Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hvilket opperativsystem?
Ulovlig windows. 315 44,37%
Lovlig betalt windows. 307 43,24%
Gratis opperativsystem (f.eks ubuntu) 29 4,08%
Mac 59 8,31%
Stemmegivere: 710. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  99 10797
Ser på forumet at mange sier de finner windows i bukta, og guider til å laste ned, brenne og og installere. Dette vekker min interesse litt...

Skal innrømme at jeg kjører ulovlig, og har gjort det siden min første datamaskin jeg fikk for ca 10 år siden. Jeg har aldri hatt trøbbel med dette.

Så hva kjører du, og hva mener du om ulovlig windows?
Jeg mener det er greit, fordi de aller fleste av oss har kjøpt laptops eller stasjonære med gyldig windows på, brukt de til de streiker og kastet i søppla. Derfor syns jeg at man ikke skal trenge å betale for windows flere ganger!

Deres meninger?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
jeg har brukt både lovlig windows, piratkopi, samt en mix som er en lovlig verson som lisensen er brukt opp på som er aktvert med visse programmer,
og må si at den som har funket best er den som var piratkopi,
nå kjører jeg eget image, for maximal ytelse.

Edit: du burde legge til et alternativ for oss som har flere pc'er, jeg kjører både, lovlig win på en pc, ulovelig på en annen, samt linux basert.
Sist endret av Frufsa; 10. januar 2012 kl. 09:39.
Teorien din om at du har kjøpt windows en gang holder ikke vann. Microsoft betaler produsenten penger for å få lov til å selge windows med maskinen du kjøper, på samme måte som andre softwareselskaper sponser din hjemmepc ved at de får lov av produsenten til å fylle den opp med testversjoner av sine egne programmer.
Sist endret av Mith; 10. januar 2012 kl. 09:37.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Så dyrt som ekte Windows er så tror jeg ikke de fleste som bygger om maskinen sin relativt ofte har råd til ny Windows hver gang, men det følger med på de som er ferdig bygde.

Har aldri hatt ekte Windows selv, uten problemer. Hadde jeg kjøpt Windows for hver gang jeg trengte et OS hadde det nok vert oppe i et 5 sifra tall. Noe jeg IKKE har råd til.
Osx på macen, linux på serverne og en ulovlig versjon av windows i et virtuelt miljø for sære oppgaver.
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Teorien din om at du har kjøpt windows en gang holder ikke vann. Microsoft betaler produsenten penger for å få lov til å selge windows med maskinen du kjøper, på samme måte som andre softwareselskaper sponser din hjemmepc ved at de får lov av produsenten til å fylle den opp med testversjoner av sine egne programmer.
Vis hele sitatet...
Hvis du går og kjøper en maskin i butikk får du med windows.
Men du kunne også bestilt samme maskinen i deler UTEN windows over nett billigere. Da vil nå jeg si at du har betalt for windows via butikken. Hvem som får pengene er strengt talt ikke mitt problem..
Som den gode borgeren jeg er, så kjører jeg selvfølgelig legal OS. Ikke noe piratz her.

Det håper jeg forøvrig at alle andre gjør også, som de flinke og lovgyldige freaksa vi er.
Selv kjører jeg lovlig på stasjonære siden det kom ferdig installert, å piratkopi på alle laptoper i heimen siden windows'n som kommer installert er så stappa med dritt

Sitat av Ruudi Vis innlegg
Som den gode borgeren jeg er, så kjører jeg selvfølgelig legal OS. Ikke noe piratz her.

