Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1687 305720
Er det noen her på huset som virkelig har gått på en skikkelig smell ved inntak av denne forunderlige soppen?
Hvor "ofte" kan man trippe på flein mellom hver gang?
Har lest alt i fra dager, uker, mnd til år her inne. Noen som har noen formeninger om det?
Man KAN trippe omtrent 2 ganger i uken, men oftere enn det vil ikke vere mulig, pga. at man vil bygge opp en ekstrem toleranse, og doseringene vil måtte bli urimelig høye.

Når det kommer til hva som er "bra" for kropp og sinn vil jeg si ikke oftere enn maksimalt en gang i mpneden. Jeg anbefaler ingen å ta fleinsopp en gang i måneden, men det bør være et absolutt maksimum. Jeg tror man har best utbytte av slike opplevelser om man gir seg selv litt tid til å "fordøye" dem, gjerne flere måneder/år
Takk for svar! Det var en annen ting jeg også lurte på. Fleinsoppen har vel samme levevilkår som mange av de andre soppene som vokser på gressletter? Så hvis det er mye annen sopp i gresset så må det vil finnes flein et eller annent sted? (med tanke på at det er temmlig tidlig på sesongen.)
Jeg annbefaler alle de som finner mark/larver i soppen sin om å fjerne så mange av de som mulig og deretter legge soppen i ovnen på rundt 50 grader i minst et par timer. Da tørker de fullstending inn og marken/larvene dør. Det beste er å gjøre dette med en gang etter man har plukket.

Jeg vet at 50-60 grader fungerer helt fint, men er det noen her som vet nøyaktig hvor høy temperatur fleinsopp tåler før de blir ødelagt?
Det er ingen grunn til å bruke varme i det hele tatt. Det beste er å bare spre soppen utover en stor flate, og så sette en vifte til å blåse på dem over natten. Da får soppmygglarvene tid til å krype ut før både de og soppen tørker inn, og man slipper unødvendig varmebehandling.
Bruk alltid vekt, ikke antall.
Første gangen jeg plukket prøvde jeg å legge alle på et avispapir i et par dager. Etter 2 dager var de fortsatt ikke helt inntørket, og larvene hadde spist de fullstendig opp invendig. De fleste var ubrukelige. Kan hende jeg har problemer med luftfuktigheten eller noe i huset da.
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Bruk alltid vekt, ikke antall.
Vis hele sitatet...
I prinsippet er jeg helt enig, men når det kommer til sopp og andre "naturprodukter", hvor mengden virkestoff kan variere dramatisk, synes jeg ikke det blir like vitig å holde seg til denne, i utgangspunktet veldig gode, regelen.

Etter min erfaring er det helt greit å dosere på anntall. Men hvorfor ikke kjøre dobbelkontroll? Bruke begge metoder og gå for det "minste" resultatet?
Virkestoffene varierer jo ikke så dramatisk at det gjør noe. Innholdet av psilocybin i Spiss fleinsopp ligger stort sett mellom 0.97% og 1.34% (Hofmann&Rätsch), og får man i seg en liten bunt, så vil man mer eller mindre treffe gjennomsnittet uansett. Unntaket er hvis man har plukket i et område som er spesielt fattig eller rikt på stoffer som fosfor og nitrogen, men selv da vil ikke gjennomsnittet variere med mer enn ca 30%.

