Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  56 7102
Hei barn Jeg er på desperat leting etter litteratur omhandlende enteogener og psykedelika. Kan noen hjelpe meg med navn på forfattere, titler anythang? Vi hoppet desverre bukk over de noget mer interresante plantene og dens effekter på skolen
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Dette er vel noe av det du burde ha:

Research chemicals bibelen: PiHKAL og TiHKAL av alexander og ann shulgin.
Psychedelics encyclopedia, DMT: Spirit molecule av Rick Strassman.

De 4 bøkene er omtrent et must innen psykedelisk litteratur, jeg har fått ganske mye ut av de og bruker de som oppslagsverk nå og da (Ja, internett har ikke ALT desverre).

En jeg glemte i farta er Albert Hoffmans bok "LSD: My problem child"
Sist endret av Dodecha; 21. mai 2008 kl. 18:15.
Jeg sendte i går en PM til mentamelt om akkurat det samme, han anbefalte denne
Sist endret av TylerDurden; 21. mai 2008 kl. 18:31.
Vil legge til at denne boken byr paa del interessant lesing.
Sist endret av BlodVold; 21. mai 2008 kl. 18:58.
Tihkal og Pihkal er veldig billig på play.com
Hva psykoaktive planter angår så er The Encyclopedia of Psychoactive Plants helt overlegent i forhold til alle andre litterære oppslagsverk.

Vil også anbefale Plants of The Gods som et noe mindre og rimeligere alternativ eller supplement til The Encyclopedia.

Videre anbefaler jeg Breaking Open the Head, for de som vil begi seg ut på et meget velskrevet psykedelisk eventyr rundt om i verdens kriker og kroker.

Og ellers må jeg støtte opp under Dodechas lille bibliotek, som ligner mye på mitt eget. The Spirit Molecule, eller the holy bible som vi kaller den her er definitivt obligatorisk lesing =)
Sist endret av mentalmelt; 21. mai 2008 kl. 19:21.
Hørt at The Doors of Perception av Aldous Huxley skal være en bra bok men også en kort en.
Trådstarter
Må få takke for gode og informative tips spesielt The Encyclopedia of Psychoactive Plants gleder jeg meg som f... til å lese. På dette forumet reker det tydeligvis folk med peil.
I tillegg til alle de ovennevnte kan jeg vel nevne Mushroom Wisdom. Et spirituelt perspektiv på bruk av sopp. Liten bok med et veldig enkelt språk. Ikke outstanding bra, men en god kompanjong om du har lyst på litt mer enn bare en tripp og ikke har noen å snakke med om det.

Breaking open the head ble jeg ikke så veldig imponert over, selv om det er velskrevet nok. Synes Pinchbeck prøver mer å vise hvor mye han har lest av andre enn å vise hva han har lært av psykedelika selv. Men en god bok, for all del. Ellers sjekk ut bøker av f.eks. Jonathan Ott, Ralph Metzner og Jim DeKorne. Antropologisk materiale og bøker om sjamanisme eller liknende religioner kan også vise seg svært verdifullt etter hvert som du vet hva du kikker etter

Lykke til, og ikke glem å dele med oss om du kommer over en bra bok!


Edit: ofte kan det lønne seg å se på kildelitteraturen bak i bøkene du synes er bra. Har fått mange gode lesetips på den måten. En del publikasjoner har også mye interessant materiale, f.eks. Shaman's Drum.
Sist endret av capo420; 23. mai 2008 kl. 10:28.
The Psychedelic Experience av Timothy Leary er visstnok utrolig lesning, men vet ikke hvorvidt den er relevant annet enn i forhold til bruken av psykedelia.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Noen som har lest Inner Paths To Outer Space av Rick Strassman?
Bestilte den for flere uker siden men den har ikke kommet

Virker lovende tho =)
Kan nevne at bokkilden.no har tilgang til de fleste bøkene som dere refererer til over. dog kanskje noe dyrere , men slipper moms toll og av og til evig lang vente tid.

Men ikke bestill The Encyclopedia of Psychoactive Plants fra bokkilden.. pris 1688,- ink mva.. omfg!! kontra 400,- ( før moms ) hos amazon..

