Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2605
Hey! Har lært meg litt basic LUA-scripting nå, men jeg lurer på hva det egentlig kan brukes til? Jeg brukte det i Tekkit (Minecraft-mod), men er det lignende noe annet språk, eller kan det brukes til noe annet enn bare spill-ting? (Vet at GMOD bruker lua)
Det brukes mye til scripting i spill. F.eks. kan man lage mods til WoW med lua. Er ofte vanlig i større spill og la enkelte deler være scriptet i lua da det går fort å skrive.

Edit: Uansett er ikke steget fra lua til python som alt for langt. Og python er veldig mye brukt.
Sist endret av etse; 12. august 2012 kl. 00:47.
Gitarist
Erlendman's Avatar
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
Det brukes mye til scripting i spill. F.eks. kan man lage mods til WoW med lua. Er ofte vanlig i større spill og la enkelte deler være scriptet i lua da det går fort å skrive.

Edit: Uansett er ikke steget fra lua til python som alt for langt. Og python er veldig mye brukt.
Vis hele sitatet...
Har hørt noen steder at JavaScript er noe av det samme? Stemmer dette? (Du holder på Pythonen din fortsat ser jeg :P)

Går det ann å lage et helt spill i lua, eller bare mods?
Erlendman kun mods som jeg har forstått, brukt mye lua i gmod
"Please do not write it as "LUA", which is both ugly and confusing, because then it becomes an acronym with different meanings for different people. So, please, write "Lua" right!"
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Har hørt noen steder at JavaScript er noe av det samme? Stemmer dette? (Du holder på Pythonen din fortsat ser jeg :P)

Går det ann å lage et helt spill i lua, eller bare mods?
Vis hele sitatet...
Alle de populære "scripte-språkene" er veldig nærme, og ja du kan lage spille i Lua, men jeg vil ikke anbefale det. Det er mye mer støtte å finne i å gjøre det i andre språk som er mer populært bruk til å lage spill med. F.eks. Java, Python eller C#.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Lua har jeg skrevet masse i forbindelse med Multi Theft Auto, en multiplayer-mod til GTA med et supert scriptsystem.
Det brukes også i LÖVE, en slags spill-engine. Brukes også i WoW og enkelte Minecraft-mods.
Det meste av koden til spillet CorsixTH er skrevet i LUA.
Corona SDK, er vel ledende utvilerplatform for applikasjoner, hvor du får skrevet cross-plattform applikasjoner i nettopp Lua. Kan jo være kjekt hvis du vil lage spill, kan du jo lage det til iPhone/Android/wphones..
Sitat av KaiN Vis innlegg
Erlendman kun mods som jeg har forstått, brukt mye lua i gmod
Vis hele sitatet...
Har sett flere som lager fulle spille i Lua, så det er ikke bare mods. Men språket ble vel i utgangspunktet laget for å bli brukt til scripting.
sjekk ut Natural Selection 2 (spill), der kan du gjøre ekstremt mye med Lua
Sist endret av anonym70908; 12. august 2012 kl. 17:17.
LUA kan også brukes til å programmere homebrews til PSP.
det brukes en del til kunstig intelligens.
Overskuddsmateriell
Det er ofte brukt til plugins til spill som nevnt over, men også endel andre programmer som eks HLSW og SrtongDC++
Lua blir brukt mye til mods til spill. Selv om det går ann å lage hele spill i det så trenger du en engine som kan ta seg av blant annet grafikken, lyd og nettverk. Her er det allerede nevnt LÖVE som et eksempel. Derimot om du vil lære deg programmering så vil jeg ikke anbefale deg å begynne med Lua med mindre du ønsker å lage mods for et spesifikt spill. Første gang jeg var borti Lua var når jeg begynte å lage noen mods til Garry's Mod. Etter det har jeg begynt å bygge Lua inn i enkelte C++ programmer jeg lager for raskt å kunne prototype noe eller for å gi muligheten for å lage plugins.

Skal du begynne å programmere så er Basic lagt for nettopp det formålet å lære nybegynnere å programmere. Da kan du for eksempel begynne med Visual Basic, eller om du vil lage spill Dark Basic. Derimot om du virkelig vil lære å programmere så er Basic bare en stepping stone, du må videre. Da har vi for eksempel C++ (eller lillebroren C) som er den store standarden som alle bruker for å lage "seriøse" programmer. Alt fra opprativsystemet du bruker, til de mest krevende spillene til bla. Word og nettleseren du bruker er lagt i enten C++ eller C (i de fleste tilfeller en blanding).

I bedriftsverden er det mest brukte programmeringspråket Java, det er også dette man bruker om man vil lage apps til Android (for iOS brukes noe som kalles for Objectiv C, som er Apple sin variant av C/C++). Java er derimot ikke noe bra om man vil lage mer krevende programvare som f.eks. spill. Det eneste suksessfulle spillet som er laget i Java er Minecraft, men personlig tror jeg at det hadde fungert mye bedre om det hadde blitt lagd i C++.

Vil du derimot ha en enkel start som ikke er Basic så kan du lære deg en av scripting språkene. Da har vi for eksempel Perl og Python som er mye brukt. Selv vil jeg anbefale Perl, men jeg vet at det er enkelte her inne på forumet som er veldig glade i Python.

Selv begynte jeg med Basic og gikk over til PHP. PHP er et skripting språk for å lage nettsider. Her igjen vil du finne mange med sterke meninger. De fleste er enten for PHP eller for C# (nok en C/C++ variant, denne gangen microsoft sin). Både PHP og C# blir brukt til å lage nettsider (selv om PHP blir brukt til kun dette men C# og brukes til å lage programvare bygget på Microsoft sin .net framework).

Min anbefaling? Begynn med Visual Basic eller C# om du vil lage spill, lær deg siden C++. Om du vil lage nettsider begynner du med PHP og så kan du kanskje siden lære deg Java. Begynner du med C# så vil det være lettere å gå over til C++, men du vil få mindre bredde i kunnskapene dine som er en ulempe.

Så fra mitt ståsted så står valget ditt mellom å begynne med; Visual Basic, C# eller PHP.
Gitarist
Erlendman's Avatar
Trådstarter
Sitat av d-_-b Vis innlegg
MASSE TEKST
Vis hele sitatet...
Drev litt med Visual Basic for litt siden, men jeg vet ikke så mye om hva det kan brukes til heller, noe som plager meg litt
Sist endret av Erlendman; 16. august 2012 kl. 02:00.
Visual basic er kjempefint til nesten alt som trenger GUI & skal kjøres på windows

Du kan bruke det til mye. Jeg lagde blant annet et program som sjekket etter nye posts på en tråd i et forum, og resultatet var 2x billeter til TG12 Ellers så har jeg lagd et programm som kan spamme meldinger til folk, og da msn var kult: auto-nudge dem. Og til plagsomme program som piper og spretter rundt på skjermen. Og en phisher som sende epost til meg. Og et program som viste forskjellige gif-animasjoner ved siden av musepekeren. osv.

Sky is the limit! (nesten)

Edit: Og unntatt TG-greia, så var jeg ca 13-14 år da jeg lagde dette. Altså er dette ganske enkelt. Drag'n'drop-programmering
Sist endret av L33tenGutt; 17. august 2012 kl. 02:27.