Det håper jeg forøvrig at alle andre gjør også, som de flinke og lovgyldige freaksa vi er.
Vis hele sitatet...
Å ja, selvfølgelig ikke faen om dem får femsifrede summer årlig
Sitat av woop Vis innlegg
Hvis du går og kjøper en maskin i butikk får du med windows.
Men du kunne også bestilt samme maskinen i deler UTEN windows over nett billigere. Da vil nå jeg si at du har betalt for windows via butikken. Hvem som får pengene er strengt talt ikke mitt problem..
Vis hele sitatet...
Det er jo strengt talt det hvis du tror på noen måte at det du gjør er lovlig. Ikke at jeg bryr meg om hva du gjør, men kom ikke å tro at du ikke piratkopierer på lik linje med folk som laster ned fra nett bare fordi du har kjøpt en lisens en gang.
Sist endret av Mith; 10. januar 2012 kl. 09:45.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av woop Vis innlegg
Hvis du går og kjøper en maskin i butikk får du med windows.
Men du kunne også bestilt samme maskinen i deler UTEN windows over nett billigere.
Vis hele sitatet...
Jaha? Kan man dette med en hvilkensomhelst maskin?
Hva med lovlig gratis Windows, for oss som er så heldige å kunne bruke ting som MSDNAA?
Sitat av Jonta Vis innlegg
Jaha? Kan man dette med en hvilkensomhelst maskin?
Vis hele sitatet...
Dell leverer faktisk med Ubuntu, dersom man spør. Dette koster riktignok mellom 500-1000 kroner ekstra.

Edit: En Windows-lisens koster omlag tusen kroner. Microsoft slipper ny versjon hvert fjerde år, dette utgjør kroner 250,- per år, for gyldig lisens. Dette er vel noe alle kan ta seg råd til?
Sist endret av prenix; 10. januar 2012 kl. 09:51.
Har lovlig windows på bærbare og hadde lovlig windows på stasjonære. Mista CDen til stasjonære så tok the easy way out når jeg måtte formatere. Gates har ærlig talt nok penger i omløp. Ja, siste var tull.
jeg har vel ikke hatt en lovlig Windows utgave siden 95' versjonen var ute.

En ting jeg faktisk syns er litt morro er at når blir ting ordnet slik det er "enkelt nokk" betaler faktisk folk.
Jeg har aldrig betalt for så mange program, musikk og filmer før jeg fikk meg Macbook.
Appstore og Itunes har gjort det så enkelt at jeg faktisk betaler!
Macbooken min er såpass ny at jeg fikk nyeste Lion OS'et gratis, men jeg hadde lett betalt for det hvis ikke.

Desverre går det en del torrenter ned på maskinen min.
Dette er fordi Itunes ikke klarer å levere ut nokk filmer til meg
Sist endret av t33zr; 10. januar 2012 kl. 09:53.
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er jo strengt talt det hvis du tror på noen måte at det du gjør er lovlig. Ikke at jeg bryr meg om hva du gjør, men kom ikke å tro at du ikke piratkopierer på lik linje med folk som laster ned fra nett bare fordi du har kjøpt en lisens en gang.
Vis hele sitatet...
Har ikke ment at det er lovlig, det er bare mitt synspunkt. Ikke missforstå

Sitat av Jonta Vis innlegg
Jaha? Kan man dette med en hvilkensomhelst maskin?
Vis hele sitatet...
Ikke alltid, men du kan nok det de aller fleste gangene.

Sitat av t33zr Vis innlegg
jeg har vel ikke hatt en lovlig Windows utgave siden 95' versjonen var ute.

En ting jeg faktisk syns er litt morro er at når blir ting ordnet slik det er "enkelt nokk" betaler faktisk folk.
Jeg har aldrig betalt for så mange program, musikk og filmer før jeg fikk meg Macbook.
Appstore og Itunes har gjort det så enkelt at jeg faktisk betaler!
Macbooken min er såpass ny at jeg fikk nyeste Lion OS'et gratis, men jeg hadde lett betalt for det hvis ikke.

Desverre går det en del torrenter ned på maskinen min.
Dette er fordi Itunes ikke klarer å levere ut nokk filmer til meg
Vis hele sitatet...
Må si meg litt enig i hva du sier.
Jeg kjører riktignok windows, men alikavell.