Det som derimot kan variere enormt er størrelsen på soppfruktene. For erfarne sopplukkere har det jo ikke så mye å si om man får i seg fire eller fem gram sopp, men for de som ønsker å være mer forsiktige, så vil jeg påstå at vekt er det eneste fornuftige utgangspunktet for å utmåle en dosering.
Sist endret av mentalmelt; 11. september 2009 kl. 12:21.
Den fleinsoppen jeg har funnet i Trondheim er gigantisk, 2-4 ganger større en fleinsoppen jeg har funnet i kalde Finnmark tidligere år. Jeg vet jo jeg ikke har noen garanti for at 1g fra Finnmark (50 sopp), tilsvarer omtrent lik styrke som 1g fra Trondheim (20 sopp). Men tror dere det er stor forskjell i styrke per gram?
Er folk veldig picky på soppbeitene sine? Jeg veit nemlig at en kompis av meg netopp kom hjem med en fangst på rundt hundre sopp og det byner å klø i plukkefingra mine!
Picky som i kresne, eller mener du noe sånt som "gjerrig"? Hvis sistnente så ja, har man først finnet et godt soppjorde er den enkleste måten å "ødelegge" det på å la alle vite om det. Selv om det er gode venner som behandler området med respekt, vil de før eller siden ta med enda en bekjent, denne tar med enda en, osv, og vips, så er det alltid ribbet når du kommer dit. Selv kjører jeg minst halvannen time for å komme til mine plukksteder (fant ca. 350 stk i ettermiddag), og har ingen planer om å spre kunnskapen om det stedet.
Halvannen time fra der peppern gror... Jeg tror jeg vet hvor det er!

Men helt enig, det dummeste man gjør er å dele sopplassene sine med andre.
Sist endret av exocytose; 11. september 2009 kl. 22:27.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Halvannen time fra der peppern gror... Jeg tror jeg vet hvor det er!

Men helt enig, det dummeste man gjør er å dele sopplassene sine med andre.
Vis hele sitatet...
på vei hjem fra universitetet i dag så jeg en gjeng som kom ned fra en liten "skog" cirka 5-10 min gange fra universitetet. Dette er da folk jeg har ex-phil, og de studerer filosofi (egentlig ikke så relevant) men etter noen raske blkk så det ut som de hadde en god del i en pose og bøtte med noe som lignet veldig på flein. Så det ser ut som det vokser flein ikke så langt utenfor universitetet her (vil dåg ikke garantere dette). Men regner med dette aktive bruket av flein vil hjelpe godt på i filosofi-lesinga
I dag har jeg funnet 70+ Fleinsopp
Men jeg lurer på en ting, jeg har en veldig ustabil psyke fra før . . . så bør jeg holde meg unna den magiske soppen? Har allerede spist noen ^^
Sist endret av fleinert2; 12. september 2009 kl. 12:44.
Sitat av fleinert2 Vis innlegg
I dag har jeg funnet 70+ Fleinsopp
Men jeg lurer på en ting, jeg har en veldig ustabil psyke fra før . . . så bør jeg holde meg unna den magiske soppen? Har allerede spist noen ^^
Vis hele sitatet...
Hvis jeg hadde hatt en veldig ustabil psyke, ville ikke jeg spist dem.
La det være med de du allerede har spist og se hvordan det går.
Sitat av fleinert2 Vis innlegg
I dag har jeg funnet 70+ Fleinsopp
Men jeg lurer på en ting, jeg har en veldig ustabil psyke fra før . . . så bør jeg holde meg unna den magiske soppen? Har allerede spist noen ^^
Vis hele sitatet...
Det høres ikke ut som du bør spise sopp, slike ting bør man egentlig vite før man tar psykedeliske stoffer.. Ha en viss foraning om hva som kan skje under en tripp. Les mer om det før du bestemmer deg for å hive i deg resten!

Sjekk ut:
Den store fleinsopptråden

Psykedeliske stoffer, er dette noe for meg?
Dere har rett! Jeg må jobbe litt mer med psyken min først ...
Heisann!

Lurer på om noen har erfaring med MAO hemmere og sopp?
Med MAO hemmer tenker jeg da først og fremst på f.eks grapefrukt, eller eventuellt bedre alternativer (som er lett å få tak i, eventuellt preparater fra helsekost forretninger)

Jeg lurer også på hvor effektive disse MAO hemmerne er, vil f.eks 2 grapefrukter en halvtime før konsumert sopp gi deg følelsen av at " så hardt og lenge trippet jeg ikke forrige gang jeg spiste samme mengde sopp uten MAOi" ?

Om det lar seg gjøre i praksis å øke potensen av soppen betydelig ved hjelp av enkle MAOi, vil dette kunne være et glimrende hjelpemiddel for oss som ikke bor der det er flust med flein.