Ett lite tips til, for dere som vil handle over 200,- hos amazon . Velg "gift Wrapped" og da er det en "gave" og grensen er da 1000,- før du må betale moms. Har gjort dette mange ganger selv. Herlig å få pakke til seg selv fra seg selv. Som en liten bursdags feirring.
Sist endret av Jozeph; 30. juni 2008 kl. 12:08.
master namer
elodin's Avatar
Jozeph, null toll/mva. på import av bøker.
Bøker, uansett verdi, kan importeres toll- og avgiftsfritt av privatpersoner så lenge de er til eget bruk.
Vis hele sitatet...
http://toll.no/templates_TAD/Article...parentid=66240
oh , viste ikke det.. bonus da!
bokkilden er i min erfaring treige på å levere bøker ass... tok 1 mnd før jeg fikk DMT: The Spirit Molecule bestilt fra siden deres
Fikk nyhetsmail fra Jan Irvin / Gnostic Media:
I have been invited to peer review and endorse a new academic book by
Professor John Rush that proves the religious ties of Christianity to Egypt
and the use of entheogens. Professor Rush also proves the correctness of
John Allegro's discovery of the mushroom in Christianity in his forthcoming
book - Failed God, 2008. The book is scheduled for release on Sept. 1,
2008.
Vis hele sitatet...
Kan være interessant. Irvin har dedikert livet sitt til sopp i kristendommen kan det virke som, med varierende grad av saklighet. Denne professoren kan kanskje gi temaet litt akademisk ryggrad.
Erowid har mange bøker liggende ute på nettet.

http://www.erowid.org/library/books_...s_online.shtml

Thikal\Pikhal ligger også tilgjengelig på erowid...
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av 420ftw
Erowid har mange bøker liggende ute på nettet.

http://www.erowid.org/library/books_...s_online.shtml

Thikal\Pikhal ligger også tilgjengelig på erowid...
Vis hele sitatet...
Bare andre halvdel av begge bøkene (pikhal/tihkal) som inneholder stoff synthesering og rapporter.
De første delene av bøkene er gull verdt, andre delen er bare et oppslagsverk.
Heilt canooon
Dmt: the Spirit Molecule - 170kr hos Bokkilden nå
Sitat av flipsyde
bokkilden er i min erfaring treige på å levere bøker ass... tok 1 mnd før jeg fikk DMT: The Spirit Molecule bestilt fra siden deres
Vis hele sitatet...
Det skal jeg si meg enig i. Bokkilden har elendig leveringstid, de reklamerer med bøker de ikke har, så man kan like godt bestille dem fra utlandet selv så slipper man å betale ekstra mye for å måtte vente ekstra lenge..

Anbefaler forresten også en bok som heter Urter, myter og magi, som er en fin oversikt over de vanligste psykoaktive og medisinske urtene våre, samt litt info om tradisjonell bruk og historie.
Sist endret av mentalmelt; 4. juli 2008 kl. 04:59. Grunn: link fix
I dag fikk jeg boka The Encyclopedia of psychoactive plants fra Amazon. Bestilte for under 1 uke siden. Mens Pihkal og Tihkal som var på lager når jeg bestilte hos bokkilden ( 4 dager før jeg bestilte fra amazon ) og ikke kommet enda. Bokkilden suger enormt på leveringstid..

Men uansett, dette leksikonnet er bare helt fenomenalt!! Anbefales på det varmeste til alle som vil vite mer om naturen, og hva vi kan gjøre med den

Nå er det lese tid
▼ ... noen uker senere ... ▼
Heilt canooon
Sitat av Jozeph
Kan nevne at bokkilden.no har tilgang til de fleste bøkene som dere refererer til over. dog kanskje noe dyrere , men slipper moms toll og av og til evig lang vente tid.

Men ikke bestill The Encyclopedia of Psychoactive Plants fra bokkilden.. pris 1688,- ink mva.. omfg!! kontra 400,- ( før moms ) hos amazon..
Vis hele sitatet...
Fant The Encyclopedia of Psychoactive Plants: Ethnopharmacology and Its Applications hos Capris.no til 615,-!

Jaja, litt gammel, men det er jo det billigste i Norge hittil.
Sist endret av Rindae; 5. august 2008 kl. 23:40.
http://www.ambrosiasociety.org byr på en aldeles herlig, delikat lesning.
"Ambrosia — Food of the Gods I" I flere deler, alle gratis.

The Amber goddess
brings Ambrosia
from the Tree of Life

http://homepage.mac.com/ian20/shaman/pambrosia.html

Btw,

The problem in Eden is that Adam and Eve try to deny what they have done and return to their former ways. As Pythagoras cautions:

"Having departed from your house, turn not back, for the furies will be your attendants." Pythagoras here warns his followers that any who begin the search for truth and, after having learned part of the mystery, become discouraged and attempt to return again to their former ways of vice and ignorance, will suffer exceedingly; for it is better to know nothing about Divinity than to learn a little and then stop without learning all.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har lest The Doors of Perception av Aldous Huxley. Her prater han om meskalin. Veldig bra lesestoff, men den er ganske kort.

http://www.druglibrary.org/schaffer/lsd/doors.htm
▼ ... over en uke senere ... ▼
Vil annbefale de som er interesert i dette å lese Supernatural, av Graham Hancock.
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...1963994&rom=MP
Handler ikke bare om psykedelia, men også en god del informasjon om "the human mind" og hvordan sinnet oppsto, ganske dype greier.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noen som har sett "The Encyclopedia of Psychoactive Plants " nedlastbar som pdf fil?
▼ ... flere år senere ... ▼
Hei folkens,
tenkte på å lage en liknende tråd, men kom over denne først.
Har et par anbefalinger, men tar "bøker om LSD" i den vide betydningen. En del av det nedenfor handler mer om de mellomennskelige aspektene ved psykedelika enn de bøkene som blir nevnt tidligere i tråden.

