Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1687 305838
Hei.
Jeg har vært soppentusiast helt siden jeg var liten. Plukket kantareller og steinsopp. Men det var ikke før i år jeg så det høyere potentiale i sopp.
Men så har det seg slik, at jeg har vært ute tre dager og lett etter flein på jorder, og steder der flein angivelig skal befinne seg. Men jeg finner ingenting!!
Generelt har det vært et veldig dårlig soppår i sør norge. Men NOE burde jeg vel finne? Jeg har et godt soppøye, og vet godt hvordan soppen seg ut.
Jeg bor i Kristiansand, er det noen som har samme problemet som meg? Kanskje det er for tidlig? De jeg kjenner sier at jeg skal vente på første frostnatt, men har jo lest annerledes her inne på forumet..

Takker!
Det skal ikke være nødvendig å vente til frostnatta nei. Nå vet ikke jeg hvordan det er på sørlandet, men det vokser godt i trøndelag iallefall. Du må nok bare lete litt bedre. Husk at soppen er veldig liten av vekst, så du må se nøye.

Det er aldeles ikke slik at fleinsopp vokser på alle jorder der det ser ut til at den skal vokse, da det er mange omstendigheter som skal klaffe for at det vokser fleinsopp akkurat der. Men jorder/beiteområder med gress som hovedvekst er bra steder å lete. Se igjennom alle disse områdene rundt der du bor, så går det nok etterhvert skal du se

Husk å være 100% sikker på at det er rett sopp før du spiser den!
Takker.
Må nok trappe opp, og utvide letingen enda mer.
Får se hvordan det går i morgen.
God aften.
Hva er forskjellen mellom å spise soppen tørket og fersk annet en at man må spise flere gram? er det noe forskjell på antallet( for de som liker å måle etter det)?
lurer bare..:P
Ner antallet har ikke noe å si på om soppen er tørket eller ikke
Jo lenger man lar soppen ligge, jo mer psilocybin og spesielt psilocin vil oksideres. Mao vil soppen får mindre og mindre virkning jo lenger du lar den ligge. Men man kan minske tapet av virkestoffer ved å la soppen ligge kaldt.
Sist endret av exocytose; 30. september 2009 kl. 19:17.
Det er fort gjort å bli litt stappa/uggen i magen om den er fersk. Slik er det iallefall hos meg. Ellers har exocytose rett når det kommer til tap av virkestoffer, men i praksis betyr det veldig lite. Med mindre du venter flere år.
sist helg tok jeg 10 stk ferske bare for å se om det idet hele tatt ville gi meg noen virkning(En kompis av meg hadde tatt 10 tidligere og sa at himmelen spant i 1000 km/t når han så opp, så jeg ville ikke trippe men føle at det virket). Dagene etter hadde jeg et ubehag i bekkenet og i ryggen i hoftehøyde, men gikk over etter et par dagen.
Vet ikke om det var soppen eller om det var for at jeg hadde spist bare en hamburger og noen brødskiver den helgen:P
Gleder meg iallefall til det skal testes fullt ut

Beklager hvis det er i strid med regelverket det jeg har skrevet
Da tror jeg kompisen din var veldig sensitiv for virkestoffene i fleinsoppen for å si det sånn. Personlig merker jeg ingenting før jeg er oppi 20 iallefall. Skal mye mere til for å få illusjoner.
mye mere en 20 for illusjoner?
neineinei.... har fått såkaldte illusjoner av 20 jeg.