På x-box og ps3 kjøper jeg spill istedenfor å laste ned og brenne ut, fordi det er enklere.
Musikk har jeg sluttet og laste ned til pc, pga det fantastisk enkle programmet spotify.
Ulovlig windows 7 på min stasjonære pc, på laptopen, på pappa sin, stemor sin, både besteforeldre, småsøsken, venner og bekjente! Sparer dem for maange lapper
Fikk Win 7 Pro av jobben, syns ikke det er noe bedre enn å bruke ulovlig versjon. Det er vel ingen i Norge som har blitt dømt for å bruke ulovlig windowns.

Syns derimot at det ikke er greit når bedrifter bruker ulovlig windows, da de indirekte tjener penger på å bruke det. i tillegg til å slippe å betale i utgangspunktet.
Da jeg går på HIOA, dataingeniør så får jeg 3 stk windows OS i året, i tilegg til en hel haug med ellers dyr programvare(Visual Studios Ultimate: 12,000,- for eksempel). Så jeg har en PC med W7 og Visual Studios, men det er Linux-aktige OS jeg liker best; det er sexy.
Lasta ned Windows 7 Ultimate en gang, plutselig en dag så dukket det opp en meldiong om at jeg har piratversjon. Denne meldingen dukket opp hver halvtime elns og var fryktelig irriterende for hvis jeg for eksempel gama så bare datt jeg ut av spillet når meldingen dukka opp. Tok meg bryderiet med å kjøpe Windows 7 64 bit English language på komplett for 800 kroner.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av prenix Vis innlegg
Sitat av Jonta Vis innlegg
Sitat av woop Vis innlegg
Hvis du går og kjøper en maskin i butikk får du med windows.
Men du kunne også bestilt samme maskinen i deler UTEN windows over nett billigere.
Vis hele sitatet...
Jaha? Kan man dette med en hvilkensomhelst maskin?
Vis hele sitatet...
Dell leverer faktisk med Ubuntu, dersom man spør. Dette koster riktignok mellom 500-1000 kroner ekstra.
Vis hele sitatet...
Min utheving, og det motsatte du mente.
Sitat av woop Vis innlegg
Ikke alltid, men du kan nok det de aller fleste gangene.
Vis hele sitatet...
Da har du sikkert ikke noe problem med å lenke til tilfeller av en håndfull merker.
Har betalingsversjonen, noe som er noe dritt siden jeg fikk PCen min med Vista 32 bit for e eller annen grunn, så klarte faren min å kjøpe oppgraderingspakke til Windows 7 for meg, fordi det var 100 kroner billigere.. Og nå har jeg W7 32 bit.. sux.
Har lenge vurdert å piratkopiere W7 Ultimate 64 bit.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Lasta ned Windows 7 Ultimate en gang, plutselig en dag så dukket det opp en meldiong om at jeg har piratversjon. Denne meldingen dukket opp hver halvtime elns og var fryktelig irriterende for hvis jeg for eksempel gama så bare datt jeg ut av spillet når meldingen dukka opp. Tok meg bryderiet med å kjøpe Windows 7 64 bit English language på komplett for 800 kroner.
Vis hele sitatet...
Det kunne du ha fikset enkelt med WAT-remover..
Sist endret av OstiasMoscas; 10. januar 2012 kl. 10:24.
Nå koster FULL versjon av ultimate 2495,- som vil si omtrent 6,- dagen også kan du jo igjen dele dette på hvor mange år du faktisk bruker OSet.

Om du heller kjøper deg OEM som koster 1549,- så vil det utgjøre 4,- dagen.

Nå ber jeg ingen om å kjøpe seg legal versjon, men tenk over hvor lite det faktisk koster pr dag.
Sitat av Ruudi Vis innlegg
Nå koster FULL versjon av ultimate 2495,- som vil si omtrent 6,- dagen også kan du jo igjen dele dette på hvor mange år du faktisk bruker OSet.

Om du heller kjøper deg OEM som koster 1549,- så vil det utgjøre 4,- dagen.