For ordens skyld, så er jeg klar over at om dette skal kombineres, er det viktig å starte ytterst forsiktig, og heller justere opp underveis.

På forhånd takk
Hvor lenge varer flein sesongen sånn ca?

Første året mitt som jeg har vært å plukka, og har hittil bare funnet 7...
Har tydelig vis ikke lykken med meg, der jeg fant skal være en av de bedre stedene her jeg bor. Men virka ganske så reinplukka. Har også vært på 3 kirkegårder og et jorde uten hell.

Så det jeg lurte på var hvor mye tid jeg ca. har igjen? Så jeg forhåpentlig vis finner til én dose.
Sitat av stranger Vis innlegg
Med MAO hemmer tenker jeg da først og fremst på f.eks grapefrukt, eller eventuellt bedre alternativer (som er lett å få tak i, eventuellt preparater fra helsekost forretninger)

Jeg lurer også på hvor effektive disse MAO hemmerne er, vil f.eks 2 grapefrukter en halvtime før konsumert sopp gi deg følelsen av at " så hardt og lenge trippet jeg ikke forrige gang jeg spiste samme mengde sopp uten MAOi" ?

For ordens skyld, så er jeg klar over at om dette skal kombineres, er det viktig å starte ytterst forsiktig, og heller justere opp underveis.
Vis hele sitatet...
Hvis du velger å eksperimentere med denne kombinasjonen (sopp og MAO-hemmer), synes jeg det virker fornuftig å benytte en mild MAO-hemmer, som grapefukt (om denne har noen MAOI-aktivitet i det hele tatt?) istedenfor kraftige MAO-hemmende legemidler, harmalin eller liknende. Dette minsker faren for komplikasjoner.

Det vil nok ikke forsterke effektene av soppen i like stor grad som en kraftigere MAO-hemmer, men hvis soppen inntas sammen med grapefruktjuice, vil dette øke biotilgjengeligheten betraktelig. Enkelte legemidler må ikke tas sammen med grapefrukt av nettopp denne grunnen, biotilgjengeligheten øker og opptaket vil gå raskere samt at mer virkestoff blir absorbert.



Sitat av lolb0b Vis innlegg
Hvor lenge varer flein sesongen sånn ca?
Vis hele sitatet...
Som oftest til en eller annen gang i oktober eller november. Generelt sett er den over når den første snøen kommer, eller det blir veldig kaldt.
Sitat av lolb0b Vis innlegg
Hvor lenge varer flein sesongen sånn ca?

Første året mitt som jeg har vært å plukka, og har hittil bare funnet 7...
Har tydelig vis ikke lykken med meg, der jeg fant skal være en av de bedre stedene her jeg bor. Men virka ganske så reinplukka. Har også vært på 3 kirkegårder og et jorde uten hell.

Så det jeg lurte på var hvor mye tid jeg ca. har igjen? Så jeg forhåpentlig vis finner til én dose.
Vis hele sitatet...
Bor selv i østfold, og har vært lite å finne foreløpig.
Men vi har fortsatt god tid på oss, så er bare å ha litt tålmodighet og stå-på vilje.. hehe..
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
Noen her som noengang har hatt en kjip nedtur på fleinsopp? : )
Vis hele sitatet...
Psykedelika gir generelt ikke "nedtur" slik som en del sentralstimulerende stoffer, MDMA og enkelt legemidler kan gi. De aller fleste sitter igjen med en god "afterglow" etter en trip.

Hvis selve opplevelsen blir ubehagelig eller skremmende, er man som oftest "glad for at det er over".

Det er selvfølgelig mulig å sitte igjen med en dårlig følelese, hvis det f. eks. skjer noe uforutsett av negativ karakter under trippen, men typiske nedtur-symptomer er som sagt uvanlige med sopp og annen psykedelika.
Lite spm. Vokser fleinsoppen kun ut en gang i sesongen eller, kan man gå på samme plukkeplass flere ganger i løpet av en sesong? Event. hvor lang tid tar det før soppen kommer seg på beina igjen? :P
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Psykedelika gir generelt ikke "nedtur" slik som en del sentralstimulerende stoffer, MDMA og enkelt legemidler kan gi. De aller fleste sitter igjen med en god "afterglow" etter en trip.