kanskje dt har noe med kroppsvekt å gjøre? :s
Muligens. Kanskje det bare er meg også. Jeg får iallefall bare en mild "buzz" av 20 fleinsopp.
hmms kanskje jeg er heldig der, siden jeg ikke trenger så mange flere. klarer meg fint med 20 liksom, men himmelen spinner ikke
tåler lite alkohol også.
Sist endret av Sixpounder; 30. september 2009 kl. 23:12.
Kan også tilføye at da jeg tok mine 10 ferske fikk jeg noen små "virkninger" om jeg kan kalle det det. Da vi kjørte bil var jeg litt "redd" for å se i taket for det var en skummel skygge der. Litt senere så jeg i noen sekunder at hånden min bølget litt, men det forsvant mer og mer etter jeg hadde sett på den en stund.
Etter bilturen sto jeg utenfor bilen og tok meg en røyk da jeg ble veldig opphengt i å se på asfalten, det var ingen spesiell grunn til det.
Det kan tilføyes at jeg hadde tatt meg en brun Jonas på kvelden, men vet ikke hvilken påvirkning det hadde.
En brun jonas kan absolutt ha en stor virkning på bare 10 sopp.
Sist endret av VinumSabbathi; 30. september 2009 kl. 23:34.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Jo lenger man lar soppen ligge, jo mer psilocybin og spesielt psilocin vil oksideres. Mao vil soppen får mindre og mindre virkning jo lenger du lar den ligge. Men man kan minske tapet av virkestoffer ved å la soppen ligge kaldt.
Vis hele sitatet...
Dette må ikke misforståes da, det er ikke snakk om to uker så er soppen ubrukelig. Jeg har oppbevart tørket fleinsopp i over ett halvt år, i en liten plastbeholder, og den har funket like knallbra. Men du har nok rett i det du sier. Husk folk er på forumet har lett for og misforstå
Sitat av jihad Vis innlegg
Dagene etter hadde jeg et ubehag i bekkenet og i ryggen i hoftehøyde, men gikk over etter et par dagen.

Beklager hvis det er i strid med regelverket det jeg har skrevet
Vis hele sitatet...
Hmm, sikker på at du inntok rett sopp?
Såvidt jeg vet ligger vel nyrene ca i hofte høyde. Og man kjenner det som oftes i ryggen hvis det er noe galt med de.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Pablo_P Vis innlegg
Hmm, sikker på at du inntok rett sopp?
Såvidt jeg vet ligger vel nyrene ca i hofte høyde. Og man kjenner det som oftes i ryggen hvis det er noe galt med de.
Vis hele sitatet...
det kan jeg bekrefte.
Vet ikke helt jeg, vi hadde vært til en "erfaren" soppspiser og fikk de godkjent, men er ikke helt sikker. Tror det var mest bekymring som lå i de smertene egentlig, men man kan aldri være for forsiktig!
Men dette hindrer meg ikke i å forske videre på slike stoffer.
Smerter i nyren kan forekomme av mange andre årsaker enn feil sopp.

Det kan komme om du har drukket lite vann den dagen, har konsumert mye alkohol den siste tiden, om du har fått i deg mye salt, går på steroider osv. osv.

Selv vet jeg ikke om fleinsopp er levertoksisk eller nyreskadende, men jeg vil tro det da den inneholder høyst interessante kjemikalier.

Innspill?
NitroFis:

Psilocybin sopp er så godt som fysisk harmløst
Skulle egentlig vert posta i denne tråden her:

Beste måte og konservere flein på er og legge den på honning.Ta et glass på størrelse med feks sko sverte.
Finn ca 100-200 ca 0,5-1cm med goodisser, Hev temp på honningen til ca 25 grc (fra bi røkter)
Mix dette forsiktig, press/skru på lokk og vips....så sesongen er utvidet. Kan lagres nærmest uendelig kjølig.
Hei, kan vel bekrefte at det har noe med kroppsvekt. Er ikke overvektig, men når jeg drikker, drikker jeg meget mye iforhold til andre. Spiste 20 fine tørkede for noen uker siden, kjente ikke stort (level 1), ikke noe visuelt, men en deilig eufori (nesten samme følelse som å fyre bønne, men en ''lysere og lettere'' rus..). Det var min første gang .
Da slipper du å plukke så mye, heldiggris :P
Sintkar:Jeg får samme effekt som deg av 20 fleinsopp..Prøv en 50-80 så får du mer av di ønskede effektene.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Jo lenger man lar soppen ligge, jo mer psilocybin og spesielt psilocin vil oksideres. Mao vil soppen får mindre og mindre virkning jo lenger du lar den ligge. Men man kan minske tapet av virkestoffer ved å la soppen ligge kaldt.
Vis hele sitatet...
Selv tørket sopp oppbevart på luft tette glass vil miste litt potens hvert år.
Bedre er det å tørke soppen også ta den tørkede soppen på glass med honning. Da vil det vare i "all evighet".
Men honning smaker ikke noe godt.
Tror ikke jeg har spist honning siden jeg var 4 år å så på Ole brum.

pluss at soppen trengs ikke å lagres mer en ett år? siden etter 1 år igjen er det jo høst?