The Electric Kool-Aid Acid test- Tom Wolfe
En bok som befinner seg i skjæringspunktet mellom sakprosa og skjønnlitteratur. Leseropplevelsen er som en roman, men skriveprosessen var vist journalistisk. Wolf forteller om "the Merry Pranksters", gjengen til Ken Kesey, og deres reise gjennom Amerika før LSD ble ulovlig. Definitivt en sentral bok i fortellingen om hippietiden og den psykdeliske kulturens barndom. Mange av de beste delene minner mye om Hunter S. Thompson, ikke spesielt overraskende da de to forfatterne var nokså godt kjent etter hva jeg forstår. Jeg er imponert over Wolfes evne til å fortelle om hele opplegget og føle med deltagerne selv om han selv visstnok aldri inntok LSD eller andre psykedelika. Anbefales til alle som

Fear and Loathing in Las Vegas - Hunter S. Thompson
Kanskje noe overflødig å anbefale denne. Vil anta at alle med en viss interesse for dop, litteratur eller begge er kjent med denne boken, og om de ikke har lest den så kjenner de til den. Tar den likevel med her. Virkelig en odysse inn i en slags forvridd versjon av kjølvannet til hippietiden. En fest å lese. Filmen er i mine øyne en veldig god adaptasjon av boken, men er nok best å lese først og se etterpå. Utrolig gøyal. Fikk forøvrig enda mer ut av den etter å ha lest en del av de andre bøkene jeg nevner her. Forsto en del mer av hva Hunter snakket om når han ikke forteller hvor ruset han er.

LSD mein sorgenkind - Albert Hoffmann
Nevnt tidligere i tråden. LSDs far forteller om hvordan han oppdaget det, og deler tanker om potensialet til LSD osv. kanskje litt foreldret i noen av tankene, men likevel obligatorisk lesning for de som ønsker å få med hele bildet.

The Psychedelic Experience - Ralph Metzner og Timothy Leary
En av de tidligste bøkene om LSD. En slags oppskrift på hvordan tripp best mulig. Jeg likte denne veldig dårlig. Hovedsakelig fordi jeg synes den veldig ensporede oppfatningen av hva LSD er og kan være gjør mer godt enn vondt. Å gå inn i sin første tripp med så mange spesifikke forventinger tror jeg ikke har så mye for seg. Til forfatternes forsvar var de blant pionerene på feltet, og jeg forstår godt at man ikke treffer med en gang. Har uansett ikke så mye til overs for Leary, blant annet på grunn av denne boken.

Acid Dreams: the social History of LSDThe Complete Social History of LSD: the CIA, the Sixties, and Beyond

Martin A. Lee og Bruce Shlain

To journalister forteller om LSDs tidlige historie. Spennende, underholdende lesning, fascinerende om MKULTRA. Litt skeptisk til metoden, det er tross alt ikke historikere, men uansett et godt startpunkt. Anbefales

Psychedelic Information Theory - James L. Kent

Et forsøk på å sette sammen en materialistisk forklaring på det psykedeliske fenomenet, med base i nevrovitenskap. Veldig teknisk til tider. Litt usikker på om Kent egentlig har utdannelsen som trengs for å kunne uttale seg, hvis ikke forventer jeg at han begår de feilene man kan vente seg av en selvlært. Dette intervjuet antyder at han ikke har bakgrunn fra feltet, og kildehenvisninger til wikipedia taler heller ikke i hans sak. Skulle gjerne lest hva en ekspert på feltet har å si om saken. Dette er uansett ikke tilstrekkelig for å forkaste ideene hans, definitivt verdt titten. Tung, og ikke spesielt underholdende lesning, men definitivt et steg i riktig retning for teorier om hva det psykedeliske fenomenet egentlig er for noe. Jeg er forøvrig veldig enig i Kents holdning til psykdelika, og ikke minst skepsis til alt som smaker av kvasireligiøst kvakksalveri og psykedelisk profetarbeid. Selv om svarene hans skulle være feil, så er i hvert fall holdningene og tilnærmingen til spørsmålet gode.
Sist endret av Marlboro666; 24. oktober 2018 kl. 23:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av flipsyde Vis innlegg
Noen som har lest Inner Paths To Outer Space av Rick Strassman?
Vis hele sitatet...
Jeg har den. Dog ikke lest fra perm til perm. Ser ut til å være en god del spekulering, men det er jo folk med innsikt. Litt illustrasjoner.

Doors of perception har jeg faktisk på norsk, fant hos bokantikvar, den er vel nå omtrent umulig å skaffe.

