Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1125
Thjolahopp medfreaks.
Jeg har begynt å merke overdreven mus og tastaturbruk på kroppen.
Spesielt fingrene har det ikke veldig godt om dagen. Skuldrene er også fucked, men det er grunnet sittestilling(må kjøpe meg ny stol).
Da lurer jeg på om det er noe poeng i å anskaffe ergonomiske enheter?
Det ser jo veldig perfekt ut med bølgende tastatur og joystick-mus men er det virkelig brukbart?
Er det noen som faktisk bruker noe sånt og kan anbefale dette?

Nå sitter jeg med en microsoft 3.0-mus, har gjort dette i snart 7år og er veldig fornøyd med musen. Men, jeg begynner å merke at den ikke er "riktig" om noen skjønner. Jeg kunne trengt et alternativ, ihvertfall mens jeg er på jobb. Noe av problemet nå er at det på en måte blir for lite mus, jeg har lyst på mer masse å holde i. Det er ihvertfall slik det føles.
Tastaturet er noe av det samme. Her ser jeg i førsteomgang etter mekaniske taster som ikke er altfor harde å trykke ned, rett og slett for at det er i fingertuppene jeg har vondt om dagen. Men, finnes dette i det hele tatt på tastatur som er mer tilrettelagt hvordan armer faktisk ser ut? Kanskje også det å bytte til dvorak hjelper? MX-red på et ergonomisk tastatur hadde jo sikkert vært perfekt.

Jeg håper noen kan svare mer konkret på spørsmålet:
Er det verdt det?
Og, er det noe konkret du isåfall anbefaler?
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Har prøvd med joystick mus og nå med trackball. Jeg har funnet ut at hvis jeg passer på å rullere mellom disse og vanlig mus gir det lindring, men langtidsbruk av kun joystickmus gav etterhvert også nye musearmplager. Desverre er tydeligvis den eneste løsningen å kutte ned på databruken
Har et lite tips når det kommer til styring av musa. De fleste holder på den og klikker med tuppene til peke- og langefinger. Noe jeg har funnet til å avlaste fingrene er å ikke bare holde musa, men fange den. Plassere hele håndflaten over og klikke med den nedre delen av peke- og langefinger, evt. lange- og ringfinger. Dette har hvert fall gjort det mer behagelig for meg å bruke musa over lengre perioder. Pleier også å veksle mellom å bruke venstre og høyre hånd.
Sitat av Tawon Vis innlegg
Har et lite tips når det kommer til styring av musa. De fleste holder på den og klikker med tuppene til peke- og langefinger. Noe jeg har funnet til å avlaste fingrene er å ikke bare holde musa, men fange den. Plassere hele håndflaten over og klikke med den nedre delen av peke- og langefinger, evt. lange- og ringfinger.
Vis hele sitatet...
Det er slik jeg har gjort det så lenge jeg kan huske, og har aldri hatt noen plager selv om jeg bruker pc alt for mye (på jobb og hjemme.)
Er det noen som absolutt TRENGER trackball og slikt? Mitt inntrykk er at problemer du får ved bruk av vanlig datamus bare skyldes feilbruk, men nå kjenner jeg ikke en eneste person som sliter med slikt.
Sist endret av TanteSpiker; 16. november 2012 kl. 08:32.
Jeg slet mye med skulder fram til jeg begynte å bruke rollermouse på jobb. Jeg kunne sikkert kompensert med bedre vaner, men det er langt lettere å bli tvunget til å gjøre rett