Jeg starta på lagrings prosessen jeg å. Men så fikk jeg besøk.
Vi tømte boxen min.

Med når dere tørker soppen, vasker dere de først? eller bare rett til tørking, forså en vakker dag spising.?
På noen av de er det små hvite marker inni, er de noe ille å spise? Ekkelt å tenkte på er det iallefall.
Marken pleier å krype ut under tørking, bare å støvsuge opp etter tørking. Jeg pleier ikke å vaske. Soppen kan lagres mye lengre enn et år hvis det gjøres mørkt, svalt og lufttett.
en ukes gammel fersk sopp, er den spiselig? den er nesten sol en slags "graut" og de er veldig små og har "skrompet" inn å ligner på en slags jordleire masse. Hva tror dere?
Hmm, noe veldig rart skjedde med meg i går. Jeg hadde spist rundt 50 sopper i variabel størrelse. Fikk ganske grei funk, et par timer ut i turen lå jeg på sofaen min og plutselig '' flakset hodet mitt'' (er ikke noen lett måte å beskrive dette på, men det var som om at en fugl var inn i hodet mitt og flakset (det påvirket synet, hørsel og kroppsfølelse).). Jeg ble helt satt ut og litt skremt. Det varte ikke så lenge så det gikk greit, men det var en usedvanlig sær opplevelse.
Må vel også nevne at jeg ikke var så ekstremt turet. Kanskje en sterk level 2.
Noen som har opplevd noe liknende?
(Beklager for skuffende dårlig beskrivelse, men jeg tror at hvis noen har opplevd det samme vet de hva jeg snakker om og kan fortelle meg hva det var.)
Sist endret av sintkar; 3. oktober 2009 kl. 18:30.
Sitat av jihad Vis innlegg
en ukes gammel fersk sopp, er den spiselig? den er nesten sol en slags "graut" og de er veldig små og har "skrompet" inn å ligner på en slags jordleire masse. Hva tror dere?
Vis hele sitatet...
Bare å kaste det. tørk soppen din neste gang..
Sitat av sintkar Vis innlegg
Fikk ganske grei funk, et par timer ut i turen lå jeg på sofaen min og plutselig '' flakset hodet mitt'' (er ikke noen lett måte å beskrive dette på, men det var som om at en fugl var inn i hodet mitt og flakset (det påvirket synet, hørsel og kroppsfølelse).).
Vis hele sitatet...
My head feels like a frisbee; twice its normal size.
Feels like a football and someone's moved the goal posts. Everything is slightly out of joint and weird; disconnected.
I had to hold onto the walls.

Shpongle =]
Sist endret av Quetzalcoatl; 4. oktober 2009 kl. 23:06.
Spiser dere stilken?

Hvordan er det med brunt vedsiden av? Røyker man sånn ca når soppeffekten tar form?
Sist endret av Freemind; 5. oktober 2009 kl. 13:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Freemind Vis innlegg
Spiser dere stilken?
Vis hele sitatet...
Ja, hele soppen inneholder virkestoffet. Imidlertid bør man ikke dra opp soppen med "roten", men kutte/knekke stilken rett over bakken. Hele soppen, derfra og opp, er det man spiser.
Sitat av Freemind Vis innlegg
Hvordan er det med brunt vedsiden av? Røyker man sånn ca når soppeffekten tar form?
Vis hele sitatet...
Om og isåfall når, du røyker, er opp til deg. Noen liker det, noen liker det ikke.
Til dere som har erfaringer med både semilanceata og cubensis:

Hvordan ville dere beskrive forskjellen trippemessig?