Sitat av Rindae Vis innlegg
Dmt: the Spirit Molecule - 170kr hos Bokkilden nå
Vis hele sitatet...
Aha. Kan man vite helt sikker at de har den ? Litt lysten på bestilling.
Sist endret av [protus]; 25. oktober 2018 kl. 21:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Elektronisk Mannbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av [protus] Vis innlegg
Jeg har den. Dog ikke lest fra perm til perm. Ser ut til å være en god del spekulering, men det er jo folk med innsikt. Litt illustrasjoner.

Doors of perception har jeg faktisk på norsk, fant hos bokantikvar, den er vel nå omtrent umulig å skaffe.



Aha. Kan man vite helt sikker at de har den ? Litt lysten på bestilling.
Vis hele sitatet...
https://www.bookdepository.com/Dmt-S...2649702&sr=1-1

Sparer du 48kr i slengen, bruker max 1 uke på leveringstid.
Stiller meg også bak bookdepository, veldig bra utvalg.
Må forresten anbefale denne
The Psychedelic Exploreres Guide av James Fadiman

Fadiman er en gammel traver i psykedelika gamet. Utdannet psykolog, og blir blant annet nevnt ved navn i The Electric Kool-Aid Acid Test.
The Psychedelic Explorerers Guide vil jeg hevde er den beste introduksjonen i bokform til psykdelika jeg har kommet over. Som så mange andre forfattere i dette området så har Fadiman sin egen lille idée om hva som er riktig måte å bruke psykedelika og han gir kanskje ikke så mye rom til å diskutere nettopp dette i denne boken. Fadiman er orientert mot en slags terapeutisk/selvutforskende bruk, og legger fram en god guide på hvordan utføre første trip. Ikke en erstatning for erfaring og en god tripsitter, men et godt tillegg.

Mye av innholdet er forøvrig tilgjengelig ved andre kilder, men jeg setter pris på muligheten til å anbefale nybegynnere denne boken heller enn å be dem lete rundt på freak og erowid, da vet jeg i hvert fall hva de har fått med seg, så kan jeg bygge videre på det, heller enn å anta at de forstår hva jeg mener. For eksempel tar Fadiman oppgjør med en del myter knyttet til stoffet, men unngår å falle inn i ren opphausing og forherligelse av den psykedeliske erfaringen. Jeg er selv tilhenger av denne oppfatningen, og synes det er viktig å ikke bagatellisere at psykedelisk utforskning ikke er et risikofritt foretagende. For en som er helt grønn på dette området er det viktig å være klar over at det ikke er noen lett vei å gå, og her greier Fadiman å finne balansen mellom oppmuntring og advarsler.

Fadiman presenterer en del av egen forskning på emnet, og selv om det dreier seg om ganske enkle metoder, som er mer egnet til å tegne opp hvilke veier som fortjener nærmere utforskning heller enn å trekke noen konklusjoner så er det et godt utgangspunkt.
Definitivt anbefalt, men med forbedehold om at dette er et godt sted å begynne, men et dårlig sted å avslutte.
Noen andre som har lest denne?
Noe av dette man finner på lydbok?
Jeg er sikker på at The Electroc Kool-Aid Acid Test og Fear and Loathing er tilgjengelig, de andre er jeg mer usikker på. Har dog ikke så mye erfaring med lydbok.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Fant du noen av dem TopKek?




Neuropsychedelia The Revival of Hallucinogen Research since the Decade of the Brain av Nicolas Langlitz

Neuropsychedelia er definitivt en av de mer seriøse bøkene på dette feltet. Langlitz har observert to moderne laboratorier som forsker på psykedelika i henholdsvis San Diego, California og Zürich, i Lucys hjemland Sveits, og tar sikte på å vvære en etnografisk studie av disse to meget forskjellige miljøene. Hovedvekten er likevel lagt på substansene og forskernes forhold til dem, så det er ikke en ren laboratoriestudie. Forfatteren bruker lite tid på å drøfte stoffenes fortid, det er samtiden som er i fokus, følgelig blir typer som Sidney Cohen som jeg ble kjent med i Acid Dreams sitert, uten at det regnes for nødvendig å forklare mer rundt hjem det dreier seg om. Timothy Leary og Aldous Huxley blir også vist til. Dette er en av grunnene til at jeg vil anbefale eventuelle lesere å ha en del kjenskap til LSDs historie før man gir seg i kast med denne boken. Tidligere nevnte bøker som Acid Dreams og kanskje LSD mein sorgenkind er gode steder å starte. The Doors of Perception er fullstendig nødvendig for fult utbytte.

Langlitz bok kan på mange måter leses som en introduksjon til samtidsforskning på psykdeliske stoffer.Han forklarer hindringer som ligger foran dagens forskning, fra ytre så vel som indre krefter. MAPS dukker også opp.

Det må nevnes at boken først og fremst tar sikte på å være et antropologisk verrk, og etter hva jeg kan se et veldig grundig et også. Litteraturlisten er på 30 sider, og navn som Weber og Latour dukker opp stadig vekk. Langlitz har ingen ting imot å sette en beskrivelse på vent for å følge opp et sidespor om et og annet. Personlig synes jeg dette bare er ekstra krydder i leseropplevelsen, men jeg antar at en med andre tilbøyeligheter vil oppleve dette som avsporinger og unødvendigheter.