Hvis selve opplevelsen blir ubehagelig eller skremmende, er man som oftest "glad for at det er over".

Det er selvfølgelig mulig å sitte igjen med en dårlig følelese, hvis det f. eks. skjer noe uforutsett av negativ karakter under trippen, men typiske nedtur-symptomer er som sagt uvanlige med sopp og annen psykedelika.
Vis hele sitatet...
Etter full-on syreturer vil jeg si at jeg har fått ganske kraftige "nedturer". Nå ser ikke jeg nedtur som noe negativt (verken når det gjelder hallusinogener eller noe annet), det er jo bare "tur ned" etter "tur opp", men etter 12 timers herjetripper har jeg følt meg så herjet med at tilstanden i timene etter tripp og før søvn i det minste må kunne kalles ubehagelig (i den grad at man er mett og sliten og støl i kropp og sjel, og bare vil sove... "kan jeg ikke få sove snart?") Afterglow og ubehagelig nedtur kan faktisk gå hånd i hånd. Uten at jeg ser det som noe "kjipt".
Sist endret av xtapolapocetl; 14. september 2009 kl. 10:20. Grunn: quote
Nå har jeg ingen full-on syretripper under beltet, men jeg må si at "mett(et), sliten, støl i kroppen og bare vil sove" er en ganske deilig følelse, slik jeg ser det

Nedtur slik jeg tenkte er mer "deprimert, søvnløs, skjelven, agressiv, smerter i kroppen, rykknigner, hodepine..."
stikkord som jeg inbiller meg passer bedre for følelsen man har etter en fyllekule, amfetamin-bindge eller etter å ha spist E som skittles en hel helg, enn for en sopp-afterglow.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Nå har jeg ingen full-on syretripper under beltet, men jeg må si at "mett(et), sliten, støl i kroppen og bare vil sove" er en ganske deilig følelse, slik jeg ser det

Nedtur slik jeg tenkte er mer "deprimert, søvnløs, skjelven, agressiv, smerter i kroppen, rykknigner, hodepine..."
stikkord som jeg inbiller meg passer bedre for følelsen man har etter en fyllekule, amfetamin-bindge eller etter å ha spist E som skittles en hel helg, enn for en sopp-afterglow.
Vis hele sitatet...
Joa, man sitter jo igjen med en tilfredshet etter en tripp som ikke gjør seg gjeldende etter sentralstimulerende, men jeg vil samtidig si at ord som som søvnløs, småskjelven, og småvondt også kan passe iblant. Men igjen, jeg ser ikke ordet nedtur som noe negativt i seg selv, og ordentlig kjipe dturer har jeg hatt heller få av. Men da jeg spiste syre aktivt, var "syrenedtur" et vanlig begrep i min omgangskrets, og de fleste anså det som hensiktsmessig å myke den opp / berike den med noen timers jointrøyking (og i enkelte tilfeller benzoer) før køying. Akkurat som etter en stimulant-frenzy.
Du har mer erfaring enn meg på området, xtapo, så jeg skal ikke kverulere
Sitat av rikard557 Vis innlegg
Lite spm. Vokser fleinsoppen kun ut en gang i sesongen eller, kan man gå på samme plukkeplass flere ganger i løpet av en sesong? Event. hvor lang tid tar det før soppen kommer seg på beina igjen? :P
Vis hele sitatet...
Uten at jeg har egen erfaring på fleinplukking, er jeg rimelig sikker på at du kan sjekk spotten din hver uke (kanskje mer?).
Det kan vel ha en del å si hva slags vær og temperaturer det har vært også, regner jeg med.