Nå ber jeg ingen om å kjøpe seg legal versjon, men tenk over hvor lite det faktisk koster pr dag.
Vis hele sitatet...
Hvis du kjøper en Freia melkesjokolade på 200 gram så vil den faktisk bare koste deg 10 ører hver dag hvis du holder deg til å spise et gram om dagen!
Det blir litt sånn..
Når man skal kjøpe noe tenker man jo ikke hvor mye det koster hver dag, men hvor mye det koster der og da, fordi det er det som er faktum. Du betaler 2500 kroner der og da, ikke 5 kroner dagen etter.
2 stasjonære og 1 laptop i hus. Alle lovlig.
Sitat av Ruudi Vis innlegg
Nå koster FULL versjon av ultimate 2495,- som vil si omtrent 6,- dagen også kan du jo igjen dele dette på hvor mange år du faktisk bruker OSet.

Om du heller kjøper deg OEM som koster 1549,- så vil det utgjøre 4,- dagen.

Nå ber jeg ingen om å kjøpe seg legal versjon, men tenk over hvor lite det faktisk koster pr dag.
Vis hele sitatet...
inntekta mi er 0 kroner daglig, fuck lisenser
Går du på høgskole så får du lisenser kastet etter deg. Du kan laste ned så å si alt av programvare fra Windows, unntatt Office-pakken gratis.
Bor du hjemme hos foreldra dine / gjør du ikke?
På den gamle pc'en hadde jeg Windows XP (pro) i noen måneder uten å betale. Reinstallerte bare operativsystemet (med windows cd fra en annen pc) hver måned når den 31 dager gamle prøvelinsensen gikk ut - repeat

Var litt slitsomt i lengden. Hadde jo selvfølgelig ikke noe spesielt med programmer på pc'en da, men jeg trengte den bare til internett osv.
Sist endret av Azarat; 10. januar 2012 kl. 10:51.
Har lovlig windowns på hovedmaskinen som brukes til gaming og diverse linux distroer på servere,mediasenter etc.
Sitat av Azarat Vis innlegg
På den gamle pc'en hadde jeg Windows XP (pro) i noen måneder uten å betale. Reinstallerte bare operativsystemet (med windows cd fra en annen pc) hver måned når den 31 dager gamle prøvelinsensen gikk ut - repeat

Var litt slitsomt i lengden. Hadde jo selvfølgelig ikke noe spesielt med programmer på pc'en da, men jeg trengte den bare til internett osv.
Vis hele sitatet...
Fælt så tungvindt noen skal gjøre det.
går det ikke ann å gå på elkjøp å kikke under en av demomaskinene der, for å se etter en windows aktiveringsnøkkel? I og med at du kan bruke en nøkkel to ganger (de du finner under bærbare)
Sitat av sgt_coke Vis innlegg
går det ikke ann å gå på elkjøp å kikke under en av demomaskinene der, for å se etter en windows aktiveringsnøkkel? I og med at du kan bruke en nøkkel to ganger (de du finner under bærbare)
Vis hele sitatet...
nei, du kan ikke bruke samme lisens på forskjellige maskiner.
Har ulovlig versjon. Men om jeg vil får jeg lovlig versjon gratis av jobben. Men glemmer det hver gang jeg reinstallerer...
Sitat av woop Vis innlegg
Ser på forumet at mange sier de finner windows i bukta, og guider til å laste ned, brenne og og installere. Dette vekker min interesse litt...

Skal innrømme at jeg kjører ulovlig, og har gjort det siden min første datamaskin jeg fikk for ca 10 år siden. Jeg har aldri hatt trøbbel med dette.

Så hva kjører du, og hva mener du om ulovlig windows?
Jeg mener det er greit, fordi de aller fleste av oss har kjøpt laptops eller stasjonære med gyldig windows på, brukt de til de streiker og kastet i søppla. Derfor syns jeg at man ikke skal trenge å betale for windows flere ganger!