Rett og slett et solid håndverk fra et område som har godt av noen som vet å dykke dypt uten å glemme å komme opp til overflaten med gjevne mellomrom. Anbefales!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Storming Heaven: LSD and the American Dream av Jay Stevens

Storming Heaven er en historisk gjennomgang av den psykedeliske scenen i USA på starten av sekstitallet fram til 1967 og the summer of love som markerer slutten på epoken. Det er materiale som blir beskrevet av flere av de andre bøkene som nevnes i denne tråden. Ken Kesey er nærmere beskrevet i The Electric Kool-Aid Acid Test, mens vi her ser et forsøk på å plassere ham i en litt større kontekst. Det brukes mye tid på Tim Leary, som for øvrig også er utførlig beskrevet i Acid Dreams. Så hvorfor lese Storming Heaven? Helt ærlig føles den litt som Acid Dreams uten kapitlene om CIA, og det kan være greit å ikke lese de to for nære, det er mange episdoer og karakterer som går igjen. Personlig er det litt under et år siden jeg leste sistnevnte, så for meg var det bare et gledelig gjennsyn, men definitivt en del overlapp her. Skal sies at Stevens kanskje fokuserer mer på de kulturelle aspektene, men om målet med lesingen bare er å få litt oversikt over hva som egentlig skjedde den gangen for lenge siden på kortest mulig tid så er nok Acid Dreams å foretrekke.
Andre ting de har til felles er en nokså ukritisk tilnærming. Det er ikke tvil om at Stevens er sympatisk innstilt overfor psykedelika, og en titt på de andre titlene han har gitt ut støtter opp under dette. Det er forsåvidt greit, men selv om wikipedia beskriver han som historiker så er han nok mest av alt en journalist.

Hvis Neuropsychedelia representerer den akademiske polen på spekteret av litteraturen om psykedelika så er Storming Heaven definitivt nærmere den andre polen. Dette er ikke nødvendigvis en dårlig ting, men noen av analysene blir kanskje litt lettbente, og man må spørre seg hvor stor del av kildematerialet som bare er samtale med de som deltok i hendelsene som ble beskrevet. Det var kanskje tilstrekkelig i Tukydides tid, men det er ikke nok nå. Stevens kunne hatt godt av å være litt mer kritisk, og kanskje ikke ta alt Leary har sagt til ham for god fisk. Uansett underholdende lesning, en fin tur til en periode jeg fortsetter å være fascinert av.

Er det noen som har noe glede av denne tråden eller er det bare jeg som sitter og skryter til meg selv om hvor mange bøker jeg har lest?
Sist endret av Marlboro666; 9. desember 2018 kl. 23:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Marlboro666 Vis innlegg
[b]
Er det noen som har noe glede av denne tråden eller er det bare jeg som sitter og skryter til meg selv om hvor mange bøker jeg har lest?
Vis hele sitatet...
Setter veldig pris på innleggene, blir å høre på biblioteket om de har noe av dette tilgjengelig
Så bra! Da skal jeg forsette å legge ut ettersom jeg får lest. Alle bøkene jeg har nevnt her er tilgjengelige fraktfritt fra bookdepository, og de fleste er det lett å finne pdf av med et kjapt googlesøk
▼ ... over en uke senere ... ▼
DMT: The spirit Molecule av Rick Strassmann


Tidligere i tråden omtalt som noe av det du burde ha , obligatorisk lesing og the holy bible, så hadde ganske høye forventinger da denne dukket opp i postkassen.


DMT: The spirit molecule er en innføring i DMT spesielt, og psykedelika generelt, med bred appell.

Strassmanns forskning er blant de første vellykkede forsøkene på å gjenopplive psykedelisk forskning på mennesker etter at forbudet på slutten av seksti-tallet (mer om bakgrunnen for dette og begrunnelsen finner du i Neuropsychedelia, omtalt tidligere i tråden, er en del mer komplekst enn et vanlig narkotikaforbud).
Strassmann hadde jobbet en del med konglekjertelen (pineal gland), nærmere bestemt dens rolle i melatoninutskillelse, kombinert med hans bakgrunn som buddhist (og det jeg antar er tidligere erfaring med psykedelika) så med det i bakhodet er det kanskje ikke så rart at han ville være med på å gjenåpne dette feltet.