Men om dette stemmer får nesten noen andre svare på =)
Det gjør du heller ikke, felix Dessuten varierer begrepsdefinisjoner med miljø og geografi, så jeg skal vel heller ikke være bastant her.

olebull: Ja, minst en gang i uka under gode forhold. Jeg og venner har besøkt samme sted med tre dagers mellomrom, og funnet femti den ene gangen og over tusen den neste.
Sist endret av xtapolapocetl; 14. september 2009 kl. 11:55.
Sitat av rikard557 Vis innlegg
Lite spm. Vokser fleinsoppen kun ut en gang i sesongen eller, kan man gå på samme plukkeplass flere ganger i løpet av en sesong? Event. hvor lang tid tar det før soppen kommer seg på beina igjen? :P
Vis hele sitatet...
De fleste stedene jeg selv pleier å plukke, kommer det jevnt med sopp
nesten hele tiden, dog med forskjellig antall, og på litt forskjellige steder.
Jeg har erfart at på mindre gressflater hvor det vokser flein, bruker
soppen lenger tid før den frukter igjen.
De er etter min erfaring mest tallrike i forekomst en dag eller to etter
regnskyll. Et tips er at dersom du finner et knippe sopp på et bestemt
punkt (i en plen eller eng) en dag, så vil du ved å komme tilbake til
samme punkt, etterhvert se at soppforekomstene "flytter" litt på seg
fra gang til gang. Dette indikerer at mycelet ("røttene") vokser og sprer
seg kontinuerlig (ihvertfall så lenge sesongen varer). Det kan kanskje være
smart å føre en logg over vekstmønsteret på de forskjellige plassene man
vet flein vokser?
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Som oftest til en eller annen gang i oktober eller november. Generelt sett er den over når den første snøen kommer, eller det blir veldig kaldt.
Vis hele sitatet...
Okei, godt å høre. Da får jeg bare lete videre
Sitat av Sixpounder
Noen her som noengang har hatt en kjip nedtur på fleinsopp? : )
Vis hele sitatet...
Det hadde jeg faktisk, men jeg glemte å ta det med på tripp-rapporten. Jeg var støl og hadde vondt i hver eneste muskel i hele kroppen(men det kom av at jeg omtrent hele trippen hadde strammet musklene)
Følte meg også veldig(!) psykisk sliten - nesten utbrent, men ute av stand til å sove, noe som var ganske slitsomt.
Dessverre opplevde jeg ikke den deilige "afterglowen" som andre beskriver - men heller veldig melankolsk uten at jeg kunne sette finger på hvorfor. Jeg hadde av en eller annen grunn ikke lyst til å tenke på trippen før etter en uke, og tripp-rapporten ble skrevet tilsvarende lenge etterpå.

Men, så det er sagt; jeg angrer ikke et sekund på det, og jeg tenker tilbake på det nå som en veldig fin opplevelse med ingen større psykiske "bivirkninger" i ettertid.
Sist endret av exocytose; 14. september 2009 kl. 16:38.
Jeg har brukt mørk sjokolade (70-99%) som MAO-hemmer. Dette er noe jeg ikke var kjent med før jeg var i amsterdam i sommer. Funker som bare det!
Du har brukt placebo som MAO-hemmer.
Sitat av puffman Vis innlegg
Jeg har brukt mørk sjokolade (70-99%) som MAO-hemmer. Dette er noe jeg ikke var kjent med før jeg var i amsterdam i sommer. Funker som bare det!
Vis hele sitatet...
Ifølge denne linken inneholder ikke sjokolade maoi i det heletatt:

http://www.erowid.org/ask/ask.php?A=ListByCat&Cat0=101

Skal ikke bruker erowid slikt, men jeg fant ikke noe om maoi og sjokolade noen andre steder heller.
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Ifølge denne linken inneholder ikke sjokolade maoi i det heletatt:

http://www.erowid.org/ask/ask.php?A=ListByCat&Cat0=101

Skal ikke bruker erowid slikt, men jeg fant ikke noe om maoi og sjokolade noen andre steder heller.
Vis hele sitatet...
oh - another interesting thing to try with shrooms: cocoa. the aztecs & others usually took the two in combination. cocoa appears to be a mild mao inhibitor too.
Vis hele sitatet...
http://www.lycaeum.org/nepenthes/Pla...i.shrooms.html'

Funker bare med mørk sjokolade, ikke melkesjokolade. Spis en plate 99% mørk sjokolade og kom og fortell meg det er placebo.