Deres meninger?
Vis hele sitatet...
Jeg kjører aptosid på arbeidsmaskinen og Tails (en distro basert på debian som ikke lager noe og kjører all trafikk via TOR) på min andre datamaskin.

Jeg mener ulovlig Windows er akkurat like dårlig som vanlig Windows, med fordelen at du slipper å betale for dritten. Hvorvidt det er etisk å stjele Windows har jeg ikke tatt stilling til da alle mine datamaskiner som har hatt Windows hadde en lovlig versjon (helt til de oppfant internett så jeg kunne laste ned Linux).

Har forøvrig ingen meninger, men blir dere ikke lei av virus, blåskjerm og oppdateringer som nedgraderer systemet?
Vet ikke helt, tror det er en halv falsk versjon, hadde jo W7 på maskinen når jeg kjøpte det så jeg har jo egentlig lovlig W7 uansett om jeg lastet ned ny fra bukta når jeg formaterte.. :P
W7 Ultimate lovlig versjon, fikk gratis av min bror som fikk av hans bror som har kjøpt inn mange til jobben hans, komplisert heh.
Sitat av Bruflat Vis innlegg
fikk gratis av min bror som fikk av hans bror
Vis hele sitatet...
Så..du fikk det av din bror?
Sist endret av Kastiel; 10. januar 2012 kl. 12:50.
Har sånn halvveis lovlig. Kjøpte en lisens på ebay for sånn 50kr rett etter det ble lansert. Har brukt den på mange forskjellige PC'er, og har ikke blitt blokkert enda. Slipper også å bruke loadere og annet dritt.
Lovlig studentversjon av Win 7 Ult på maskinen her, men den er full av annen piratkopiert programvare (hovedsaklig fra adobe).
Nå har ikke jeg lest gjennom tråden her, men jeg har et relevant spørsmål til dere. Fiksa meg cracket OS da jeg kjøpte meg PC her, og ofte så kommer det opp denne beskjeden opp " Windows is not genuine".. Er til tider litt irriterende bla. da jeg ser film og slik.

Noen som vet hvordan jeg kan fjerne det?

Takk på forhånd!
Sist endret av Mr.Bukse; 10. januar 2012 kl. 14:28.
Sitat av Mr.Bukse Vis innlegg
Nå har ikke jeg lest gjennom tråden her, men jeg har et relevant spørsmål til dere. Fiksa meg cracket OS da jeg kjøpte meg PC her, og ofte så kommer det opp denne beskjeden opp " Windows is not genuine".. Er til tider litt irriterende bla. da jeg ser film og slik.
Vis hele sitatet...
Og spørsmålet er som følger regner jeg med ; Hvordan fjerner jeg dette ?

Svaret er da : Kjør en removeWat.

Hint : Google "removeWat".
Sweet! Takker
Har lovlig Windows på skole-pc, jobb-pc og alle pcene der jeg jobber. På min privat-pc derimot har jeg ulovlig Windows, men siden det var min beslutning å bruke lovlig Windows på jobb-pcene, så har jeg ikke dårlig samvittighet
Skogenskonge
Skauman's Avatar
Jeg bruker lovlig lisens..

Men jeg skal innrømme at når jeg ser prisene på OS men også Office, vet jeg at jeg ikke har høy terskel for og ..kremt... finne meg en lisens neste gang!
Kjører lovlig lisens både på bærbar og stasjonær
Ulovlig windows dualboota med ulovlig OSX Lion og det funker fett!
Lovlig på 1 partisjon typisk laptop at det følger med, og 2 partisjon Ubuntu 11.10 som jeg bruker. Har vel hatt ubuntu installert i godt og vel i 3 uker. Men har kun vært innom windows engang får å få sett på tv2 sin nett tv da den ikke funket riktig med moonlight (altså linux sin silverlight.)
Pirated all the way!
Jeg har Windows 8 DP, så har vel lovlig ubetalt Windows.