enten ved trussel om streik eller mangel på konkurransedyktighet fordi andre lignende bedrifter har bedre forhold, kommer de til å gi så lite som overhodet mulig til arbeidstakere.
Vis hele sitatet...
Dette argumentet kan da også brukes om arbeidstakere?
Sitat av Unsub Vis innlegg
Dette argumentet kan da også brukes om arbeidstakere?
Vis hele sitatet...
Hvilken forhandlingskraft har enslige arbeidstakere opp mot bedrifter?
Tror ikke du helt klarer å se maktforholdet mellom de to hvis du mener det er likt begge veier.

Se på USA, og hvor elendig arbeidernes rettigheter står i møte med arbeidsgivere, noe som hovedsakelig er mangelen på fagforeninger.
Sitat av Jorg Vis innlegg
Hvilken forhandlingskraft har enslige arbeidstakere opp mot bedrifter?
Tror ikke du helt klarer å se maktforholdet mellom de to hvis du mener det er likt begge veier.
Vis hele sitatet...

Og hvilken rettigheter har en bedrift når ansatte er dårlige i jobben sin?

Enhver sak har to sider.
Sitat av Unsub Vis innlegg
Og hvilken rettigheter har en bedrift når ansatte er dårlige i jobben sin?

Enhver sak har to sider.
Vis hele sitatet...
Bedre opplæring? Flytte de internt i bedriften? Gi tilsnakk? Gi advarsler? Jeg tenker at det å sparke noen burde være det siste på en lang liste over tiltak hvis man har en dårlig arbeidstaker.

Greit nok det ikke er lett å sparke noen i Norge, men grunnen til det er jo arbeidet fagforeninger har gjort oppigjennom for nettopp å forhindre ubegrunnede/dårlige begrunnede oppsigelser.

Ville du heller levd i USA eller Norge som arbeidstaker?
Sitat av Jorg Vis innlegg
Bedre opplæring? Flytte de internt i bedriften? Gi tilsnakk? Gi advarsler? Jeg tenker at det å sparke noen burde være det siste på en lang liste over tiltak hvis man har en dårlig arbeidstaker.

Greit nok det ikke er lett å sparke noen i Norge, men grunnen til det er jo arbeidet fagforeninger har gjort oppigjennom for nettopp å forhindre ubegrunnede/dårlige begrunnede oppsigelser.

Ville du heller levd i USA eller Norge som arbeidstaker?
Vis hele sitatet...
Jeg er likee å se ting fra begge sider. Når det ble påpekt at arbeidsgivere kun ville forbedre forholdene til arbeiderne møtt med trusler kunne jeg ikke annet enn å kommentere at det samme gjelder vel å få slappe arbeidere til å gjøre seg fortjent til sin lønn.

På samme måte som arbeidstakere er gitt rettigheter for å beskytte dem mot urettmessige oppsigelser gjør samme rettigheter at firmaer sitter igjen med ubrukelige ansatte som det er vanskelig å bli kvitt.

Problemet er verken fagforeninger eller mangelen på dem, men balanse. På samme måte som vi trenger motiverte arbeidere så trenger vi også i dagens samfunn arbeidsgivere som vet å belønne og sette pris på dem.
Sist endret av Unsub; 24. juni 2023 kl. 23:41.