En hver smartshop jeg var innom i Amsterdam tipset meg om og gå over gata til sjokolade sjappa for og kjøpe mørk sjokolade.

Jeg har også hørt Terrence McKenna fortelle chocolate inneholder maoi-inhibitors. Etter jeg søkte litt på google finner jeg svar som sier begge deler. Men ingenting som gir solid svar.

Men jeg må vell bøye meg i støvet for Erowids svar. De har sikkert søkt bedre enn meg.
Sist endret av Quetzalcoatl; 15. september 2009 kl. 12:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
noen som kan legge ut et bilde av en flein sopp som jeg kan SPISE og bli HØY på
Dette er en spiss fleinsopp. Hvis du spiser nok av disse vil du få en psykedelisk 'rus'. Men jeg vil ikke si at man blir "høy" på den måten man vanligvis omtaler cannabisrusen.
http://www.erowid.org/plants/mushrooms/images/archive/psilocybe_semilanceata2.jpg
Sist endret av exocytose; 15. september 2009 kl. 18:34.
Jeg er frisk både mentalt og fysisk. Er shrooms farlig mentalt/fysisk på noen måte?

Hvis man ser bort i fra å plukke feil sopp*
Det er på ingen måte fysisk farlig nei, men selv en stabil, sinnsfrisk person kan oppleve ting som vil kunne virke sterkt forstyrrende på personen både under tripp og i ettertid. Men med et slikt utgangspunkt, og en ansvarlig ramme rundt trippen, vil jeg si at risikoen for varige psykiske mén er svært lav
Sitat av Norther Vis innlegg
Jeg er frisk både mentalt og fysisk. Er shrooms farlig mentalt/fysisk på noen måte?

Hvis man ser bort i fra å plukke feil sopp*
Vis hele sitatet...
Fysisk: nei, med mindre du inntar vanvittige doser.
Det psykiske aspektet blir mye vanskeligere å forutse, på grunn av det ikke alltid er like lett å vite om man har latente psykiske lidelser ol. Det er også mange individuelle faktorer som spiller inn, men hvis du er frisk fysisk og psykisk som du sier, skal det vanligvis ikke være noe spesielt problem. Men det er mulig at en trip kan påvirke deg så sterkt at det kan ha en negativ innvirkning på deg i ettertid.
Det er ihvertfall ikke farlig i ordets vanlige betydning.

Edit: xtapolapocetl var raskest.
Sist endret av exocytose; 15. september 2009 kl. 19:23.
Lurer på noen ting:
1. Meg og en kompis var på tur her om dagen, vi hadde plukka endel flein. Jeg spiste 70-80 tørka flein som vi hadde plukka for en uke siden. Rusen varte bare 2-3 timer og var ikke så heavy. Er dette fordi vi er for tidlig ute å plukker? Har det noe å si for hvor sterk fleinen blir? Plukka noen i tidlig august, og tidlig sept, men fikk ikke store rusen ut av det samme skjedde med kompisen min.. Noen som kan gi meg en noenlunde forklaring på dette?
Jeg røyker marijuana. Og det har ikke vist ''mitt sanne jeg'' som Marley sa. Har sett et par små sopper i skogen, samt en fluesopp. Har lyst å eksperimentere med sinnets aspekter med disse to flotte naturlige rusmidlene.
Sitat av Norther Vis innlegg
Jeg er frisk både mentalt og fysisk. Er shrooms farlig mentalt/fysisk på noen måte?

Hvis man ser bort i fra å plukke feil sopp*
Vis hele sitatet...
xtapo og exocytose har allerede dekket det meste, men jeg tenkte å ta med at det alltid er en mulighet for allergiske reaksjoner og at man derfor, om man velger å eksperimentere med fleinsopp, alltid bør introdusere denne soppen for kroppen på en fornuftig måte. Med dette mener jeg at første gang man spiser fleinsopp, bør man ikke innta mer enn noen få miligram, kanksje 1-2 små sopp. På denne måten kan man utelukke alvorlige allergiske reaksjoner/intoleranse/hypersensitivitet.