Kort fortalt gir Strassmann DMT intravenøst til en god del forsøkspersoner. Utvalget er ganske strengt, alle har for eksempel tidligere erfaring med psykedelika. Protokollen går mer eller mindre ut på å sprøyte inn DMT og så måle resultatene med Strassmanns egne Hallucinogen Rating Scale.
Videre følger et forsøk på å se om det bygges noen toleranse ved å gi forsøkspersonene 4 høye doser DMT på en dag. Resultatet er en god bunke triprapporter fra forsøkspersonene, ispedd forfatterens egne spekulasjoner rundt alt fra UFO-er til metafysikk (kanskje ikke alltid så langt mellom de to, men du forstår hva jeg mener)


Fortalt sånn høres jeg kanskje litt misfornøyd ut, men for all del, boken er underholdende, og Strassmann greier tydelig å kommunisere når han spekulerer og når han presenterer ideer han har empirisk grunnlag for. Den slags bakkekontakt er helt nødvendig i denne sjangeren.

Kanskje er det jeg savner litt mer tyngde? Når vi introduseres for Descartes som «This seventeenth-century French philosopher and mathematician, who said, "I think, therefore I am,» så vet jeg ikke om jeg skal le eller bli oppgitt. Det blir liksom litt for mye Det beste når forfatteren åpenbart kan så mye mer.

Når det er sagt så blir jo resultatet at ingen spesiell kunnskap behøves, men det er nok en fortusetning at man er over gjennomsnittet frisinnet eller positivt innstilt for psykedelika for å få noe særllig ut av den. Strassmann prøver ikke å lage noe glansbilde, og understreker for eksempel at DMT ikke hadde noen betydelig positiv effekt på deltagerne, men alle beskrivelsene av det underlige som skjer kan nok bli litt mye for en leser uten forstehåndserfaring med psykedelika.

Selv er jeg litt kjent med psykedelika både gjennom litteratur og egen erfaring, i hvert fall nok til at jeg kan si at denne boken ikke brakte så mye nytt. Definitivt verdt titten, men mest fordi dette er en bok som det ofte refereres til. For eksempel dukker Strassmann opp i kulissene i Neuropsychedelia som jeg omtaler i et tidligere innlegg.

Hvis du vil lese din første bok om psykedelika, eller akkurat har begynt å interessere deg for emnet, ville jeg heller startet med noen av de andre bøkene i tråden, for eksempel The Electric Kool-Aid Acid Test (hvis du liker skjønnlitteratur) eller The Psychedelic Explorerer’s Guide (om du vil ha sakprosa).

For de spesielt interesserte legger jeg til at det er ingen ringere enn James Fadiman, forfatteren av den tidligere omtalte Psychedelic Explorerer’s Guide, som fikk æren for å ha pekt Strassmann mot konglekjertelen. Fadiman er åpenbart en veteran i det psykedeliske forskningsmiljøet, og nevnes ved navn som en del av kretsen rundt the Pranksters i The Electric-Kool Aid Acid Test og forskningen hans dukker flere ganger opp i Storming Heaven om enn uten at navnet hans dukker opp. Kanskje en av de mindre kjente hjørnesteinene i den psykedelisk-akademiske verdenen? Definitivt noe å tenke på for en ung psykonaut.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Getting Higher : The Manual of Psychedelic Ceremony av Julian Vayne

Bestilte denne direkte fra forlaget, Psychedelic Press .
Husker ikke helt hvordan jeg kom over den. Tror jeg bare kom over forlaget da jeg rotet litt rundt på nettet. Noterte meg tittelen og kom fram til at nå var tiden inne for å få henda på en utgave.
Om forfatteren har jeg ikke så mye å si. Har aldri hørt om han, men følgende er det første som møter meg på bloggen hans «We are magicians who want to create a space to describe our living experience of magick in a way that is informed by many traditions, but strives not to be limited to any one style of occultism.» såå ja, sånn er det.
I motsetning til hva enkelte av posteen mine på forumet kanskje kan antyde så er ikke jeg noen okkultist eller selverklært magiker, så jeg møter denne boken med en viss skeptisk, men i introduksjonen gjør Vayne det klart at metodene han beskriver forsøker å være nogen lunde a-teoretiske, og ikke forutsetter at man har et spesielt trossystem.
En del teknikker blir også gitt en tolkningsramme med referanse til evolusjon og psykologi. Dette er to høyst vage rammer, og det ville vært spennende å vite hva eksperter på området ville sagt om de tolkningene som blir lagt fram. Uansett så finner jeg denne tilnærmingen stimulerende, og det er gjort et seriøst forsøk på å tilby rammer som ikke krever at en «går full trollmann» om jeg kan si det sånn.

Kort fortalt gir boken eksempler på diverse ritualer som kan gjennomføres, før under og etter en trip for å få mer ut av opplevelsen. Akkurat hva dette mer består av er vanskelig å si konkret, og jeg vil så nødig si «du må ha tatt psykedelika for å skjønne det», men jeg tror dessverre det er sånn. Boken fungerer som en liten katalog med eksempler på ting, som kan lese for imitasjon eller inspirasjon, uten å falle over i å være en slags trippeguide. Jeg kommer definitivt til å kikke igjennom flere ganger, blant annet i forbindelse med sommerens store trip. Mye spennende ideer å hente her.