Har aldri spist spiss fleinsopp før..
Sitat av battlecaT Vis innlegg
Til dere som har erfaringer med både semilanceata og cubensis:

Hvordan ville dere beskrive forskjellen trippemessig?


Har aldri spist spiss fleinsopp før..
Vis hele sitatet...
Jeg føler cubensis er mye mildere og rundere i kantene. Den er snillere med deg. Mens norsk fleinsopp er hard og røff med deg, men vilt er tøft. Mye farger, mye mønster i forhold til cubensis. Men jeg har ikke prøvd særlig store doseringer cubensis, bare 3 gram tørket.

1 gram norsk fleinsopp > 3 gram cubensis imo.
ah tørt i september og nå kaldt i oktober

vil minus gradene om natten ha noe å si eller er det først når det begynner å snø soppen blir borte for i år?
Sitat av battlecaT Vis innlegg
Til dere som har erfaringer med både semilanceata og cubensis:

Hvordan ville dere beskrive forskjellen trippemessig?


Har aldri spist spiss fleinsopp før..
Vis hele sitatet...
Jeg syns personlig at flein er mer "tåkete" som meskalin og lsd har vært i de få erfaringene jeg har med de, mens mexican cubensis syns jeg er veldig fargerik og mye fargeskifte.. Ecuador cubensis gir meg en gyllen følelse, men det er litt glød istedet for tåke i hele atmosfæren jeg er i....

Vet ikke om du skjønte noe som helst, men syns mine erfaringer fra psykadelia er noe av det vanskeligste å sette ord på..
Heisann! Bare lurer på en ting: Har ett fast plukke sted hvor det vokser masse flein, nå er det langt over 1mnd siden jeg har sett noen flein der, vanligvis så gikk jeg og plukka der noen ganger i uka. Hvorfor skjer dette? Pga at det begynner å bli veldig kaldt har det noe å si? Har noen en teori hvorfor det ikke vokser flein mere på stedet mitt? Er andre året jeg plukker der og første gang dette har skjedd..
Norts: Det samme skjedde meg. Rett etter sessongen hadde begynt, og vi hadde plukket plassen ren, varmet sola sterkt i flere uke. Det ble ganske varmt og tørt ute, noe som hindret soppen i å tre frem på ny.. Så fort varmen ga seg gikk det over i kulde med en gang. Nå er det rett og slett for kaldt rundt her.

Men at det finnes noe rester av sopp skal jeg ikke nekte for. Var selv ute for en ukes tid siden og fant 10stk (leitet ikke så veldig godt).

Skal ikke si noe for sikkert da jeg en ny i "gamet".
Sist endret av Prognisse; 15. oktober 2009 kl. 11:51.
Det er absolutt ikke uvanlig at forekomsten av soppfrukter flytter seg fra sted til sted etter som årene går. Den desidert beste spoten min var også aktiv i to sesonger. Etter det har det bare vært litt småplukk å finne i området rundt, ihvertfall i forhold til hvor latterlig mye det var i dette området tidligere. Det finnes jo også et jorde som i mange tiår har vært kjent for å bære fram mye fleinsopp, som også er et god eksempel på dette. Dette jordet var aktivt lenge, jeg husker jeg plukket der mye selv, men så gikk det plutselig nedover, og nå er det vel strengt tatt ingen som plukker der lenger i det hele tatt.

Sånt skjer alltid med gode spots. Det kan være at du har plukket litt for mye der de siste årene, slik at det har vært for lite tilvekst av nytt mycel via sporeproduksjon. Det kan også være at mycelet i akkurat dette området av andre årsaker har gått inn i en slags dvaletilstand. Det kan være av mangel på næringsrikt jordsmonn, for lite fuktighet, eller andre faktorer som soppen holder for seg selv.
oki takk for svarene, regner med at enten har dem sprøyta der pga de har sett meg plukke der eller så vil ikke fleinen vokse før neste sesong ((
Det er ikke sikkert at den kommer tilbake neste sesong heller. Slike svingninger kan strekke seg over flere år.
Førstegangs bruker av Sopp. Lurer på noen ting, ettersom det er min første gang.