Sitat av Norther Vis innlegg
Jeg røyker marijuana. Og det har ikke vist ''mitt sanne jeg'' som Marley sa. Har sett et par små sopper i skogen, samt en fluesopp. Har lyst å eksperimentere med sinnets aspekter med disse to flotte naturlige rusmidlene.
Vis hele sitatet...
Det er ikke slik at fleinsopp og fluesopp automatisk vil "vise deg ditt sanne jeg". Denne typoen rusmidler kan være kraftige verktøy hvis de brukes riktig, men de er ikke en enkel snarvei til bunnløs selvinnsikt og spirituell opplysthet. Husk også at fleinsopp og fluesopp er to vidt forskjellige stoffer.

Sitat av Norts Vis innlegg
Lurer på noen ting:
1. Meg og en kompis var på tur her om dagen, vi hadde plukka endel flein. Jeg spiste 70-80 tørka flein som vi hadde plukka for en uke siden. Rusen varte bare 2-3 timer og var ikke så heavy. Er dette fordi vi er for tidlig ute å plukker? Har det noe å si for hvor sterk fleinen blir? Plukka noen i tidlig august, og tidlig sept, men fikk ikke store rusen ut av det samme skjedde med kompisen min.. Noen som kan gi meg en noenlunde forklaring på dette?
Vis hele sitatet...
Å plukke soppen tidlig gjør ingen ting. Den kunne kanskje blitt litt større, men eller skal den inneholde like mye virkestoff per gram. Små baby-sopper skal dere uansett ikke plukke, da disse er vanskeligere ¨å identifisere enn fullvoksne sopper.

Hvis soppene var små er kanskje ikke 70-80 gram tørket sopp mer enn 0,5 gram, en relativt svak dose. Jeg har tidligere sagt at det er helt greit å dosere på anntal sopp, men har i ettrtid sett at rådet til xtapolapocetl og mentalmelt, om å alltid dosere etter vekt, er et veldig godt råd.
Galactoid
Sinister's Avatar
Trådstarter
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Det er ikke slik at fleinsopp og fluesopp automatisk vil "vise deg ditt sanne jeg". Denne typoen rusmidler kan være kraftige verktøy hvis de brukes riktig, men de er ikke en enkel snarvei til bunnløs selvinnsikt og spirituell opplysthet. Husk også at fleinsopp og fluesopp er to vidt forskjellige stoffer.
Vis hele sitatet...
Vil bare tilføye at denne innsikten og opplysheten ikke trenger å være noen dans på roser. Har lært en hel del ang. virkeligheten og forstått en del aspekter ved den som de færreste vanlige folk tenker over. Nå ser jeg på det som positivt, men har vært perioder hvor jeg har nærmest har vært fanget i en del veldig dype og eksistensielle problemstillinger. Vil bare råde deg til å gå inn med et åpent sinn og ikke bli redd selv om du ender opp med en hel del andre svar enn de du var ute etter.
Hvordan kan man regne ut hvor mye man skal innta uten å bruke vekt? Hvor mange små sopper? Kan man steke de i ovnen på en pizza?
Norther: Det står flere forslag tidligere i tråden, men de aller fleste anbefaler å bruke vekt.
Vekt for du kjøpt for et par hundrelapper, så er absolutt verdt det.
Virkestoffet blir ødelagt av for høye temperaturer, så er nok bedre å legge på soppen etter at pizzaen er stekt
Sitat av Norther Vis innlegg
Hvordan kan man regne ut hvor mye man skal innta uten å bruke vekt? Hvor mange små sopper? Kan man steke de i ovnen på en pizza?
Vis hele sitatet...
Som jeg nettopp skrev vil jeg ikke anbefale å dosere på antall sopper. Vekten kan variere dramatisk. Skaff deg en vekt og doser nøyaktig.

Om du steker dem vil de miste mye av virkestoffet. Skal man lage pizza med sopp, bør man steke pizzaen og ha på soppen rett før den er ferdig, eller etter man har tatt den ut av ovnen.
Sist endret av felix_poker; 16. september 2009 kl. 14:48. Grunn: skrivefeil