Anbefaler boken til folk som befinner seg litt på samme sted som meg : interessert i psykedelika, kjent med de viktigste begrepene i emnet. Tror ikke det har noe særlig for seg å lese den hvis man ikke allerede er litt kjent i det psykedeliske landskapet.
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
How to change your mind av Michael Pollan

https://www.goodreads.com/book/show/...ange-your-mind
Fortell gjerne litt om boken: hvem som har skrevet den, hva den handler om, hva du synes om den, og hvorfor.
Gøy tråd!

Kan anbefale Pharmako Gnosis av Dale Pendell. Dette er én bok i en trebindsserie, der de to andre heter Pharmako Dynamis og Pharmako Poeia.

Bøkene inneholder omfattende informasjon om kjemien, biologien, historien og bruken av et stort utvalg stoffer, og er særlig interessante i lys av at forfatteren selv inkluderer sine egne erfaringer om ekstraksjon og bruk i et poetisk språk.

Jeg kom over disse bøkene en gang for lenge siden, da jeg hørte på opptak fra en forelesningsserie ved Stanford kalt Drugs and the Brain. Den gang lå det på iTunes-university. Forøvrig et veldig interessant kurs! Foreleseren hadde lagt opp disse tre bøkene på pensum, og gikk gjennom relativt uskyldige stoffer som kakao, kaffe, etc., hele veien til lsd, dmt, psilosybin, etc.

Disse bøkene har gitt meg mye god lesning, både fra et informasjonsperspektiv, men kanskje enda viktigere, som en god leseropplevelse i seg selv!
Høres veldig spennende ut!

Tenker jeg starter med Pharmako Poeia da den visstnok er den første boken i trilogien.
Bestiller denne helgen. Skal poste her når jeg har lest den!


Du sier boken har gitt deg mye. Kan du være litt mer spesifikk?
I bøkene til Pendell fant jeg noe jeg savnet i mye av litteraturen om psykedelika generelt, nemlig et klart skille mellom det vitenskapelige og det mer filosofiske og «spirituelle» innholdet. Likevel er disse aspektene fra et litterært synspunkt godt sammenflettet, noe som gjør selv kjemien til underholdende lesning. Jeg fikk heller ikke den stadige følelsen av å lese pseudovitenskap, noe jeg gjerne fikk av å lese McKenna og lignende. Disse ble rett og slett litt for «far out» for meg.

Bøkene holder høy akademisk standard, og er samtidig veldig leservennlige. Dette har gjort at jeg stadig kommer tilbake til disse, både i akademisk øyemed, men også som koselitteratur i godstolen.

Det jeg kan fremheve som særlig interessant er selve omfanget av stoffer som blir omtalt. Dette har gitt meg nye perspektiver på hva disse stoffene er, og hva de gjør med meg – og kanskje viktigere, så fikk jeg her en mulighet til å lære mer om disse stoffene, for så å ta stilling til hva jeg ville gjøre med meg selv!

Et eksempel er dette utdraget fra delen om kokain som gir et inntrykk av de mer poetiske sidene av bøkene, men som også hinter om at forfatteren virkelig forsøker å si noe om stoffets virkning på ens liv (også utover det rent fysiologiske):

It turns out that stealing from tomorrow is just the first stage.

Stealing tomorrow is like going into debt, spending tomorrow today, or tonight, actually. So you've wrecked tomorrow. Stolen all of its energy, stolen its waking hours, stolen its good will.
Tomorrow you will be behind all day.

If you get up at all!

After stealing from tomorrow for long enough,

weeks, maybe for months,

you start stealing from today.
Vis hele sitatet...
Når det kommer til min nysgjerrighet for stoffer, sinnet, osv., så prøver jeg å kultivere en holdning der jeg, så langt det lar seg gjøre, har så mye informasjon som mulig for hånden. Jeg vil helst kunne bli «normal» igjen etterpå, jeg vil helst unngå drastiske endringer i min livssituasjon, og jeg vil helst holde meg i live. Nå skal det sies at jeg så å si er «pensjonert», da livssituasjonen fordrer en nogenlunde edruelighet.

Litteratur som denne har langt på vei hulpet meg til å oppnå dette. Etter noen år med stor utforskningstrang har jeg kommet ut på den andre siden mange store opplevelser rikere, men uten krigssår og uheldige følger. Disse bøkene bidro til dette underveis, og i ettertid har de både bidratt til gode minner og anledninger til å reflektere over tidligere opplevelser, samt til ny lærdom.

Jeg kjenner det er begrenset hvor fornuftig jeg klarer å være nå så sent om kvelden,– men du må ha god fornøyelse med disse bøkene! Jeg er sikker på at du kommer til å like de!
Sist endret av jajasamannen; 27. april 2019 kl. 02:31. Grunn: formateringsfeil
Dette høres veldig bra ut!
Har bestilt første bok nå, skriver en omtale her når den er lest.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sainte-Terrer
jajasamannen's Avatar
Etter en titt i bokhylla kom jeg over denne boken også, The Psychedelic Explorer's Guide, skrevet av James Fadiman.