Er det tryggt å ta sopp for første gang på ett røyke party? Eller skal jeg vente til jeg er alene/sammen med en jeg stoler på?
En venn sv meg har i noen uker nå plukket fleinsopp hver dag. Og han har lovet meg at jeg skal få prøve, etter som det kommer til å bli min første trip.

Hva er deres førstegangs erfaringer, om dere vil dele. Takker for informative svar!

Triprapport kommer.
Sitat av Norts Vis innlegg
oki takk for svarene, regner med at enten har dem sprøyta der pga de har sett meg plukke der eller så vil ikke fleinen vokse før neste sesong ((
Vis hele sitatet...
Jeg tviler på at noen vil sprøyte jorder/plener med kraftige anti-fungale stoffer, bare fordi de har sett noen plukke flein der. Det vil nok ikke være enkelt å få godkjenning til noe slikt, da det er et veldig lite miljøvennlig tiltak.
Tardenturd: Et røykeparty? Det hørtes livlig ut du..

Jeg tror uansett ikke at dette er stedet for å prøve sopp for første gang. Gjør det heller sammen med noen få, gode venner på et uforstyrret sted.
jeg tok nylig en del flein mens påvirket av alkohol... og fikk ingen funk.
Var dette alkoholen, eller mengden sopp?

Osgå: Påvirker SSRI flein?
Sist endret av KarlPilkington; 20. oktober 2009 kl. 02:17.
Det kan være begge deler. Psyken kan fortrenge et hallusinogens virkninger hvis det ikke tuner inn på dem i det hele tatt. Og det kan være at det rett og slett var for lite. Edit: Mener ikke at alkoholen forårsaket det, men det kan være at din alkoholpåvirkede sinnsstemning fortrengte det lille som kunne ha manifistert seg av hallusinogen virkning.
Sist endret av xtapolapocetl; 20. oktober 2009 kl. 02:29.
SSRI påvirker flein ja, til at du må spise vesentlig større mengder enn hva du hadde trengt dersom du ikke gikk på det.
Står litt om det her også. Jeg vet dog ikke hva som er rett og galt vedrørende flein og SSRI. Men flein og antipsykotika ville vært bortimot bortkasta..
Sitat av paranoy Vis innlegg
Men flein og antipsykotika ville vært bortimot bortkasta..
Vis hele sitatet...
Det finnes veldig mange antipsykotiske midler. En fellesnevner er at alle blokkerer D2-reseptorene. Men noen blokkerer også serotoninreseptorene, spesielt 5HT2a, 5HT2c og 5HT1a. 5HT2a er som kjent den viktigste reseptoren i psykedelika-sammenheng. Risperidone er et eksempel på disse.

Hvis man bruker et antipsykotika som virker på serotoninreseptorene, vil selvsagt dette hemme virkningen av psykedelika, men siden flertallet virker på dopaminreseptorene vil jeg ikke si at det er bortkastet. SSRI derimot vil hemme virkningen betraktelig.

Formulerte meg litt uklart der. Antipsykotiske midler (som har noe med serotonin å gjøre) virker ikke på serotoninreseptorene - de blokkerer dem (virker som antagonister). Siden disse stoffene da har blokkert reseptorene, vil psykedeliske midler naturlig nok ikke kunne påvirke dem i samme grad; de kan ikke binde seg til en reseptor som allerede har noe bundet til seg.

SSRI har nesten den motsatte virkningen. Det fører til en økt mengde av serotonin grunnet hemming av serotonintransportørene. Paradoksalt nok fører dette også til en hemming av psykedelika. Forklaringen på dette er enkel nok: den økte mengden av serotonin i synapsene fører til en nedregulering av reseptorene. Da vil de psykedeliske midlene få færre reseptorer å binde seg til og derfor gi mindre virkning.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det er meldt 3-5 pluss grader og regn imorgen. Det har snødd 2 dager. Er det fortsatt mulig at den spretter opp på sen høsten?