Jeg har ikke lest hele boken, men synes den var et godt verktøy å slå opp i for grunnleggende «retningslinjer» og generell informasjon ved bruk av psykedeliske stoffer, enten det er du eller andre som skal gjøre det. Det som gjør denne boken særlig interessant er at det også er viet oppmerksomhet til den rollen «guiden» eller det som gjerne blir omtalt som «trip-sittere» spiller. Det er verdt å merke seg at det ikke er selve substansene som er hovedtema for denne boken, men heller selve trippen. Undertittelen på boken er da også: «Safe, Therapeutic, and Sacred Journeys».

I boken finner man lett svar på hvor lenge en tripp gjerne varer, hvilke forskjellige stadier man kan forvente å gå gjennom, hva man bør tenke på før man tripper (som f.eks. set og setting), hva som kan gå galt, etc. Boken er også velorganisert og har en god innholdsfortegnelse, noe som gjør at man enkelt finner frem til det man lurer på uten å lese den fra perm til perm.

Jeg ser jo stadig at folk spør om grunnleggende ting når det kommer til dette temaet, som «er jeg klar for å ta lsd?», «hvor lenge varer trippen?», «kan jeg bruke lsd for å bli kvitt depresjon?», osv. På den ene siden er det jo bra at folk spør, og at andre tilbyr sin informasjon,– men om man «er seriøs», som man sier, så tror jeg at man er aller best rustet om man tar seg tid til å gjøre research slik man ville gjort når andre viktige ting stod på spill – det er jo tross alt vårt eget sinn vi tukler med. Da kommer det også godt med å god litteratur for hånden.

Fadiman er så vidt jeg husker en fremtredende skikkelse i «miljøet». Han har også akademisk bakgrunn og en vilje til å behandle «stoffet» med en viss vitenskapelig standard til grunn (jeg sier «en viss» fordi bøker innen dette emnet omtrent alltid tar en liten reis utenfor det jeg er komfortabel med å kalle vitenskapelig standard).

Kan anbefales!

jajasamannen

Ser forresten at den overnevnte boken allerede er nevnt tidligere, men pytt sann!
Sist endret av jajasamannen; 14. mai 2019 kl. 00:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ethnopharmacologic Search for Psychoactive Drugs: 50 Years of Research
https://www.synergeticpress.com/shop...ears-research/

Beste boken jeg har lest på området.
Alt av Terence McKenna.

Merkelig at ingen har nevnt ham enda i denne tråden.
jajasamannen: Bare bra om vi får flere perspektiver runt samme bok!


Opteryx: Hvis du leser tidligere innlegg i tråden så ser du at McKenna allerede har blitt nevnt.

Sitat av jajasamannen Vis innlegg
den stadige følelsen av å lese pseudovitenskap, noe jeg gjerne fikk av å lese McKenna og lignende. Disse ble rett og slett litt for «far out» for meg.
Vis hele sitatet...
Selv har jeg ikke lest noe av ham, men har også hatt dette inntrykket så har latt det vente. Hvordan synes du det var å lese ham?


Jeg setter storpris på at det er flere som kommer med anbefalinger, men hadde vært fint om dere kunne nevne spesifikke titler, fortelle litt hva bøkene handler om og hvorfor dere likte dem. hvis ikke er ikke anbefalingene så mye mer verdt enn et kjapt googlesøk.




Pharmako Poeia av Dale Pendell

Etter anbefaling i tråden skaffet jeg denne kjekke boken. Som nevnt før er det første bind i en serie på tre bøker, som forsøker å være et slags leksikon for rusmidler, hele vegen fra en del planter jeg aldri har hørt til de mer klassiske rusmidlene.
Styrken i boken ligger i den enorme bredden. Utrolig mange spennende substanser blir diskutert, og etnografiske så vel som farmakologiske aspekter blir drøftet. Metoder for innhøsting, raffinering, utvinning osv. blir også beskrevet. Det hele ispedd diverse litterære beskrivelser av rusopplevelsen, samt kommentarer på nærliggende forhold. Stilen er definitivt noe for seg, en veldig behagelig leseopplevelse, så medrivende at jeg så meg nødt til å bestille de to andre bøkene i serien før jeg ble ferdig med første bind.
For øvrig må det nevnes at dette bindet ikke handler noe særlig om psykedeliske stoffer, men jeg regner den for relevant bakgrunnsmateriale hvis man ønsker å sette trippen sin inn i et litt bredere perspektiv.
Hva gjelder diverse teks. I boken så er det nok aktuelt å oppsøke internett for å få litt flere perspektiver, i mange tilfeller antar jeg at det har kommet nye endringer som kan være relevante, men de er uansett et godt utgangspunkt for å se hvor lista ligger hva gjelder innsats og materiale.
Anbefales på det varmeste.